pas op! het giftige jacobskruiskruid (met foto)!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 15:31

Dat staat ook bij mij in de wei achter het huis, en niet zo'n beetje ook... Ik zal het maar weer eens afmaaien en in de herfst opnieuw in laten zaaien, dus ploegen, en inzaaien.

Toos paardloos


maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 22:32

In een natuurgebied van de WMD vlakbij mijn pony's is dit ook gezaaid, met als gevolg dat het nu ook steeds meer in mijn weiland opduikt Boos!.
Ik steek ze wel telkens uit, voordat de pony's op dat stuk komen, maar het blijft maar terug komen.

Iemand tips?

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 23:21

Maaike, ik denk dat je de eigenaar, met andere paardenbezitters moet bekogelen met brieven en e-mail over het Jacobskruiskruid en de gevolgen voor paarden. Misschien dat het iets helpt.
Ik denk dat dat wat je doet, alles is dat je voor je eigen land kan doen.
De laatste keer dat ik op ruiterkamp met de gehandicapten in Westerbork was ( zo'n 5 jaar geleden), had ik het er al met de kampleiding ( Marijke) pver, ik had het gelezen in Your Horse en vroeg haar naar haar ervaringen. Toen vertelde zij al, dat ze er van wist en het aangekaard had bij Staatsbosbeheer e.d., maar dat zij het gevaar ervan niet zagen. Lekker is dat, want nu zit iedereen zo langzamerhand met een groot probleem.
Het zou mooi zijn, als er van overheidswege wat aan gedaan werd, maar wat zijn zou 2 dodelijke gevallen in de kliniek in Utrecht per jaar..... Voor de overheid in elk geval.
Succes met het uithalen en vernietigen, niet op je mesthoop o.i.d., hoewel verbranden hier wel weer niet zal mogen.... Ik heb dan geen idee, hoe je er het beste afkomt. Succes ermee.

Trouwens, Imker, afmaaien heeft geen zin, je moet het met wortel en al eruit trekken, met handschoenen, en het liefst verbranden erna, anders misschien in je grijze bak, en natuurlijk voordat het uitzaait!

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 16:09

jeetje, kwam erachter dat de hele wei ermee vol staat.. dus ik hard aan de slag geweest om zo veel mogelijk te verwijderen, met plastic zakken om m'n handen, want je huid schijnt dat inderdaad te absorberen.. alleen er zijn plekken waar dat kruid toch tegenaan is gekomen, en die plekken bijten echt enorm Frusty

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:56

Er schreef iemand (weet niet meer wie) Dat er bij het ministerie van landbouw een folder aan te vragen is over giftige planten en weide onderhoud... Nou heb ik gekeken maar kon het niet vinden onder die noemer. Bij wat moet ik zoeken?? Hoe noemen ze het daar??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChelseaAyLee, Pierus en 124 bezoekers