Vraagjes over een paarde-oog

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

* Ellen *

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-01 13:06

Hooi allemaal,

Wie weet er hoe een paarde oog in elkaar zit?
Laatst kon ik heel goed zien dat er in het oog van mijn paard 2 ronde dingetjes zaten (niet iets fouts of zo hoor). Wat zou dat zijn?

- Klopt het eigenlijk dat paarden in het donker beter kunnen zien?
- Klopt het dat ze alleen dingen dichtbij zijn goed kunnen zien?
- Zien ze net als ons in 'kleur'?

Hopelijk kan iemand me er meer over vertellen.

Groetjes,

Ellen & Lurano

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 17:23

Een paard ziet niet zo goed dichtbij. Als je op een meter van je paard staat, ben je wazig voor hem.
Desmond Morris heeft een mooi boek over paarden uitgelegd waar hij ook grappige test met paarden uitprobeert (bijvoorbeeld een paard leren altijd naar de voerbak met de rode kleur te gaan en dan kijken of hij het ook juist doet als die tussen allemaal witte bakken staat, of allemaal verschillend gekleurde bakken enz.) Een aanrader! Clown

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 06:42

Grzimek heeft daar ook een heel leuk boek over. Wel een wat ouder boek en het heet (heel origineel) paarden. Hij had een arabierenfokkerij en deed daar allerlei testjes met z'n paarden waaronder ook kleurentesten. echt leuk om te lezen. Lois vindt rode auto's en oranje jurken eng. beetje maf, maar dat ben ik van hem wel gewend Knipoog

Niets zo charmant als een paard aan de wand: (zie profiel of hiervoor portretten en naambordjes)

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 10:05

Eigenlijk lijkt het oog van een paard op het oog van een kat, alleen is de pupil hier horizontaal en bij een kat verticaal.
Een paard heeft ook een reflecterende laag in zijn oog en kan erg goed zien het donker , net als een kat. Van dichtbij kijken is moeilijk voor een paard en ze schijnen ook niet alle kleuren te zien. Ik weet wat je bedoelt met die soort van bolletjes die je een paardenoog kunt zien, ik weet ook niet wat dat is en ben er zeer benieuwd naar!

Wat niet is kan nog komen...

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 10:16

ik zeg altijd: net geite-ogen (en qua vraatzucht zijn sommige paarden ook net geiten Knipoog)

Niets zo charmant als een paard aan de wand: (zie profiel of hiervoor portretten en naambordjes)

* Ellen *

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-01 11:55

Dank jullie voor de informatie en de tips van de boeken! Misschien zijn de boeken wel te leen bij de bieb bij mij in de buurt... 'k zal eens kijken Pling

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie