rennies tegen het luchtzuigen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hobbel

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: friesland

rennies tegen het luchtzuigen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 22:50

we hebben een paardje dat luchtzuigt we hebben al een band voor hem maar we hebben gehoort dat je rennies kan geven voor het luchtzuigen klop dat en hoe vaak dan????
groeten ingeborg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:59

Er heeft een paar maanden geleden een artikel in de Bit gestaan. Hierin stond dat het idd helpt tegen luchtzuigen, maar niet wetenschappelijk onderbouwd geloof ik.
Het haalt het rottige gevoel in de maag weg (of zoiets), waardoor ze minder gaan zuigen.
Je zou eens dat artikel moeten achterhalen. Ik geloof niet dat ik die Bit heb, sorry.
Misschien iemand anders??

hobbel

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 23:04

oke toch bedankt

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 23:08

moet je ff zoeken bij medisch.
daar staan een paar oude topics over rennies en luchtzuigen.
toedeledoki
gillian

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 23:27

er heeft een artikel in your horse gestaan en in Bit (drie maanden terug denk ik). Ik zou ze wel voor je op willen zoeken, maar ben te druk nu. Ik heb B'elanna in overleg met de veearts enkele maanden Rennies gegeven. Het luchtzuigen is drastisch verminderd. Ik ben er tijdelijk mee gestopt toen ze heen veulen kreeg.

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 23:50

De beste kans dat een paard nog stopt met luchtzuigen behaal je denk ik wanneer je het vanuit meerdere kanten bestrijd.De leeftijd van het paard(hoelang doet hij het al?) heeft er ook mee te maken.

Paarden hebben een reden(gehad)om dit gedrag te ontwikkelen.Wat ik zelf heb gedaan bij een 3-jarige ruin:hem 24 uur op het land gezet(met andere paarden), levercompositum(bleek hij nodig te hebben, stress en frustratie gaat op de lever zitten) Bachbloesems voor het loslaten en tegen verslaving, doppen van de kiezen gehaald, in de wei de mogelijkheid ontnomen dmv de hekken en palen waar hij zich op vast kon zetten met lint afgeschermd.

In het begin wilde hij tijdens het poetsen of als hij los in de bak liep nog wel een rand vast pakken.Met planten spuit onaantrekkelijk gemaakt voor hem.De eerste 2 weken heb ik hem daarbij rennies gegeven, nu krijgt hij die niet meer.De andere maatregelen zijn nog van toepassing.

Laat ik niet te vroeg juichen maar hij heeft al 1 maand niet meer lucht gezogen.De echte test komt als hij van de winter op stal gaat in de avond.

Paarden gaan luchtzuigen omdat ze last hebben van stress, daardoor krijgen ze last van de maag en dmv luchtzuigen onderdrukken ze de pijn en geeft het een drogerend gevoel.

Heel veel succes ermee!!!!!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 13:36

Toevallig stond in de BIT van deze maand een stukje van de firma Boehringer. Zij hebben een soort rennies (in poedervorm) voor paarden gemaakt. Voor meer informatie kun je kijken op
www.boehringer-ingelheim.nl Van deze firma komt ook de ventipulmin (tegen hoesten).

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:01

boontje schreef:
Paarden gaan luchtzuigen omdat ze last hebben van stress, daardoor krijgen ze last van de maag en dmv luchtzuigen onderdrukken ze de pijn en geeft het een drogerend gevoel.

Het kan ook zijn dat hij gewoon gevoelig op de maag is en doordat hij te weinig ruw voer (hooi ectr.) krijgt niet genoeg speeksel kan aanmaken om zijn maagzuur te verdunnen. En dus een andere oplossing gaat zoeken om van de pijn af tekomen.
Dus je paard genoeg te kauwen geven want hij kan alleen speeksel aanmaken als hij kauwt.
En Als de oorzaak wel stress is waardoor hij buikpijn krijgt dan heeft hij door te eten gelijk een goede afleiding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:07

Is de oorzaak wel buikpijn?
Dacht dat alleen een kl*te gevoel opzich al reden genoeg was.
Want door het zuigen krijgen ze een stof die net als drugs een verdoofd gevoel kan geven en zodoende merk je niet dat je je kl*te voelt.

Ken er namelijk 1 die als 5 jarige pas is gaan zuigen, stond elke dag buiten en er was niets veranderd in zijn leefomgeveing, aleen dat hij pijn had omdat hij in de draad had gezeten.
Hij bleek uitgevonden te hebben door te gaan zuigen, dat het pijn gevoel verminderde.
Alleen is deze daarmee door gegaan toen het been allang weer beter was.
En dat komt dan weer door het verslavings effect.

hobbel

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 20:35

oke thanks allemaal

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 00:06

Dat klopt allebei volgens mij Shasta en Runningkawa, verschillende paarden kunnen om verschillende redenen gaan luchtzuigen(pijn,stress,verveling).

Daarbij hebben ze het zelfde doel, namelijk het dragelijker maken van de situatie dmv de endorfines(lichaams eigen morfines) die bij het luchtzuigen vrijkomen.Daarom is het denk ik ook zo belangrijk dat je naar het individu kijkt hoe je de oorzaken kan wegnemen.(en daarna nog de gewoonte of verslaving)