wat te doen bij zonnebrand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

wat te doen bij zonnebrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 20:24

Ik heb een few spot merrie. Zij is bijna volledig wit en heeft, net als veel appaloosa's erg weinig en dunne beharing op het hoofd.
Nu verbrand ze behoorlijk met de zon van de afgelopen tijd.

Vorig jaar verbrande ze 1 keer en was daarna beschermd doordat de huid wat bijkleurde, maar dit jaar is ze al 2 keer verbrand... en ze vervelt nu het niet zo zonnig is, dus ik vrees dat bij weer een periode van veel zon, ze weer verbrand.

Het is voornamelijk erg rond de ogen, om de lippen, jukbeenderen en een beetje de neus.

Weet iemand een middeltje dat helpt, of een truckje (binnen zetten overdag vind ik zielig, want dan staat ze helemaal alleen, want de rest staat buiten...

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 21:17

Er is volgens mij niet echt een "trucje". Mijn paard is ook behoorlijk verbrand terwijl ik haar toch heb ingesmeerd, te laat waarschijnlijk en met een te lage factor. Les voor volgend jaar.
Die van mij staat nu overdag binnen en ik zet haar 's-middags buiten, ligt aan de hoeveelheid zon. De stalhoudster zet haar 's-morgens vroeg weer binnen. Er is nog een verbrand paard dus ze staan met zijn tweeën binnen overdag. Ik heb fotosel creme gekocht, dat is een verzorgende creme speciaal voor zonverbrande grote huisdieren. Dus niet voor in de zon! Sox 's onderlip is behoorlijk verbrand, helemaal rood en hard. Ze heeft er ook een hekel aan als ik eraan zit. Maar er moet toch een klodder creme op! Ik heb wel lapjes van dun katoen aan een paar halsters gemaakt voor àls ze in de zon staat. Die naai je aan de neusriem zodat ze over de neus vallen. De stof moet echt dun katoen (ouwe theedoek) zijn en niet strak over de neusgaten vallen i.v.m. ademhaling. Regelmatig wassen of verschonen i.v.m. wondvocht etc. Sukses!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 21:29

Smeer je het wel in met de hoogste factor zonnebrand?

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 23:22


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 23:46

mijn beste tip is zinkzalf(baby spul bij de etos te koop)het heelt de verbrande plekken en is gelijk zon-werend.ik gebruik het al 4 jaar elke zomer,want tink verbrond op dr neus en in de kootholtes,en ik moet zeggen,dit werkt het beste,ik heb vanalles geprobeerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 03:59

Mijn paard krijgt Zwitsal beschermingsfactor 30 op zijn neus, dit werkt best goed. Als de huid desondanks toch wat verbrand is, dan smeer ik met aloë vera after sun, die is verkrijgbaar bij natuurwinkels in een fijne grote fles. De Zwitsal is heel mild, maar de aloë vera gel is nog veel milder voor de gevoelige huid, het product is zo mild en natuurlijk mogelijk gemaakt.