Kissing spines/Gebroken schoft

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moondancer

Berichten: 805
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Den Helder

Kissing spines/Gebroken schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 17:02

Tjah , ik zit met twee vragen , dus dan zo maar in 1 topic...hoop dat dit mag.

Bij ons op stal staat een hengst en die heeft vorig jaar na een val van de (dek)bok en een val in het weiland
zijn schoft gebroken , te weten 5 wervels.
Ik heb van haar zelf gehoord (ongeveer oktober j.l.)dat dat niet helemaal goed aangegroeid is.

Nu een jaar later , nadat hij dus ook door de verzekering afgekeurd is , en baasje een x-bedrag gevangen heeft ,
gaat zijn bazin verder met beleren, waar ze vorig jaar was gebleven voor het ongeluk.
Haar DA heeft gezegd (haar woorden dus) dat het nu weer genezen is en ze er weer op kan.
Wat ik dus al aangaf , ditzelfde paard heeft ook Kissing Spines en spat.
En ze wil ook gaan dekken met deze hengst.
Ik (en een aantal mede stalklanten) vind dit dus niet kunnen , wat vinden jullie hiervan?

Om persoonlijke redenen ga ik hier geen naam noemen , dat kan alleen per pb.

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:20

Dekken vind ik not done en dan met name vanwege het feit dat het niet zeker is dat het nageslacht dus spat en KS vrij blijven. Dit is natuurlijk altijd een vraag maar je gaat geen onodig risico nemen. Daarbij mag er met een afgekeurd paard naar mijn weten niet gefokt worden. Het papier is immers ingenomen door de verzekering dus daar hebben ze ook niets meer aan. Geen tastbaar bewijs van afstamming. Dat de schoft is genezen kan heb al eerder iemand meegemaakt die haar paard helemaal heeft opgelapt met geweldig resultaat. Het paard mag ook niet meer aan wedstrijden deelnemen doordat het paard is afgekeurd door de verzekering. Of je er iets mee zou kunnen als ze het wel gaat doen weet ik niet maar het mag niet.

schuld
Berichten: 77
Geregistreerd: 18-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:43

tips heb ik niet maar dit vind ik ook not- done zeker aangezien de verzekering ook gewoon is opgelicht.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:58

schuld schreef:
tips heb ik niet maar dit vind ik ook not- done zeker aangezien de verzekering ook gewoon is opgelicht.


hier ben ik het ook mee eens. dit vind ik ook oplichting. eerst het paard af laten keuren en daarvoor vangen om vervolgens vrolijk verder te gaan alsof er niks gebeurt is.

Moondancer

Berichten: 805
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 21:05

Nou , dat van die verzekering vond ik dus ook niet kunnen , onze premies worden duurder door dit soort mensen :(
Maar ik ben zelf rugpatient en ik kan me dus voorstellen dat die schoft pijn moet doen , die ligt gewoon tussen zijn schouderbladen...

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:50

Ik vind het te gek voor woorden!! :(

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: Kissing spines/Gebroken schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 00:02

Dit arme dier moet tegen zijn baasje in bescherming genomen worden...

Joyce900
Berichten: 168
Geregistreerd: 08-04-10

Re: Kissing spines/Gebroken schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 00:07

Ik vind niet dat de verzekering is opgelicht, je bent vrij om een afgekeurd paard terug te kopen. Ze mag hem alleen niet doorverkopen en ook niet in de sport uitbrengen.
Als ze wil dekken voor eigen gebruik, is ze daar vrij in.
Het zal nooit een goedgekeurde dekhengst worden, maar dat spreekt vanzelf.
Als een paard verder geen last heeft van de kissing spines en van de spat, geeft het niet dat hij gaat worden bereden. Rust roest.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Kissing spines/Gebroken schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:28

Hoe vervelend het ook is en hoe erg het je ook tegenstaat ( mij ook ;) ) het is niet jou paard en je kunt er weinig tegen beginnen ben ik bang.

Je kunt het zeggen, maar wat persoon X daarmee doet is onvoorspelbaar en ik denk niet dat het persoon X iets intresseert.

Verder kan een paard met kissing spines en spat natuurlijk gewoon worden bereden mits ze er geen last van hebben?

Floortje88
Berichten: 1565
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:23

Loes'sCorner schreef:
Hoe vervelend het ook is en hoe erg het je ook tegenstaat ( mij ook ;) ) het is niet jou paard en je kunt er weinig tegen beginnen ben ik bang.

Je kunt het zeggen, maar wat persoon X daarmee doet is onvoorspelbaar en ik denk niet dat het persoon X iets intresseert.

Verder kan een paard met kissing spines en spat natuurlijk gewoon worden bereden mits ze er geen last van hebben?


Hier ben ik het idd mee eens. Toch zou ik wel een keer proberen om met haar te praten.. Of iemand anders die haar goed kent.

Popstra
Berichten: 13985
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Kissing spines/Gebroken schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:24

Schandalig!!! maar als potentiƫle klant (voor een dekking) lijkt me dat je veel info in wint over een hengst voor je je merrie laat dekken!? Keurings rapporten en dergelijke. Tenminste, ik hoop dat mensen zo verstandig zijn!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Kissing spines/Gebroken schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:25

WAANZIN!!! echt ik kan daar zo boos om worden........ wat een rare mensen heb je toch op de wereld!

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:36

rapido schreef:
Schandalig!!! maar als potentiƫle klant (voor een dekking) lijkt me dat je veel info in wint over een hengst voor je je merrie laat dekken!? Keurings rapporten en dergelijke. Tenminste, ik hoop dat mensen zo verstandig zijn!

Helaas voor "de buurman op de hoek" maakt het vaak niks uit of een hengst is goed gekeurd of niet. Die willen een veulen hebben "dat is zo leuk voor de kids"

Om dan vervolgens als het veulen een jaarling word er niks maar aan te vinden, of het word te duur (winter komt eraan) en het word verkocht de handel in of naar de slager ermee.

amillia

Berichten: 1407
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:02

over het laten dekken
waardoor is de spat ontstaan? als het een erfelijke vorm is vind ik het heel kwalijk als ze hem zou laten dekken, bij traumatische spat heb ik geen idee waarover jullie het nu hebben. en het valt te verwachten dat hij nog niet zo heel oud is als hij nu nog ingereden wordt dus is het meest waarschijnlijke vorm de traumatische spat.

kissing spines ontstaat altijd door trauma of verkeerde training, en is meestal te genezen.

dus (op evt erfelijke spat na) is hij gezond in wat hij doorgeeft, en erfelijke spat die al op zo'n jonge leeftijd (nog voor het inrijden) ontstaat komt maar heel weinig voor, en ik denk wel dat de eigenaar weet wat de oorzaak is(hoop ik ten minste)

over het rijden
voor z'n spat is het rijden goed omdat het gewricht dan weer soepeler wordt en een stijf gewricht is altijd nog pijnlijker dan een soepel gewricht.

voor de kissing spines is het goed omdat hij dan sterkere spieren in z'n rug krijgt waardoor de werveluitsteekstels steeds steviger komen te liggen en elkaar dus minder gaan raken, het wordt in dat gebied rustiger en ook hier dus minder pijnlijk


-------------------

conclusie: als ze goed en serieus hem gaat inrijden, doorrijden en trainen is dat alleenmaar beter, en zolang de spat niet erfelijk is zou ze hem zonder ening bezwaar kunnen laten dekken

Sann_e

Berichten: 1301
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/Overijsel

Re: Kissing spines/Gebroken schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:10

Maar spat is toch altijd erfelijk???? Als hij spat heeft kan hij dat ook weer door geven.
Er is een hengst in duitsland die ter dekking aangeboden wordt, die heb ik ooit gekocht en weer terug gebracht ivm spat!
Ik wil daar niet mee dekken!!

amillia

Berichten: 1407
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:44

Sann_e schreef:
Maar spat is toch altijd erfelijk???? Als hij spat heeft kan hij dat ook weer door geven.
Er is een hengst in duitsland die ter dekking aangeboden wordt, die heb ik ooit gekocht en weer terug gebracht ivm spat!
Ik wil daar niet mee dekken!!



nee, spat is artrose aan het spronggewricht, en dat kan net als alle andere artrose verschillende oorzaken hebben. en maar 1 daarvan is erfelijk, nl te weinig aanmaken van kraakbeen. de andere zijn dat hij het een keer gestoten heeft/gevallen is/trap gekregen of iets dergelijks en dat het toch beschadigd is waardoor er slijtage ontstaan is (artrose). verder als indirect erfelijke oorzaak is een afwijkende beenstand waardoor het gewricht verkeerd belast wordt en dus verkeerd afslijt, maar met zo'n beenstand was hij nooit goedgekeurd als dekhengst en een afgekeurde dekhengst gaat in het algemeen nooit op de bok...
Laatst bijgewerkt door amillia op 21-05-10 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Kissing spines/Gebroken schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:45

naar mijn weten is spat niet erfelijk :) :)

amillia

Berichten: 1407
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:53


Moondancer

Berichten: 805
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 20:02

Citaat:
maar met zo'n beenstand was hij nooit goedgekeurd als dekhengst en een afgekeurde dekhengst gaat in het algemeen nooit op de bok...


Het gaat hier over een Quarterhorse en die worden (helaas) niet gekeurd voor de dekdiensten.
Hij loopt idd ook niet goed , hij maakt altijd met 1 achterbeen een kortere pas ,
dus dat het iets erfelijks zou zijn zou me niks verbazen hoor.
Sinds ik hem ken(vanaf dat hij 1,5 is) is hij nooit goed geweest , kwam als tweejarige gewoon niet uit
zijn wintervacht , allemaal rare ziektetjes , zijn tanden schots en scheef in zijn mond(kan ook erfelijk zijn).
Voor zijn val accepteerde hij zijn bazin ook niet op de rug , wat mij altijd erg verbaasde , hij was erg lief
tot plm 3,5 toen ie zijn mannelijkheid ontdekte en zijn ei nergens kwijt kon , doordat ie meestal
maar in zijn eentje binnen moest staan , wegens slechte opvoeding en (toen) slechte omheining
(dus gevaar voor de andere pensionpaarden , waar ie er al een paar flink van te pakken heeft gehad).