Kanker bij paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vero_oud
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Nijmegen

Kanker bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 19:16

Hoe groot is de kans dat je paard dat krijgt? Hoe lang heeft hij/zij dan nog te leven?? Ligt het ook aan het ras ofzow??

HOPE U CAN HELP ME!!!! Verdrietig XXXXXXXXXX

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 19:44

Ik denk dat je iets specifieker moet zijn dan alleen "kanker". Er bestaat namelijk zoiets als straalkanker, dat door een goede heofsmid te behandelen is (zeker als je er op tijd bij bent). Of melanomen, die voornamelijk bij schimmels voorkomen wat een vorm van huidkanker is maar waar ze meestal wel oud mee kunnen worden (afhankelijk van de plek waar ze zitten) Ik kan me voorstellen dat paarden ook bv darmkanker of i.d. kunnen krijgen maar misschien moet je iets meer uitleg geven ?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 00:05

En of er al uitzaaiingen zijn, algemene toestand van het dier etc zijn ook van belang. Maar zeker: welke tumor

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 00:08

Bij mij op stal staat een paard (schimmel) met een melanoom. De dierenkliniek gaf het paard bij de diagnose een levensduur van 3 maanden tot tien jaar. Intussen zijn we 3 jaar verder. Het paard verandert wat in gedrag (is angstiger, heeft verlatingsangst) maar is verder nog goed te hanteren, en wordt dagelijks bereden.

Ik denk dat je idd je af moet vragen welke soort kanker, waar het zit en of er uitzaaiingen zijn en waar die uitzaaiingen zitten. Als ze in de hersenen zitten, en het paard vreselijk agressief wordt, is het snel afgelopen (de eigenaar zou dan kiezen voor euthanasie) .
Een paard met uitzaaien in zijn hersenen kan namelijk een gevaar worden voor de mens.

Je kunt dus niet zeggen hoe lang het gaat duren. Zelfs de Dierenartsen in de kliniek konden geen prognose stellen.

Geniet van je paard elke dag dat je hem/haar hebt. Je kunt hem of haar zo kwijtraken, door kanker, koliek of een gebroken been....

Vero_oud
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 17:17

Ik bedoelde dus met tumors in de buik van het beestje (sommige zo groot als de nier zelf)

SassyRanch
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 14:50

de vaderhengst van mijn ruin had kanker.
Eigenlijk was er eerst niks aan hem te merken of te zien.
Toen kreeg hij wat vage klachten en binnen een paar maanden
werd hij zo slecht dat hij ingeslapen moest worden.
Deze hengst was wel al 23 jaar oud en ze hadden er alles aan
gedaan om hem goed te houden, maar de dierenarts zei toch
dat het beter was om hem in te laten slapen.
Ik denk dat het er net aan ligt ; als het paard geen erge klachten
heeft en geen pijn dan kan hij nog jaren zonder problemen genieten van z'n leventje, maar als hij wel pijn heeft en klachten krijgt zoals bij deze
hengst het geval was dan is het beter om hem in te laten slapen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 17:59

Zou je dan echt moeten wachten tot hij pijn heeft vooraleer je hem in laat slapen? De Appaloosahengst Ima little Lena van Karin !!! werd ingeslapen voordat hij last kreeg (of beter gezegd, voordat de eigenaren konden zien dat hij last had) Paarden zijn bikkels en geven zichzelf zo gauw niet bloot. Dus kun jij zien of je paard pijn heeft?