Heftig zweten (in rust), maar geen koorts....??!!

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Franca

Heftig zweten (in rust), maar geen koorts....??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 21:40

Weer iets vreemds bij Cheyenne......zondagavond kwam ik rond 22:00 op stal en Cheyenne stond lekker in haar stalletje wat hooi te eten. Maar ze was echt onwijs bezweet.....alsof ze net een half uur had staan rennen Verward Ik nog vragen aan stalgenoten of iemand misschien haar gelongeerd had, maar niemand had dat gedaan.

Vandaag belde de staleigenaresse op dat Cheyenne rond 20:00 bij het binnen zetten weer zo onwijs bezweet was.....vooral haar borst en hals en net achter de schouder. Ik dus als een gek naar stal. Toen ik rond 21:00 aankwam zag ik het vrolijke, levendige koppie van Cheyenne. Ik heb haar uit stal gehaald en inderdaad....drijfnat Frusty Maar ze was wel actief en vrolijk. Ik heb haar temperatuur gemeten en ze had 37.8 op de ene termometer en 37.9 op de andere. Geen koorts dus, want de temp van een paard schommelt tussen de 37 en 38 graden celcius.

Het gekke was dat ze al snel weer opdroogde toen ik met haar bezig was buiten de stal. ik heb nog een stukje met haar langs de weg gewandeld en ze was echt snel droog en werd ook niet meer nat. Verder was ze harstikke fit en actief (showen en flink doorlopen) en had een enorme lekkere trek naar gras....dus dat zit allemaal wel goed........

Toch maak ik mij zorgen...... het is vandaag en gisteren niet warmer dan anders.....vorig jaar zomer was ze nooit zo nat......Verder stond ze al ruim een uur op stal toen ik aankwam.....je zou zeggen dat als ze evt gerend had, dat ze wel inmiddels droog zou moeten zijn. De andere paarden waren ook niet bezweet.......waar kan het aan liggen dat zij als enige zo nat is Verward

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 10:53

Was het niet heel erg benauwd (in de stal) ? Dan zeten ze ook en als ze buiten even meer frisse lucht krijgt droogt ze weer op. Je kunt ergens een deur ofzo openzetten dat het was frisser is.
Misschien is haar conditie slechter, stond ze meer in de zon...je weet het niet. Mij lijkt het een voorbeeld van warmtestuwing.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 10:57

Zweet Cheyenne niet heftiger door haar manen? Weet dat Fleur ook vaak zweetplekken onder haar manen had, wanneer de keurig getrokken stalgenootjes nergens last van hadden.

Zweten kan ook een teken van pijn zijn, maar ik neem aan dat dat bij Cheyenne niet zo is. Als het aanhoudt zou ik ter informatie even de veearts bellen..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van Nixmeerhoeve..
15-07-08 Trotse mama van Daniel *\o/* en Eileen 03-12-2009!

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 16:54

De zweetplekken zaten ook onder haar manen, maar ook op haar boeg en bij de schouders. Ze was echt drijfnat, helemaal donkere zweetvlekken op haar lichte vachtje. Pijn had ze niet; ze was vrolijk, druk en liep vloeiend. Warmtestuwing was het zeker.....maar haarr conditie zou juist beter moeten zijn doordat ik haar nu meer train in vergelijking met vorig jaar. Ik longeer haar nu 2 keer per week met zadel en als ze zweet op stal is het net alsof ze dat zadel weer heeft opgehad....precies op die plekken (ook singelplekken) zweet ze.

Ik dacht zelf misschien dat het aan het voer ligt......in de winter was ze wat magertjes door de kou en het aanmaken van wintervacht. We hebben haar toen meer biks en hooi gegeven. Nu zit ze nog steeds op datzelfde rantsoen (1 kilo biks en 6 plak hooi). Misschien dat ze nu teveel energie heeft en daardoor sneller zweet? Of dat ze zichzelf door teveel aan energie loopt af te matten in de paddock? Ze heeft eergisteren ook voor het eerst gesteigerd, dus dat is ook wel een teken dat ze misschien wat teveel energie heeft....En gisteren tijdens de wandeling was ze ook zeer druk een aanwezig.

Ze toont in elk geval niet ziek of sloom......maar dat zweten is niet normaal. De stallen zijn inderdaad wel benauwd, maarr ja...de andere paarden hebben daar niet zoveel last van.

Tenslotte dacht ik nog aan hormonen.....ze is net 3 jaar en misschien dat de hormonen opspelen?? (opvliegers?)

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 22:39

Misschien heeft ze wel last van het wisselen van d'r tanden.
Ik heb dat soms ook wel eens bij mijn jaarlingmerrietje. Kliedernat op stal, maar dan heeft ze zich opgefokt of ze heeft het gewoon warm.
Verder is er dan niks aan de hand..

╔════════════ ೋღ☃ღೋ ═══════════╗
❤ Kick N Big Chex ❤
╚════════════ ೋღ☃ღೋ ═══════════╝

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-03 08:09

Oja, dat zou ook nog kunnen. Ik ben gewoon een beetje bezorgd de laatste tijd, mede door die white-line disease.....het is allemaal ineens tegelijk. Zo gaat het een jaar goed en nu ineens dit...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie