Hoefprobleem(ijzers)...welke oplossingen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Hoefprobleem(ijzers)...welke oplossingen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 17:41

Hallo,

Mecie heeft bij de vorige eigenaresse voor op ijzers gestaan met 2 zijlippen.
Ze had ongelooflijke smalle voeten en dus heb ik samen met de hoefsmid besloten om haar weer voor op normale ijzers te zetten.

Doordat de doorbloeding lange tijd niet optimaal is geweest en nog wel eens een ijzer eronder weg wil trappen brokkelt 1 voor hoef steeds af. Boos!

De wand brokkelt en scheurt precies waar de zij lippen hebben gezeten.
De ene hoef heeft het niet maar daar blijft het ijzer ook onder zitten.

Steeds trapt ze het ijzer eronder weg in de stal of onder het rijden.
Maar nu kon de smid haar nog net beslaan.

Maar nu mag ze echt het ijzer niet meer eronder weg trappen want dan is er geen wand meer over om het ijzer vast te nagelen.

Ik heb altijd springschoenen om en ben ongelooflijk voorzichtig.

Wie heeft er goede alternatieve tips zoals een speciaal beslag of misschien eventueel hoefschoenen.
Ik heb ook gehoord over speciale ijzers die je vast lijmt enz enz. Haha! Haha!

Ik zou graag zoveel mogelijk informatie hierover willen hebben.

Ik start wel op concours dus heb ik dan ijzers nodig??

Ik betaal nu rondom 90 euro er alleen voor ijzers 70 euro.
Dit is dus ook al prijzig maar ik zoek gewoon iets wat goed is en wat mijn paard kan helpen dat het dan misschien wat extra's kost maakt me niet uit!!

Groetjes: Corina

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 17:47

Op concour heppie geen ijzers nodig! Alleen als je enduance gaat rijden dan wel! Maar ja! als je heel veel op harde grond bijv. Asfalt rijd dan moet het wel!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 17:52

Heb mijn hoefsmid ook horen vertellen over het vastlijmen van hoefijzers.
zijn speciale kunststof hoefijzers, en die lijmen ze dan met een of ander goedje vast. Ving wel op dat het echt heel erg duur was, dus misschien moet je daar bij jouw hoefsmid eens naar vragen...

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 18:24

Misschien helpt het om biotine bij te voeren.
Dan worden de hoeven sterker en brokkelen ze niet zo snel af

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 19:26

Ik heb ook zo'n idioot die als hobby verzonnen heeft "hoe zal ik dit keer het ijzer eraf krijgen" Ik heb gemerkt dat vooral de eerste 3 weken "kritiek" zijn. Tegenwoordig doe ik van die rubberen ringen om de voeten (de eerste tijd en dan dag en nacht, wei of stal) die eigenlijk bedoeld zijn om de kroonranden te beschermen. Het is gewoon een soort rubberen buisje (hol) met een riempje erdoor. Als ie z'n voet dan vlak naast de andere wil zetten komt ie eerst tegen die ring aan. Bij mij werkt het goed.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 20:16

Natuurlijk bekappen, daarmee kan je 300 km (zeg maar wat) over de weg rijden zonder dat ze te veel afslijten. Je moet het opbouwen en zorgen dat de hoeven harder worden. Kijk maar eens op deze site.
http://www.paardnatuurlijk.nl/barefoot/index.htm

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 20:33

Overleggen met je smid wat hij er van zal vinden als jullie de ijzers eronderuit halen.
Dat brokkelen is echt een probleem als het heel erg is en hij kreupel wordt. Misschien dat het in combinatie met hoefschoenen wil lukken, mits hij ze overdag kan dragen natuurlijk.
En je hebt een behoorlijke tijd nodig wil je daadwerkelijk resultaat zien.
Neem anders contact op met smeden die anders bekappen die zullen er vast meer verstand van hebben.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 21:11

kijk eens op de site van smit www.smit-rijssen.nl
ik heb van verschillende kanten al heel goede dingen gehoord over deze hoefschoenen
in de her en der (blad van dutch endurance riders) van april staat een heel artikel over deze schoenen(blad kun je denk wel opvragen bij de der( www.deronline.nl )
ook in utrecht werken ze met deze schoenen bij probleempaarden(hoefkanker, brokkelhoeven, hoefzweren etc)

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 00:00

Kijk anders eens op www.oldmacs.com
Deze hoefschoenen heb ik ook en het bevalt echt super Knipoog
En als je nieuwsgierig bent naar hoe de schoenen er uit zien,kun je altijd even een kijkje nemen in mijn profiel. Haha!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 00:31


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 07:39

Nou, ik heb gister mijn old mac's hoefschoenen binnengekregen en ze moeten helaas nog even geruild voor de goede maat maar ik ben er superenthousiast over. Die dingen zitten super. Nooit meer ijzers. Wij zijn zo enthousiast dat ook Marek van de ijzers afgaat en schoenen krijgt.

Smit Rijssen had mijn vriendin maar haar paard kreeg kapotte voetjes van de linten die er om moesten. Maar nu is haar paard ook erg gevoelig hoor.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 13:11

Plak'ijzers' werken meestal niet goed. De lijm is niet echt sterk en de zolen vallen er snel af, zeker als je paard in een modderig land staat.
Ook moet de zool van de hoef er geschikt voor zijn.

Kijk idd eens naar hoefschoenen. Zelf gebruik ik ook Old Mac's en ben er zeer tevreden over.

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 23:57

Fasel schreef:
Nou, ik heb gister mijn old mac's hoefschoenen binnengekregen en ze moeten helaas nog even geruild voor de goede maat maar ik ben er superenthousiast over. Die dingen zitten super. Nooit meer ijzers. Wij zijn zo enthousiast dat ook Marek van de ijzers afgaat en schoenen krijgt.

Smit Rijssen had mijn vriendin maar haar paard kreeg kapotte voetjes van de linten die er om moesten. Maar nu is haar paard ook erg gevoelig hoor.


Hee Fasel dus je hebt ze ook al gekocht? Knipoog
Loopt je paard er nu ook beter op dan op ijzers?

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 00:30

Biotine gebruiken het helpt iets maar ook weer niet veel

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 08:26

Waar kan je die Old Macs in Nederland/België kopen/bestellen?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 12:56

Alleen in Duitsland via Kraemer Pferdesport.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:22

ik heb er ook 2 (de andere 2 heb ik aan een bokker verkocht Haha! ) voor de voorhoeven. Ik heb de hele binnenkant met neopreen afgezet want mijn paard liep zichzelf ook kapot aan de bandjes. Beetje hard materiaal vind ikzelf ook. Ik ben er pas mee naar de Drunense duinen geweest (30 km) en ze hebben het goed gehouden. Vind het vreemd dat ze in NL nog steeds niet te krijgen zijn. Hebben wij hier nu zo'n hoefijzercultuur ofzo?
Ik heb Lois nu sinds februari zonder ijzers en ben er nog steeds goed over te spreken. Ik moet wel veel in de berm rijden want het duurt ongeveer een jaar voordat de hele hoef uitgegroeid is, maar het nieuwe stuk dat er nu aan zit ziet er al veel mooier uit dan het onderste oude stuk hoef. Het is voor mij wel wat meer onderhoud zonder ijzers omdat ik iedere keer de kleine "flares" eraf moet veilen en iedere dag een modderbadje moet verzorgen , maar ik heb het er wel voor over. We rijden lange afstanden en dat gaat super.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:28

Natascha schreef:
Ik heb de hele binnenkant met neopreen afgezet want mijn paard liep zichzelf ook kapot aan de bandjes.

Doe je de straps niet te strak dan Verward . Er moet echt een flinke vinger tussen kunnen.

Citaat:
Hebben wij hier nu zo'n hoefijzercultuur ofzo

Het lijkt er wel op ja. Mensen durven haast niet iets anders (nieuws) te proberen.
Een uitspraak van een kennis is hier een goed voorbeeld van: 'een duur paard moet gewoon op ijzers' is zijn vaste uitspraak Lips are sealed
Dat ik al 7 jaar zonder doe maakt niets uit. Frusty

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 14:22

ik doe ze niet te strak, maar met het neopreentje gaat het goed nu. Dat van die ijzers ken ik ja. Hebben ze een leuk jong paard dat goed loopt, gezonde hoeven en mooie gangen. Gaat ze d'r hoefijzers onder gooien omdat dat nou eenmaal zo hoort. Staat ook mooier . Beest staat of op stal, of in de wei en dat ene uurtje dat erop gereden wordt zie je van boven toch niet of de ijzertjes mooi glimmen?

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 14:47

Natascha schreef:
ik heb er ook 2 KNIP KNIP KNIP KNIP We rijden lange afstanden en dat gaat super.


Hé daar ben ik erg benieuwd naar. Hoe doen de old macs het op de lange afstanden? Hoe is de slijtage bij het regelmatig rijden over de weg?

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 15:02

ik stap alleen over de weg omdat ik achter zonder Mac's rijd. Ze zijn nog niet versleten. Moet ik even iets specifieker zijn. De eerste week vond Lois ze vreemd aan z'n voeten en ging hij met z'n hoeven langs elkaar af lopen sleffen omdat een geluidje gaf met lopen. De bandjes waren toen snel versleten en die heb ik door m'n schoenmaker met leer laten bekleden. De nieuwigheid is er nu af en dat sleffen doet ie dus niet meer. Geen slijtage dus. Je zou het aan de asfalt dravers moeten vragen. Ik ben een boscrosser en asfalt stapper. Was voorheen een asfalt draver en dat kostte me iedere 6 weken nieuwe ijzers. Maar als bermtourist ben ik dik te spreken over m'n 2 Mac's aan de voorkant Knipoog

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 23:49

Hai, ik heb de 2 hoefschoenen van Natascha overgekocht en ze bevallen uitstekend!
Mijn paardje is nu aan het herstellen van 6 jaar op ijzers en de nieuwe hoefwand is nog lang niet onderaan. Dus tot die tijd loopt ze met schoentjes over de weg.
De eerste tijd sleten de hoeven veel te snel af, maar met 2 weken hoefschoenen zijn ze alweer volledig bijgegroeid.
Geen enkel probleem met schuiven, schuren of verliezen.
En ik doe haar nu ook meestal sokken aan, omdat ik die nat kan maken voor het wandelen/rijden zodat ze gelijk haar "waterbadje" heeft gehad.

Over slijtage:
aan de zool is nog helemaal niets te zien,
alleen de stof is aan de voorkant een beetje versleten omdat ze liep te sloffen met haar voeten.