Ruw plekje met haaruitval op rug

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Ruw plekje met haaruitval op rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 11:02

Hoi,

Ik heb vandaag iets vreemds opgemerkt bij mijn welsh pony (bruinschimmel) van bijna 4 jaar.
In het midden van zijn rug net naast zijn ruggengraat heeft hij een vreemd plekje. Als je onder de haren gaat voelen, voel je dat het ruw is, allemaal korreltjes. Als ik op andere plaatsen van zijn lichaam haartjes uittrek (loshangende haartjes vanwege het verharen), zijn die gewoon wit, maar op dat plekje zitten op het uiteinde, aan de wortel dus, zwarte korreltjes. De haren zitten al los, ik trek ze dus niet uit zijn lichaam.

Hij heeft geen jeuk, en als ik erop duw reageert hij niet, dus ik denk niet dat het pijn doet.
Ik zet het hier even op bokt omdat ik nog niet naar de dierenarts wil rennen en een overbezorgde moeder lijk :+ Romeo lijkt er immers geen last van te hebben, maar ik ben toch bang dat het iets serieus is.

Persoonlijk denk ik aan schimmel, maar ik heb op bokt en google gezocht, en de foto's die erop staan van schimmel lijken hier totaal niet op... Je ziet geen zwarte plek, je kan wel duidelijk zien waar het is vanwege het opvallend minder aantal haartjes.

Wat denken jullie? Komt het misschien bekend voor?

Groetjes Lotte

AshraBasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:10

hee heb je er geen foto van?

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:12

Er is een grote kans dat het toch schimmel is. Bij mijn paard begint een schimmelplek als een grote schaafwond, dat is dus ook niet echt volgens het "schimmelboekje". Ik zou gewoon beginnen met deppen met Imaverol en als je na twee keer geen verbetering ziet kun je nog altijd de DA inschakelen.
Succes!

Odysseus

Re: Ruw plekje met haaruitval op rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:24

Mijn paard heeft hier zo nu en dan ook last van, geen idee wat het is. Heb der al 4 jaar, en af en toe heeft ze weer zo'n gek plekje.
Zolang het niet erger wordt zou ik nog even niks doen, mocht het gaan uitbreiden, dan idd de DA bellen.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:29

Ik zou het ook even afwachten, grote kans dat het door het verharen komt. Zit het ongeveer aan het einde van je zadeldekje? Door het verharen, breken de haren makkelijker en als het dekje dan net iets schuift tijdens het rijden, breken de haren af en krijg je een kaal/ruw plekje. Als het "zomerhaar" straks weer goed aangroeit is het probleem waarschijnlijk opgelost.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 14:37

@ Hoefsmeets: Ik ga straks eens proberen er een foto van te maken.

@ Veersche: bedankt voor je reactie. Ik heb Romeo zonet gewassen en erna ingespoten met Ivamerol, zoals een vriend me had aangeraden. Nu moet ik om de 3 dagen enkel het plekje inspuiten met Ivamerol. Als het dan nog erger wordt, bel ik de DA.

@ Heleen06: ik denk niet dat het door het verharen komt. Zoals je in mijn beginpost kan lezen, is het niet gewoon een ruw plekje, maar het voelt korrelig aan. Als je aan de haartjes trekt die zich op die plek bevinden, zitten de uiteinden vol met korreltjes(het lijkt wat op modder).
De plek is op 2 dagen tijd meer dan verdubbeld. Nu is het zo een 10 cm diameter.

Het plekje is gewoon in het midden van zijn rug, hij wordt niet onder zadel gereden, dus een zadeldekje komt niet op hem. Het enige wat op hem komt te liggen, is het schoftje van de koets en een longeersingel, en beide komen niet in de buurt van de plek...

Als het goed is plaats ik straks wat foto's.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 18:58

Zoals beloofd hier foto's van de plek op Romeo zijn rug:
Afbeelding

Hier een foto van hoe de haartjes eruit zien die ik van de plek haal. Over de rest van zijn lichaam zijn de haartjes gewoon helemaal wit.
Afbeelding

KevinJ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:28

Ik zou idd even wachten, wordt het erger? dan even met imaverol behandelen

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 21:34

@ KevinJ1: Ja het wordt erger. De plek wordt iedere dag groter. Op de foto zie je links van de grote plek een kleiner open plaatsje, dat was het enige wat er eergisteren was. Vandaag was de plek uitgebreid naar de rechterkant(van de foto).
Ik heb hem vandaag gewassen, daarna Ivamerol gespoten over heel zijn lichaam.(dit werd me aangeraden door vrienden) Nu moet ik om de 3 dagen enkel het plekje behandelen. Volgens hen moet het dan beter gaan.

Ik maak me toch wel zorgen over hem, volgens mij heeft hij er toch wel last van. Hij heeft het niet graag als ik eraan kom (als ik eraan kom, hinnikt hij heel zachtjes en draait hij zijn achterwerk van me weg zodat ik er niet meer aan kan)
Ik denk dat ik ga wachten tot volgende week, als het dan niet beter is, laat ik de DA komen.(tenzij het erger wordt, dan laat ik hem eerder komen) Ik vertrouw het echt niet.

Kan schimmel eigenlijk kwaad? Wat kunnen de gevolgen zijn?

AshraBasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:44

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 14:08

Zoals ik al heb vermeld, is het plekje al uitgebreid en ik ben de behandeling gisteren begonnen.

Ik vraag me af hoe Romeo hieraan is gekomen, want het materiaal komt niet in contact met andere paarden. Als het plekje weg is, ga ik de stal en al het materiaal wel ontsmetten. Volgens mij heeft het nog geen zin om het nu al te doen, omdat Romeo de schimmel nog heeft.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:13

De pony van mn zusje heeft 2x schimmel gehad, ze heeft er nu 2 entingen voor gekregen. We hebben ook geen idee hoe ze eraan is gekomen, want ze komt nooit in contact met vreemde paarden (zelfs niet met onze paarden, 't is een dominante trut :P) en geen enkel ander paard hier heeft schimmel (gehad). Schimmel is echt lastig, ik zou idd ook wachten met alles schoonmaken totdat het weg is. Succes met het behandelen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:16

de huid zit vol met bacteriën n schimmels, er hoeft maar een klein wondje te zitten of een geïrriteerde plek (bv onder de singel) om een infectie te krijgen.
Als de plek nog groter wordt nu je aan het behandelen bent, de DA erbij halen. Paard van een vriendin heeft na een antibiotica behandeling schurft gekregen deze kreeg je niet meer weg door te wassen met imaverol, daarvoor zat het op een te groot oppervlak.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 14:34

@ xKatjj: Ik vind het ook vreemd hoe ze dat zo krijgen... Ik heb het internet al uitgepluisd, maar het enige wat ik vind is dat het besmettelijk is, andere oorzaken kan ik niet vinden.

@ petitparis: De plek is niet groter geworden nu ik aan het behandelen ben, maar de plek is groter geworden en toen ben ik(gisteren dus) begonnen met de behandeling. Zodra de plek nu groter wordt, haal ik zeker de DA erbij.

Ik heb de indruk dat de 'korreltjes' verminderd zijn tegen de huid. Als ik haartjes neem van op de plek, zijn de zwarte korreltjes op het einde van de haartjes niet meer zo veel als op de foto(foto's zijn gisteren gemaakt). Hopelijk wordt de plek niet groter en helpt de Ivamerol!

Mayy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:05

Het is wel handig om nu vast alles te wassen, anders blijf je je paard besmetten met de borstels en dekens en dekjes etc. Je moet het herhalen tot het over is... Succes met het werk!

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:08

Het lijkt inderdaad wel op een schimmelplekje. Goed behandelen en in de gaten houden of het langzaam aan verdwijnt.

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:10

Onze pony heeft ook schimmel. Aan de achterkant is ze helemaal kaal. Ik heb de vee-arts erbij gehaald. Ik moet haar plekken wassen met Neocidol. Dit moet 3 x gebeuren met steeds 5 dagen ertussen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 15:12

@ Mavy: Ja daar heb je wel gelijk in. Bedankt voor de succeswensen :+ Gelukkig heb ik maar 4 uurtjes per week les, nu heb ik tenminste tijd om dat te doen! Alsof ik niets beters te doen heb dan al het materiaal te ontsmetten... -O-
Ohja, welkom op bokt!

@ mvdbuw: Bedankt, vandaag zag het er volgens mij ietsje beter uit dan gisteren. Ik hou het zeker in de gaten!

@ Wilkje: Dat is dan wel een verschil tov Romeo, die is nergens kaal. Kan een andere soort schimmel zijn. Veel succes met jullie pony!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 14:42

De DA is zonet langs geweest.
Vanmorgen verschrok ik me toen ik plots zag dat Romeo net boven zijn oog een wonde had van 5 cm x 2 cm. Ik heb toen de DA gebeld, hij zei dat de kans er toch in zat dat het genaaid moest worden. De huid is volledig weg, naaien ging dus niet. Maar de wonde was ook nét niet open(er stroomde dus geen bloed uit), buiten 1 klein plekje. Dit plekje moest open blijven van de DA zodat het vuil eruit kon. Hij heeft ook een spuit gegeven tegen het zwellen en tegen ontsteking (hij zei dat Romeo zijn oog morgen anders niet meer open zou krijgen). Ik moet de wonde ook dagelijks blijven ontsmetten met betadine.

Toen heb ik hem ook verteld van het plekje op de rug en dat ik het zondag voor de eerste keer heb behandeld met Imaverol, dit moet ik blijven doen. Tijdens de dagen dat ik hem niet behandel met Imaverol, moet ik betadine erop doen, volgens hem helpt dit ook heel goed.

AshraBasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:35

Ooh, heeft ie zich gestoten?
En wat was het nou voor een plekje? Is het schimmel of wat anders?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 10:15

Geen idee wat hij heeft gedaan, in ieder geval een wilde nacht gehad :Y)
De wonde op zijn oog ziet er al bij al nog goed uit, het is in ieder geval niet erger geworden en het bloedt niet meer.

Ivm het plekje op de rug dacht de dierenarts dat het geen schimmel was, maar een bacterie die tijdens de verhaarperiode vaak voorkomt. Deze bacterie kan zich heel snel verspreiden, maar dankzij de Imaverol was er al veel vernietigd. De betadine zou ook erg goed kunnen helpen in combinatie met de Imaverol.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:25

da's nieuw, een schimmelwerend middel dat goed zou werken tegen bacteriële infecties... Dit is toch niet wat ik geleerd heb tijden de lessen celbiologie en microbiologie.

Maar goed als het wegtrekt zoveel te beter

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 11:36

Haha petitparis :D Ik weet uiteraard niet hoe dat zit dus ik kan je niet tegenspreken.(was ik trouwens ook niet van plan hoor ;) )
Toen de DA het plekje zag, zei hij: "Dit lijkt mij niet op schimmel hoor, maar je hebt hem al behandeld met Imaverol?" Toen legde ik uit dat ik hem eerst gewassen had en toen behandeld en dat het korrelige gevoel al enorm verbeterd was. Daarop zei hij: "Spuit vandaag het plekje nog eens in met Imaverol en behandel het dan dagelijks met Betadine" Dus hij zei me ook niet echt dat de Imaverol daar tegen is, want hij was zelfs een beetje verbaasd dat het korrelige zo was verminderd met behulp van Imaverol.