Hoe mijn fries van zijn mok af kwam.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Hoe mijn fries van zijn mok af kwam.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 19:57

Omdat ik elke keer erg veel topics over mok tegenkom, dacht ik laat ik eens vertellen hoe ik het bij mijn fries heb weggekregen.
Bouke kreeg het als jaarling op de hengstenweide een klein plekje, echt klein, ik kwam daar één keer in de week en smeerde er dan wat tea-tree olie op. het werd niet erger maar ook niet beter.
In oktober kwam hij weer op stal toen kon ik het elke dag even behandelen, ook heb ik hem toen cure-mok van vsm gegeven, een homeopatisch middel dat van binnen uit werkt, en gewassen met eerst zwavelteer shampoo en later betadine scrub, en insmeren met tea-tree, leek beter te gaan, maar toen kreeg hij ineens kale schilferige plekken op zijn benen, dat bleek na een bezoek van de dierenarts dus schurftmijt te zijn.
Ik kreeg sebacil en moest het daar een paar keer mee wassen, geloof 2 keer met 2 weken ertussen en hoefde alleen zijn benen te wassen.
Heb het stiekum dus wel 4 keer gedaan en hem ook 1 keer er helemaal mee ingesponst. Plekken gingen weg en de mok in kootholte ook.
Bijna dus... bleven een paar ieterpieterige kostjes zitten.
Oh ja ik heb zijn kootholtes dus wel kaalgeschoren, erg zonde van zijn sokken, maar het meeste van zijn haar viel er toch nog overheen, maar echt, scheer alsjeblieft een paard met sokken of erg veel haar kort, anders helpt het echt niet.
Kreeg daar eerst prednocutin ofzo voor hielp niet, toen hydrocortiderm, hielp iets maar ging nog steeds niet over, en toen kreeg ik droogzetters van die spuitjes die normaal gebruikt worden om in de uiers van koeien te spuiten om de melkproductie te stoppen en geloof ook om een ontsteking te voorkomen. In dat spul zit dus ook een antibioticum geloof ik.
En dat hielp! Echt super! Moest 3 dagen smeren, dan 2 weken niet en daarna nog eens, heb wel nog extra spuitjes moeten halen want ik redde het niet met wat de DA me gegeven had, maar het was weg!
Daarna heb ik nog 2 spuitbussen gekocht, via de agradi, Clean Feet en Skin Condition Control , dat heb ik na de droogzetters er nog opgespoten en sinds afgelopen herfst heeft Bouke nergens meer last van

Dus het was bij mij eerst schurftmijt maar daar komt dus ook vaak mok uit voort, of komt tegelijkertijd.
Dus eerst had ik:
Tea-tree gesmeerd
Gewassen met zwavelteer shampoo
Gewassen met betadine scrub
(Ik haalde de kostjes er dus wel af met een vlooienkammetje)
Sebacil gehad
Prednocutin
Hydrocortiderm
Droogzetters
Clean Feet en Skin Condition Control als nabehandeling
Oh ja en de hele tijd kreeg dus ook cure mok van VSM


Uiteraard altijd in een schone droge stal zetten en ook buiten zo schoon en droog mogelijk houden.
Hoop dat dit jullie kan helpen, met jullie mokstrijd.
Succes!

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 21:08

Klinkt erg goed!

Ook mijn Fries heeft het probleem gehad (het stonk naar rottend vlees=lijkenlucht), het was echt heel erg. We hebben ook heel veel geprobeerd en uiteindelijk heeft groene badedas en een serum van de dierenarts de oplossing geboden. De dierenarts nam een schraapsel van de ontsteking (op een gegeven moment de kootholtes van alle 4 de benen) en heeft daar een serum van gemaakt en dat ingespoten in het paard. En het is over! We hebben zijn sokken niet af hoeven scheren.
De oorzaak is dat de huid door de sokken te lang vochtig bleef. Als het dan warm werd droogde dat te snel op en ontstonden er scheuren. In die scheuren kwamen bacterieen, die dus ontsteking veroorzaakten.
We hebben ook alle mokzalven en smeersels geprobeerd, niets hielp.