enting tegen west-nijlvirus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

enting tegen west-nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 08:56

In zuid europa en andere werelddelen (Afrika en Noord-Amerika) komt het West-Nilevirus voor. Dit is een ziekte die voor zowel paarden als mensen een dodelijke afloop kan hebben. Tot nog toe was daar geen vaccin tegen. Net lees ik in de krant dat er een vaccin is ontwikkeld. Nog niet geschikt voor menselijk gebruik, maar al wel geschikt voor dieren. En dat is goed nieuws!

Hieronder een engelse omschrijving van het virus...

West Nile Virus (WNV) is a viral disease previously seen only in Africa, Asia, and Southern Europe. This virus can cause encephalitis, an infection of the brain and the spinal cord. For the past 4 years, WNV has caused disease in the United States. In 1999, at least 62 people became seriously ill, and seven of those died. Since then, WNV has rapidly spread throughout 44 states and the District of Columbia. During the year 2000, 21 human cases of WNV encephalitis were reported in the United States, with two deaths, and 56 cases in 2001 with 7 deaths. In 2002, 3737 human cases of WNV encephalitis were reported with 201 fatalities to date. In Ohio in 2002, WNV was reported in all 88 counties, either in birds, mosquitoes, humans or horses. There were 430 human and 644 horse cases identified. It is expected that WNV will continue to be a disease threat in 2003.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:11

Vorig jaar zat dit virus in florida. Vooral in de buurt van Occala en zo, waar veel renstallen zijn. Ik geloof dat er hier nog wel een topic te vinden is dat daar over ging.

De hond is de betere mens

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:25

Het is hier in Noord-Europa niet lang warm genoeg om hier door te dringen. Maar in een hele hete zomer zou het deze kant op kunnen komen. Een enting ertegen vind ik voorlopig nog niet nodig.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 11:33

Sugarmiss schreef:
Het is hier in Noord-Europa niet lang warm genoeg om hier door te dringen. Maar in een hele hete zomer zou het deze kant op kunnen komen. Een enting ertegen vind ik voorlopig nog niet nodig.


Nee ik bedoelde ook niet dat wij in Nederland zouden moeten enten. Maar ik vindt het gewoon hoopvol nieuws dat er uberhaupt een enting is. Er zijn elders op de wereld wel paardenliefhebbers die ermee geconfronteerd worden.

En inderdaad Nederland wordt steeds warmer toch. En zoiets kan sluipend dichterbij komen. 5 jaar geleden waren er veel minder teken besmet met borrelia (ziekte van Lyme) dan nu. Dus ik vind het wel geruststellend dat een enting mogelijk is ooit, als je het nodig hebt..

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:28

Je hebt het gelijk als je zegt dat het prettig is te weten dat er een vaccin voor is, maar als het virus deze zomer van plan is om in Nederland op te duiken dan had je nu al moeten enten.
Er zijn 2 shots nodig met een tussenstap van 3/5 weken om volledig beschermd te zijn.
http://www.equinewestnile.com/pressrele ... icense.htm
Waarschijnlijk is dit middel in Nederland nog geeneens te koop Verward

Overigens denk ik dat de overheid ook beducht is (zou moeten zijn) op dit virus en zijn verspreiding richting Nederland.
De eerste waarschuwingen zouden komen van gevonden dode vogels.
Vervolgens ontstaat er een hetze rond (tuin)vijvers (dempen die hap Haha! )
En de mug zal er ook niet favorieter op worden, voor zover daar al sprake van was Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 16:32

He...die link van het vaccin had ik nog niet gevonden! leuk. Ik reageerde alleen op het berichtje in de krant. En gelukkig is het virus in Nederland niet opgedoken nog! We hebben al muggenproblemen genoeg met staart en manenexceem. Laten we het afkloppen.

En inderdaad de overheid zou hier veel alerter op moeten zijn.

Mist

Berichten: 9442
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:58

Er is idd een paarden vacin voor, maar die schijnt nog niet 100% veilig te zijn, maar ja, als je voor de keus staat !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berryz, Lys_PPA, Pally, PureSG, SentiBot, Zoe_97 en 21 bezoekers