Drukplek weg......

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Drukplek weg......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 22:09

Mijn pony had van wat vuil onder haar schofttuig (staat voor de wagen) twee drukplekken opgelopen.
Helaas waren het twee flinke witte plekken geworden :(

Na veel massage-beurten en insmeren zijn de plekken verdwenen, groeit weer gewoone kleur haar op e.d.

Gister nog uitgebreid gepoetst, ook lekker met de rosborstel ivm het verharen.
Kom ik vandaag op het land: een kale plek van 4 bij 4 cm op de plek van 1 van de twee drukplekken.
Geen wond, geen schilfers, gewoon al het haar eraf.......
De andere plek zit het haar nog gewoon op, heeft ook niet de intentie om los te laten.

Het enige dat veranderd is, is dat ze sinds gister zonder deken door het leven gaat.

Iemand een idee wat het is?

Jes

Re: Drukplek weg......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:49

Misschien heeft ze flink geschuurd oid.
Die van mij heeft een oude drukplek op haar schoft (vorige eigenaar) en heeft daar dus ook witte haren. Vorige week heeft ze die plek kaal geschuurd oid. Alleen daar is het kaal bij haar (drukplek is zeker 8.5 jaar oud) ze heeft dit ook nog nooit eerder gehad. Huid zier er verder goed uit. Ik denk dat het daar toch net iets brozer is dat het daarom kan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 10:52

Dat lijkt inderdaad op hoe het eruit ziet :\
Maar ze had er dus géén witte haren meer, die waren allemaal al weg.
Het is dat ik weet dat daar ooit een drukplek heb gezeten.....

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:47

Dat haar is er zo snel vanaf dat er volgens mij maar één mogelijkheid is: je pony heeft het er zelf vanaf geschuurd. Voorheen kon dat niet, omdat hij een deken op had. Hij heeft dus van de eerste de beste mogelijkheid gebruik gemaakt. Jij weet dat er een drukplek zat en hij blijkbaar ook. Misschien dat de huid op zo'n oude drukplek gevoeliger blijft en eerder jeukt, bijvoorbeeld op momenten dat ze hun wintervacht verliezen, zoals nu? Ik weet helaas niet hoe je kunt voorkomen dat hij de plek opnieuw kaalschuurt... Onze tinker had ook zo'n drukplekje van het tuig, dat hij steeds opnieuws kaal schuurde. Niets hielp. Maar op een dag was het schuren ineens over en sindsdien is de plek weer gewoon behaard (afkloppen *D ).

TGS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:09

Ik denk ook idd dat het van het schuren zou komen als ik dat zo lees.
Witte haren wil niet perse zeggen dat het jeukt, kan natuurlijk ook gewoon jeuk gehad hebben of is uit verveling gaan schuren.
Succes ermee. Misschien toch maar weer een deken op hihi :D

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:40

Toevallig heb ik bij Aurora twee dagen geleden ook een plek kaal geplukt, 3x3cm ongeveer, echt midden op haar ruggegraat.
We voelden een korstje zitten en toen ik beter ging kijken (er zit nog zo'n 5cm wintervacht op) en voelen, liet de korst makkelijk los inclusief bijna al het haar wat daar zat.
De huid eronder is gaaf en niet geirriteerd, dus als het een wond is geweest is het al een oude.

Het vreemde bij mijn pony is dus dat ze nooit een zadel of tuig omheeft, en ook geen gelegenheid tot het kapot schuren van haar rug. Dus een drukplek kan niet.

Het enige wat ik kan bedenken is dat een ander paard haar gebeten heeft, of dat ze met rollen een steen geraakt heeft. Maar ik heb nooit iets aan haar gemerkt verder.
Kan morgen wel een foto maken als je het wilt vergelijken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 14:44

Dan zal ik mijn camera ook even meenemen vanavond voor een foto.....

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:34

Ik weet denk ook wel wat je bedoelt ja. Zorro had het ook van z'n deken. Werd ook wit en later liet het ineens los en kon je het er zo afhalen (en Zorro eraf schuren, dat is het denk bij Keetje), maar wel een mooie gave roze huid eronder. Ik zou er niet zoveel aan doen, ga je het denk juist irriteren.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 18:50

Wat is er bij Zorro voor terug gekomen? Wit of gewoon weer zwart?
Zit trouwens zwarte huid onder (de pony is bruin)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:36

Een tip om te zorgen dat de huid terug sterk wordt is insmeren met kampferspiritus, maar dan moet het niet meer open zijn.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 19:39

Het is niet open :n heb toevallig net bij de Etos kampferspiritus meegenomen voor mijzelf, dus zal ook een flesje op stal zetten :) had ook al de tip voor wonderolie gekregen :)

Heb vandaag een bontje gehaald voor onder mijn schoftje :) zijn ook heerlijk wezen rijden en even door de drive-in van de Burger King gereden :)

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:26

Evelli schreef:
Wat is er bij Zorro voor terug gekomen? Wit of gewoon weer zwart?
Zit trouwens zwarte huid onder (de pony is bruin)

Bij Zor zitten er witte haren :\ maar er zat bij hem ook ineens een lichtroze huid onder, dus grote kans dat Keetje wel donkere haren terug krijgt :)
Ik heb met levertraanzalf gesmeerd, werkt ook goed.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 00:04

Ik had nog foto's beloofd:

Een close-up:
Afbeelding

Afbeelding

:D
Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 09:25

Dat is ook een vreemde plek zeg. Maar zitten wel schilfers op lijkt wel?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:50

Nee dat is zand :D
Het is trouwens ook niet zo dat al het haar weg is... er zitten er nog een paar. De huid kleurt nu weer van roze naar zwart. Dus het was toch een korst van een of andere wond. Maar waar die wond vandaan kwam, geen idee.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 09:51

Okee, vreemd. Hoop voor je dat er geen witte haren op komen.
Bij Keet komen er al weer bruine haren op terug. Vanavond maar eens kijken hoe het ervoor staat