Tip: ogen uitspoelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Tip: ogen uitspoelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-03 19:40

Dan wel een tip voor mensen met lensen en paarden. Het komt wel eens voor dat je bij je paard komt en dat zijn oog uitgespoeld moet worden. Wij hebben bijvoorbeeld niet één, twee, drie schoon drinkwater tot onze beschikking, wat we uit kunnen koken of lauwe thee.
Ik gebruik dan lenzenvloeistof. Wel de vloeistof natuurlijk die je zelf gelijk in het oog kunt doen, dus niet degene die je nog moet neutraliseren.
Ik heb standaard een fles staan en dat is hardstikke handig.
Het is voor paarden ook minder pijnlijk dan als je het met water of thee doet ivm osmose.
Gebruik je toch liever water, gooi er dan wat zout doorheen. Op 1 liter een klein theelepeltje, dan is het ook minder pijnlijk.


Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 21:24

zout lijkt me nogal prikken
en om nou mijn lenzenvloeistof in het oog te gooien...
maar ja, bij mij kan het geen kwaad, dus bji het paard misschien ook wel niet

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:33

Chrissie schreef:
zout lijkt me nogal prikken

Ooit wel eens lenzenvloeistof geproefd? Nou ik wel en het is hardstikke zout!!! Dus water met een beetje zout is minder pijnlijk. Niet te veel natuurlijk!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 18:17

Dat is nu juist. Water met zout is minder pijnlijk dan water zonder zout. Zoals ik schreef heeft dat met osmose te maken. Daarom zal lenzenvloeistof minder pijnlijk zijn dan water. Probeer zelf maar eens water in je ene oog te druppelen en lenzenvloeistof (of water met zout) in je andere oog. Het oog met de lenzenvloeistof zal minder pijnlijk zijn.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 20:00

9 gram zout (wel natrium vrij, geloof ik) is een fysiologische zoutoplossing en gelijk aan het zoutgehalte in het bloedplasma in het lichaam van een zoogdier (gossie, als ik me het allemaal nog goed herinner uit een cursus). Nix raar dus dat er een beetje keukenzout in gekookt (en weer afgekoeld!) water gaat. Een prima tip dus voor het uitspoelen van ogen, al is 't wel een een beetje prijzig, lijkt me. Voor traanogen gebruik ik een beetje babylotion om de opgedroogde prut los te krijgen en een beetje oogzalf die je ook voor de hond en kat krijgt van de dierenarts. Nerd

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 14:41

Vendell schreef:
Een prima tip dus voor het uitspoelen van ogen, al is 't wel een een beetje prijzig, lijkt me.

Ik heb niet zo heel dure lenzenvloeistof Haha!

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 14:51

Vendell schreef:
9 gram zout (wel natrium vrij, geloof ik) is een fysiologische zoutoplossing en gelijk aan het zoutgehalte in het bloedplasma in het lichaam van een zoogdier (gossie, als ik me het allemaal nog goed herinner uit een cursus). Nix raar dus dat er een beetje keukenzout in gekookt (en weer afgekoeld!) water gaat. Een prima tip dus voor het uitspoelen van ogen, al is 't wel een een beetje prijzig, lijkt me. Voor traanogen gebruik ik een beetje babylotion om de opgedroogde prut los te krijgen en een beetje oogzalf die je ook voor de hond en kat krijgt van de dierenarts. Nerd


Hahaha, natrium vrij lukt je echt niet als je keukenzout gebruikt hoor Knipoog
En chloorvrij ook niet Tong uitsteken

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 16:16

Fysiologisch water kan je kant en klaar kopen ... VOOR EEN PRIKJE! Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan????

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bonny_dream, Googlebot, Peachy, Purkii en 24 bezoekers