Hevig hengstig of teken van onderdanigheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Hevig hengstig of teken van onderdanigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 11:24

Sinds 9 dagen heeft mijn merry Isabel een nieuw vriendje op wei.
Aangezien we de merry Cheyenna hebben moeten laten inslapen en Isabel niet alleen kan zijn, waren we heel druk op zoek naar een nieuw paardje.

Nou dat paardje is (voor ons doen) een vriendelijke reus van een ruin (1.65m :D ) genaamd Wimbledon (Wim) geworden.
Een ontzettende lieve knuffel, maar....Isabel wil nog niks van hem weten.

Het begon de 1e dag op wei (Cheyenna was er nog) dat Chey de hele tijd achter Wim aanliep. Isabel stond bij een hoop hooi te eten en Wim continu in de gaten te houden. Wim werd niet goed van Chey (die hartstikke hengstig was op 't moment dat ze hem zag) en heeft haar een flinke mep gegeven...die ze niet zag aankomen omdat ze 3/4 blind was. Was blijkbaar niet hard genoeg, want ze liep gewoon weer als een schoothondje achter hem aan.

Isabel daarentegen ging de confrontatie aan: ze liep op Wim af, ruiken en toen allebei omdraaien en voluit met die hoeven tegen elkaar meppen, of ruiken en op de achterbenen tegenover elkaar. Ze wilde laten zien dat zij de baas was, maar Wim liet zich de kaas niet van het brood eten.

Dag erna hebben we Chey weggebracht naar DA en is ze ingeslapen.
Toen bleven Isa en Wim dus alleen over.
En vanaf het moment dat ze alleen samen op wei staan......is Isabel hengstig.
Hij hoeft maar naar haar te kijken of de plas spuit er uit, niet een beetje...nee echt een straal. Voor de stallen liggen echt banen plas.
Ik ben er natuurlijk niet continu bij, maar de verhouding heeft zich gewijzigd. Als Wim op haar afloopt, dan gaat Isa terug. Als ze dus bij een hoop hooi staat te eten en Wim komt er ook eten, dan stapt ze terugop en staat wat suf te kijken. (Ik heb meerdere hoopjes in de wei liggen, maar uiteraard moeten ze altijd net die van de ander hebben :P )
Ze laat Wim nog niet echt bij zich komen, maar loopt wel als een klein kind achter hem aan.
Volgens mij is Wim nu de baas, nadat Isabel haar leven lang de baas is geweest bij ons op wei (13,5 jaar lang).

Ik heb Isabel nog nooit zo hengstig gezien. Ik bedoel dat "knipogen" dat deed ze wel eens, maar dat plas spuiten nooit.
Ik vraag me dan ook af....is het misschien (ook) een teken van onderdanigheid?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:01

Is niet echt een teken van onderdanigheid. Maar bedenk je eens...Jaren geen vent, nu is het voorjaar en zetten ze een leuke man bij je neer <3 ...Logisch dat ze enorm hengstig is.. _O-. Ik heb mijn merrie een maand terug mee genomen op stage bij een hengstenhouderij/sportstal. Nou je wilt niet weten hoe hengstig ze was door al die mannen die ze rook... :D . normaal merk je bijna niets aan haar. Leek nu wel een waterval. Het wordt straks vanzelf minder.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 07:46

Ik weet het niet hoor.....gaat dit wel goed komen?

Ze staan nu 2 weken bij elkaar. Isabel is nog steeds hengstig.
Gisteren poepte Wimbledon, en Isabel staat eraan te ruiken en als een wilde hengst te gillen (zoals Black in de film de zwarte hengst, waar hij op het schip een box wordt ingeslagen). Dus niet zo'n merrie piepje, maar echt zwaar gebrul. Wim kwam nieuwsgierig ook eens kijken en ruiken aan zijn eigen drol, en hup, daar stond dat kreng van mij op haar achterbenen...met haar 16 jaar :P .

Van de week stond Isabel in de box en Wimbledon stond half in de deur van haar box. Ik dacht nog: nou dat begint goed te gaan. Maar nee hoor. Zodra Wim weg is, en Isabel weer buiten loopt, dan maakt ze dat ze wegkomt als Wim ook maar aanstalten maakt om naar haar toe te lopen, oren in de nek.

Ik vind dit helemaal niet leuk zo. Met andere paarden die erbij kwamen (wel altijd merries) heeft ze nooit zo'n problemen gehad. Die bleven niet achter elkaar aan jagen. Die stonden na een week elkaar lekker te krabbelen.

Ik hoop dat die hengstigheid vlug voorbij is. Kijken hoe ze dan wordt.

Aukelizzy

Re: Hevig hengstig of teken van onderdanigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 07:49

Het zal gerust wel minder worden maar je hebt kans dat het nog een tijdje duurt. Je hebt de pech dat het nu ook nog voorjaar is...extra goede tijd voor hengstigheid.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 07:53

AAAAAH...paardenliefde!!!!Je merrie is stapelverliefd!!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:34

Ohw doen ze nog steeds zo tegen elkaar :oo zal wel gaan wennen denk ik :)
Bonny doet precies hetzelfde als ze naast de paarden van onze buren staan :')

Succes, dikke kus van Bonny en mij :+:

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 17:05

aerdenhout1 schreef:
AAAAAH...paardenliefde!!!!Je merrie is stapelverliefd!!

Nou dan doet ze toch "playing hard to get" :D .

Vandaag heb ik dus gezien hoe ze zich gedraagd als Wim haar dus in haar stal blokkeerd. Dan kruipt ze in het uiterste hoekje, oren plat in de nek en......en dat vind ik dus niet zo leuk.....dan ontbloot ze haar tanden en schuurt er met de zijkant van haar tanden mee langs de muur. Ik zie nu allemaal strepen van haar tanden op de muur. :(

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 21:48

Is het normaal dat Isa nu al een maand hengstig is?
Wim staat er nu precies 1 maand bij en ze blijft maar bezig met sproeien en knipogen. Ik dacht dat dat na een week of 2 over moest zijn?

Ze hebben nog steeds geen vrede gesloten. Wim blokkeert nog steeds haar stal door voor of zelfs met zijn hoofd en voorbenen in haar stal te gaan staan.
Ze kruipt dan helemaal weg tegen de muur. Als Wim maar haar kant op komt of kijkt, dan staat ze al zuur met haar oren in de nek te kijken.
Met uitrijden kan Wim niet te kort achter haar, want dan begint ze met haar staart te zwiepen.
Ik heb nog nooit problemen gehad met paarden die kort achter haar reden. Ook ruinen geen probleem (als stonden die natuurlijk niet bij haar op stal). Maar nu moeten we echt uitkijken.
Ze loopt zich het vuur uit de voeten als Wim achter haar aan wandelt, zodat hij maar niet te dicht op haar zit.

Wim doet natuurlijk zuur terug als zij met haar oren plat in de nek staat. Hij wil zijn eten ook niet met haar delen en poept er zelfs op.

Ik ben echt benieuwd hoe lang dit nog gaat duren....ik wordt er moedeloos van. Ik kan niet eens even in de wei een snee brood uitdelen, want dan wil Wim Isabel bijten omdat hij alles wil hebben. Waarop Isa weer gilt, en ik ertussen sta te schelden omdat Wim als reactie op Isa zich opeens omdraait en zich na mijn gil opeens (gelukkig) bedenkt dat hij die schop maar niet verder moet doorzetten omdat ik er tussen sta.
Gaat echt heel soepeltjes hier :+ .

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:54

Klinkt niet zo fijn nee.. Ik zou het toch nog even aankijken, eerste hengstigheid in het voorjaar kan heel heftig zijn.
En anders moet je toch op zoek naar een ander weidemaatje vrees ik..

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 08:18

Was niet de bedoeling om Wim zo 123 op te geven en weer weg te doen. Ander weidemaatje is dus geen optie. Ik heb geen plek om er nog een paard bij te zetten.

Van de week kwam er iemand langs en die zei:"Bij ons heeft het en paar maanden geduurd voordat ze vriendjes waren. De nieuwe wilde de baas worden, maar dat wilde de oude niet. De nieuwe was echter sterker". Maar ik weet niet of dat ook een combinatie merrie-ruin was.

Het feit dat ze nu nog steeds hengstig is vind ik vreemd.

Maar goed, maandag komt de DA voor in te enten. Ik zal het hem eens vragen. Misschien is er wel iets tegen de hevige/langdurige hengstigheid te doen.

DeNIse997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:42

Mijn verzorgpaardje was afgelopen winter de hele winter hengstig. DA echo gemaakt bleek dat ze een eicel had van 6 centimeter die maar niet wilde knappen. Vandaar dat ze zo hengstig was:P
Mis moet je de DA is laten kijken..?
Gr Denise

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 08:06

Dierenarts is gisteren geweest.
Volgens hem was het geen hengstigheid. Dat zou wel wat erg lang duren, 4,5 week inmiddels.

Gezien Isabel's hele gedrag: oren plat in de nek en al spuitplassend weglopend, met haar tanden langs de muur schrapen als Wim naar haar kijkt, is ze gewoonweg pisnijdig op Wim. (Weten we meteen ook waar die uitdrukking vandaan komt :P ).

Kon voor de rest geen kwaad, maar was wel erg vervelend. Met name omdat ze haar hele staart en achterbenen nat plast. Ze had "witte" benen, maar ze zijn nu zwart van het continu plassen. Ik moet haar dus goed haar achterbenen blijven wassen, omdat het anders vol bacterien en andere rotzooi gaat zitten. Gewoon wegborstelen gaat niet, want het is continu nat :\ .

Het zal dus een kwestie van tijd zijn. Als ze samen op wei lopen, dan gaat het beter, maar in de uitloop loopt Wimbledon de hele tijd achter Isabel aan als hij niks te doen heeft. Maar ook als ik her en der hoopjes hooi heb gelegd. Hij wil de hele tijd net dat hoopje hebben, waar Isabel staat te eten.

Het zou over kunnen gaan volgens DA als Isabel eens echt hengstig werd, maar ja, of dat nu nog gaat gebeuren? Ze kan niet accepteren dat Wim de baas wordt.

Kimmie_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:34

En wat zei de DA nog meer?? Gewoon afwachten??
Is het niet zo dat Wim (ruinen zijn daar altijd wel voor in) lekker wil spelen en dat Isabel daar helemaal geen zin in heeft??

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 14:47

Ja idd, gewoon afwachten. Is voor de rest niks aan te doen.

Met de merrie waar ze voorheen mee stond, rende ze altijd wel vrolijk een rondje mee door de wei. Wim wil dat dus ook, maar Isabel draait hem de kont toe en loopt weg. Zelden dat ze meerent.

Gisteren deed ze dat wel, maar meer omdat Wim haar opjoeg. Maar toen gingen ze hard!! En dat in die relatief kleine uitloop.
Maar goed, ze had in haar stal kunnen gaan "schuilen" maar dat deed ze niet.

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:54

Wat naar, maar wat goed dat je da er naar hebt laten kijken.
Als je het niet vertrouwd, altijd de da om zijn mening vragen.
Gelukkig is ze alleen maar 'pisnijdig', maar ook dat is geen pretje voor je.
Ik hoop voor je dat ze snel een beetje aan elkaar gewend zijn en vriendjes worden.
Sterkte en succes ermee.