Artrose in de sacro-iliacal gewrichten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fanny_1988

Artrose in de sacro-iliacal gewrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 22:14

Hallo Allemaal,

Vandaag ben ik terug gekomen van praktijk de bosdreef te moerbeke. Er is bij mijn paard geconstrateerd dmv een gamma-scintigrafie (botscan) dat er een verhoogde activiteit aanwezig is in de sacro-iliacale gewrichten. Verder is een licht verhoogte activiteit tussen de spinaaluitsteeksel t4 en t5. Maar dit was niet verontrustend. Dit kon ook duiden op een flinke ontsteking bij de aanhechting van de band die over de ruggengraat ligt.

Begin volgende week gaan we beginnen met de inspuiting bij het sacro-iliacale gewrichten. 4 weken erna gaan we kijken hoe hij hierop gereageerd heeft. Die 4 weken ga ik met een pessoatuig longeren op dierenarts aanraden. Daarna kijkt ze of ik weer kan gaan rijden. Maar dat is afw88. Wil niet op de zaken vooruit lopen. Na die 4 weken wordt ook bij de schoft - t4 en t5 ingespoten. Dit doen we in 2x ivm verhoogde kans bij dit medicijn op bevangenheid.

De revalidatie gaat zeker een half jaar duren. Verder is niet gegarandeerd dat hij weer op z niveau komt, maar recreatief is hij altijd te gebruiken. En dat is ook harstikke fijn, want ik hoef niet per se het uiterste.

Mijn vraag is: wie heeft er nog meer ervaring met deze aandoening? Ben er namelijk heel erg benieuwd naar.

Ik hoor het graag van jullie.

Groetjes Fanny

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 03:43

Hallo Fanny,

Ik ben afgelopen dinsdag naar de Lingehoeve in Lienden geweest.
Ze hebben bij mijn paard foto's gemaakt en hierbij is gezien dat in dr rug onder het zadel 4-5 wervels vernauwd zijn.
Ook is er een scan gemaakt van dr si-gewricht, hier is artrose uitgekomen.
Ze hebbne op de foto ook een botvervorming gevonden op het bot voor de atlas (tussen dr oren).
Om te kijken hoe actief alles is, willen ze een scintigrafie maken. Ik moet nu op de verzekering wachten of ze het gaan vergoeden.

Ben je ook verzekerd? Werd het bij jouw vergoed?

Groetjes Ilona

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 12:09

xThalyx schreef:
Hallo Fanny,

Ik ben afgelopen dinsdag naar de Lingehoeve in Lienden geweest.
Ze hebben bij mijn paard foto's gemaakt en hierbij is gezien dat in dr rug onder het zadel 4-5 wervels vernauwd zijn.
Ook is er een scan gemaakt van dr si-gewricht, hier is artrose uitgekomen.
Ze hebbne op de foto ook een botvervorming gevonden op het bot voor de atlas (tussen dr oren).
Om te kijken hoe actief alles is, willen ze een scintigrafie maken. Ik moet nu op de verzekering wachten of ze het gaan vergoeden.

Ben je ook verzekerd? Werd het bij jouw vergoed?

Groetjes Ilona

Hoi Ilona,

Bij mij was eigenlijk het si gewricht het belangrijkste. Deze hebben ze afgelopen dinsdag behandeld bij paardenpraktijk west-brabant. Hij was echt SUPER braaf en heeft geen kik gedaan. Gelukkig maar! Nu moet hij een week 2x per dag 5 a 10 min (sukkel stap) stappen. As dinsdag komt de da kijken hoe het er voor staat. Ook hebben ze een stukje huid open moeten maken voor de naalden. Deze zit met nietjes vast. As dinsdag komen ze die nietjes er ook uit halen. Dus ik ben benieuwd. Ik heb zelf wel het idee dat hij vrolijker is, maar is na de medicijnen erg gevoelig op zijn huid. Het wordt wel met de dag iets minder. Hopelijk heeft hij er snel minder last van. De da gaf ook aan dat ze waarschijnlijk niks aan T4 en T5 gaan doen omdat hij daar nu niet meer op reageert, maar dat is nog even afwachten.

Wij hebben de botscan zelf betaald. Mijn paard was niet verzekerd. Maar wij wilde het toch graag uitgezocht hebben. En ookal ben je verzekerd, blijft het ook weer afwachten of je het vergoed krijgt. Daarom hebben wij ons paard ook nooit verzekerd voor die dingen.

Hoe oud is jou paard eigenlijk? Die van mij is 12 jaar geworden dit jaar.

Ze hebben al goede resultaten geboekt met inspuiten van de si gewrichten. Dus ik duim ervoor dat het ook gaat werken bij mijn paard.
Hopelijk kan jouw paard binnenkort ook goed geholpen worden!

Gr Fanny

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:00

Sorry voor de late reactie.
Ik heb besloten dat ik geen scinti laat doen omdat het eigenlijk wel duidelijk is waar ze last van heeft.
Ze gaat van mei t/m september het land op, dan kan alles in ieder geval tot rust komen. Totdat ze het land op gaat, longeer ik haar een beetje zodat ze niet stijf wordt.
Ik merk wel dat ze erg aan het bokken is, soms ook als ze druk is. Als ze dan een paar bokken heeft gegeven, lijkt ze een stuk losser van achteren.

Met wat is jouw paard ingespoten? Met coticosteroiden??

Ohja om nog even antwoord op je vraag te geven, mijn paard is 10 jaar.

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 11:51

xThalyx schreef:
Sorry voor de late reactie.
Ik heb besloten dat ik geen scinti laat doen omdat het eigenlijk wel duidelijk is waar ze last van heeft.
Ze gaat van mei t/m september het land op, dan kan alles in ieder geval tot rust komen. Totdat ze het land op gaat, longeer ik haar een beetje zodat ze niet stijf wordt.
Ik merk wel dat ze erg aan het bokken is, soms ook als ze druk is. Als ze dan een paar bokken heeft gegeven, lijkt ze een stuk losser van achteren.

Met wat is jouw paard ingespoten? Met coticosteroiden??

Ohja om nog even antwoord op je vraag te geven, mijn paard is 10 jaar.

Geeft niet hoor voor de late reactie :)

Ik snap dat je geen scinti laat doen als het duidelijk is. En het kost allemaal super veel geld. Rimondo staat nu 2 maanden stil, maar wil weer super graag aan het werk. Hij verveeld zich mateloos. Ik mag nu om de dag 10 min longeren waarvan 5 min draf. De andere dag 2x in vlotte stap in de molen. En zo rustig opbouwen. Hij bokt eigenlijk niet vaker of minder vaak dan voorheen. Aan de longe laat ik hem niet galoperen, want dan weer ik dat hij gaat bokken en dit moet eruit van de da. Verder als ik hem losgooi in de paddok gaat hij wel bokken. De da zei ook dat veel paarden bokken om het 'los' te gooien van achter zodat hij minder pijn doet. Maar Rimondo bokt al wel minder met aanspringen in galop. Maar ik moet het bokken aan de longe proberen te vermijden. Dus doe ik dat maar!

Volgens mij is mijn paard inderdaad met dat coticosterioden ingespoten. Precies weet ik het niet, maar het lijkt erop. Dus ik ga er vanuit dat het klopt. Ze hebben het wel helemaal uitgelegd, maar het was een moeilijk woord, dus ben ik het vergeten. :+

Jou paard is ook niet zo oud. :( Hopelijk komt hij er weer goed bovenop!

Groetjes Fanny

xThalyx

Re: Artrose in de sacro-iliacal gewrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:20

Ok, jouw paard heeft dus ook meer moeite met de galop?
Mijn paar bokt eigenlijk alleen met galloperen en dan lijkt het idd dat ze het doet om het losser te krijgen. Daarna loopt ze ook een stuk beter en losser van achteren.
Ook met rijden merkte ik het eigenlijk alleen met de galop, ze wilde haar bekken niet kantelen waardoor ze als het ware met haar kont omhoog en naar binnen gallopperde en maakt haar rug bol. Rechtsom had ze dit altijd meer, maar er blijkt ook een grotere plek artrose aan de rechterkant te zitten, misschien dat dit er mee te maken heeft.

Ik ben erg benieuwd hoe ze het land af komt. Gaat jouw paard in de winter naar buiten? Het is volgensmij wel belangrijk dat ze veel blijven bewegen.

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 09:27

xThalyx schreef:
Ok, jouw paard heeft dus ook meer moeite met de galop?
Mijn paar bokt eigenlijk alleen met galloperen en dan lijkt het idd dat ze het doet om het losser te krijgen. Daarna loopt ze ook een stuk beter en losser van achteren.
Ook met rijden merkte ik het eigenlijk alleen met de galop, ze wilde haar bekken niet kantelen waardoor ze als het ware met haar kont omhoog en naar binnen gallopperde en maakt haar rug bol. Rechtsom had ze dit altijd meer, maar er blijkt ook een grotere plek artrose aan de rechterkant te zitten, misschien dat dit er mee te maken heeft.

Ik ben erg benieuwd hoe ze het land af komt. Gaat jouw paard in de winter naar buiten? Het is volgensmij wel belangrijk dat ze veel blijven bewegen.

Die van mij galoppeerd niet echt moeilijk. En heeft geen moeite met het kantelen van de bekken. Dit vind ik ook zo raar. En hij holt eerder zijn rug dan dat hij deze bolt. Want hij wil juist zijn rugspieren niet aanspannen waardoor hij ook erg arm gespierd is rond zijn rug. Hier zijn we nu druk mee bezig om dit gespierder te maken dmv pessoa tuig aan de longe. Rimondo heeft een hele makkelijke galop, draait ook heel makkelijk een kwart piroutte. En kan ook een hele maken. En dit gaat dan heel goed. Rimondo heeft ook geen moeite met sluiten, maar wel met het verruimen in de galop. Misschien dat dit dan wel lastig is voor hem. Maar met rijden bokt hij nooit.

Met rijden moet hij altijd wel echt loskomen. Ben ook erg benieuwd of dit veranderd is na de inspuitingen! Dat zou fijn zijn, want ik kon pas na een half uur er aan gaan rijden.

Rimondo is deze week het land op gegaan. Iedere dag. En ik longeer hem om de dag. De dag dat hij niks doet, gaat hij zoiezo de molen in. In de winter kunnen ze bij ons het land niet op. Wij hebben klei grond en dat is heel gevaarlijk. Ze glijden dan heel erg en kunnen zo hun benen breken. Dus doen we dat maar niet :). Maar in de winter gaat hij s morgens de molen in en s middags rij ik hem. Dus hij komt er zoiezo 2x per dag uit. En als het nodig zou zijn, kan hij s avonds ook de molen in. Maar dat moeten we even bekijken. Volgens mij is het ook belangrijk om ze in beweging te houden. Dan blijft het soepeler.

Ik ben benieuwd hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen. Het blijft gewoon afwachten. Ik kan pas over een half jaar zeggen hoe het zich hersteld. En wat ik nog wel en niet met hem kan doen. Het blijft moeilijk.

Maar het is prettig om ook de ontwikkelingen van andere te volgen waarbij de geconstateerd is. Zo kan ik het vergelijken met Rimondo.

Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, hoor ik het graag. :)

Groetjes Fanny

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:50

hmm klink me eigelijk bekend,
Vandaag is hier ook de osteo geweest, hij vertelde me het volgende
Spieren , nog niets op aan te merken, althans niet opvallend geen reactie, MAAR ze heefd pijn aan de dopjes die op de wervels zitten , op 1 plek specifiek dat is net achter die bolling achter het zadelgedeelte omdat zei zo heftig reageerd is het nog geen optie om haar nu al osteopatisch te behandelen en moet dus eerst met pijnstilling gaan rijden flinke dosis ook nog wel. Ik moet dan ontdekken hoe en wat en hoeveel verandering ik voel, tevens filmpje maken als er echt een opvallende verandering is moet ik hem bellen. Nagelang van dat word er een echo gemaakt van haar wervels, en dan gaan hij kijken of er een ontsteking zit in het kapsel om de wervels heen of evt beschadigingen of vergroeingen. Ook heb ik met haar gelopen aan de hand en gedraafd zowel op het harde als op het zachte, conclusie ze gebruikt haar rug totaal niet . Al met al we zijn nog lang niet klaar, en erna ALS (zo zij hij het ook) komt er nog een herstel periode

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:56

Heb je al is een foto van dr rug laten maken? Dit zou ik anders zeker laten doen. Bij een echo kan je alleen het weefsel om de botten heen zien.
Ben erg benieuwd wat er bij jouw paard uit komt.

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 13:41

Ik ook! Ben zeer benieuwd wat er uit komt.

Hou ons op de hoogte.

Sterkte.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:16

Dinsdag word er een echo gemaakt, sochtends om 10uur, Ik had ook liever een foto gehad, maar hij doet alleen nog maar op de praktijk rontgen, ik wacht de echo af en dan als nog nodig iemand anders bellen die wel foto wilt maken
Het probleem is, ze heefd behoorlijke engte vres en we zijn nog niet aan die fase dat we gaan trailerladen oefenen. En wil haar niet met dwang er nu op zetten
Ik houd jullie zeker op de hoogte

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:29

Ik heb nog even flink gegoogled, een vergroeing of botafwijking kunnen ze ook zien op een echo maar wel minder duidelijk, maar als er iets is dan kunnen ze het wel zien. Dan kan ik altijd in de toekomst (redelijk korte termijn ) nog altijd een oplossing te vinden voor een foto te te laten maken

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:15

pff ben eigelijk best nerveus voor dinsdag

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:06

Veel succes dinsdag. Het komt vast goed! Volg gewoon je gevoel ;)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:04

Dokter is geewst, ze heefd kissing spines, verschillende wervels nogal flink, en flinke irritaties heefd ze ervan
Ze heefd nu spuiten gekregen dat zorgt dat de irritaties minder worden en de pijn dan ook verzacht word

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 14:13

oOoKellyoOo schreef:
Dokter is geewst, ze heefd kissing spines, verschillende wervels nogal flink, en flinke irritaties heefd ze ervan
Ze heefd nu spuiten gekregen dat zorgt dat de irritaties minder worden en de pijn dan ook verzacht word

Hoi Kelly,

Ik hoop dat het beter zal gaan! Die kissing spines hebben ze gezien met de echo neem ik aan? Bij mij was er ook kissing spines geconstateerd, maar op de botscan was er niks van te zien (gelukkig), dus geen kissing spines! :).

Ik hoop dat het allemaal gaat werken. Mijn paard is ingespoten zoals je weet op zn si gewrichten. Het gaat wel iets beter. Maar geef hem nog flink de tijd om weer sterk te worden in de spieren voordat ik er weer op ga. Ik heb al niet meer op hem gereden sinds begin maart. Kijk er erg naar uit, maar wil niet te snel oppakken.

Suc6 ermee en hou ons op de hoogte!

Gr Fanny

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:16

Wat vervelend dat er toch KS is uitgekomen.
Ik hoop dat de inspuitingen helpen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:17

ja hoop ik ook zodat ze er minder last van heefd