paardentandarts: handmatig vs elektrisch

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

paardentandarts: handmatig vs elektrisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 14:29

Kort maar bondig, wat is beter: een tandarts die handmatig vijlt (en eventuele andere handelingen) of één die het elektrisch doet. En waarom is dat?

Boterfliegje

Re: paardentandarts: handmatig vs elektrisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:31

elektrisch gaat sneller vooruit, minder stress voor het paard. Handmatig is nauwkeuriger.. Mijne doet het elektrisch, nog geen problemen mee gehad en gaat goed vooruit!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:33

Een goede tandarts kan beide en stemt het af op paard en gebit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:52

Die van mij werkt handmatig.. ik vind t veiliger, makkelijker.. hoefde ook geen verdoving te geven voor t vijlen :)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:43

Electrisch. Paard moet verdoofd worden, is fijner voor het paard, geen trauma. Je kan ook veel beter werken, omdat mond vlot open kan. Het is onmogelijk om handmatig even goed en snel te werken als electrisch. Ik heb het eens mogen uittesten op een dood paardenhoofd. Met de hand veilen gaat echt niet vooruit en je krijgt er maar hele kleine dingen af. Bovendien schiet je vaak eens uit en krijgt het paard dus de veil tegen zijn tandvlees of kaken. Is pijnlijk! Electrisch kan je heel precies gaan werken, gaat vlot en je ziet heel goed wat je doet door middel van een lampje op de kop van de boor.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:29

Electrisch gaat voor ouder paarden met slijtage op de kiezen te snel en verwijder je al heel gauw teveel. Daarnaast schiet je er net zo goed mee uit. Afstemmen op de situatie :j

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:32

Geen verschil of dat nu een oud of een jong paard is. En je schiet er veel minder mee uit. Met handmatig veilen moet je namelijk continu weg en weer bewegen met de veil op 1 punt, anders veil je niets af. Een electrische boor hou je gewoon op dezelfde plaats, kan je dus heel plaatselijk iets mee doen, zonder andere tanden aan te tasten. Handmatig is dat dus onmogelijk, want je behandelt altijd een groter gebied dat wat eigenlijk nodig is, doordat je moet veilen, dus continu weg en weer "zagen".

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:59

De meningen zijn dus verdeeld...

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:02

Ik ga met JaBa mee :))..
Heb dit idd zelf ook ervaren..
Met de hand schiet je echt meer uit (waarbij je de mond beschadigd en hierbij het paard pijn doet) en ben je minder nauwkeurig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:10

Maar bij electrisch komt ook warmte vrij.. en dat lijkt mij dan weer minder prettig voor het paard.

En daarnaast schiet een ervaren TA echt niet zomaar uit met zijn veil hoor..
Mijne doet het iig handmatig en electisch

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:15

zeker weten elketrisch vooral bij jonge paarden en oude paarden die niet onderhouden zijn kwa gebit

verder doet mijn DA de haken bij veilen met de hand
en bij het ergste laat ik een echte paardentandarts komen
dus met elektrische dingen erbij, Ook doen deze ook gewoon met hand veilen maar bij problemen pakken ze elektrisch geschut erbij.
ook worden de paarden verdooft bij het gebruik van elektrische dingen

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:34

Anoniem schreef:
Maar bij electrisch komt ook warmte vrij.. en dat lijkt mij dan weer minder prettig voor het paard.

En daarnaast schiet een ervaren TA echt niet zomaar uit met zijn veil hoor..
Mijne doet het iig handmatig en electisch

Die warmte is fel overschat hoor. Ik heb het zelf mogen voelen, is hoogstens wat lauw. Bovendien is het enkel een deel van de kop dat ronddraait. Dat is omgeven door afgerond metaal en dat wordt niet warm. Dus geen contact met tandvlees of zo, je kan het paard echt geen pijn doen. Handmatig vijlen is onnauwkeurig, kan nooit even grondig gebeuren en is gewoon paardonvriendelijk... Geef mij maar electrisch met een roesje! Geen stress, geen pijn en het werk is grondig gebeurd!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:49

Grote nadeel van elektrisch vijlen vind ik de verdoving. Ik vind dat behoorlijk heftig ( paard is ruim 5 uur totaal van slag erdoor ) en meestal helpt de verdoving pas nadat de tandarts klaar is ( mijn paard blijft gewoon vechten tegen het vijlen ).

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:50

Elektrisch, is veiliger en sneller (en volgens onze TA ook preciezer). Met sedatie, want het scheelt idd trauma en alleen aan een ontspannen paardenmond kan je zien of alles goed op elkaar past en hoe alles over elkaar glijdt. Mijn paardje kent nou net het commando 'ontspan!' niet en zou zonder sedatie haar tandjes stijf op elkaar houden :Y)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:52

Nadat mijn paard een open gehemelte en open wagen overhield aan een handmatige vijlbeurt ben ik hier erg pietleuterig in.
IIG mag die desbetreffende DA niet meer aan mijn paarden komen :(

Sinds de mijne met de dremel gedaan is, heeft hij veel minder snel last van haken, anders moest hij toch echt iedere 4 maanden gedaan worden om open wangen voor te zijn.

Meestel beginnen ze elektrisch en vijlen ze het met de hand na ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:32

Ik heb zelf leren vijlen op school, met de han, heb verschillende tandartsen, dierenartsen en tandheelkundige gehad. Mensen die beweren dat een paard onderhoudsvrij is, die even 10 min vijlen, die wel wat moeite doen om te vijlen maar de volgende arts een haak van 3 cm laat constateren (beestje van nog geen 6) Paarden die letterlijk scheef zijn gegroeid door hun onderhoudsvrije gebit, paarden die bleven vermageren en slecht bleven eten maar dat volgens de kenners niet uit het gebit kon komen, etc. Ik heb nu een electrisch vijlende tandheelkundige en tandarts met gedegen opleiding en regelmatige herscholing. Wat ik geleerd heb is dat dierenartsen vaak maar ee blok gebitten krijgen.

Op school heb ik geleerd dat electrisch slecht zou zijn, je zou het kauwvlak glad en het paard zou niet meer kunnen eten. Dat is idd waar, maar in het ergste geval een paar dagen want het slijt er snel weer op. Mijn oude pony wordt alleen gevijlt als ze ballen maakt en anders sparen ze haar gebit. De rest wordt gevijlt wat nodig is.

Verder is mijn ervaring dat ongesedeert vijlen geen succes is, maar je moet wat als je pony een hartruis heeft, maar de voordelen na het vijlen voor de pony veel groter zijn als het roesje. Het is ook duurder, maar uiteindelijk net zo duur als alle andere tandartsen samen.

Daarbij heb ik het geluk om ook mee te mogen met mijn tandarts en tandheelkundige naar andere paardjes. Ik heb veel dingen gezien en geleerd en ook mogen voelen hoe een gebit kan zijn als het paard zelf goed gaan bijhouden. Dan kunnen ze ook gewoon een keer over geslagen worden.

Enige negatieve wat ik gehoord heb is dat het niet goed kan zijn voor de nek, weet daar het fijne niet van, maar kan me voorstellen dat als ze gaan hangen in de nek dat ze zichzelf er pijn mee kunnen doen, daar wordt ook goed op gelet.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:19

Maris schreef:
Grote nadeel van elektrisch vijlen vind ik de verdoving. Ik vind dat behoorlijk heftig ( paard is ruim 5 uur totaal van slag erdoor ) en meestal helpt de verdoving pas nadat de tandarts klaar is ( mijn paard blijft gewoon vechten tegen het vijlen ).

Heftig? Hoe kom je daar bij? Om te beginnen mag je tandarts niet verdoven als hij geen DA is, misschien zit daar je probleem. Verder verdooft onze DA in het bloed. Na 1 minuut heb je al een zeer goed gesedeerd paard. Na drie kwartier, een uur ten laatste is het paard alweer perfect wakker. Dus ik weet niet wat je tandarts geeft, maar hij kent er duidelijk helemaal niets van.

Dat electrisch slecht is, omdat het de tanden te plat maakt, klopt ook niet. Is een hardnekkige fabel. De haken zitten namelijk niet op het kauwvlak, maar op de overgang van het kauwvlak naar de zijkant van de tand. Dus eigenlijk op de zijkant. De tanden worden dus niet plat gevijld vanop het kauwvlak, maar de zijkant wordt gevijld onder een bepaalde hoek. Aan het kauwvlak wordt dus niet geraakt. Mijn ervaring is dat gewone tandartsen (dus geen DA!) het handmatig vijlen promoten omdat ze niet mogen verdoven en dus niet makkelijk electrisch kunnen vijlen. Dus vinden ze allerlei argumenten uit die helemaal nergens op slaan om hun praktijken te verdedigen. Maar dat is mijn persoonlijke mening en ervaring.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:23

JaBa schreef:
Maris schreef:

Heftig? Hoe kom je daar bij? Om te beginnen mag je tandarts niet verdoven als hij geen DA is, misschien zit daar je probleem. Verder verdooft onze DA in het bloed. Na 1 minuut heb je al een zeer goed gesedeerd paard. Na drie kwartier, een uur ten laatste is het paard alweer perfect wakker. Dus ik weet niet wat je tandarts geeft, maar hij kent er duidelijk helemaal niets van.

Het was beide keren gewoon een dierenarts die verdoofde ( ik laat geen onbevoegde mijn paard verdoven ). En beide keren vocht mijn paard ontzettend tegen de verdoving. Nadat de tandarts dan klaar/weg is dan gaat de verdoving pas goed werken en waarschijnlijk werkt de verdoving daarom ook zo lang na ?? Pas na 5 uur weer een mesthoop b.v. .

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:25

Het is wel zo als je paard al ontzettend geëxiteerd is, dat een verdoving dan minder goed werkt, tot niet. Onze DA verdooft als eerste werk. Hij rijdt op, vraagt ons om het paard even vast te houden en verdooft onmiddellijk. Dan verdwijnt iedereen uit de stal, zodat het paard rustig is. Terwijl zet hij op zijn gemak alles klaar en hij begint een minuutje of tien later. Is het paard nog steeds lastig, dan verdooft hij gewoon wat bij. Niet te verdoven paarden bestaan niet.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:26

JaBa, heb dit jaar op HE ook een gesprek gehad met een DA en een TA die samen zaken doen en altijd verdoofd en electrisch vijlen. Zij gaven ook argumenten waardoor ik dacht: volgende keer laat ik hun komen!

Ben jij wellicht bekend met die heren? Ben namen vergeten.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:36

Ik denk het niet. Bij mij is het mijn DA die de tanden doet. Hij doet het dus electrisch onder verdoving. Ik zou nooit een tandarts aan de tanden laten werken. Waarom niet? Omdat ik niet geloof in die opleidingen. Een DA studeert 6 jaar aan de unief. Hij leert het paard kennen in zijn totaalbeeld, zowel normale anatomie als afwijkende dingen. Een tandarts volgt nooit unief, volgt een cursus van al dan niet bedenkelijke kwaliteit en dan mag hij van mij nog een jaar of twee jaar "tandheelkunde" studeren, dan nog weegt dat voor mij niet op tegen de opleiding van een dierenarts. Het intellectueel niveau van een DA ligt in mijn ogen stukken hoger dan een opleiding die zelfs geen hogeschool niveau heeft. Stel je voor dat het bij mensen zo zou zijn, dat iemand een cursus mag volgen en vervolgens jouw gebit mag verzorgen. Ik denk ook dat je een tandarts kiest met jaren opleiding... Ik moet er niet van weten, al die mensen die willen de DA uithangen, maar zonder de doorzetting of het intellect om een 6 jaar universitaire studie aan te kunnen. Wederom, dit is een persoonlijke mening en keuze van mij, die ik gebaseerd heb op veel ervaringen. Elk zijn ding, maar dit is het mijne niet ;-)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:42

Mijn pony gaat elk jaar tegelijk met de smid, naar de `tandarts`, omdat hij dan toch al verdoofd moet worden. Ik laat gewoon de dierenarts komen, hij wordt dan handmatig of elektrisch bijgevijld, ligt eraan hoe erg het is. Ik heb liever handmatig omdat mijn paard ondanks sedatie nog wel eens flink uit zijn stekker kan gaan. En dan is kan het elektrisch ook wel wat schade aanbrengen. (pony gaat tegelijk met smid omdat hij voor de smid ook verdoofd wordt)

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:30

Even voor de duidelijkheid; sedatie en verdoven zijn 2 verschillende dingen. Ik laat mijn paard voor controle sederen (= onverschillig/lam maken). Zijn er ook mensen die hun paard daadwerkelijk laten verdoven (=pijnstiller) voor een TAcontrole?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:35

bij ons is gister de tandarts geweest.. ik ben wel voor electrisch omdat het (vind ik) een beter resultaat geeft. Maar die van ons werkt handmatig nog wat bij als het nodig is ;)
Maar mijn paard bloedde wel een beetje erna en de verdoving was teveel dus ze viel om in het gangpad...

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:41

Ik ben er 1x bij geweest toen de tandarts kwam voor een paard. Het gebeurde electrisch (onder sedatie uiteraard). Voordeel is dat het snel gaat en dat deze tandards alles met een handvijltje nog eens naging. Ik denk dat dit mijn voorkeur heeft.