Verhoogde leverwaaren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Julez

Verhoogde leverwaaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 19:17

Hallo allemaal,

Afgelopen oktober begon mijn paard een beetje te kwakkelen met zijn gezondheid. Hij kreeg mok dat ook nog naar binnen sloeg, en ondanks diverse antbiotica zalfjes en medicijnen ging de mok maar niet over. Daarbij kreeg hij ook nog eens een schimmelinfectie, begon hij wat in te vallen, en ging hij ook heel erg zuur te ruiken. Ondanks dat was hij verder nog wel ontzettend vrolijk, levedig, en met rijden ontzettend pittig. Toch besloot ik in overleg met mijn dierenarts voor de zekerheid maar een bloedonderzoek te laten doen.

De uitslag bleek goed mis! Zijn leverwaarden waren ontzettend hoog, zo erg zelfs dat mijn dierenarts het een wonder vond dat hij er nog zo bijliep. Besloten werd om hem direct te gaan behandelen voor leverbot, gezien hij van de zomer een weekje met schapen in het land had gestaan.
Daarbij kreeg hij ook nog elke week een injectie met medicatie om de lever te helpen herstellen, en werd hij op een dieet gezet van alleen hooi en water om de lever zo min mogelijk te belasten.
Tijdens de behandeling zouden ze ook een tussentijds bloedmonster nemen om te zien of er ook echt iets gebeurde. De uitslag van het tussentijds bloedonderzoek was goed, na 2 weken waren zijn leverwaarden al meer dan gehalveerd(!!) en de behandeling was nog niet eens afgelopen!

Pas een maand na het einde van deze behandeling zouden ze weer bloed af gaan nemen, omdat ze de lever tijd wilden geven om zich te kunnen herstellen. In de tussentijd mocht hij nog steeds alleen hooi te eten krijgen. Goed, na een maand (eind januari) kwam de diernarts weer bloed afnemen. Ze vond hem er erg goed uitzien, hij was weer wat aangekomen, rook niet zuur meer, zat beter in zijn vacht, zijn mok was bijna weg, en hij was nog steeds lekker druk en vrolijk. Ze had er vertrouwen in, en ze hoopte me nu toch wel goed nieuws te kunnen brengen.

Helaas mocht het niet zo zijn. Mijn dierenarts was zelfs zo verbaasd over de uitslag, dat ze het lab nog had opgebeld om te vragen of ze het bloed nog eens wilden bekijken omdat er wss een fout moest zijn gemaakt. Helaas, zelfs na nog een keer onderzoeken kwamen ze uit op hetzelfde resultaat.
Een aantal van zijn leverwaarden waren weer explosief gestegen! De overige waarden waren wel wat gedaald, maar ook nog lang niet hoe ze hoorden te zijn. Een behoorlijke tegenvaller dus!

Wat de oorzaak is, is nog een raadsel. Het zou kunnen dat hij aan die leverbot een chronische leverontsteking heeft overgehouden, maar dat is ook maar gissen. Ik kreeg 2 optie's, óf naar Utrecht en een leverbioptie laten doen (waarbij je ook geen garantie hebt dat ze wat vinden als ze net in een gezond stukje lever prikken, en risico's als darmperforatie en buikvliesontsteking) , óf een prednisolon kuur van 30 dagen om te zien of dat effect heeft. Ik heb dus gekozen voor de laatste optie, en we zijn nu al over de helft van deze kuur. De 26e is het de 30e dag van de kuur, en komt de dierenarts dus weer bloed afnemen. Mocht het weer niet goed zijn worden we toch doorverwezen naar Utrecht voor een leverbioptie.

Ik voel me zo machteloos! Ik wil weten wat mijn paard zo ziek maakt, en hoe we het kunnen oplossen.. maar zelfs de dierenarts staat voor een raadsel wat dat betreft.

Sorry voor de lap tekst, maar ik vroeg mij dus af of er hier mensen zijn die hiervan verstand hebben, of ook zoiets hebben meegemaakt. En hoe dat dan is afgelopen met het paard, en wat dan uiteindelijk de oorzaak bleek te zijn.

Flosmo

Re: Verhoogde leverwaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:42

Wat een drama zeg!

Ik heb niet hetzelfde meegemaakt, maar mijn oude pony had een ontsteking aan ijn been en dat is naar binnen geslagen en op zn lever terecht gekomen.
Dus ook hele hoge leverwaarden. Het nadeel is gewoon dat er aan een lever bijna niks te doen is. Mijn pony was ook vreselijk moe! Uiteindelijk is het allemaal redelijk goed gekomen. Hij heeft altijd wel iets last gehad. Zolang hij niet zwaar aan het werk gezet werd ging het allemaal goed. Hij is ondertussen al 22 en met pensioen. Af en toe heeft ie nog wel eens een dipje maar verder doet ie het super!

Succes met je paardje!

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:32

mijn pony had deze winter blaasontsteking opgelopen... kreeg antibiotica voor 8 dagen. Hierna was het over. Na de kür begon hij mager te worden, en begon in te vallen in zn spieren. Dierenarts laten komen, bloedt laten prikken, en mest laten onderzoeken. Mest was goed, alleen z'n leverwaardes waren ontzettend hoog! Ik kreeg een medicijn tegen leverbot, wat eigenlijk dus voor schapen is. Dit hebben we hem 1x gegeven, daarna zijn we ermee gestopt. We hebben een soort acenpentuur (weet niet hoe je het schrijft) laten komen, en die heeft hem helemaal door gemeten. Die man zij dat ie helemaal niks aan zn lever had! Wel week zn blaas af, prostaat, lymfe, en hij had een schimmel en een ontsteking. Dus misschien kan het ook wel zijn dat zn leverwaardes verhoogd zijn, doordat hij een ontsteking ergens heeft zitten. Ik zit ook een beetje in een puzzeltje, weet ook niet echt wat ik er aan moet doen. We geven nu druppeltjes van natuurlijke producten dus iniedergeval geen rotzooi meer, al die medicijnen worden ze ook niet beter van! Maar groeien doet ie nog steeds niet egt... mager etc. En ook heel erg met zn staart swiepen warneer je been geeft.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:29

Ook mijn paard heefd/had last van zijn lever. Waarschijnlijk al heel erg lang, maar dit is pas in september geconstateerd. Ook hij kreeg toen een spuit prednison. Het grote nadeel van prednison is dat het eerst wel helpt, maar dat de lever daarna (als de kuur is afgelopen) weer een hele grote kans heeft om weer minder te worden.
Ik heb mijn paard laten behandelen door de homeopaat Evelien Hekkenberg. Ik heb net vorige week bloedonderzoek laten doen, omdat ik dacht dat hij nog niet helemaal goed was (hij kreeg kale plekken) maar zijn bloed is nu helemaal goed!
Evelien komt nog wel een keer om hem na te kijken, maar ik hoop ook dat zij hem nu goed meet.
Het voer wat je hem geeft is ook heel belangrijk (evelien kijkt dat ook na) Ik las dat je nu alleen hooi geeft. Als je straks weer iets bij gaat voeren is het heel belangrijk dat je iets geeft met weinig suikers ed. die van mij doet het bijv. erg goed op puurnatuur van Equisanum.
Oja, het behandelen van mok ed met zalfjes enzo kan er idd voor zorgen dat de problemen naar binnen slaan. Mok, en andere huiduitslagen, worden vaak veroorzaakt door afvalstoffen die je paard niet kwijt kan. Als je dit dan dicht gaat smeren kunnen de afvalstoffen er niet meer uit, en slaat dat naar binnen. (mijn paard had toen, in september, een gekke uitslag op zijn neus. Hier kreeg ik een zalf voor, waar ook prednison in zat. zijn plekjes op zijn neus gingen er door weg, maar hij kreeg toen uitslag op zijn billen. volgens mijn homeo kun je dus beter niets smeren en het alleen van binnenuit oplossen.

Maar ook met mijn paard ben ik dus nog steeds wel wat aan het klooien hoor. Ik hoop dat hij nu, eindelijk, helemaal gezond is, zoals de bloeduitslagen ook zeggen. Maar ik houdt er ook heel erg rekening mee dat hij binnenkort weer iets heeft.. Spannend.

Zo, lang verhaal. Ik hoop dat je er wat aan hebt. (je mag ook altijd pben als je meer vragen hebt)
Heel veel succes met je paardje! en ik hoop dat jij iets vind wat hem helpt!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:33

Ik heb alleen ervaring met verhoogde leverwaardes bij een kat, maar soit. De kat had mega hoge leverwaardes waar ook de dierenarts zich over verbaasde. De kat was daarbij ook erg afgevallen. Na verder bloedonderzoek bleek dat de schildklier van de kat veel te snel werkte, wat weer de verhoogde leverwaardes verklaarde.

Ik weet dat het hier om een kat gaat, maar je zou het altijd als optie kunnen geven bij de dierenarts. (hier is ff wat meer info over de schildklier: http://www.horses.nl/gezondheid/artikel ... childklier)
edit: Kijken of ik een link kan leggen voor je tussen de schildklier en de lever. De lever kan glycogeen opslaan (net als de spieren) en het vervolgens weer omzetten in glucose als er energie nodig is (afbraak van glucose levert energie). De schildklier geeft een hormoon af wat die omzetting bevordert. Als de schildklier te hard werkt (wat vermagering e.d. als symptoom heeft), wordt er dus teveel hormoon afgegeven en draait de lever overuren. Ik durf alleen niet met zekerheid te zeggen of die actievere werking leidt tot verhoogde leverwaardes, maar dat zal de dierenarts je wel kunnen vertellen.

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:52

ik wil je niet bang maken maar mijn vorig paardje kreeg na een ernstige ontsteking aan zijn sinus ook een veel te hoge leverwaarde ,eerst dachten we dat het kwam door de koorts dat geeft ook hoge leverwaardes .. we zijn er pas na 3 jaar doktoren achter gekomen dat er een tumor in zijn hoofd bleek te zitten en dat schijnt ook bepaalde hoge leverwaardes te geven ..
sterkte ermee

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 18:08

Ontzettend bedankt voor jullie reactie's!!

Ik heb jullie verhalen allemaal doorgelezen, en wat mij opvalt is dat er dus heel veel oorzaken kunnen zijn voor hoge leverwaarden. Ik moet eerlijk bekennen dat de moed mij een beetje in de schoenen zakt, ik vraag me af of we er überhaupt achter kunnen komen wat de oorzaak van dit alles is.

Sommige van jullie hadden het ook over behandelingen bij een homeopaat en met accupunctuur. Heb hier niet eerder over nagedacht, maar ik ga me er toch eens wat meer in verdiepen! Volgende week loopt de prednisolon kuur ten einde, en komt de dierenarts weer bloed afnemen. Als de uitslag dan nóg niet goed is, is het misschien wel een idee om op andere voet verder te gaan met behandelen en niet meer dmv toedienen van zware medicijnen. Hartstikke bedankt voor deze tips, ik ga het zeker overwegen!

@jackie1995
Is er na het behandelen tegen leverbot ook nog een tussentijds bloedonderzoek gedaan om te zien of die medicijnen wat deden? Zo ja, was er verandering in zijn leverwaarden?
Daar ben ik wel benieuwd naar, want mijn dierenarts blijft zich toch nog op de lever zelf richten vanwege de uitslag van dat tussentijdse bloedonderzoek. Omdat in de eerste 2 weken van de behandeling toch de leverwaarden meer dan gehalveerd waren, denkt zij dat daar dus wel ergens het probleem moet liggen. Ben benieuwd of die uitslag ook zo zou kunnen zijn als het probleem op een heel andere plek zit. Nog veel succes met je pony, ik hoop dat hij snel weer de oude zal zijn!

@Alline
Ontzettend bedankt voor je reactie en alle goeie tips!
Ik ga me meteen verdiepen in het behandelen dmv homeopatie, en ik ga het zeker overwegen!
Indd is het voer ook erg belangrijk, ik heb hem nu expres op alleen hooi en wat peen staan om de lever zo min mogelijk te belasten. Als ik hem over enige tijd weer bij mag voeren ga ik indd goed letten op wat er in het voer zit.
Wat betreft de mok, ik smeerde hier nog geen zalf op, maar omdat de lever wss toen al niet goed functioneerde kreeg het de kans om naar binnen te slaan. Toen pas kreeg ik die antibiotica zalf van de DA (zalf word ook gebruikt voor uier infectie's bij koeien), wat eigenlijk niets hielp. Ik ben daarna zelf begonnen met het smeren van Primeval Legprotect, en dat heeft toch wel het ergste weg gekregen. Desondanks wilde het toch niet helemaal weg gaan, en pas nu hij aan de prednisolon zit is de mok (op een paar hele mini plekjes) zo goed als weg.
Ik wil ook jou heel veel succes wensen met je paard, en ik hoop voor je dat je alle narigheid nu achter de rug hebt!

@Pytje
Dat het in jouw geval over een kat gaat maakt denk ik niet zo veel uit. Denkt toch dat dat over het algemeen toch enigzins hetzelfde werkt inderdaad. Ik zal het iig zeker even voorleggen aan mijn DA. Bedankt!

@vwmissy
Jeetje wat verschrikkelijk!
Ik hoop toch dat het met mijn paard een andere oorzaak heeft, want zoiets als jij hebt meegemaakt wilt natuurlijk niemand.

a.s. donderdag komt de dierenarts dus weer bloed afnemen bij mijn paard, als ik de uitslag heb laat ik het hier even weten!

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:46

Hoi,
neee ik heb niet in de tussentijd opnieuw bloed laten testen.
Ik geef m'n pony nu natuurlijke medicijnen.
Groetjes.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 21:12

Hoi,

Gister de uitslag gekregen van zijn laatste bloedtest. Het gaf duidelijk aan dat er nog ergens in het lichaam een ontsteking zit.
Een aantal van zijn lever waarden waren al wel aan het dalen, maar waren nog lang niet hoe ze horen te zijn. En één waarde was hetzelfde gebleven. Ik moet dus van de dierenarts nog een maand langer doorgaan met het geven van prednisolon, en dan komen ze over een maand weer bloed afnemen om te zien of het ook werkt. Ondanks dat ik hem eigenlijk liever niet voor zo'n lange tijd op zulke zware medicijnen wil laten staan, doe ik het toch (verzekerings kwestie).

Ik zit er nu aan te denken om hem naast die prednisolon nog wat extra's te geven ter ondersteuning van de lever. Ik zit hierbij te denken aan verschillende homeopatische middelen zoals kruiden, druppels, of supplementen.
Ik heb wat gezocht op het internet, en ik heb een lijstje gemaakt van middelen die goed zouden zijn voor de lever.

Dit is het lijstje:
Paardenbloem
Brandnetel
Mariadistel
Berberis Vulgaris
Levercompositum
NAF B.L.K.
(Bloed Lever Kidney/nieren)

Denken jullie dat het kwaad kan dat ik een van deze middelen naast de prednisolon aan hem geef?
En hebben jullie zelf misschien ervaringen met een van deze middelen, of misschien met een ander middel wat er in het lijstje niet tussen staat?

Ik zit er sowieso aan te denken binnenkort contact op te nemen met een homeopaat, om te zien wat die ervan zegt. Maar wil in de tussentijd hem het liefst nog iets naast de prednisolon geven, wat hem een beetje helpt, en hem niet kapot maakt van binnen.

Ik zou het super vinden als iemand mij hierover advies of tips kan geven!!

Groetjes!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:05

Ik schop je topic even omhoog als je het niet erg vindt.

Mijn paardje heeft ook verhoogde leverwaarden en alles ligt nu bij de dierenarts die er mee bezig is (ook bodegraven is
om advies gevraagd). Welke waardes waren/zijn bij jouw paardje verhoogd?

En hoe is het nu met jouw paardje?

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:54

Balen dat z'n bloed nog steeds niet goed is. Weten ze ook niet waar die ontsteking vandaan komt?

Houd je je paard ook goed in de gaten wanneer hij weer van de prednison af is. Je hebt een grote kans dat z'n bijnieren niet goed functioneren daarna (dat was bij mijn paard ook het geval volgens de homeo, vandaar dat ie nog zulke klachten had (oja, het gaat nu super met em)).

Ik weet niet wat ik je aan kan raden voor homeopathische middelen. ik zou denk ik zelf niet gaan klooien maar er een goede homeopaat bij halen.

Succes!

Sorry, ik lees nu pas dat deze post al aardig oud is. Hou gaat het nu?

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 13:10

Hoi,

Ik lees nu pas dat er weer nieuwe reactie's zijn geweest.
Ik zal eerst even een update geven hoe het nu met mijn paard gaat.

Uit het laatste bloedonderzoek van 2 weken terug is gebeleken dan zijn leverwaarden weer normaal zijn.
Er is alleen wel een maar.. Uit datzelfde bloedonderzoek blijkt ook dat de ontsteking (waarvan ze dachten dat die dus in zijn lever zou zitten) er nog steeds is. De dierenarts weet ook niet goed wat ze ermee aanmoet, maar zegt dat ik nu gewoon moet afbouwen met de prednisolon. Als hij van de prednisolon af is komt ze nogmaals bloed afnemen.
Ik maak mij momenteel ontzettend zorgen, ten eerste omdat na een paar maanden elke dag 450mg prednisolon de ontsteking nog niet weg is, en ten tweede omdat mijn paard de laatste 2 maanden ontzettend afwijkend gedrag vertoond wat steeds erger wordt.

Het lijkt wel alsof hij af en toe in een soort psychose raakt. Ik heb het nu al een paar keer gezien, één keer waren mijn vriendin en ik met onze paarden aan het wandelen. In het begin was er niets aan de hand waren ze beide super vrolijk, en ineens zonder dat er aanleiding voor was gaan bij mijn paard de oren plat in zijn nek, trekt zijn neusgaten op, en valt ineens het paard van mijn vriendin aan. Ik werd gewoon bang van hem, die bloeddorstige blik die hij toen in zijn ogen had, zo vals! Zo ken ik hem helemaal niet! Ik werd gewoon bang van hem, ik had ineens een paard in handen wat ik totaal niet kende, en wist ook niet tot wat hij in staat zou kunnen zijn. Even voor de duidelijkheid, mijn paard is een hengst, maar een ontzettend watje. Hij is nóóit gemeen geweest naar mensen of andere paarden.

Het is daarna nog een enkele keer voorgevallen, maar steeds na zo'n voorval ging het weer even goed. We hadden dus met zijn alle besloten hem ook gewoon de wei op te zetten wanneer ze naar buiten zouden mogen. Dat is dus afgelopen weekend gebeurd. Voor 5 minuten ging het goed, ze stonden allemaal lekker te grazen. Mijn paard stond helemaal achterin het weiland, het paard van mijn vriendin helemaal voorin, en de rest stond r een beetje tussen. Ineens weer zonder aanleiding stopt mijn paard met grazen en stormt op het paard van mijn vriendin af, oren plat, bek wijd open. Hij pakte hem, en het leek wel alsof hij hem wilde verscheuren! Ik heb hem toen weten weg te jagen, maar zodra ik mij omdraaide vloog hij weer op het paard af. We hebben toen besloten het paard van mijn vriendin in een andere groep te zetten, en een paard uit de andere groep bij mijn paard zijn groep erbij te zetten.
Dat is een paar dagen goed gegaan, helemaal geen problemen!
En gister was het weer raak.. Hij had het plotseling op een ander paard gemunt en was volgens mij niet van plan te stoppen voordat dat paard dood neer zou vallen. Ik ben me DOOD geschrokken, was toen ook alleen op stal, en heb na 10 minuten EINDELIJK mijn paard te pakken kunnen krijgen. Ik wilde hem direct de wei uithalen maar ondanks dat ik hem vast had probeerde hij nog steeds telkens dat andere paard aan te vliegen, waarop ik natuurlijk steeds zo'n ruk aan het touw gaf dat hij er gewoon een klap van kreeg in zijn nek. Na dat 3 keer gedaan te hebben draait hij zich om en richt zich ineens op mij. Nou, zulke bloeddorstige ogen heb ik nog nooit gezien! Hij vloog dit keer op mij af met opengesperde mond, en kreep me daar tussen mijn nek en schouder. Ik had geluk dat ik een dikke bodywarmer aan had, waardoor mijn spier er tussenuit heeft kunnen schieten, want hij heeft heel mijn bodywarmer aan flarden gescheurd. Het leek wel een pitbull! Ik heb besloten hem binnen te houden en niet meer met andere paarden te zetten. Heel sneu voor hem want zo plotseling als dat zo'n aanval opkomt gaat het ook weer weg, en dan is hij weer super lief en lijkt het wel alsof hij echt geen idee heeft wat er is gebeurd. Ik vertrouw hem niet meer, ik herken mijn paard niet meer, en ik weet niet tot wat hij allemaal in staat is wanneer hij zo'n aanval heeft.

Dat hij iets mankeert is dus duidelijk, maar wat het is ik weet het niet |( .
Ik bel vanmiddag weer met de dierenarts om het voorval van gister te bespreken. Ik wil nu wel weten wat hij heeft, en als hij daarvoor naar Utrecht moet, dan moet dat maar. Ik zal ondetussen ook met een homeopaat bellen om te vragen of die er misschien raad mee weet. Maakt mij niet uit wat er nodig is, maar ik wil mijn paard terug.

@Alline
Fijn om te horen dat het met jouw paard nu weer goed gaat!!

@ zap
Wat naar dat er met jouw paard ook wat aan de hand is zeg, bah!
Ik moet nu naar stal om te helpen de paarden binnen te halen van het weiland, maar ik zal vanavond de bloeduitslagen erbij pakken en ze hier neerzetten.

Groetjes!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:31

jeetje dit is echt een heel serieus probleem..Heeft hij geen gezwel/ontsteking in zijn hoofd zitten waardoor hij soms van die agressieve aanvallen heeft? Ik ben wel heel benieuwd wat er uit komt. Sterkte alvast. Het lijkt me vreselijk als je maatje plots zo veranderd..

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:35

Ook mijn pony staat vanaf begin april met een leverprobleem ;( ...............(leverwaardes ruim 4 keer te hoog)

Zijn de verhoogde leverwaardes van jou paard het primaire of het secundaire probleem?

Bij Spikey gaat het om een secundair probleem wat inhoudt dat hij een ontsteking in zijn lichaam heeft welke de verhoogde leverwaarden veroorzaakt. In ons geval was er ook sprake van leververvetting en plaste en mestte hij zeer slecht.

De primaire onsteking heeft naar alle waarschijnlijkheid in het gebit gezeten, hierdoor kon hij zijn eten niet voldoende kauwen en op eten en nam zijn bloed te weinig voedingsstoffen. Door de kleine hoeveelheden kwamen zijn darmen zo goed als stil te liggen en voerde zijn lichaam de afval stoffen niet meer af..............dit veroorzaakte het secundaire probleem, namelijk de leververvetting en tevens de hoge leverwaardes. Het probleem heeft er bijna een jaar over gedaan om zich te openbare, daar ik al 2/3 keer bij de DA had gestaan met het gezegde dat ik dacht dat hij wat in zijn kaak mankeerde wat zijn levenslustigheid weg nam. Er werd nooit bloed geprikt en dit is ook niet bij mij opgekomen.

De ene keer was het weer, dik in zijn vacht de andere keren zijn tanden. Begin april was hij toch echt op sterven na dood..................

We zijn nu 2 maanden aan het dokteren en we gaan gelukkig de goede kant op. Ik heb bewust geen bloed meer laten prikken omdat het bloedbeeld met de week veranderd. Zijn tempratuur blijft schommellen. We zijn nu ruim 10 dagen van de AB af en 3 weken koorts vrij op een uitschieter van 5 dagen geleden (38,6). Tempratuur mag oplopen tot 38,7 volgens mij DA (in dit geval met dit probleem :o ).

Hij krijgt hooi, water en een 0,7 kg slobber en daarnaast staat hij op advies van de DA 5/6 uurtjes buiten.

Omdat er ook sprake zou zijn van een parasitaire onsteking ( wat 100% geen leverbot kan zijn= nooit in het zeik/zeik natte drassige najaarsland gestaan, nooit met schapen gestaan, in contact geweest of op/aangrenzen aan schapenland gestaan) krijgt hij deze week nog een Equest Paramox voor de zekerheid. Hij heeft vanaf veulenaf aan onder een strak wormschema gestaan met afwisselde merken/kuren (DA pakket), maar wellicht is er iets tussen door gepiept.

Daarnaast krijgt hij nog 2 maal per week Haemolytan 400.

Hoop dat jou paardje er ook goed door heen komt...........................,maar het is een lange weg. :(:)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:41

Ik lees zojuist je profiel....................

Als IK jou was........zou ik zsm foto's van zijn koppie laten maken. Wie weet dat die rotte kies/wortel en de operatie hieraan litekenweefsel/wildvlees oid heeft veroorzaakt en momenteel onsteekt/drukt/groeit..............

Houdt misschien ook verband met de zure geur.........

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:53

TS: ik hoop dat ze samen met de oorsponkelijke ontsteking ook de oorzaak van deze aanvallen vinden. Ik kan me best voorstellen dat dit niet fijn is voor jou noch voor je paard.

Mijn paard had ook verhoogde leverwaardes enkele maanden terug. (ik geloof de GOT's en gelukkig niet de gamma GT's, want dat duidt op chronische problemen en de gal) Mij paard kwam alleen iets moeilijker uit de haren ondanks het feit dat ze geschoren was, leek vaak stijf en was wat gewicht verloren. Verder bruiste ze van de energie.
Dus bloed laten controleren en daar kwam dus alleen verhoogde leverwaarden uit. Spierwaarden, vit E en selenium waren ok
Ik moest haar alleen een kuur ecuchol geven (10 dagen). Het gevoelig op de spieren is minder, haar vacht blinkt super en ze is terug wat aangekomen. Ik ga volgende maand denk ik wel terug bloed laten nemen en eventueel nog een kuur ecuchol. een shiatsutherapeute vertelde me vorig jaar dat mijn paard heel gevoelig is op haar lever en toen heb ik 2x 2weken een lage dosis (20ml/dag ipv 50) sedochol gegeven en ze heeft moet ik zeggen wel een hele zomer super gelopen

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 23:11

Ontzettend bedankt voor jullie reactie's!
Ik heb vanmiddag naar de kliniek gebeld, maar helaas was de arts die hem behandelt niet aanwezig. Ik zal dus morgen ochtend terug moeten bellen want dan is ze er gelukkig wel. Als jullie het niet erg vinden zal ik morgen ook ingaan op jullie reactie's, en de bloeduitslagen hier plaatsen. Ik ga nu naar mijn bed, ik voel me zo leeg, zo verdrietig, gewoon omdat ik me zo'n zorgen maak om mijn mannetje. En dan heb ik morgen ook nog eens een sollicitatie gesprek!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:18

Jeetje, wat een verhaal. Wat moet je geschrokken zijn, en wat moet je je een zorgen maken en je rot voelen. Heel veel sterkte! Misschien krijgt hij plotseling een pijnaanval, dat kan ook nog, en dan heel veel stress en gek worden van pijn en afreageren. Hopelijk komt er juist door dit voorval wat meer duidelijkheid. Ik hoop het voor je! En heel veel sterkte en succes bij je sollicitatie, ik zou gewoon vertellen wat er aan de hand is en dat je van slag bent ervan.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:11

O, jeetje. Wat sneu dat het nog steeds niet goed is met je paard. Echt balen. Ik hoop dat ze snel vinden wat het is!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:04

Ik kan me voorstellen dat je je grote zorgen maakt..Heb je al contact gehad met de behandelend arts? Heel veel sterkte :(:)

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 07:03

Nou even snel een update. De DA wilde hem per direct opnemen in de kliniek, dus we gaan hem zo brengen. Moet alleen nog zien of ik hem de trailer in krijg.. (hij is getraumatiseerd) := .
Ik hoop maar dat ze wat bij hem kunnen vinden!

lindenhofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 07:48

Ik heb even snel je topic gelezen.
Heb nu weinig tijd, maar mijn paard met leverproblemen heeft erg veel baat bij het middel heparal. Hij heeft een week in de kliniek in Hochmoor gestaan, en ze hebben het me daar meegegeven. Mijn dierenarts kende het niet, maar behandelt er nu meer paarden mee. Het is op kruiden basis.
Misschien dat dit bij jouw paardje ook kan helpen.
Alle artsen zijn verbaasd dat mijn paard het overleeft heeft.
Ik ga voor je duimen dat het beter gaat met je paardje.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:25

Ik kan me voorstellen dat de DA je paard zo snel mogelijk wil zien. Hopelijk werkt je paard een beetje mee en stapt hij zonder problemen de trailer in. wanneer ga je? Alvast heel veel sterkte en succes..

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 11:07

@ Linda_arnold
Jeetje zeg, dat is ook behoorlijk heftig wat je heb moeten meemaken met je paard.
Ik hoop echt voor je dat hij er snel weer bovenop komt!

De zure lucht die eerst om mijn paard heen hing is trouwens al een tijdje weg.
Toen ze hem gericht voor zijn lever zijn gaan behandelen is de geur vanzelf weg gegaan.

@petitparis
Heb je enig idee wat de oorzaak was bij jouw paard voor de verhoogde leverwaardes?
Goed om te lezen dat het al wat beter met haar gaat. Ik hoop voor je dat de uitslag van de bloedtest volgende maand ook goed zal zijn!

@stefje
Heel erg bedankt.
De sollicitatie ging niet echt super, maar eerlijk gezegd kan ik er momenteel ook niet echt van wakker liggen. Een pijnaanval heb ik indd ook aan gedacht, en dat hij dan mss een link legt tussen de pijn en een bepaald paard ofzo?
Hij staat nu op de kliniek, dus hopelijk weten we het snel wat er met hem aan de hand is!

@Alline
Heel erg bedankt!
Het is weer behoorlijk sh*t inderdaad. Had gehoopt dat we de ellende nu wel gehad zouden hebben, maar helaas. Ik hoop ook dat ze iets bij hem kunnen vinden.

@ lindenhofje
Bedankt!
Wat had jouw paard precies?
Wat goed dat dit middel jouw paard zo goed geholpen heeft!
Ik ga er even wat meer over opzoeken.

@ Aukelizzy
Heel erg bedankt ook voor de lieve reactie's en het meedenken!

Nu weer even een update over mijn paard.
We zijn gister ochtend voor 11uur begonnen met laden, en om half 3 stond hij dan eindelijk op de trailer!
Pff wat een drama was dat weer zeg! %)
Aangekomen bij de kliniek heeft hij eerst heel de boel bij elkaar lopen bléren (even aan iedereen laten weten dat hij de man is :+ ). Ik heb hem toen even naar een veldje genomen en even laten grazen zodat hij wat rustiger zou worden. Daarna op stal gezet, nog een dikke knuffel gegeven en toen moest ik hem achterlaten.. bah, verschrikkelijk vind ik dat altijd ;( .
Ik heb de DA helaas niet gezien, die was al weg, maar had haar gister ochtend wel aan de telefoon gehad. Wat zij vermoed is dat zijn lever nog steeds niet goed functioneert (dat de leverwaardes van de laatste bloedtest goed waren geeft aan dat er geen nieuwe schade is, maar zeggen niks over evt. oude schade die er nog wel is). Bij de afbraak van eiwit ontstaat er dan ammoniak, en als zijn lever dan niet goed functioneert kan hij de ammoniak niet kwijt. Wat er dan in feite gebeurd is dat hij zichzelf vergiftigd met ammoniak. De DA vertelde dat dat dus ook erge gedragsveranderingen met zich mee kan brengen. Vandaag gaan ze hem observeren, en maandag gaan ze een speciale bloedtest doen in hun eigen lab. Uit die bloedtest kunnen ze als het goed is meer informatie halen dan uit een gewoon uitgebereid bloedonderzoek. Aan de hand van dat resultaat weten ze dus of ze verder moeten onderzoeken, of kunnen gaan behandelen. Nog even afwachten dus!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:44

nee heb eigenlijk geen idee, DA heeft er ook niks van gezegd... shiatsu dame heeft ook niet echt gezegd waardoor de gevoeligheid kon komen, misschien door bouw en mannier van rijden waardoor de doorbloeding en de energiebanen naar de lever onder stress staan. kan ook de voeding zijn maar het merk krachtvoer kreeg ze al voor ik haar kocht. ik probeer ook zoveel mogelijk ruwvoer voor het krachtvoer aan te bieden enz.

't komt ook niet acuut op, en een relatief goedkope en eenvoudig middel zoals sedochol of ecuchol lost het probleem blijkbaar op en/of voorkomt het zelfs (had dit vorig jaar gegeven als zuiveringskuur in het voorjaar). Ok ik moet nog terug bloed laten trekken, maar zoals ik eerder schreef uiterlijk en conditioneel is ze er op vooruit gegaan. Ze loopt letterlijk als een trein op de galopbaan en wil terug werken tijdens het dressuren.

sterkte in deze periode van onwetendheid en hopelijk vinden ze in de kliniek snel wat er aan de hand is
oh btw k dacht dat ammoniak ontstond bij slecht werkende nieren. dieren krijgen dan ook een ammoniak geur en eerst edoelstelling is om de hoeveelheid opgenomen eiwit te verminderen