Het (west-)Nijl-virus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annelinnie

Het (west-)Nijl-virus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 22:30

Hee allemaal!
gister las ik de krant (jaja ik ja) en toen las ik toch wel een verontrustend bericht, er is weer een nieuw virus in de lucht die onze lieverds aan kan vallen..

nu is er een vaccin tegen, die goedgekeurd is en op de markt verschenen. na overleg met de staleigenaar ben ik teweten gekomen dat je paard twee keer geent moet worden en dat kost je dan ongeveer 100 euro ;( .. (het is ook zoo verschrikkelijk duur onze hobby!)

het virus wordt verspreid door trekvogels (vandaar de naam van het virus denk ik :Y) ) en nu komt mijn paard thuis te staan in een trekvogelgebiedje, tenminste ze komen over en landen iig.

maar de vraag gaan jullie enten of niet?

CCindy

Re: Het (west-)Nijl-virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:52

Dit is al best wel oud nieuws eigenlijk :+
Zijn er niet meer topic's over? Ik weet iig dat het een paar keer op Voorpagina Nieuws gestaan heeft.

Ik heb er ook heel erg over getwijfeld en twijfel nu nog steeds.
Tegen:
- kosten
- onnodig
- het vaccin blijft rotzooi en vergif

Voor:
- beter preventie dan achteraf (ook wegens kosten, maar vooral wegens gezondheid natuurlijk)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:14

Ja preventie is beter dan achteraf ja vooral omdat het nogal desastreus verloopt dit virus ...

Maar of ik dit jaar ga enten weet ik ook nog steeds niet zeker terwijl ik er al een tijdje mee bezig ben...
Ik wil eigenlijk eerst nog verder/beter onderzoeken welke bijwerkingen het enten kan hebben bijv...aan de andere kant mocht deze ziekte mijn paard wel treffen kan dat alleen maar erger zijn....ik vind het een moeilijke keus en vooral omdat verschillende veeartsen in deze omgeving elkaar tegenspreken over het risico wat we lopen aankomend jaar! :j
Ik weet het dus nog steeds niet!
Laatst bijgewerkt door MissPK op 11-03-10 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:18

In de gaten houden waar het zich bevindt en zodra het dichterbij komt (dichtsbijzijnde waar het is is italie) enten........tenminste dat zou ik doen. Vorige week een "lezing" gehad over het WNV. En het is idd een heftig virus.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:26

Zo'n lezing heb ik al minstens een half jaar terug ook gehad maar daar was de aanrader wel enten! En laatst was er een va op stal voor gewone entingen en die zei dat het nog niet nodig was in onze omgeving maar wel de berichten goed in de gaten te houden waar het virus zich bevond..
En toch ben ik wel bang om achter de feiten aan te lopen straks...

Iemand misschien een linkje naar waar je zelf in de gaten kan houden waar het virus zich ophoud dan?

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:29

Ik heb niet al te lang geleden hier ook een lezing over bijgewoond. En daar werd ook gezegd het is niet de vraag OF het komt, maar WANNEER het komt.

Het enten heeft zich inmiddels wel al bewezen (ten goede) in Amerika.

Ik denk dat ik wel laat enten, maar ik twijfel nog of ik dat nu al laat doen. Het is nu idd nog in het zuiden en lijkt nog niet erg door te trekken. Dus ik probeer ook de berichtgeving te volgen over eventuele uitbraken om het moment van enten te bepalen.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:51

ik wil dit topic ff opnieuw omhooghalen want stond vanmorgen in de krant tellegraaf geloof ik dat het nl berijkt heeft.
me vriend vertelde het iemand dat gelezen want ik kan het niet vinden :?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 08:30

even voor de duidelijkheid: je paard wordt niet besmet door de trekvogels. wanneer besmette vogels gestoken worden door een mug, is de mug geïnfecteerd en die kan op zijn beurt je paard steken.

wachten tot het virus nederland heeft bereikt vind ik geen optie. er moet een week of drie tussen de 2 entingen zitten, en dan kan het zich al ver verspreid hebben.

het virus is al een stuk dichter bij dan Italië, dat is al weer oud nieuws, helaas.

ben je te laat met enten en wordt jouw paard gestoken, dan is er geen remedie.
de temperatuur gaat nu vlot omhoog, de muggen worden actief.

en voor zover ik weet, zijn er geen bijwerkingen van het enten.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:34

CCindy schreef:
Tegen:
- kosten
- onnodig
- het vaccin blijft rotzooi en vergif

Voor:
- beter preventie dan achteraf (ook wegens kosten, maar vooral wegens gezondheid natuurlijk)

Rotzooi en vergif?? hoezo? als dat zo was, kwam het heus niet geregisteerd op de markt hoor.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:47

hinta schreef:
even voor de duidelijkheid: je paard wordt niet besmet door de trekvogels. wanneer besmette vogels gestoken worden door een mug, is de mug geïnfecteerd en die kan op zijn beurt je paard steken.

wachten tot het virus nederland heeft bereikt vind ik geen optie. er moet een week of drie tussen de 2 entingen zitten, en dan kan het zich al ver verspreid hebben.

het virus is al een stuk dichter bij dan Italië, dat is al weer oud nieuws, helaas.

ben je te laat met enten en wordt jouw paard gestoken, dan is er geen remedie.
de temperatuur gaat nu vlot omhoog, de muggen worden actief.

en voor zover ik weet, zijn er geen bijwerkingen van het enten.

Hier sluit ik me bij aan. Heb maandag net een lezing bijgewoond door mevr. Sloet van de faculteit Utrecht. Ben bezig met verslag, indien gewenst kan ik dat ik hier ook plaatsen komend weekend?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:53

ik ga mijn paard wel enten. De enting is in ieder geval 100% dekkend. T eerste jaar moet je inderdaad boosteren dus 2 entingen na elkaar. Volgend jaar volstaat 1 enting dus dat scheelt dan weer. Bij ons op stal enten er niet zo veel tegen t virus hoor. gelukkig maakt dat met dit virus niks uit( bij bijv rhino is t belangrijk dat heel de stal ent en is de dekking niet 100%) en is elk geent paard beschermd tegen het west nijl virus.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:23

[quote="HummerTime]Hier sluit ik me bij aan. Heb maandag net een lezing bijgewoond door mevr. Sloet van de faculteit Utrecht. Ben bezig met verslag, indien gewenst kan ik dat ik hier ook plaatsen komend weekend?[/quote]

Als dat zou kunnen, graag! Mag evt ook per pb of mail als dat makkelijker is, maar ik ben wel geïnteresseerd. Als het niet te veel moeite voor je is!

Ik ga 27 maart naar een lezing over rhino, equine viral arteritis, west-nile en nog wat exotische toestanden. Ben zeer benieuwd.

Ik heb het vorig jaar al eens met de dierenarts besproken en zij vond het toen geen goed idee omdat toen het vaccin nog maar pas op de markt was. Of dat specifieke wat zij had, toch. Denkelijk ga ik het haar nog eens vragen en misschien de kliniek bellen... Ik heb geen zin in nog meer ziektes en gedoe!!

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:27

woensdag ze de veearts me dat het vacin nog niet in nederland is?
Hoe zit het nu?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:28

Volgens mij al wel hoor?

-edit- Volgens Google volop op de Europese markt onder de naam "Duvaxyn WNV"

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:36

is het virus nou daadwerkelijk in nl geconstateerd, ben op zoek in de telegraaf maar kan het niet vinden

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:37

Daar heb ik nog niets van gelezen! Volgens het laatste wat ik hoorde was het dichtste bij Noord-Italië?

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:39

frangelica schreef:
ik wil dit topic ff opnieuw omhooghalen want stond vanmorgen in de krant tellegraaf geloof ik dat het nl berijkt heeft.
me vriend vertelde het iemand dat gelezen want ik kan het niet vinden :?

Ik ook niet vandaar mijn vraag

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:54

Iemand een idee of enten ook kan met drachtige merries? Of dat je beter kan wachten tot het veulen eruit is?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:55

Drachtige merrie's weten ze nog niet.
Vorige week toch echt nog niets anders bekend dan italie.
Enting is al wel in nederland

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:55

De vakgoep paardenhouderij van LTO Nederland roept paardenhouders op alert te zijn op de virusziekte Equine Infectious Anemia (EIA).

De meldingsplichtige ziekte is recent opgedoken in België en Engeland, bij paarden die afkomstig waren uit Roemenië. Paarden die besmet zijn vertonen koorts, sloomheid en gebrek aan eetlust. EIA wordt overgedragen via insecten. Dieren die besmet zijn blijven levenslang drager en daarmee een risico voor verspreiding van de ziekte.

Bron: Agrarisch Dagblad auteur: Mariska Vermaas

dit bericht is van 22 februari 2010

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:56

Paardenhouders bezorgd over besmettelijke ziekten
Geplaatst: zaterdag 27 februari 2010 11:23
Gewijzigd: zaterdag 27 februari 2010 11:23

GRONINGEN - Paardenhouders in het Westerkwartier maken zich zorgen over het oprukken van besmettelijke ziekten als de Afrikaanse Paardenpest en het West Nijl Virus.

De ziekten worden verspreid door insecten die tot voor kort niet in Europa voorkwamen. Hoewel de ziekte in ons land nog niet is waargenomen, is oplettendheid geboden. In een aantal Europese landen als Hongarije en Engeland heeft de ziekte zich al wel geopenbaard.

De stichting Westerkwartier Paardenkwartier, die de belangen van hippische ondernemers in het Westerkwartier behartigt, is alert.
Juist vanwege het feit dat dit deel van onze provincie de meeste paarden heeft van heel Nederland.

De ziekten zijn niet overdraagbaar van paard op paard of van paard op mens; ze worden alleen overgedragen door besmette muggen. De ziekten zijn vrijwel niet behandelbaar, maar voor het West Nijl virus bestaat er wel een preventieve inenting. Advies aan wedstrijdruiters die regelmatig in het buitenland rijden is dan ook om hun dier preventief te laten inenten.

bron : nieuwsgrazer

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:58

Paaprden kunnen het niet op paaden overdragen. aleen besmette muggen kunnen dat. Er zijn 8 soorten muggen in nederland die drager kunnen zijn. Moet weer aan het werk, lees straks bij

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:59

EIA ben je ook klaar mee...maar die paarden zijn als het goed is afgemaakt dat ik toen gelezen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:03

Er zijn een aantal gevallen van WNV in Roemenie, HOngarije en Italie geconstateerd. Vanuit deze landen zijn er geen trekvogelroutes naar Nederlands, wel vanuit Spanje en Frankrijk.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:03

owens-mama schreef:
Paardenhouders bezorgd over besmettelijke ziekten
Geplaatst: zaterdag 27 februari 2010 11:23
Gewijzigd: zaterdag 27 februari 2010 11:23

GRONINGEN - Paardenhouders in het Westerkwartier maken zich zorgen over het oprukken van besmettelijke ziekten als de Afrikaanse Paardenpest en het West Nijl Virus.

De ziekten worden verspreid door insecten die tot voor kort niet in Europa voorkwamen. Hoewel de ziekte in ons land nog niet is waargenomen, is oplettendheid geboden. In een aantal Europese landen als Hongarije en Engeland heeft de ziekte zich al wel geopenbaard.

De stichting Westerkwartier Paardenkwartier, die de belangen van hippische ondernemers in het Westerkwartier behartigt, is alert.
Juist vanwege het feit dat dit deel van onze provincie de meeste paarden heeft van heel Nederland.

De ziekten zijn niet overdraagbaar van paard op paard of van paard op mens; ze worden alleen overgedragen door besmette muggen. De ziekten zijn vrijwel niet behandelbaar, maar voor het West Nijl virus bestaat er wel een preventieve inenting. Advies aan wedstrijdruiters die regelmatig in het buitenland rijden is dan ook om hun dier preventief te laten inenten.

bron : nieuwsgrazer

Van hieruit was dus afgelopen maandag de lezing waar ik een verslag van aan het maken ben.