Miskoop veulen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tuus

Miskoop veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 16:48

Hallo allemaal,

Mijn hengstveulen van mei 2009 heb ik 14 februari gekocht en na enkele dagen begon de ellende al met mijn veulen. Hij was erg energieloos, lag veel, vieze oogjes en neusje en ook nog een dik linker achterbeen. Vorige week toen ik kwam lag hij en toe hij wilde opstaan bleef hij met zijn achterbeen achter de tralies hangen... Lijkt mij ook niet heel goed...
Voor zijn achterbeen kreeg hij van de eigenaar van de opfokstal een antibioticakuur van 5 dagen. Na deze 5 dagen behandelen bleef het been dik en heb ik de paardendierenarts afgelopen vrijdag laten komen. Hij kreeg een andere antibioticakuur en zag gisteren dat het al goed hielp. Want zijn been in nu niet meer vol en je ziet alle peesjes en botjes weer. Ik weet nog steeds niet hoe zijn been zo dik is geworden. Kan een wondje geweest zijn, doordat zijn been bleef hangen achter de tralies, een klap van een van de andere veulens waar hij bij in staat......of....??
De dierenarts die voor zijn been kwam vertelde mij dat het hem opviel dat hij zijn staart scheef draagt... Hij draagt hem naar links zowel naar rechts en wisselt dit af. Soms hangt de staart ook recht. Hij zei tegen mij dat dit een teken van ataxie kan zijn wat uitgesloten moet worden. Volgende week wanneer zijn been weer beter is komt de DA om wat ataxie testjes te doen.
Nu is mijn vraag of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Een scheve staartdracht; betekent dit ataxie of kan het ook wat anders beteken? Hoorde dat het ook bv in de rug kan zitten. En als het paard ataxie heeft, draagt hij hem dan 1 of 2 kanten. of maakt dat niet uit?

Alvast bedankt voor de reacties!

RamOnaa_

Re: Miskoop veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:08

Mij is verteld dat dat in de rug zit.
Of het ataxie is weet ik niet.
Het beste is indd gewoon een DA erbij halen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:14

Mijn oude VP deed dat ook maar had zeker geen ataxie. Maar even voor de goede orde, het veulen heeft bij jou tussen de tralies gehangen en datzelfde been is nu kreupel?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:02

mijn paard heeft ook de staart scheef. ik heb al verschillende fysio`s bij gehad afgelopen jaar, maar ze zeggen allemaal dat ze prima in orde is...

ataxie heeft ze iig niet, dus dat HOEFT niet... ik heb inderdaad wel ook altijd begrepen dat het op problemen in de rug duidt, maar ook dat HOEFT dus blijkbaar niet...

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:07

Hoop voor je dat alles een beetje meevalt.
Wanneer je een veulen verplaatst kan hij/ zij ziek worden dat heb ik nu al meerdere keren meegemaakt als ik jonge veulens enters op stal krijg.
Veel succes en hopelijk knapt ie snel op.
Maar wat bedoel je met miskoop? omdat het ziek is geworden?

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:08

Ik heb een paard gehad met zware ataxie. Die droeg zijn staart gewoon in het midden, maar dit dier was de controle over de achterhand ook al flink aan het verliezen.
Bij paarden met ataxie, zie je vaak knobbels aan de binnenzijde van de achterbenen( halverwege het onderbeen). Ze slaan daar met de hoef van het ene been, tegen het andere been. Controleer dit bij je veulen, daar kan die dikheid van dat ene been ook van komen.
Het kan natuurlijk ook gewoon een toevallige samenloop van dingen zijn, en hoeft helemaal nog geen ataxie te betekenen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:13

ik zou gewoon diertje laten lopen, eerst maar es een zomer in land.

hopelijk knapt zn been weer snel op...
zolang hij/zij gezond is, en niet kreupel en normaal beweegd, zou ik me er niet zo zorgen over maken...

Of gaat t er om dat je evt veulen terug wilt brengen bij verkoper als blijkt dat hij atactisch is?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:17

ik werd eerlijk gezegt een beetje boos toen ik de titel van de topic las....ieder veulen/paard kan ziek worden of gewoon pech hebben,dat wil nog niet zeggen dat het een miskoop is!

Waarschijnlijk is het hier een en/en verhaal....beschadiging door het vastzitten,in de rug.
Metacam werkt daar goed tegen...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:19

Maar ik begrijp je titel niet goed. je zegt miskoop, maar dat veulen is bij jouw gebrekkig geworden, door een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Ik neem aan dat je geen veulen koopt dat dergelijke gebreken vertoont.

Dus het is gebeurt, mss eens nagaan hoe het mogelijk is dat een jong dier bij het opstaan uberhaupt al ergens komt vast te zitten. idd kan dat ervoor gezorgd hebben dat hij zich bezeerd heeft aan het desbetreffende been en mss zelfs door de beweging intern (rug, zenuwen etc ) knellingen en kneuzingen ontstaan zijn.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:20

ik vraag me af of dit jaaling in vreemde nieuwe groep is gekomen...? of staat t alleen of samen met ander.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:22

Wat mij opvalt: hij heeft éérst AB gekregen en daarna is de DA pas geweest. Wie heeft die eerste AB voorgeschreven?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:31

En tja verder is het redelijk normaal dat een jong dier vaak enkele dagen minder goed is bij aankomst op een nieuwe stal. Nieuwe omgeving impliceert ook vaak andere bacterien en zeker als ze plots bvb bij andere paarden gezet worden. Ik vergelijk het altijd met een kinderopvang. De eerste maanden heb je dan ook vaak kinderen die om de haverklap wel eens een snotneus, grieperig of koorts maken, gewoon door de verschillende prikkels. Zo bouwen ze weerstand op en met wat hulp (medicijnen indien nodig) geraken ze daar ook door.

Ataxie kan je laten testen, maar is een complex gegeven om op deze leeftijd al te diagnosere, zeker een jaarling kan vaak erg uit de haak staan (ja zo zeggen ze dat hier) en wat slap door de energie dat ze steken in het groeiproces.
Maar bij twijfel zeker een da grondig laten nakijken. En verder nogmaals goed de omgeving controleren, zeker bij veulens moet dit een veilige zijn, zaken als: hij blijf vaststeken bij het opstaan in de tralies kan normaliter in een veilige stal niet. Dus dergelijk zaken moet je aanpakken.

En je titel blijf ik onterecht vinden, als ik een nieuwe wagen koop en ik rijd er tegen een boom mee, moet ik ook niet naar de concessiehouder gaan en hem melden dat ik bedot ben, want dat impliceer je nu wel met je titel.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:36

Wat Bulck schrijft bedoel ik ook, je kan niet de oude eigenaar hiervan de schuld geven zo komt inderdaad je titel over.
Het blijft jong en levend waar snel iets mee kan gebeuren, zonder dat er ook maar iemand iets aan kan doen.

Nogmaals hoop dat ie snel opknapt.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:44

oke, je kunt ten eerste niet de verkoper de schuld geven inderdaad, je koopt en levend wezen en er kan altijd iets mee gebeuren, nu de een antwoord op jou vraag.

als hji ataxie heeft dan zou hij voortdurend door zijn achterhand moeten zakken of zijn evenwicht niet kunnen houden.........

bij de meeste paarden ook ouder onder het zadel en dragen de staart constant naast het lichaam dan zit het meestal in de rug, ook kun je dit testen door aan de staart te trekken recht naar achter, geeft je veulen tegengewicht is er eigenlijk niks aan de hand mocht hij dit niet doen dan is er in de rug iets mis

(maar ik zou het lekker verder aan de dierenarts overlaten en kijken wat er uit de testen komt!!!!)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:44

De staart zou ik mij niet al te druk om maken, mijn paardje droeg hem ook veelal linksom en af en toe ook rechts, er is nooit iets van Ataxie ter spraken geweest.... Nog draag hij hem met rijden ook aan 1 kant, en als veulen zag ik hem ook vaak dragend voorbij komen... Ik zou mij er niet te druk over maken....Het kan met ataxie en met de rug te maken hebben. Maar dat is bij die van mij ook niet het geval.

Mij lichte ataxie is hetgeen van de bokker boven mij niet helemaal juist... Een dier met ataxie hoeft niet perse door de achterhand te zakken....

Mocht er werkelijk spraken zijn van ataxie is een miskoop misschien wel ter spraken, maar als het diertje gewoon gezond is niet... Beetje snotteren is geen ramp, helemaal niet af te schuiven op de vorige eigenaar.

Edit: aanvulling...

Sanne31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:09

kan in de rug zitten maar ook uit de benen voortkomen

Tuus schreef:
Hallo allemaal,

Mijn hengstveulen van mei 2009 heb ik 14 februari gekocht en na enkele dagen begon de ellende al met mijn veulen. Hij was erg energieloos, lag veel, vieze oogjes en neusje en ook nog een dik linker achterbeen. Vorige week toen ik kwam lag hij en toe hij wilde opstaan bleef hij met zijn achterbeen achter de tralies hangen... Lijkt mij ook niet heel goed...
Voor zijn achterbeen kreeg hij van de eigenaar van de opfokstal een antibioticakuur van 5 dagen. Na deze 5 dagen behandelen bleef het been dik en heb ik de paardendierenarts afgelopen vrijdag laten komen. Hij kreeg een andere antibioticakuur en zag gisteren dat het al goed hielp. Want zijn been in nu niet meer vol en je ziet alle peesjes en botjes weer. Ik weet nog steeds niet hoe zijn been zo dik is geworden. Kan een wondje geweest zijn, doordat zijn been bleef hangen achter de tralies, een klap van een van de andere veulens waar hij bij in staat......of....??
De dierenarts die voor zijn been kwam vertelde mij dat het hem opviel dat hij zijn staart scheef draagt... Hij draagt hem naar links zowel naar rechts en wisselt dit af. Soms hangt de staart ook recht. Hij zei tegen mij dat dit een teken van ataxie kan zijn wat uitgesloten moet worden. Volgende week wanneer zijn been weer beter is komt de DA om wat ataxie testjes te doen.
Nu is mijn vraag of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Een scheve staartdracht; betekent dit ataxie of kan het ook wat anders beteken? Hoorde dat het ook bv in de rug kan zitten. En als het paard ataxie heeft, draagt hij hem dan 1 of 2 kanten. of maakt dat niet uit?

Alvast bedankt voor de reacties!

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:47

Aan de staartdracht kan je vaak zien of je paard links- of rechtsgebogen is. Wanneer je paard een bocht naar rechts maakt dan draagt hij zijn staart ook naar rechts. Omgekeerd geld dat ook voor links.
Mijn paard draagt zijn staart ook meer naar links maar sinds we weer aan het trainen zijn en hij kennelijk weer wat soepeler wordt draagt ie zijn staart al weer wat meer in het midden.