Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Tuus schreef:Hallo allemaal,
Mijn hengstveulen van mei 2009 heb ik 14 februari gekocht en na enkele dagen begon de ellende al met mijn veulen. Hij was erg energieloos, lag veel, vieze oogjes en neusje en ook nog een dik linker achterbeen. Vorige week toen ik kwam lag hij en toe hij wilde opstaan bleef hij met zijn achterbeen achter de tralies hangen... Lijkt mij ook niet heel goed...
Voor zijn achterbeen kreeg hij van de eigenaar van de opfokstal een antibioticakuur van 5 dagen. Na deze 5 dagen behandelen bleef het been dik en heb ik de paardendierenarts afgelopen vrijdag laten komen. Hij kreeg een andere antibioticakuur en zag gisteren dat het al goed hielp. Want zijn been in nu niet meer vol en je ziet alle peesjes en botjes weer. Ik weet nog steeds niet hoe zijn been zo dik is geworden. Kan een wondje geweest zijn, doordat zijn been bleef hangen achter de tralies, een klap van een van de andere veulens waar hij bij in staat......of....??
De dierenarts die voor zijn been kwam vertelde mij dat het hem opviel dat hij zijn staart scheef draagt... Hij draagt hem naar links zowel naar rechts en wisselt dit af. Soms hangt de staart ook recht. Hij zei tegen mij dat dit een teken van ataxie kan zijn wat uitgesloten moet worden. Volgende week wanneer zijn been weer beter is komt de DA om wat ataxie testjes te doen.
Nu is mijn vraag of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Een scheve staartdracht; betekent dit ataxie of kan het ook wat anders beteken? Hoorde dat het ook bv in de rug kan zitten. En als het paard ataxie heeft, draagt hij hem dan 1 of 2 kanten. of maakt dat niet uit?
Alvast bedankt voor de reacties!