Tinker die af en toe hoest. vooral bij inspanning.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

renate85

Tinker die af en toe hoest. vooral bij inspanning.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 11:41

Beste bokkers,

Ik heb een tijd terug een tinker gekocht welke volgens de eigenaresse een stofallergie heeft.
Nu wil ik graag weten wat ik het beste tegen het hoesten kan gebruiken.

Ik heb van de vorige eigenaar een spray meegekregen om over het hooi te spayen.
Maar merk hiermee weinig verschil.

Hij staat de hele dag buiten, alleen 's nachts op stal waar de deur open blijft staan voor de frisse lucht.

Nu hoorde ik dat Fenegriek poeder over het eten goed moet zijn, maar misschien hebben jullie nog meer tips.
http://www.agradi.nl/apotheek/paarden/h ... 08050/1133

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:40

Zoveel mogelijk buiten is alvast goed :j en zoveel mogelijk frisse lucht op stal ook.

Verder kun je een paard met stofallergie absoluut geen droog hooi meer voeren, ook niet met een spraytje oid er overheen. Altjid hooi weken dus, of voordroog voeren.

Zorg ervoor dat de stalbedekking geen stro is, maar bijvoorbeeld vlas of evt. zaagsel. Er mag ook geen hooi opgeslagen liggen in dezelfde ruimte als je paard. Het is ook beter als je paard geen buren heeft die wel stro hebben of droog hooi krijgen.

Als je aan deze voorwaarden voldoet, zal het zeker hanteerbaar zijn :j .`Af en toe een hoest´ accepteren is geen optie. Dit duidt er op dat er al schade of irritatie aan de luchtwegen is en op den duur worden de klachten dan chronisch.

Succes met je paardje! Het is echt wel te doen, als je maar oplet dat je paard niet aan stofdeeltjes (schimmels en sporen eigenlijk) wordt blootgesteld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:43

Die poedertjes zijn niet zo goed. Zo hebben ze minder last van het stof, waardoor ze weer flink gaan inademen en daardoor toch weer veel stof diep inademen. Je moet juist proberen om zo weinig mogelijk stof in de buurt te laten komen. Dus het hooi GOED natmaken, dat is het aller belangrijkste. In een hooinet, en dan minimaal 20 minuten onder water duwen, dan wordt echt alle stof goed vochtig waardoor het niet meer kan worden ingeademd. Verder zo veel mogelijk buiten inderdaad, als het hoesten blijft aanhouden dan zou ik zeker overwegen om je tink 24/7 buiten te laten staan.
En altijd goed oppassen met stoffige rijbakken, en altijd langzaam opbouwen.

Sjeempie

Re: Tinker die af en toe hoest. vooral bij inspanning.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:05

probeer ervoor te zorgen dat hij een buitenstal heeft of de mogelijkheid om zijn hoofd naar buiten te kunnen doen. zet hem het liefst op vlas dat is ook niet zo stoffig en maak het hooi eerst goed nat voordat je het geeft. ik denk dat het zo veel mogelijk proberen te voorkomen beter werkt dan het proberen te genezen met allemaal poedertjes

ARIEKOOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:21

Het hooi 24 uur weken en 2x daags een wormenkuur
met gewone mosterd. Mosterd helpt, ook al klinkt dit raar!
Is de veearts al geweest?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:38

Wij zitten dus nu met het zelfde probleem: We kunnen een superbrave Haflinger kopen, maar die heeft een stofallergie. Ze hebben een pompje met Ventipulmin staan ,wat we mee zouden krijgen. Toen we gingen kijken hoeste ze voor aanvang van de les een paar keer. Daarna niet meer.
Het had er mee te maken dat het zaagsel op was en ze dus tijdelijk op stro stond. Dat stro was echter van erg stoffige kwaliteit en dus had de pony er last van.
Maar als ik haar op zaagsel zou zetten, dan had ze er geen last van.
De paarden stonden zowieso nu de hele winter binnen en daar is het uiteraard ook altijd wat stoffiger.
Nu vond ik het dan nog meevallen met het hoesten, maar tja, moet je zo'n diertje wel kopen?
Mijn vorige paard is dampig geworden van zijn stof-allergie.

Ik vind het geen optie om zaagsel te gebruiken, want die mest kan ik nergens kwijt. Ik heb er geen idee van of de boer waar ik de mest breng, vlas accepteerd. We hebben nu rubberen matten, maar die blijven te lang nat en als de paarden daar op gaan liggen, dan zitten ze vol natte plakkerige plekken. Ik moet dus iets erop gooien. Liefst gewoon stro. Die mest kan ik nl. kwijt bij de boer waar ik het stro koop.
Wij hebben open stallen. De paarden kunnen dus wel 24/7 naar buiten. Zou voor dit paardje ideaal zijn.

Maar goed, als ik lees dat ik ook al hooi moet gaan voorweken.....
Is wel allemaal lastig zeg. Ik koop hooi en stro bij dezelfde boer zodat ik er ook gratis mijn mest kan wegbrengen. Maar als ik geen stro meer kan gebruiken en eigenlijk misschien kuil moet gaan voeren (zou voordroog ook goed zijn?) dan moet ik eens met de boer gaan praten wat er mogelijk is.

Echt een dillemma. Moet je zo'n paardje nou laten staan vanwege zijn stofallergie? Hoe groot zou de kans zijn dat het verergerd en het dier misschien wel dampig wordt?

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 23:28

Hallo
ik ben de trotse eigenaar van een super haf die helaas dampig is. Hij staat nu al weer 3 jaar op zaagsel, een paard met een long aandoening kan echt niet op stro! Als je goed met je vlas of zaagsel omgaat mest je alleen de drollen uit en kunnen deze op de mest hoop. Het andere kan in de groende container.

Ik maak mijn hooi altijd nat, ik doe het in een grote zwarte ton en schep het na het weken( minsten 4 uur!) over in een andere zwarte ton en zet deze in zijn stal. ook krijgt het kuil

ventioulmin mag je maar max 2 weken achter elkaar geven. foene-griek werk in dit stadium eigenlijk al niet meer.
Mijn paard krijg breating mix, hier in zitten allemaal natuurlijke kruiden die er voor zorgen dat de luchtwegen niet geïrriteerd raken en open blijven( denk aan tijm ect)
ook is het het beste als je ze niet in de bak rijd en anders alleen een buiten bak die goed nat gehouden wordt!!

het is niet onmogelijk alleen even goed zoeken!
laat je nog even weten hoe het gaat? succes

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 23:30

ps: mijn paardje staat gewoon in een buiten stal en hij doet het super! hoest nooit! :D:D en goed hooi van een goede kwaliteit kan ook zeker helpen
Afbeelding dit is de mix waar ik het over had
het kost 15,95 per kilo kijk anders even op de site http://babsruitersport.nl werkt echt super mijn paardje hoest helemaal niet meer sinds hij dit krijgt

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:32

@nova-zodiak: rij jij nog met je dampige haflinger? Dat kon ik niet mijn mijn dampige Ijslander. Daar kon ik alleen nog maar aan de hand mee wandelen. Hij stond al heel hevig te pompen als hij een galopje door de wei had gemaakt.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 10:56

We hebben gister een 4 uur lange buitenrit gemaakt en heb hierbij eens goed op hem gelet.....
Het valt me op dat als ik zelf nerveus ben (ivm een stel honden langs de kant) dat hij dan gaat hoesten of als ik hem wat verzameld wil hebben lopen...dus wat wil laten werken(Hij loopt meestal met losse teugel)
Hij doet het ook vaak na het rollen in de bak.
Maar bijvoorbeeld op het wekeromse zand heb ik hem niet 1 keer gehoord, daar waren we heerlijk relaxt door het bos aan het stappen/draven en een rengalop gehad op de zandvlakte en niet 1 hoestje :Y)
Ik zag wel verschil in de ademhaling van Ches en van die mijn vriend zijn paard.
Ches neemt hele korte teugjes adem, en die van mijn vriend hele lange teugen na zo'n galopje.

Ik hou hem nog in de gaten.
Hooi gaat ondertussen in een hooinet en blijft zo'n 3 uren in een bak met water liggen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:09

renate85 schreef:
We hebben gister een 4 uur lange buitenrit gemaakt en heb hierbij eens goed op hem gelet.....
Het valt me op dat als ik zelf nerveus ben (ivm een stel honden langs de kant) dat hij dan gaat hoesten of als ik hem wat verzameld wil hebben lopen...dus wat wil laten werken(Hij loopt meestal met losse teugel)
Hij doet het ook vaak na het rollen in de bak.
Maar bijvoorbeeld op het wekeromse zand heb ik hem niet 1 keer gehoord, daar waren we heerlijk relaxt door het bos aan het stappen/draven en een rengalop gehad op de zandvlakte en niet 1 hoestje :Y)
Ik zag wel verschil in de ademhaling van Ches en van die mijn vriend zijn paard.
Ches neemt hele korte teugjes adem, en die van mijn vriend hele lange teugen na zo'n galopje.

Ik hou hem nog in de gaten.
Hooi gaat ondertussen in een hooinet en blijft zo'n 3 uren in een bak met water liggen.

Hele korte teugjes adem? Dus je ziet zijn liezen echt pompen? Dan kan het toch dampigheid zijn.
Heb je hem laten keuren voor aankoop? En zo ja, wat zei de dierenarts ervan?

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 12:12

Longen waren schoon.
Maar ik ga binnenkort de dierenarts nog een keer langs laten komen.
Maarja wat ik dan niet snap, waarom doet hij het sommige momenten wel, en tijdens het crossen op het zand bv niet

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:29

Ik denk toch dat wij beter het paardje dat we op het oog hebben kunnen laten staan en verder zoeken. Risico is me toch wat groot.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 12:35

Hier staat ie in een openstal, (er staan 4 boxen in een schuur en de deuren naar buiten staan altijd open)
Wij hebben hem tijdelijk op gehakselt stro staan, en dit word na het hakselen weer in zakken gedaan (hierna is er al veel stof uit)
Verder niet teveel in de stal(stro) rommelen als je paard erin staat. En mesten en opvullen als je de paarden buiten staan en daarna de deuren ver openzetten zodat het doorkan luchten ;)
En hooi weken is niet zo moeilijk hoor.... gewoon een plak in een hooinet en dan in een cementkuip met water leggen. En na een uurtje of 3/4 er weer uitvissen en ophangen in stal ;)
Laatst bijgewerkt door renate85 op 08-03-10 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

lissie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:40

Mijn paard hoestte ook. Niet elke dag, maar toch... Ze is bij de dierenarts helemaal nagekeken en heeft 2 x een bronchoscopie gehad. Ook 2 x een antibioticakuur gehad, maar het hoesten bleef. Ze kreeg bij mij basisbrok en kruidenmuesli en wat bleek... ze kon juist niet tegen de kruiden. Dus nu krijgt ze geen kruidenmuesli, foenegriek en kruidensnoepjes meer en het gaat nu fantastisch...

Misschien is het verstandig om je paard toch een keer door de veearts na te laten kijken en misschien toch eens een bronchoscopie te laten maken. Dan wordt er wat slijm op kweek gezet, om te kijken welke bacterie de hoest veroorzaakt. Aan de hand daarvan kan de dierenarts een antibioticakuur voorschrijven.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:02

@isabonny, ja hoor en hij doet het prima. hoest nooit meer, is ook niet kortademig ofzo, alleen heel soms als hij een sprintje neemt moet hij even bij komen. maar dat kan ook de leeftijd zijn, hij is al 18. hoor het idd vaker dat ze dan weinig meer kunne heb gewoon veel geluk gehad.

@ts zou toch de da laten komen je weet het nooit beter het zekere voor het onzekere. je hebt wel goede maatregelen getroffen.

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:18

Mijn tinker begon ook met een onschuldig hoestje.. stofallergie, toen iedere keer verkoudheid en nu dus zwaar dampig.. Niets helpt, ze pompt over het algemeen na inspanning en soms ook in rust, zeker als de pollen weer gaan komen.

Momenteel gaat het super en hoor je haar niet, ligt aan het weer.. lekker fris.

Dit gaat dan een week of 3 goed en dan valt ze weer terug in herhaling.

We staan op het punt haar in te laten slapen aanstaand voorjaar, als alles weer in bloei komt, ze gaat dit niet trekken..

Geen kruidje wat helpt, geen pilletje of drankje wat iets doet.. tis allemaal tijdelijk onderdrukken en dan steekt het weer de kop op.

Koop nooit een paard wat af en toe eens "onschuldig" hoest, dit is niet goed en blijkt ook dat het paard niet gezond is.

Longen van mijn merrie zijn ook "schoon" verklaard.. maar door het pompen/ benauwd staan zijn de longblaasjes dusdanig beschadigd, dat ze niet meer normaal op zichzelf kan ademen.. alleen als het fris weer is, gaat het tijdelijk even goed.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:43

@ danea, wat erg voor je balen dat je door zo iets je paard moet alten in slapen. Ik ben echt zo blij da het bij die van mij zo goed gaat! echt balen voor je!!
maar het klopt hoesten bij een paard is bijna nooit zomaar onschuldig!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:25

Ik heb ook een dampig paard gehad, begon ook met een stofallergie..

Was een vreselijk karwei, ik zette altijd de dag van tevoren de hooinetten in water in die zwarte tonnen. De andere dag loodzwaar omdat al dat water er in zat, plus dat ik zelf altijd zeiknat was na het voeren.

Plus het paardje vond het natte hooi gewoon niet lekker.

Heb vanalles gegeven van homeopatische middelen, mijn paardje deed het het beste op VITA paard. Een vloeibaar middel dat ik in de waterbak moest gieten zodat ze het kon opdrinken.

Ik heb haar 17 jaar gehad en heb haar vanaf haar 20e tot aan haar 28e (toen moest ze ingeslapen worden door een nare wond aan de kroonrand) heeft ze alleen maar in de wei gestaan, niets meer meegedaan, dat ging niet meer.

Ik ben zo allert op hoesten, ik zou nooit een hoestend paard durven kopen.

Alex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:31

Foenegriek heeft een slijmoplossende werking.
Dit kun je standaard aan je paard geven en in iets lekkers dat je hem geeft verwerken.

Foenegriek helpt goed tegen hoesten.

sanenson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:07

wij hebben ook een shetlander die is nu zoeen 2 jaar dampig, als ze er last van krijgt krijgt ze een half pufje ventipulmin om de dag en daar is ze heel goed mee geholpen de pony is 19 jaar en loopt in het seizoen nog gemiddeld 25 km vor de koets met de andere samen.

maar nu hebben we nog een van onze andere shetlanders waar ong. 1,5 uur geleden een andere d.a is bij geweest voor een 2nd opinion omdat ze zoeen 6 weken geleden begonnen was met hoesten.
onze vaste d.a erbij gehaald die zij dus ook dat het een stof allergie was. ze heeft toen kort durende kortisone spuit gekregen waarmee het zou overgaan. in de tussen tijd nog haarlemmerolie, honing,hoestsiroop gegeven op aanraden van de d.a maar het bleef maar aanhouden.
d.a weer laten komen na 2 weken maar nu weer een lang werkende kortisone spuit gekregen en de longen waren schoon zoals hij zei.
gisteren was het niet meer om aan te horen zo deed ze hoesten en pompen.
een andere d.a vandaag geweest voor een 2nd opinion en nu blijkt dat ze tegen de dampigheid aan zit maar we nog net op tijd erbij zijn geweest.
weer kortisone spuit gekregen maar een hoger dosis ervan en nu moet ze om de dag een capsule door het voer heen krijgen met kortisone en s'morgens en sávonds 2 pufjes ventipulmin per dag.

en hoe is dit nu allemaal onstaan bij deze pony ?
doordat onze vaste d.a nalatig is geweest door haar vanaf het begin geen antibiotca kuur te geven.
binnen de 2 weken moet ze niet meer hoesten en niet meer pompen. ze moet ook volledige rust hebben mag niet werken.

weer maar eens alleen van vandaag 107 euro lichter.

dus blijkt maar weer eens blijf niet uitstellen maar grijp meteen in ook al is het niet je eigen fout !

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:17

bronchoscopie laten maken en indien nodig slijm op kweek laten zetten. Zo kan er veel gerichter behandeld worden.
(naast een stofvrij stalbeleid, wat je nu al grotendeels doet)

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 11:16

Alex_horse schreef:
Foenegriek heeft een slijmoplossende werking.
Dit kun je standaard aan je paard geven en in iets lekkers dat je hem geeft verwerken.

Foenegriek helpt goed tegen hoesten.

Is ondertussen besteld... hadden ze niet op voorraad, dus komt maandag binnen.
Gister even in de bak gereden en maar 1 hoestje gehad :D
Verder heb ik hem vandaag nog niet gehoord

craje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:48

even een tip, als je hooi nat maakt kun je het het beste kort, 5 tot 15 minuten helemaal onderdompelen. Bijvoorbeeld door er iets zwaars boven op te leggen. Als je het langer laat weken gaan allerlei voedingsstoffen verloren. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, zeker niet als je paard te dik is. Maar het is dan verstandig om het paard vitaminen bij te voeren. Dat is toch al verstandig om te doen als je paard hoest zodat de weerstand wordt verhoogd. Als je hooi langer dan 12 uur onderdompelt gaat het fermenteren. Dat geeft weer kans op koliek. Voorzichtig zijn dus...
Als je foenegriek bij het voer geeft is het aan te bevelen dit te combineren met knoflooksnippers of knoflook granulaat. Door de combinatie worden de werkzame stoffen in de foengriek beter door het paardenlichaam opgenomen. Het wordt vaak ook al als combinatie verkocht.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 13:32

Dierenarts is gister bij Ches geweest en hij heeft idd een beginnende bronchitus..... -O-
Het was goed dat ik de dierenarts erbij heb gehaald anders was het straks overgeslagen in dampigheid...
Krijg nu een kuurtje en dan moet het hoesten over of zo goed als over gaan *\o/*