zand eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haflingergek
Berichten: 247
Geregistreerd: 19-08-02

zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 20:43

hoi,
Alwin (mijn haflinger) at vamiddag toen ik bij het ven was zand Verward een hele hap ik had het er uitgehaald en wilde toen weer zand eten.
in de wei doet alwin dat volgens mij nniet.
komt hij dan vitamine tekort?
kan het eraan liggen dat hij te weinig zout binnen krijgt?
want het zoutblok staat namelijk in de stal en die is nu een tijdje afgezet zodat er een ander paard in kan staan met zomerexeem. ik heb vandaag ff het zoutblok uit de stal gehaald en laten likken maar kan het daar aan liggen?

Lisan

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 22:03

Mijn haflinger heeft precies hetzelfde probleem!!!! Verward
Voor onze stal hebben we een leuk zandbakje voor hem gemaakt, maar helaas staat hij daar nooit in.
Ook hij eet zand. Ik had er ook een zoutblok bij, maar hij bleef zand lekken, zodoende staat hij best veel op stal en een half uurtje per dag in de wei. (Dat is best weinig buiten voor hem, maar hij wordt wel elke dag bereden).
Vroeger heeft hij zelfs een zandkoliek gehad. Hij trok namelijk worteltjes van het gras mee uit (in de wei). En toen heeft hij twee keer zandkoliek gehad .
Ik zou het niet weten waar het aan ligt. Mij is het ook een raadsel............ Verward

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 22:31

Zandeten kan een vitamine te kort zijn. Een minetralen liksteen zal meer helpen dan een zoutblok. Ook kan je bij de sportzaak vitamine opkikkers krijgen. Lijkt erg veel op een wormenspuit maar dan zijn het dus vitamines. Je moet oppassen dat ze geen zand eten anders kunnen ze inderdaad zand koliek krijgen. Je kan trouwens controleren of hij nog zand eet door een paar drollen in een emmer met water te leggen. Laat die een dag staan en als je dan dus zand er tussen ziet weet je dat die nog steeds zand eet.

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 14:57

Bij Divoza kan je een middeltje kopen voor paarden die zand eten. Ik weet niet meer hoe t heet en of t helpt, maar kheb t iig in de Divoza gids zien staan. Misschien heb je er iets aan...Lachen

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 15:14

Een mineralentekort kan inderdaad leiden tot zand eten. Als hij het blijft doen (een liksteen is overigens niet zo duur) zou je een tijdje een voedingssupplement kunnen bijvoeren en zien of het resultaat heeft. Mocht je paard last hebben van zandkoliek dan heeft de paardendrogist daar een goed middel voor, nl Sandclear. Ik heb het zelf nooit hoeven gebruiken, maar heb er wel veel goede verhalen over gehoord. Het zorgt overigens voor de afvoer van het zand. Je kunt controleren of je paard veel zand in zijn maag/ darmen heeft door mestballen in een emmer water te gooien en deze een paar uur te laten staan. Het zand zakt namelijk naar de bodem en is zo goed te zien.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 10:23

lijnzaadolie of zonnebloemollie door het voer doen zodat het zand uit de darmen word gespoeld..

en geef wat hooi waar zand ligt kan ie dat eten ipv zand

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 16:25

Wat voor supplement kun je dan het beste geven en wat moet er perse inzitten?

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:23

Kijk uit met paarden die zand eten! De mijne is daar vorig jaar bijna dood aan gegaan, het is echt op het randje goed gegaan en heeft mij meer als 4000 euro gekost aan dierenartskosten!
Als een paard echt zand wil eten dan helpt er maar een ding, en dat is hem niet meer de gelegenheid geven om zand te eten. Zet hem niet buiten in een zandbak of zanderige wei of doe hem een muilkorf om. Sandclear helpt alleen als er nog niet te veel zand in zit, maar als hij echt zoals je schrijft hele happen neemt, dan moet je echt oppassen! En geef geen hooi op het zand, dan gaat hij vrolijk door met zand happen als het hooi op is, en bovendien komt er zand tussen het hooi, dat is dus nog wat extra...