opgezwollen lies en koker, wat kan het zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

opgezwollen lies en koker, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 20:58

Maandag rook ik bij mijn paard ineens een babydoekjes lucht. Aangezien ik daar zijn penis mee schoonmaak meteen gekeken.
Toen bleek de linkerkant van zijn koker en het gebied eromheen (lies en richting buik) opgezwollen te zijn. Hij had geen verhoging. Wel was de koker warm. Zijn hele zaakie heb ik toen heel goed schoon gemaakt met lauw water. Daarna met koud water de buitenkant gekoeld en gaan wandelen. Toen nogmaals gekoeld.

Dinsdag en woensdag was het hele gebied nog steeds even dik, alleen wel minder warm. Hij had nog steeds een normale temperatuur,

Vandaag, donderdag, nog steeds geen verhoging. Was alleen wel wat dikker geworden. Voelde echter niet warm aan.
Ik mag er gewoon aan zitten. Ook loopt en gedraagt hij zich normaal. Voor mij reden om het nog maar even aan te kijken.

Het is dus de linker kant van zijn koker. Dat gedeelte richting zijn lies en een stuk richting zijn buik wat dikker is.
Iemand een idee wat er mis kan zijn??

Is een beetje lastig om te zien op de foto's maar zo zag het er vandaag uit:

Om te vergelijken, dit is de rechterkant die wel nog helemaal normaal is:
Afbeelding

De linkerkant:
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Annetje

Re: opgezwollen lies en koker, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:04

Hoe kort voordat de verdikking kwam ben jij nog met babydoekjes in de weer geweest? Het kan namelijk heel goed zijn dat er iets achter is gebleven en dat dit een irritatie heeft veroorzaakt.
Is hij er gevoelig op als je eraan zit? Ik zou het in elk geval goed aankijken, erop letten dat hij wel goed uit kan schachten en dat hij inderdaad niet gaat kreupelen.
Ik denk dat het ook wel goed is om zijn koker een keertje uit te spoelen. Doe dit met lauw/warm water en een nieuwe/schone spons. Spons goed natmaken, in de koker stoppen en proberen alles voorzichtig schoon te spoelen en vegen. Hopelijk spoelt dan alles schoon en trekt de zwelling snel weg.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 22:30

Thanks voor je antwoord.
Schoonmaken heb ik dus maandag gedaan. Ding is nog nooit zo schoon geweest ;) heb dat idd op jouw aangegeven manier gedaan met water en spons.

Ik mag er gewoon aan zitten. Hij lijkt geen last te hebben.

Wat ik ergens vermoed is dat zaagsel is gaan irriteren. Hij staat pas sinds januari op zaagsel. Mogelijk is er wat ingekomen en gaan irriteren.
Maar de verdikking trekt zo erg ook naar zijn lies en buik dus begon mij af te vragen of hij misschien gewoon iets verrekt had...
Hoop dat de zwelling snel weg trekt!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 22:36

Het is op de foto's nogal lastig te zien maar de gedeeltes binnen de rode cirkels zijn opgezwollen. En dan ook nog een gedeelte verder zijn lies in.
Afbeelding

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:47

Is de zwelling hard, of zompig?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:26

verder niks veranderd kwa voeding?
heeft je dier toevallig even op gras gestaan?
allergische reactie op je zaagsel kan ook.
vind het toch erg vreemd, hoe voelt de buik verder aan,mest en plast hij normaal?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 20:11

Het voelt gewoon "dik" niet hard of zacht. Voelt hetzelfde als altijd maar ziet er wat dikker uit.

Hij is 2 januari verhuisd en is toen overgestapt op alles anders. Al heeft ie wel sinds maandag weer iets andere voeding. Zelfde merk en soort alleen net iets andere brokken.

Hij gedraagd en mest / plast wel gewoon normaal.

Vaag he? Weet echt niet wat het nou kan zijn....
Ik wacht het weekend ff af en bel anders de DA toch maar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:14

zou het kunnen dat hij vastgelegen hefet of een trap heeft gehad en dat er daarom een zwelling zit?
maar dan zou je wel op 1 plek een verdikking moeten voelen, het extra vocht zakt dan naar beneden wat die dikke koker kan veroorzaken.

wij hebben een paard op stal wat opzwelt (inclusief koker)als het winterdag gras eet.
die kan dan niet tegen de eiwitten die er in zitten
misschien dat het iets in die richting is?

vreemd he als dan niet meteen duidelijk is waar het van komt.voelt het ook warmer aan?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 21:47

Het is iets warmer, de eerste dag wel duidelijk warmer maar nu niet meer.
Het voelde vandaag wel hard aan. Nu is vooral het gedeelte richting zijn buik dik.
Ik ga dinsdag naar de DA. Maak me nu toch wel zorgen. Is zo gek dat het ook niet minder word...

Hoop dat iemand mij gerust kan stellen maar ook ik vind het erg vaag allemaal...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:51

ik denk meer dat hij vocht vast houdt en dat het niet echt met zijn koker te maken heeft.
Heeft hij ook dikke benen of een dikke onderhals?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 22:16

nee, echt alleen het gebied binnen de rode cirkels....

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:50

Het flubbertje van zijn piemel zeg maar is ook echt gezwollen. (Hebben elkaar al gesproken hoor). Maar wat ik gek vind is dat hij geen koorts heeft maar zich ook echt niet lekker voelt.
Arme Aad :(:)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 00:46

Ik snap er echt niets van...
Hij begint er toch wel last van te krijgen aangezien hij nu in het weekend erg sloom was.
Wat ook erg typisch is is dat hij zaterdag nacht heel zijn stal extreem had nat geplast... :?
Daarnaast, het zal er waarschijnlijk niets mee te maken hebben maar toch; zijn rug is ineens aan het invallen. De bespiering is een stuk minder.
Al heb ik dan wel een stuk minder gereden maar het viel nu ineens wel erg op.

is er iemand die één of meerdere van deze symptomen herkend?

Maandag ochtend bel ik meteen de DA!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:21

veel plassen komt door veel drinken dus dan zou hij last van de nieren kunnen hebben.
misschien toch een allergische reactie dat hij daarom veel gedronken heeft.

klopt jouw thermometer wel?
als hij ook sloom is zou hij toch best koortsig kunnen zijn.
ben heel benieuwd wat de veearts zegt

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 09:19

Ik ben maandag naar de DA geweest.
Die heeft hem echt helemaal nagekeken, vooral omdat hij wel vaker kwakkelt.
Hij is eerst klinisch nagekeken. Daarna is hij opgevoelt en is zijn mest onderzocht. Ook is zijn bloed gecontroleerd op alles. Dit was allemaal in orde.

Die dikke buik en lies kwamen volgens de DA toch vanuit de koker. Dit kan dan gaan hangen en daardoor dik worden. Kennelijk ook maar aan 1 kant.
Onder een roesje heeft de DA zijn penis gewassen.

Voor de zekerheid heb ik vrijdag om 9 uur een afspraak om bloed te laten prikken voor Cushing (dit moet echt om 9 uur in de ochtend). Kleine kans dat ie dit heeft maar omdat hij zoveel plast en aan nog wat sympomen "voldoet" wil ik dit toch laten testen.

Gister was het hele gebied nog dikker dan daarvoor maar hoop dat het nu weg gaat trekken.
Waarom hij zo sloom is zijn we dus nog niet uit. Ik hoop dat hij zich gewoon een beetje naar heeft gevoeld vanwege die opgezette koker en dat hij snel beter wordt. Zo niet dan kijk ik vrijdag wel verder.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:38

tja...en ik denk nog steeds dat hij vocht vast houdt.
Mijn paard heeft dat ook een tijdje gehad,op dezelfde plek.
(die heeft insuline resistentie....het zou me niets verbazen als het bij jouw paard ook gerelateert is aan hormonen)

Heb je een foto van het hele paard?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 11:52

Zijn bloedwaardes waren helemaal in orde. Volgens mij zijn daarbij dan ook de hormoon waarden getest, ik zal dat vrijdag even voor de zekerheid navragen. Zo niet dan zal ik dat dan ook maar laten testen...

Maar dat vocht vasthouden, dat zou dan toch kunnen komen doordat zijn koker geiriteerd was? Of denk jij dat dat dan door een andere reden komt?

ik moet zeggen, ik ben niet helemaal bevredigd weg gegaan bij de DA. Het was erg fijn om te horen dat ie in orde is maar heb dus ook niet te horen gekregen waarom hij zo sloom zou kunnen zijn.

Foto's van hem staan in mijn profiel. Een foto van hem met die zwelling in het geheel heb ik nog niet gemaakt, die zou ik dan nog even moeten maken.

Bedankt dat je mee denkt!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:30

hoort dat ook zo bij insulineresistentie dan geerke?

vreemd dat er dan niks gevonden is he.
was de koker ook vies dan toen de veearts ging wassen??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:39

mijn paard hield vocht vast omdat zijn schildklier werking te laag was...
Als de koker ontstoken is dan is in de meeste gevallen de koker zelf dik en warm....niet er omheen(in de eeste gevallen)

Vocht vasthouden is hormonaal,schildklier is verantwoordelijk voor de waterhuishouding in het lichaam.

Je ziet het bij cushing ook weleens,het kan ook tijdelijk zijn,dat het lichaam het zelf weer oplost.
TS ik heb je paard bekeken in je profiel,ik zie er niets cushing of IR aan....maar je weet het niet.
Omdat je schijft dat hij al een tijdje niet lekker is en kwakkelt.

Heeft hij weleens een zware wormbesmetting gehad in het verleden?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:12

Leverbot is ook een mogelijkheid, deze symptomen in acht nemend.
Een paard op het arabisch forum heeft last van dezelfde verschijnselen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:14

Een ontsteking in zijn buik kan het ook nog zijn, zoek anders eens op Gambit hier op Bokt, die heeft ook een gezwollen koker.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:32

De dierenarts kan met bloed afnemen ook testen of het leverbot is, maar ze doen dit meestal niet standaard, dus vraag je da ook gelijk of hij dat heeft getest/gaat testen.
Beterschap!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:45

Wat ik zag bij leverbot in de wiki lijkt er niet op maar ik zal het vrijdag zeker vragen, bedankt voor de tip.
fijn dat er zoveel mensen mee denken! Bedankt!!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:17

Mijn vorige paard had ook last van een verdikte (ontstoken) koker. Het gekke was dat hij op de manege stond en toen best veel ruinen met hetzelfde probleem kampten, hoewel de dierenarts zei dat het niet besmettelijk was.
Maar hij had toen ook een verdikking in zijn buik, zoals jouw paard ook heeft, wat vanuit de koker kwam.
Hij kreeg een AB kuur van de dierenarts, en daar ging het mee over.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:32

kan het niet zijn dat hij een soort van blaasontstekking heeft wat over aan het slaan is op zijn nieren?

ik gok maar wat hoor maar bllasontstekking ging de hele tijd door me hoofd