Wormadvies gevraagd, shet+drachtige merrie(5/3 uitgerekent)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

corinep

Wormadvies gevraagd, shet+drachtige merrie(5/3 uitgerekent)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 21:28

Ik weet dat er een heleboel topics zijn over wormenkuren en mestonderzoeken enzo. Echter kan ik niet helemaal advies vinden over mijn specefieke situatie. Wil in de toekomst mestonderzoek laten doen en dan gericht ontwormen. Nu is er alleen bijna een veulentje op komst en wil dus absoluut geen risico nemen dus preventief ontwormen(tenzij een heleboel mensen anders zeggen). Ik ga uiteraard ook mijn DA bellen wat die adviseren maar dat ligt er ook altijd weer aan welke assistent ik op dat moment aan de telefoon heb welk advies ik krijg dus wil graag een beetje vergelijken.

Mijn paard en pony staan samen 24/7 in een weiland van ongeveer 1/3e hectare, deze maak ik minstens 1 keer in de week helemaal mestvrij, meestal vaker. Op het moment staan ze 's nachts op stal(samen in 1 stal) omdat mijn paard bijna is uitgerekent(5 maart) en ik niet het risico wil lopen dat ze in de koude nacht bevalt(komt van de week een camera op dr snuffert hoor, ik zorg dat ik erbij ben!). Nu komen ze verder niet met andere paarden in aanraking. Ga van de zomer wel weer naar de ruitervereniging toe maar alleen om te rijden/longeren/watdanook, dus in principe kunnen ze zo niet besmet raken?

Ik heb ze in Augustus voor het laatst ontwormd(toen ik net die kleine erbij had gekocht) met Equimax, werzame stoffen: ivermectine en praziquantel. Toen gelijk dagelijks alle mest weggehaald. Daarna heb ik niet meer ontwormd. Controleer de mest altijd en kijk ook naar hoe ze eruit zien en alles ziet er goed uit.

Nu komt dus rond 5 maart er een veulentje bij en wil ze dus goed ontwormd te hebben. Wat moet ik geven voor en na de bevalling? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

- Welke ontwormmiddelen wanneer?
- Welke dosering voor een paard van ongeveer 1,60
- Welke dosering voor een paardveulen(merrie ongeveer 1,60, hengst 1,58)
- Welke dosering voor dikke shet van 95 cm

Graag jullie adviezen, het liefst mensen met informatie uit de eerste hand. Dingen als ik geloof dat of ik hoorde dit zijn iets minder nuttig denk ik, wil het graag goed doen.

Alvast bedankt!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:38

Wormeieren kun je niet zien, dus de mest met het blote oog bekijken heeft niet zoveel nut.

Je kunt iig een horzeleierenbesmetting verwachten, aangezien je niet meer ná de eerste vorst hebt ontwormd.
Je kunt gewoon opnieuw Equimax gebruiken, en nu ontwormen is op zich prima (paar weken voor de bevalling). Dosering gaat op gewicht, dus je zult zelf moeten inschatten hoe zwaar je paard is.

Je veulen zou ik na 10 dagen ontwormen, aangezien je niet zeker weet of je merrie wormvrij is (ook niet na nú ontwormen). Je kunt daar ivermectine voor gebruiken, dat is veilig voor veulens.

Jes

Re: Wormadvies gevraagd, shet+drachtige merrie(5/3 uitgerekent)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:48

Hier wordt toch minstens 4 maal per jaar goed ontwormen geadviseerd. Ik heb inmiddels een aantal paarden met koliek bezocht, die na vragen max. een week eerder waren ontwormd (na dus een 5 a 6 maanden niet).
Zelf ontworm ik mijn paard altijd om de 2 maanden, en dat is hier niet omdat de DA zijn zakken wil vullen, want ik krijg de kuren (ook bv equimax) gratis.

Ik zelf zou altijd voor elke 2 a 3 maanden ontwormen gaan.
Voor het veulen: waarschijnlijk kun je met de zoekfunctie op Bokt wel wat vinden, het keert bijna elk jaar weer terug in de dikke buiken topics.
Meestal op 10 dagen ongeveer 100 kg (let op dat de spuit niet doorschiet).
Daarna na 14 dagen etc etc. Maar dat is wel te vinden.