Citaat:
Toch plofte hij maar neer (liggen kost hem een heleboel inspanning). Hij begon een beetje vreemd te kreunen dus ik liep naar hem toe. Toen viel hij met zijn neus een keer of 3 in het zand, alsof hij aan het knikkebollen was. Toen begon hij heel erg te knipperen en te zwaaien met zijn hoofd, terwijl zijn neus op de grond gedrukt lag. Toen werd hij helemaal slap alsof hij diep in slaap was en ineens begon hij keihard te trillen en te schokken met zijn hele lijf. Hij begon met zijn achterbenen te trappen en zijn ogen waren half weggedraaid. Ik hem tegen hem geschreeuwd, naast zijn oren geklapt met mijn handen en hem geduwd.. Ik drong helemaal niet meer tot m door. Ik denk dat het nog geen 15 seconden geduurd heeft, al leek het een eeuwigheid. Daarna werd hij ineens wakker, stond op en was zichzelf. Wel iets stijf had ik het idee. Maar we hebben net nieuw zand in de paddock, dus hij loopt daar zowieso wat zwaarder.
Mijn merrie heeft in 2007 exact hetzelfde gehad. De dierenarts stond voor een raadsel. Hij dacht dat het een hersenbloeding was, maar wist het absoluut niet zeker. Ook bij mijn merrie duurde 'de aanval' enkele seconden. Tegen de tijd dat de dierenarts kwam, stond mevrouw alweer lekker gras te eten.
Volgens de dierenarts kunnen de bloedingen/ aanvallen zich steeds sneller opvolgen naarmate het paard ouder wordt. Inmiddels is mijn merrie bijna 24, maar hebben we na het incident in 2007 geen aanval meer gezien. Maar omdat de aanvallen erg kort van duur zijn, is de kans groot dat ze wel aanvallen heeft/ gehad, maar dat wij ze niet gezien hebben. De dierenarts adviseerde mij in 2007 om allert te zijn op aanvallen. Daarnaast drukte hij mij op het hart, dat ik geen risico's meer moest nemen met dit paard. Om zelf niet gewond te raken. Het rijden stond toen al op een laag pitje en hebben we vervolgens afgebouwd. Inmiddels staat mijn merrie alweer 2,5 jaar 'stil'. Naast de aanval heeft ze diverse ouderdomskwalen en houden we haar welzijn goed in de gaten. Volgens de dierenarts kan ze nog wel een poosje mee. Wel kan het mogelijk zijn dat de aanvallen in verband staan met andere kwalen (ze heeft last van ataxie).