epilepsie / aanvallen bij paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lovelance

epilepsie / aanvallen bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 18:05

Gisteren heeft mijn paard (bijna 17 jaar) tijdens het liggen een aanval gehad. Hij heeft dit jaren terug ook gehad tijdens het werken. Hij is daarna 5 dagen op de kliniek binnenste buiten gekeerd en er is niks gevonden. Behalve een wat geirriteerd slijmvlies in de neus.

Om het verhaal duidelijk te maken zal ik het in chronologische volgorde neerzetten:

December 2005:
Ik was 10 dagen op vakantie en iemand anders zou Lance voor mij trainen aan de dubbele longe. Toen ik terug kwam kreeg ik te horen van de staleigenaar dat hij niet meer wilde werken en is gaan liggen. Later hoorde ik dat hij in paniek raakte, enorm begon te trillen, achteruit te lopen om vervolgens achterover te klappen. Daarna stond hij weer op en was hij erg gespannen. Diegene die hem longeerde heeft hem niet meer durven te longeren daarna.

Voorjaar 2006
Tijdens het rijden kreeg hij heel soms (zaten weken/maanden tussen) een rare tik met zijn hoofd, alsof er een vlieg in zijn neus gevlogen was. Hij begon dan heel raar te schokken en naar rechts te slaan met zijn hoofd. Ik stopte met rijden daarna omdat ik meestal af stapte om te kijken of er wat in zijn neus, oor of oog gevlogen was.

Juni 2006
Weer begon hij te schokken met zijn hoofd. Ik ben toen afgestapt en aangezien en daarna niks aan de hand was, dacht ik nog even een stukje te galloperen in de buitenbak met lange teugel. Tijdens deze galop begon het weer. Alleen nu begon zijn hele lijf enorm te schokken. Hij raakte in paniek omdat hij geen controle meer had. Zijn hoofd sloeg naar rechts dus we tolden rondjes. Daarna stond hij stil en kon ik eraf stappen. Toen ik hem op zijn voorhoofd wilde aaien, klapte hij achterover. Hij stond daarna op en rende tegen een pony aan, tegen een kruiwagen en tegen een boom. Ik vond hem achter de schuur terwijl het zweet van zijn buik naar beneden droop.

Ik ben toen gelijk naar de kliniek gegaan met hem. Daar heeft hij 5 dagen gestaan. Door de stress was zijn bloeddruk dubbel zo hoog. Ze hebben hem helemaal onderzocht in die 5 dagen, maar niks gevonden. Ze hebben nog aan een hersentumor gedacht aangezien hij al vanaf dat ik hem heb (mei 2002) af en toe een bloedneus heeft aan het linkerneusgat. Meestal na hard proesten of opwinding.

Ik heb hem weer mee naar huis genomen en hij heeft nog 1 keer geschokt met zijn hoofd. Ik zat toen in galop en sprong er gelijk af. Kreeg een boel rare blikken van de mensen om mij heen natuurlijk..

Ik dacht zelf dat het een combinatie was van inspanning, verkeerd voer (slechte conditie van het lichaam) en zuurstoftekort.

Daarna nooit meer last van gehad. Tot gister. Hij staat sinds een jaar met pensioen vanwege zware artrose. Hij wilde gisteren gaan liggen, lag op zijn voorbenen en bedacht zich, wilde eigenlijk ergens anders liggen. Toch plofte hij maar neer (liggen kost hem een heleboel inspanning). Hij begon een beetje vreemd te kreunen dus ik liep naar hem toe. Toen viel hij met zijn neus een keer of 3 in het zand, alsof hij aan het knikkebollen was. Toen begon hij heel erg te knipperen en te zwaaien met zijn hoofd, terwijl zijn neus op de grond gedrukt lag. Toen werd hij helemaal slap alsof hij diep in slaap was en ineens begon hij keihard te trillen en te schokken met zijn hele lijf. Hij begon met zijn achterbenen te trappen en zijn ogen waren half weggedraaid. Ik hem tegen hem geschreeuwd, naast zijn oren geklapt met mijn handen en hem geduwd.. Ik drong helemaal niet meer tot m door. Ik denk dat het nog geen 15 seconden geduurd heeft, al leek het een eeuwigheid. Daarna werd hij ineens wakker, stond op en was zichzelf. Wel iets stijf had ik het idee. Maar we hebben net nieuw zand in de paddock, dus hij loopt daar zowieso wat zwaarder.

Ik heb geen DA gebeld.. Op dat moment was er toch niks meer aan hem te zien. Daarbij is hij toen in 2006 helemaal nagekeken. Ik denk nu dat hij misschien nog wel veel vaker zo'n aanval gehad heeft? Ik ben er natuurlijk lang niet altijd bij..

Ik vind het heel erg eng.
Is er iemand die dit herkend?

Polly
Moderator Algemeen

Re: epilepsie / aanvallen bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 03:15

Mijn 12 jarige shetlandmerrie heeft eind vorig jaar een epileptische aanval gehad .
Ze begon te trillen en zakte door haar achterhand en viel neer.
Ze heeft verder niet liggen schokken maar bleef doodstil liggen.
Ze is helemaal binnenstebuiten gekeerd maar niks gevonden, er is ook weinig aan te doen. We hebben wel het vermoeden dat ze het vaker heeft gehad zeker gezien andere vage klachten.

Ze staat op de Vit.E met seleen ter ondersteuning..

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:47

Citaat:
Toch plofte hij maar neer (liggen kost hem een heleboel inspanning). Hij begon een beetje vreemd te kreunen dus ik liep naar hem toe. Toen viel hij met zijn neus een keer of 3 in het zand, alsof hij aan het knikkebollen was. Toen begon hij heel erg te knipperen en te zwaaien met zijn hoofd, terwijl zijn neus op de grond gedrukt lag. Toen werd hij helemaal slap alsof hij diep in slaap was en ineens begon hij keihard te trillen en te schokken met zijn hele lijf. Hij begon met zijn achterbenen te trappen en zijn ogen waren half weggedraaid. Ik hem tegen hem geschreeuwd, naast zijn oren geklapt met mijn handen en hem geduwd.. Ik drong helemaal niet meer tot m door. Ik denk dat het nog geen 15 seconden geduurd heeft, al leek het een eeuwigheid. Daarna werd hij ineens wakker, stond op en was zichzelf. Wel iets stijf had ik het idee. Maar we hebben net nieuw zand in de paddock, dus hij loopt daar zowieso wat zwaarder.

Mijn merrie heeft in 2007 exact hetzelfde gehad. De dierenarts stond voor een raadsel. Hij dacht dat het een hersenbloeding was, maar wist het absoluut niet zeker. Ook bij mijn merrie duurde 'de aanval' enkele seconden. Tegen de tijd dat de dierenarts kwam, stond mevrouw alweer lekker gras te eten.
Volgens de dierenarts kunnen de bloedingen/ aanvallen zich steeds sneller opvolgen naarmate het paard ouder wordt. Inmiddels is mijn merrie bijna 24, maar hebben we na het incident in 2007 geen aanval meer gezien. Maar omdat de aanvallen erg kort van duur zijn, is de kans groot dat ze wel aanvallen heeft/ gehad, maar dat wij ze niet gezien hebben. De dierenarts adviseerde mij in 2007 om allert te zijn op aanvallen. Daarnaast drukte hij mij op het hart, dat ik geen risico's meer moest nemen met dit paard. Om zelf niet gewond te raken. Het rijden stond toen al op een laag pitje en hebben we vervolgens afgebouwd. Inmiddels staat mijn merrie alweer 2,5 jaar 'stil'. Naast de aanval heeft ze diverse ouderdomskwalen en houden we haar welzijn goed in de gaten. Volgens de dierenarts kan ze nog wel een poosje mee. Wel kan het mogelijk zijn dat de aanvallen in verband staan met andere kwalen (ze heeft last van ataxie).

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 15:38

Het was ook zo anders dan toen in 2006. Toen raakte hij enorm in paniek, maar had geen controle meer. Dit keer was hij echt helemaal van de wereld. Ik dacht dat hij inderdaad een hersenbloeding of hartaanval kreeg en dood zou gaan, maar hij was ineens weer wakker en leek er niks aan de hand. Hij weet het niet eens denk ik..

Ik heb de verzorgster van onze fjord ook gewaarschuwd op te letten dat ze niet zomaar bij hem in de schuilstal gaat staan oid.

Ik hoop dat hij het niet vaker gaat krijgen, we blijven alert in ieder geval.

Ik ga ook even kijken naar het vitamine E + seleen suplement. Misschien advies vragen aan een natuurlijk genezer of hij misschien iets tekort komt of gebruiken kan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:53

ik zou gewoon even bloed laten trekken dan weet je meteen of ie wat tekort komt, ik heb na dat bloedonderzoek ook advies gekregen over voeren en supplementen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:14

Mijn "oude" merrie heeft ook meerdere epileptische aanvallen gehad. Ze kreeg haar eerste aanval toen ze een jaar of 21 was. Ik was de bak aan het vlakken en zij stond in de round pen met mijn andere paarden. Ik zag haar liggen en dacht daar nog niks raars van (ze bleef na het rollen vaak heel even liggen om te rusten), totdat ik haar lichaam zag schokken. Ben van de quad afgesprongen en ben naar haar toe gerend. Ze lag op haar zij, haar benen maakten een soort wilde galopbeweging, haar hals lag plat tegen de grond aan gedrukt en haar ogen draaiden heel wild in haar oogkassen. Ik kon absoluut geen contact met haar krijgen; niet door aanraking en niet met mijn stem. Dit duurde een x aantal seconden (geen idee hoe lang precies); daarna stond ze met 1 beweging op, vertelde de andere paarden op haar beroemde wijze dat ze opzij moesten, stevende op het hooinet af en ging staan eten :? . Behalve dat ze misschien die dag een beetje wazig leek, was ze verder gewoon normaal. Ik heb de dierenarts gebeld, maar die zei ook al dat er uit tests niks komt na een dergelijke aanval. Hij heeft mij ook op het hart gedrukt voorzichtig te zijn om haar heen, vooral op stal. Het werd mij afgeraden haar nog te rijden (dit deden we sowieso nog maar sporadisch).

Daarna heb ik anderhalf jaar lang geen aanval meegemaakt met haar. Ze stond hier achter het huis, maar dan nog kan het natuurlijk zo zijn dat ik het gewoon niet heb gezien. Zo'n aanval duurde maar heel kort.

Na die anderhalf jaar werd ze slechter. Ik heb binnen een paar weken meerdere aanvallen meegemaakt met haar. Die zagen er altijd hetzelfde uit: zoals hierboven omschreven. Gelukkig had ze wel de vertegenwoordigheid van geest om op een plek te gaan liggen waar ze zichzelf niet beschadigde. In diezelfde tijd ging ze lichamelijk sowieso erg hard achteruit en vorig jaar voorjaar hebben we haar moeten laten inslapen.

Bij haar was het waarschijnlijk een combinatie van ouderdom, gecombineerd met oververmoeidheid omdat ze niet meer ging liggen om te slapen.
Ze had niet de verwardheid en de desorientatie die jij omschrijft. Ze bleef juist heel kalm en ging liggen als ze de aanval voelde aankomen. Zweten deed ze ook niet en een tic met het hoofd oid die jij omschrijft heb ik met haar ook niet meegemaakt (is jouw paard ook neurologisch onderzocht?), maar het kan natuurljik zijn dat hetzelfde probleem zich bij verschillende paarden anders uit. Er is maar heel weinig tot niks bekend over epileptie bij paarden en sommige dierenartsen ontkennen zelfs dat epileptie bij paarden bestaat.

Het is hoe dan ook heel naar om te zien :(:) en ik wens je heel veel sterkte met je paard.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:45

Een van de verschijnselen die vaak met epilepsie gepaard gaat is die verdwaastheid en desorientatie. Je kunt inderdaad met mensen en dieren geen contact krijgen als ze een aanval hebben en soms ook in de eerste tijd er na niet. Na een aanval treed vermoeidheid en slaperigheid op.
Het klinkt wel heel erg als epilipsie, maar ik zou niet weten hoe je dat bij een paard met zekerheid vast kunt stellen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 00:03

naar ik begrepen heb is het niet vast te stellen..
Na de aanval hebben we wel getest op cushing en bloedonderzoek maar daar kwam niks schokkends uit.
Bij mij is iig niks bekend over een test

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 14:39

T'is weer gebeurd.. Weer toen hij ging liggen, hij lag nu plat tegen de grond gedrukt en de aanval duurde n stuk langer nu.. ;(

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:57

He jakkie toch :(:)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:52

Ben je toevallig ander voer gaan geven? Ander kuil, andere wei? Of heeft hij net een enting gehad of iets dergelijks?

Wij hebben thuis ook een hond, hij heeft epilepsie en die kreeg altijd nadat hij een enting had gehad ontzettend veel epileptische aanvallen... Wij zijn dus ook gestopt met die inentingen (die voor het buitenland). Ook zeiden andere mensen dat hun hond meer aanvallen kreeg van een bepaald soort voer.

Honden zijn natuurlijk niet hetzelfde, maar misschien heb je toch iets veranderd, aangezien je paardje zolang geen aanvallen meer heeft gehad..

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 22:37

We hebben sinds we hier wonen hooi van mijn opa's land. Ik heb wel n ander granenmengsel sinds een maand. Al krijgt ie heel soms (1 a 2 keer in de week) een klein beetje, ze staan hier voornamelijk op ruwvoer en pavokoek. Inentingen heeft ie al 2 jaar niet meer gehad.

Ik ga nog eens goed nadenken.. en misschien weer ander (t oude) voer geven. Kan dat in ieder geval proberen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:09

Ik zou dat in ieder geval proberen :j

Succes ermee :) +:)+

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 03:54

Het is wel triest, maar ik zou overwegen het dier in te laten slapen. Ten eerste kun je er niet meer op vertrouwen onder het rijden en het dier kan zich -of de berijder/verzorger- ook nog eens ernstig verwonden tijdens zo'n aanval en dan is het leed niet te overzien. Je moet je gewoon afvragen welk nut het nog heeft om zo'n dier zo voort te laten leven. Epilepsie is in veel gevallen een erfelijkheidskwestie en er niet veel aan te doen, behalve dan niet door fokken met paarden die ermee belast zijn.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:58

Gelukkig staat hij al een jaar met pensioen. Wordt sowiezo niet meer op gereden. Hij is nu telkens nog gaan liggen voordat hij een aanval krijgt, dus ik hoop dat hij dat blijft doen. Verder staan ze hier niet op stal, alleen een schuilstal. We zorgen er gewoon voor dat we niet samen in een schuilstal staan.

Hij heeft na een jaar vechten eindelijk zijn ontstekingen door de artrose overwonnen, hij voelt zich super sterk en ik ga hem nu niet in laten slapen omdat hij een paar minuten gestrekt op de grond ligt.

Mocht hij er echt last van krijgen, dat is het een ander verhaal. Dit paard kan bijna niet gelukkiger zijn op dit moment en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hem dat af te nemen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:24

Sorry als ik eroverheen lees ;)

Is er bloed genoemen bij hem?
Om de waardes van calcium en magnesium te controleren en eventueel bleodarmoede.

Tink van mijn vriendin heeft iets vergelijkbaars gehad, aanval, schokken en alles wat je noemt.
Ging ook liggen ,kreunde,draaide de ogen weg en begon te trappen en ook dit duurde maar enkele seconden en toen sprong hij op en hij leek in orde, ging eten en plassen en klaar!
Toen is hij onderzocht en er was zo niks te vinden en oogde ook fit en attent.
Bloed afgenomen en toen bleek dat zijn magnesium encalcium te laag waren en bloedarmoede had.
Met name door magnesium tekort kunnen paarden de klachten krijgen die jij beschrijft en het komt best veel voor.

Epilepsie daarintegen komt zeer zelden voor, paarden die een epilepsieaanval hebben gehad zijn daarna ook nog uren of dagen van de wap, spierzwakte en sufheid.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 04:39

Dat is idd waar.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:05

@TS ik ben benieuwd of je al onderzoek hebt gehad of meer weet?

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 11:53

Er is nog geen bloed afgenomen bij hem.
Op dit moment gaat het erg goed met hem. Hij had al een hele tijd last van een verdikking in zijn koker. Dit kregen we niet weg. 2 weken terug begon zijn koker te slinken en nu is hij weer als normaal. Hij is ook ineens begonnen met verharen (terwijl de andere al volop bezig zijn), zijn lichaam is dus hard bezig met het kwijtraken van afvalstoffen.

Ik heb hem alweer een paar keer zien liggen zonder een aanval te krijgen. Mocht er weer iets gebeuren dan laat ik een bloedonderzoek doen, misschien wacht ik dat niet af maar spreek ik een keer af als de dierenarts hier toch in de buurt is.