2e koliek operatie in nog geen jaar tijd... reflux!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharitje

2e koliek operatie in nog geen jaar tijd... reflux!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 15:25

Hallo,

er moet me even iets van het hart, ik zou graag jullie ervaringen horen hieromtrent. Ik vrees dat het een lang verhaal zal worden maar neem aub de tijd om het te lezen.
De tranen lopen uit mijn ogen terwijl ik dit schrijf. Ben zo bang om hem te verliezen.

Vorig jaar is mijn paard geopereerd aan koliek (19/02/2009).
Bleek dat zijn dunne darm gedraaid was en vast zat in een holte tussen maag en darmen (dacht ik? op dat moment was ik volledig in shock).
Op dat moment gaven ze hem 50%.
Toen ze ongeveer een uur met hem bezig waren kwam de prof zeggen dat er echt niet goed uitzag. 6 meter dunne darm was afgestorven en ook reeds volledig zwart.
Hij kreeg maar 20% meer en had heel veel kans op complicaties zoals hoefbevangenheid en reflux.

Toen ik 's avonds telefoon kreeg dat hij wakker was geworden en in een stal op de recovery stond ben ik onmiddellijk naar daar terug gereden. Ik heb gehuild als een klein kind toen ik hem daar zag staan.
Hij zag er nog suf uit maar had reeds dorst en de prof vertelde me dat toen ze de darmen terug aan elkaar zette tijdens de operatie die ook onmiddellijk beginnen werken zijn, goed nieuws dus!
Vanaf toen is het elke dag een beetje beter gegaan, echt chapeau voor de studenten en profs daar trouwens! (ze borstelden hem zelfs elke dag, hij is er volledig verwend en moest enorm wennen toen hij terug naar huis mocht, was inmiddels gewoon dat hij om de 2 uur even mocht stappen, grazen en geknuffeld/geborsteld werd ).
Na 2 weken mochten we terug naar huis en was zijn gewicht +20 kilo dan toen we aankwamen in de kliniek .

De periode hierna, dus van februari tot nu heeft hij regelmatig terug kolieken gekregen. Steeds veel angst van mijn kant maar na een inspuiting met buscopan en uurtje stappen is dit steeds over gegaan.

Tot zondagmiddag (06/02/2010). Het ging niet over en we zijn terug naar de kliniek gereden.
Inmiddels zijn we ook verzekerd.
Ik was normaal tegen een nieuwe operatie, ik wou hem dit niet opnieuw aandoen!
Er is afgesproken met de arts dat bij het kleinste risico dat dit een wederkerend probleem ging worden ze de operatie zouden stopzetten.

Ze hebben hem terug geopereerd, blijkt een vergroeiing te zijn van de vorige operatie. dit was ook de reden dat hij zoveel last had gehad van kolieken het laatste jaar.
Ze hebben weer 3 meter dunne darm weggehaald.
Aanvankelijk zag alles er heel goed uit, van de vorige operatie was niets meer te zien.
Dus we hebben besloten om door te gaan.

Ik ben om 22u met een toch al wat geruster hart naar huis gegaan, ze gingen me bellen als hij wakker was. Om half 1 's nachts werd ik gebeld. De operatie was zwaarder dan verwacht en heeft maar liefst 6u geduurd!
Het stuk dunne darm dat is weggehaald zit vlak na de maag en zijn maag zat ook vol met eten van zondagochtend. Dit konden ze niet operatief wegnemen dus moest eigenlijk onmiddellijk het terug aan elkaar gezette stuk darm passeren.

Gisterenochtend had hij nog veel pijn. Ze hebben een echo van zijn maag genomen en zagen niets speciaals zoals reflux.
Gisterenmiddag heeft hij hem tegen de grond gegooid van de pijn, zijn wonde terug open (is gelukkig gestopt met bloeden en hij draagt nu een steunverband). Ze hebben toen onmiddellijk een scan genomen en hij bleek reflux te hebben. En ook nog steeds krampen enzo. Dus zijn dunne darm werkt nog steeds niet. Ze noemen het postoperale ileus!
Om 14u: 10 liter uit zijn maag gehaald. Om 18u: 8 liter. Om 22u: 15 liter. Om 02u: 9 liter. Om 6u: 8 liter en uiteindelijk deze morgen om 10u: 0.5 liter.

Zijn bloedwaarden zijn wel nog goed en zijn dunne darm is minder opgezet. Wel is hij zoveel vocht al verloren dat ze een 2e catheder hebben geplaatst voor extra vocht-toevoer. Ook heeft hij niet zoveel pijn meer, staat hij rustiger.
Hij is stabieler dan gisteren maar het moet wel dringend gaan op gang komen terug allemaal.
Hij is ook nog steeds alert (oortjes naar voor als ik toekom), en heeft hem niet laten kennen als ze de sonde kwamen plaatsen. Vechtlust heeft hij wel, ik hoop alleen dat hij het kan volhouden.
Hij heeft vorig jaar zo zijn best gedaan, ik hoop dat hij dit nog een 2e keer kan.
Zijn er nog mensen die meerdere koliekoperaties hebben gehad?? of ervaringen met reflux? of Ileus??

Sorry voor het lange verhaal, het heeft goed gedaan om het eens van me af te schrijven.
Ik wordt gek als hij er niet doorkomt, het zou het 2e paard zijn in 1.5 jaar tijd dat ik verlies dan.
Hij is echt mijn alles!
Laatst bijgewerkt door Sharitje op 09-02-10 16:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Lieszje

Re: 2e koliek operatie in nog geen jaar tijd... reflux!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:29

Jeetje rot zeg..
Hoop dat alles goed komt!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:29

jeetje wat zwaar zeg. Heel veel sterkte, ik hoop dat je paard hier weer goed doorheen komt. Ik zal voor jullie duimen!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:33

Wat een heftige periode maak jij mee :(:) !

Ik heb geen meerdere koliekoperaties achter elkaar mee gemaakt. Wel een 2-jarige met dezelfde koliek als jou paardje! Dunne darm was door het darmgordijn gegleden en hierdoor afgekneld en afgestorven. Ook bij haar is een aantal meter darm verwijderd. Na een aantal weken 'sonde' voeding en daarna verknipt hooi leek ze beetje bij beetje weer op te knappen. Helaas maakte een prop en haar darm een einde aan de vooruitgang. De prop zat naar alle waarcshijnlijkheid voor de plaats waar de darm aan elkaar is gezet.

Er is toen gekozen haar in te laten slapen, een tweede operatie zou zij niet aan hebben gekund.

Aan jou verhaal te horen is jou paard een vechter, ik hoop het beste voor je!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:35

Wat een ontzettend vervelend verhaal!
Ik heb hier (gelukkig) geen ervaring mee, dus in zoverre kan ik je niet helpen. Maar wat wel direct in mij op kwam bij het lezen van je verhaal: wil je je dier dit allemaal wel aan doen? Ik begrijp goed dat je hem bij je wil houden en ik weet helaas ook maar al te goed hoe het voelt om een paard te verliezen, maar als ik het zo lees heeft jouw paard al aardig wat geleden en lijdt hij nu ook weer behoorlijk. Als er goede hoop is dat hij weer goed zal herstellen en het daarna ook echt voorbij is is het natuurlijk een ander verhaal. Maar als dit telkens zo terugkomt is het misschien een goed idee om in ieder geval te overwegen om hem uit zijn lijden te verlossen.

Hoe dan ook, ik wens je heel veel sterkte en zal hard duimen voor jou en je paard!

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 15:59

EDIT:

bedankt al voor jullie reacties!

@horseware: nee, ik wil hem dit zeker niet aandoen, als het aan mij had gelegen hadden we voor inslapen gekozen als ik eerlijk moet zijn met mezelf.

Maar zoals ik al zei: we zijn verzekerd voor hem. Dus de verzekering zegt: als de artsen zijn kansen goed schatten zijn we verplicht om te opereren!
Indien niet krijg je ook het bedrag niet terug waar je voor verzekerd bent. En hiervoor hebben wij toch die verzekering genomen.
De 1e operatie waren we niet verzekerd en dit is wel even een serieuse streep door je rekening! (3000 euro)

ik wil hem helemaal niet laten lijden, heb gisteren ook nadrukkelijk gezegd dat ik graag heb dat hij meer pijnstilling krijgt, dat ik niet wil dat hij pijn heeft. En dat ik ermee wil stoppen als hij teveel pijn heeft.

Het is een heel dubbel gevoel, langs een kant denk ik steeds: ben ik niet egoistisch?? Een paard kan voor zichzelf niet beslissen...
Maar langs de andere kant: hij heeft vechtlust dus dat bewijst voor mij dat hij er ook nog voor wil gaan.
En ik heb mezelf niets te verwijten als dit niet goed komt, ik weet dat ik alles voor hem heb gedaan!

Oh ja, de reden dat hij dus meerdere koliekaanvallen heeft gehad dit jaar is door die vergroeiing!
Er is ons verzekerd dat als hij door deze operatie komt dat dit opgelost zal zijn!

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:05

Jeetje wat een nachtmerrie!
Mijn haf heeft één keer een koliekoperatie (zandkoliek) gehad, in Emmeloord, gelukkig was er niks afgestorven en hoefden ze alleen de darm weer op zn plaats te leggen. Jaar later kreeg hij het weer, maar toen heeft de DA het kunnen oplossen met parafine.

Heel veel sterkte!!

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:07

ik hoop voor je dat alles goed komt,
he bah, wat naar allemaal zeg!

IK weet nooit zo goed wat te zeggen maar ik zal voor je duimen.

Carmelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:36

Ik hoop van harte dat je paard erweer helemaal bovenop komt. Ik weet hoeveel je van zo'n dier kan houden, moet er niet aan denken dat er iets met mijn paarden zou gebeuren.
sterkte!
Carmelina

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:07

Wat heftig zeg.. koliek is zo iets verschrikkelijks, je staat totaal machteloos. Ik ben 2 weken geleden met mijn oudje op utrecht geweest, maar helaas binnen 3 uur na de eerste verschijnselen was ze al zo slecht dat een operatie vrijwel geen kans meer had en is ze ingeslapen.
Heel veel sterkte met je paard, hopelijk komt hij ook hier weer doorheen.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 18:07

Bedankt voor jullie lieve reacties!

K vertrek er nu terug naartoe, hem beetje moed en knuffels gaan geven!

UPDATE: om 14u terug 7 liter uit de maag gehaald.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:59

Wat een vreselijk verhaal. Ik heb er geen ervaring mee maar wil je heel veel sterkte wensen. Je laatste update klinkt niet positief maar hopelijk vecht hij zich er door en kijk je er straks op terug als een nare droom....Heel veel sterkte :(:)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:11

Jeetje joh, dit is wel heel heftig!
Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen, heb dit zelf ook onlangs nog meegemaakt. Mijn fries van 18 had een dik jaar geleden al een koliekoperatie gehad, super van hersteld overigens en afgelopen kerst moest ze met spoed aan haar slokdarm geopereerd worden. Daar zat een flink gezwel in vlak voor haar luchtpijp. Heb ook wel zitten denken of ik haar dat nu nog wel weer aan moest doen, nog een operatie en weer een tijdje in de kliniek en ze is de jongste ook niet meer. Maar ik heb het toch gedaan en ze is inmiddels weer helemaal goed hersteld en heel fit en vrolijk. Ben achteraf dus blij dat ik het toch gedaan heb! Dus ja, zolang je paard wil vechten zou ik hem toch die kans geven. Als hij niet meer wil dan zie je dat gauw genoeg.
Met het soort koliek wat jou paard heeft heb ik geen enkele ervaring. Hoop van harte voor je dat hij het gaat redden!
Zal voor je duimen dat alles goedkomt.
Sterkte ermee!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:17

Beterschap met je paard, hopelijk knapt hij op, hij heeft al zoveel ellende gehad. Nou mag het wel beter gaan...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:56

Heel veel sterkte en beterschap vor je paard !!

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:47

De pony van onze dochter is over 4 jaar terug op één maand tijd tweemaal van koliek geopereerd. En met haar is het goed gekomen.
Waar is je paard geopereerd?
De onze bij Tom Mariën in Lummen.

SuleikaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:49

Mijn pony is 13 jaar geleden geopereerd aan zandkoliek. Na de operatie duurde het een paar dagen voordat haar darmen op gang kwamen. Gelukkig heeft ze het wel gered. Ik wens je heel veel sterkte en heel veel beterschap voor je paard.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 23:32

Hij is geopereerd in Merelbeke, België. Hier is hij vorig jaar ook geopereerd.

UPDATE:
Ze geven hem sinds vandaag een speciaal medicijn (soort laatste redmiddel en is eigenlijk een overdosis antibiotica, dit kan wel neveneffecten hebben zoals krampen, ...). Dit konden ze gisteren nog niet geven omdat hij toen nog te ongemakkelijk was.
Hij heeft dit deze morgen gehad en had toen dus maar 0,5 liter vocht in zijn maag. Toen hebben ze ook een echo genomen en was zijn maag heel klein - goed nieuws dus.

Zoals het bericht hiervoor om 14u: 7 liter

Om 18u was ik al bij hem en hebben ze 2 liter weggenomen. Hij is blij me te zien en alert. Hij keek zelfs even héél geinteresseerd toen ik mijn hand even in mijn zak stak om een zakdoek te nemen (ben nogal emotioneel op de moment) hij dacht dat er, zoals in een normale situatie thuis, een koekje ging uitkomen :o .

Om 20.30u hebben ze terug het medicijn toegedient, ben dan nog een uurtje bij hem gebleven om te kijken of hij hiervan niet teveel krampen had.
Dit viel goed mee. Nu ben ik net thuis en ga ik bellen naar de kliniek, ze hebben half uurtje geleden terug vocht genomen en echo...
Hopelijk komt alles terug op gang!

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 23:36

Terug 7 liter.... |(

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:41

o wat vreselijk....ik heb er geen ervaring mee,maar wil je echt heel erg veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 08:18

Wat een ellende...Ik hoop dat ze hem er nu snel door kunnen trekken. Wat voel je je dan wanhopig. Je kunt niets doen alleen maar wachten...Sterkte :(:)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 08:56

Wat erg zeg :( Heel veel sterkte gewenst!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:03

jeetje wat erg! heel veel sterkte

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:25

Pfff, wat een ellende zeg voor dat dier!
IK hoop dat wanneer dit ooit op mijn paarden van toepassing zou zijn, ik voor een spuit zou kiezen, dit wil ik ze nooit aandoen.., brrr.. krijg er kippevel vban.

Geen ervaring met operaties of reflux. Wil je jou en je paard in ieder geval veel sterkte wensen

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:32

Wat een vreselijk verhaal zeg, allereerst heel veel sterkte!
Mijn paard is vorig jaar ook geopereerd aan koliek, gelukkig was er bij hem niets afgestorven. Mij is verteld dat zodra dat wel gebeurd en er wat weggehaald moet worden het paard altijd een zwakte daar zal houden..
Ik hoop echt voor je dat hij erdoor komt, maar zijn alertheid wil weinig zeggen. Mijn andere paard had zijn knie volledig verbrijzeld en kon zonder 1 pas onregelmatig nog een M1 proef lopen, sommige paarden houden zich nou eenmaal heel erg sterk.
Belangrijkste voor mij zou nu zijn hoe de doktoren er over denken? Hoe groot achten zij nog de kans dat hij er doorheen komt zonder verdere gevolgen..?

Nogmaals heel veel sterkte!!