ontsteking in baarmoeder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

ontsteking in baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 19:32

Ik heb mijn paard ongeveer een half jaar. Ze is vanaf het begin erg mager. Aangezien ze nog jong is en net een veulen had gehad dacht ik eerst dat het daar aan lag. Ik ben dus extra biks, maïsmeel, lucerne, muesli, lijnzaadolie en kuilvoer gaan voeren. Toen dat extra voeren niet hielp heb ik haar kiezen laten vijlen. Vervolgens heb ik nog een paar tanden laten trekken waar ze last van zou kunnen hebben. Vanzelfsprekend is ze de hele tijd uitgebreid ontwormd. Echter, al mijn akties ten spijt: mijn lief bleef mager. Aangezien ze altijd heel speels is in de wei en zeer vlot is tijdens het rijden, heb ik niet het idee dat ze zich ziek voelt. Ik begon dus net het idee te krijgen dat het misschien de bouw is van mijn paard en dat ik me niet zo druk moet maken.

Nu hoorde ik echter van iemand dat het wel eens een ontsteking in de baarmoeder zou kunnen zijn, door bijvoorbeeld achtergebleven resten nageboorte. Mijn paard heeft namelijk vorig jaar (voor ik haar kocht) een veulen gehad. Vanzelfsprekend heb ik direct de dierenarts gebeld, hij komt donderdag langs. Ik wil hem vragen om een bloedonderzoek en zijn mening over een eventuele ontsteking in de baarmoeder. Tot die tijd slaap ik waarschijnlijk niet meer rustig, dus vandaar dat ik jullie maar alvast wat vragen stel:

- kan het meer dan een jaar na de geboorte zijn dat er nog resten nageboorte aanwezig zijn?
- wie heeft hier ervaring mee?
- hoe ernstig is dit en kan ze hier helemaal van herstellen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:04

Ik denk niet dat er na zo'n tijd nog resten in de baarmoeder zijn, dan had zich dit binnen 10 uur na de bevalling wel aangemeld als koliek/hoefbevangenheid.

Sommige paarden zijn gewoon 'hard keepers', dit kan veroorzaakt worden door diverse oorzaken.
Een uitgebreid bloed onderzoek zou aan kunnen tonen dat ze bepaalde vitaminen/mineralen mist, doordat de maag/darmen niet goed funktioneren.
Problemen met de nieren komen ook vaak voor.
Soms is het hormonaal.

Als je paard met graagte eet, een goede werklust heeft, goed uit de ogen kijkt en een glanzende vacht heeft, zou ik me niet zoveel zorgen maken.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 22:18

Ze eet graag, ze werkt graag, kijkt goed uit d'r oogjes. Haar vacht is iets minder positief. Ze heeft nog steeds behoorlijk veel winterhaar, komt niet echt door haar haar heen. Dat is ook een teken dat ze toch niet helemaal lekker in haar velletje zit.

Blij te horen dat het waarschijnlijk geen resten in de baarmoeder zijn. Ik ben weer een beetje gerustgesteld! Dankjewel!

Toevallig enig idee hoe lang het duurt voor je de uitslag van zo'n bloedonderzoek krijgt? Is het ook verstandig eveneens een mestonderzoek te laten uitvoeren?

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 07:43

Op maandag bloed geprikt, op vrijdag de bloeduitslag. (althans bij mijn DA)

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 13:36

Als er resten in zitten was ze nu al dood geweest, dit kan namelijk niet bij paarden. Maar ze kan vanalles onder de leden hebben. Even afwachten dus.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 15:58

Veel paarden hebben last van hun nieren (in meer of mindere mate). Omdat in voer nooit 100% zit wat een paard nodig heeft. De een krijgt van iets te veel binnen, de ander weer iets te weinig.
Een 'ontslakkings' kuurtje kan nooit kwaad.
Het bloed- en aanvullend eventueel een mestonderzoek kan uitwijzigen waar het probleem zit. Hierna kun je zeer gericht gaan voeren naar behoefte.
Niet altijd is de uitslag van onderzoeken even duidelijk, de waarden liggen tussen 2 punten en het kan per paard schelen of het al reageert als het aan de onderkant of in het midden zit.

Ik PB je nog over een goed homeopatisch middel.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 17:37

Tja, een baarmoeder ontsteking in aansluiting op de geboorte... Acuut, ziek paard, wat zonder behandeling snel overlijd. Dus gelukkig niet voor jouw paardje! Het kunnen zo veel oorzaken zijn die vermageren of niet aankomen veroorzaken. Als de da er niet uitkomt, vraag dan iig of je doorverwezen kan worden/uitgebreider onderzoek. Want als je al zo veel geprobeerd hebt, zou ik wel de oorzaak willen weten/het paard moet dikker worden. Succes! (en wees alstjeblieft niet te bang voor een baarmoederontsteking!)

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 21:45

Bedankt voor jullie steun allemaal! Morgen komt de DA, dus ik wacht vol spanning af. Zodra ik nieuws heb horen jullie het.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 16:12

Nou, de uitslag is er en deze viel mee! De nieren werken niet helemaal goed en ze heeft een lichte ontsteking. De waarden wijken echter niet erg af. De DA zei dat als het de waarden van een normaal uitziend paard waren geweest, hij zich er niet druk om zo maken. Nu het echter om zo'n mager paard gaat zou dit de oorzaak kunnen zijn. Hij heeft daarom voor 12 dagen een antibioticakuur gegeven. Ze krijgt nu twee keer per dag iets door haar biks. Als het goed is is ze over een paar weken dikker. Ik wacht vol spanning af!

Groetjes,
Roxx

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 09:37

He joh veel sterkte ermee! Ik hoop dat ze er snel bovenop komt. Blij dat het niks ernstigs is.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 21:03

Ik ook!
Thanx!

Zippo
Berichten: 1410
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 08:36

Pfoe, gelukkig is het niks! Het zou denk ik niet iets heel ernstigs kunnen zijn, want ze speelde wel en dat zou ze denk ik niet doen als ze zo ziek was.. Knipoog