Hai hai, Ik ben al (bijna) 11 je de gelukkige eigenaresse van mijn schimmel merrie. Ze is nu 19. Sinds de zomer loop ik tegen steeds meer huidproblemen aan. Ze heeft steeds meer last van (flinke) open plekken na het rijden. Bij haar singel ligt ze continu open na het rijden. Ik probeer het zadel en daardoor de singel al ver naar achter te leggen, maar het gaat niet over. Ook heb ik van 'de Tuinen' een spulletje geprobeerd om de huid sterker te maken, soort eeltlaagje schijnt dat spul te produceren. Ook dit werkt niet. Singel bontje werkt niet. Ik heb al verschillende singels geprobeerd, dit ook zonder resultaat. Bij het hoofdstel heb ik het zelfde probleem, open plekjes tussen het bit en de neusriem (hoge neusriem). Hierbij heb ik (nog) geen bontje geprobeerd maar de moed is me ook een beetje in de schoenen gezakt.. Heeft iemand misschien tips of ideeën? Misschien bepaalde singels?? Alles is welkom... Ik wordt er namelijk langzaamaan een beetje moedeloos van.... Groetjes, Selmah
flower1983
Geplaatst: 21-01-10 23:00
Hoi, ik heb ook een paard met een heel gevoelige huid. Met name de peesbeschermers het chabrak en het hoofdstel zijn een behoorlijk probleem. Nadat ik een aantal jaar terug behoorlijk radeloos was en allemaal middeltjes had gebruikt zonder resultaat heb ik de paardendrogist een mailtje gestuurd of ze hier misschien iets voor wisten. Het advies wat ik kreeg was om zwavel bij te gaan voeren. Dit is schijnbaar goed voor de huid. Ik voer nu msn zwavel bij van de paardendrogist, en op de plekken die kapot gaan of ontstoken raken smeer ik in met msn zwavel zalf. Ik moet eerlijk zeggen dat dit mij heel goed bevalt!!! Het is zeker niet weg, maar wel onder controle, en zeker het proberen waard!!!!
Hmm je zou haast denken dat het met een bontje beter zou moeten gaan. Past het zadel wel goed/schuift het niet...zodat de singel ook gaat schuiven? Calendula zalf werkt ook goed om de huid te laten herstellen. En natuurlijk de huid ruim de tijd geven om weer te herstellen.
En voor de plekjes op het hoofd, al eens een lage neusriem geprobeerd?
Huid laten helen en dan deppen met kamferspiritus (te koop bij de drogist). Oud, maar zeer probaat middel. Door de kamferspiritus zal de huid gaan verdikken. Nooit op kapotte huid gebruiken!
flower1983
Geplaatst: 22-01-10 22:39
bij mijn paard werkte het met kamferspiritus ook niet. en hij vond het ook niet erg fijn (de huid was wel heel hoor, maar gewoon supersuper dun). En het probleem met het chabrak heb ik opgelost met anky chabrakken. Ze zijn goed duur, maar dit is het enige ademende chabrak waar die tegen kan (en geloof me, ik heb zo goed als alle merken al geprobeerd)
Had je mijn berichtje op het Katwijk topic nog gelezen? Je zou dit ook kunnen vragen aan Annet en Clara van Shehera. Die hebben dit probleem volgens mij ook gehad met Shehera. Succes.
Ja ik las t, heb ze al gesproken. Tijd terug, zij hadden het over een singel, helaas werkt dat niet bij Lessie.. Hoop snel een (goede) oplossing te vinden, dit is echt balen...
moonfish13
Geplaatst: 24-01-10 15:44
Heb je al eens een singel met lamsvel geprobeerd? Dus geen bontje om de singel, maar echt een singel met lamsvel? Losse bontjes kunnen gaan plooien, dat gebeurt met een singel met lamsvel niet.