Insulineresistent en bloedwaardes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaiNat

Insulineresistent en bloedwaardes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 14:56

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of mensen hier ook een paardje hebben die Insulineresistent is. Ik heb deze diagnose gekregen voor mijn lieve shetlandermerrie van 23 jaar en heb nu de bloedwaardes gekregen. Ik ben ook benieuwd naar de bloedwaardes van jullie paardjes en hoe jullie de paardjes er weer bovenop hebben gekregen. Ik kan de bloedwaardes ook hier neerzetten, als iemand daar verstand van heeft?

De behandeling die ik nu doe is elke dag bewegen en dat uitbreiden tot een uur en dan ook draf en galop erin. Dit elke dag een uur bewegen zal ik haar hele leven moeten doen. Helaas loopt ze nu zo slecht dat ik het enkel bij stappen hou en af en toe en drafje |(

Ze krijgt hooi van vorig jaar (maar ben op zoek naar nog ouder hooi)

Ze heeft Magnesium Oxide voorgeschreven en ik geef haar Selenium en Vitamine E (wat heel goed helpt tegen extreem zweten, wat ze in de winter vaak heeft gehad)

Ze mag nooit meer hardvoer en enkel beperkte weidegang.

Wat kan ik nog meer doen en hebben jullie nog wonder middeltjes om de Insuline naar beneden te krijgen?

8nnemiek

Re: Insulineresistent en bloedwaardes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:06

Ik verdenk mijn paard er ook van, maar heb nooit onderzoek laten doen. Met een kuur magnesium is hij wel flink afgevallen en zit nu beter in zijn vel.
Het is niet helemaal waar dat het oudste hooi het minste suiker bevat. Suiker lost namelijk niet zomaar op na verloop van tijd. Vitamines wel. Hooi van meerdere jaren oud bevat dus geen vitamines meer, maar wel nog steeds suiker, en daar heb je weinig aan.
Het is wel zo dat hooi van de tweede en derde snede minder suiker bevat, en dus kun je het beste gewoon jong hooi nemen van de tweede of derde snede. Daar zitten veel vitamines in, maar weinig suiker :)
Mijn paard had naast dat ie veel te zwaar was ook last van vocht in de benen, doordat de afvalstoffen niet snel genoeg werden afgevoerd. En daar voer ik nu een speciale kruidenthee voor. De benen zijn nu weer helemaal dun, ik kan de pezen weer gewoon voelen, en hij loopt een stuk makkelijker. Ik weet niet of dat ook met insulineresistentie te maken kan hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:23

die van mij is ook insuline resistent.
Streng dieet (geen granen,muslies of biks,geen melasse),beperkt hooi,beperkt weidegang,beweging.

Mijn paard heeft wel medicijnen,schildklierhormoon...omdat zijn schildklier ook iets te traag werkte.
Ik voor de IR nooit bloedonderzoek gedaan,voor de schildklier wel..
Maar mijn paard heeft overduidelijk de symptomen...spekkige manekam,vetbulten rond staart inzet,bulten boven zijn ogen.
En hoefbevangen zonder reden,geen gras,geen kracht voer en hij is niet te dik...

Nu gaat hij al bijna vijf jaar goed met de medicijnen die hij iedere dag moet hebben....de rest van zijn leven(hij is nu 22).

Normaal gesproken is een dieet voldoende voor een IR paard om gewoon te fuctioneren
Zorgen dat ze op goed gewicht blijven,niet te dik maar ook niet te dun.

Bij mijn paard was het zo ernstig dat een dieet alleen niet voldoende was.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 15:35

Bedankt voor jullie reacties! Gelukkig dat er meerdere zijn die weten wat het is, want eerlijk gezegd had ik nog nooit van Insulineresistentie gehoord, ik dacht enkel dat Fly doordat ze een shet was gewoon extreem gevoelig was voor bevangenheid.
Ja, dat is juist zo lastig aan dat Insulineresistent dat het zomaar erger kan worden zonder reden. Welke medicijnen heeft jouw paardje gekregen Geerke? Mysictinker, welke kruidenthee gebruik jij daarvoor, mijn shet heeft geen dikke benen maar denk wel dat ze haar afvalstoffen heel slecht kwijt kan want haar leverwaardes waren ook veel te hoog.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:45

mijn paard krijgt levothyroxine,een chemische variant van wat onze schildklier zelf aanmaakt.
Zorgt ook ervoor dat de afvalstoffen versnelt worden afgevoert,want dat is vaak een van de reden waardoor ze bevangen worden.

Mijn paard ging vijf jaar geleden zo slecht dat hij eigelijk ingeslapen moest worden.
Hij kon niet meer bewegen,was spier en hoefbevangen....hij heeft gewoon drie weken in zijn stal gestaan,hij kon er niet meer uit....reageerde ook niet op pijnstillers.
Toen heb ik na het bloedonderzoek,in overleg met de da levothyroxine gegeven....na 7 dagen zag ik verschil,na 10 dagen galoppeerde hij weer door de wei.

Sindsdien is hij niet meer ziek of kreupel geweest(op een kleine terugval na in september,ik dacht meer hooi te kunnn geven omdat ik het toen weekte...niet dus..)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:45

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:38

Ook mijn oudste merrie is/was insuline resistent. (2005 was de diagnose).
Kijk ook even bij de Tinkers. Daar is een topic over IR met heel veel informatie.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 13:38

@ Geerke Levothyroxide heb ik nog nooit van gehoord, maar als het zo goed werkt dan zal ik dat met de dierenarts bespreken! Waar kan je dat kopen of bestellen mocht de dierenarts het ook willen.

@ Mystictinker eigenlijk ook een middel om afvalstoffen weg te werken! Ik houd deze ook in mijn achterhoofd.

@ Romeorowan ik zal daar ook kijken :) Thanx!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:43

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:17

MysticTinker schreef:
Dit is de thee die ik gebruik...
Officieel wordt ie voor mok gebruikt, de werking is hetzelfde, ook bij mok moeten de afvalstoffen worden afgevoerd.
http://www.animoruitersport.nl/webshop/ ... ucts_id=49
http://www.natuurlijkinbalans.nl/webwin ... 9dd55d0ec6

Ik heb eerst een maand lang elke dag een afgestreken eetlepel op 1/2 liter water gegeven.
En nu geef ik nog elke dag een volle theelepel op een kwart liter water. Dat blijf ik ook gewoon geven.

Wat voor kruiden zitten er in de mokkruiden? Wordt nergens over geschreven en etiket heb ik niet voor handen; iemand misschien die informatie van/over een etiket heeft?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:33

MaiNat schreef:
@ Geerke Levothyroxide heb ik nog nooit van gehoord, maar als het zo goed werkt dan zal ik dat met de dierenarts bespreken! Waar kan je dat kopen of bestellen mocht de dierenarts het ook willen.

@ Mystictinker eigenlijk ook een middel om afvalstoffen weg te werken! Ik houd deze ook in mijn achterhoofd.

@ Romeorowan ik zal daar ook kijken :) Thanx!

ik denk niet dat je dierenarts meewerkt...er is nog weinig bekent over de behandeling van IR met levothyroxine...in amerika word het toegpast om gewicht te verliezen bij dikke paarden.
Probeer eens eerst een gewoon dieet,de meeste paarden redden het daar mee.
De medicijnen van mijn paard bestel ik op internet bij vets4petz
Je hebt een niet slachtverklaring nodig,chipnummer,en uiteraard het recept van de da.
eerst gescanned en via mail en dan het origineel ook nog opsturen....je kunt het niet zomaar bestellen.
(en dat is natuurlijk maar goed ook..)

Ik ben per jaar 800 euro kwijt aan pillen,de rest van zijn leven...je kunt er niet zomaar mee stoppen.
Wel schipperen tot de minimale dosering.
Wat trouwens lastig is omdat het na een dag of 8 pas zichtbaar is....een verslechtering of verbetering.
En het is dus rot,dat als het slechter gaat je weer je dosering aanpast en het weer een dag of 8 duurt voordat het weer beter gaat.

Dit is met bloedproeven haast niet te doen omdat de waardes van de schildklier erg schommelen ,zelfs gedurende een dag.

als een dieet gewoon werkt bij jou paard is dat veel simpeler en beter voor het paard.
Is je paard nu te dik?
Hoe ziet hij eruit?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:40

madamx, dat zou ik ook wel willen weten. Heb het ook al nagevraagd, maar ze willen het recept niet vrijgeven omdat het dan door iedereen kan worden nagemaakt en dan verdienen zij er natuurlijk niks mee aan.
Ik denk dat er gewoon veel bloedzuiverende kruiden in zitten, zoals kleefkruid.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 19:31

Bedankt allemaal!
@ Auky Ook een heel interessant artikel, Vitamine E en Selenium en Magnesium dat geef ik gelukkig al en dat helpt wel een stuk. Gluco Balance ken ik niet maar ga ik hier op bokt ook ff zoeken naar ervaringen :)
@ Geerke Fly is qua bespiering erg dun geworden, maar ze heeft nog wel een buikje.Ze is niet te dun maar zeker voor een shetlander niet te dik, ook niet volgens de dierenarts. Vandaar dat hij in eerste instantie ook dacht aan Cushing. Nu is gebleken dat ze dat niet heeft, maar het wel beginnend kan zijn. Ik zal morgen wat foto's en filmpjes maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:41

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:49

Echt weer iets Amerikaans: we geven paarden levothyroxine om af te vallen.... Te dik, ach dan laten we de schildklier toch een tikkie harder lopen... Geven ze dat aan paarden met goede schildklierwaardes die gewoon te dik zijn? Of hopelijk alleen aan paarden waar de schildklier niet genoeg hormoon maakt en dus o.a. te dik zijn?
Even over de IR, da's toch gewoon diabetes type II maar dan bij paarden?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:09

Hoogendroog: je antwoord is een beetje kort door de bocht. De hoeveelheid schildklier hormoon kan getest worden, T3 en T4.
En IR wordt wel vergeleken met de humane variant Diabetes II, maar het is niet hetzelfde.
Bij IR wordt teveel insuline aangemaakt omdat de cellen ongevoelig zijn geworden voor de opname van insuline.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:17

hoogendroog schreef:
Echt weer iets Amerikaans: we geven paarden levothyroxine om af te vallen.... Te dik, ach dan laten we de schildklier toch een tikkie harder lopen... Geven ze dat aan paarden met goede schildklierwaardes die gewoon te dik zijn? Of hopelijk alleen aan paarden waar de schildklier niet genoeg hormoon maakt en dus o.a. te dik zijn?
Even over de IR, da's toch gewoon diabetes type II maar dan bij paarden?

wat een achterlijke reactie....en absoluut niet onderbouwd
ik raad je aan eens met dr. nicholas frank te mailen....university of tennesssee

verdiep je een serieus in deze aandoening en roep dan pas wat!

Ik voel me niet aangesproken hoor....mijn paard is nog nooit te dik geweest en heeft toch IR

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 14:14

Dank jullie wel voor alle inzichten, dat helpt me toch weer vooruit. Nou ik heb gister wat filmpjes en foto's gemaakt :) Gelukkig gaat het de laatste dagen echt goed. Ze loopt aardig door in stap en nu zelfs op de weg ook. Qua gedrag is ze nu gelukkig weer geinteresseerd in d'r omgeving en heeft ze nog maar een klein plekje waar ze zweet.

Afbeelding

Afbeelding

De filmpjes

In de sneeuw op de heenweg (terug gaat ze altijd harder) Tis een shet ;)
http://www.youtube.com/watch?v=gYb_Q_M6I74
Op de weg (ook op de heenweg)
http://www.youtube.com/watch?v=GSDO4oFTPgo

Heb het nu opgebouwd naar meer dan een uur stappen, dat gaat erg goed. Wat vinden jullie van de stap? Ik vind dat ze nog wel wat kort loopt op d'r voorbenen, maar het wordt naarmater ik langer wandel wat beter.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:58

mijn pony kreeg acute EMS en haar waardes waren 111,ze is na 12 dagen in de kliniek ingeslapen

haar hoefbenen waren gekanteld en ze was echt zwaar bevangen en had 4 kokende benen.

op dinsdag heerlijk gereden,woe liep ze niet lekker op donderdag een zwelling op de bil
vrijdag DA geweest en pijnstiller,op maandag geen stap meer verzetten en naar de kliniek

helaas niet meer terug gekomen, met 14 dagen van gezonde pony naar inslapen

de waardes waren veel te hoog en de pony leed teveel pijn om nog te kunnen genezen
en ze was niet te dik, wel na een zwangerschap bijna 4jr daarvoor een dikke manenkam overgehouden

Maroose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:00

Ook mijn paard werd verdacht van insulineresistentie. Hij is bevangen geweest mn aan een van de achterbenen. Daarom is het niet helemaal zeker. Ik heb iig wel het voer aangepast. Ik geef hem nu Pavo Nature's Best, daar is het suikergehalte vrijwel nihil. Dit werkt erg goed, ook voor mijn shetten waarvan er 1 kampt met chronische bevangenheid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:02

Nature's Best is pas geleden nog getest door iemand op bokt, en er bleek véél meer aan suikers in te zitten dan wat op de verpakking stond..

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:07

MysticTinker schreef:
Nature's Best is pas geleden nog getest door iemand op bokt, en er bleek véél meer aan suikers in te zitten dan wat op de verpakking stond..

Ik heb het ook even een tijdje gevoer omdat we in onze omgeving niets ander konden vinden.
Heb nu gelukkig een adresje waar ik wel weer het goed voer kan halen.
Ik voer zelf safe and sound.
Mijn paardje doet het er heel erg goed op.
Over 2 maandje ongeveer moet ze weer geent worden en dan laat de de bloed waardens testen.
Kijken of ze nu een stuk lager zijn dan de vorige keer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:26

het zijn niet alleen de suikers maar ook het zetmeel wat niet goed is voor paarden....en het is niet goed voor nieteen paard...niet alleen de insuline resistente.

Of je paard moet getraind worden op hoog nivo....daar telt een uurtje per dag buiten of in de bak niet onder...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:29

:j Zetmeel wordt omgezet in suikers.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 19:35

De dierenarts heeft mij zelfs het advies gegeven dat ik nooit meer hardvoer als bix of musli mag geven. Ik gaf haar altijd Senior Musli van Cavalor, maar dat kan nu ook niet meer.