biobase

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

biobase

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-03 19:16

Mijn paard heeft last van de luchtwegen, is onder behandeling van een dierenarts en ik wil hem nu op biobase zetten.
Zijn er mensen die na overstappen op biobase een goede verbetering van hun paard zagen die ook luchtwegproblemen had. En is het voor de hoeven ook goed. Het lijkt me omdat het nogal fijn is dat het snel in de hoeven gaat zitten.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 19:37

dat probleem met de luchtwegen ken ik niet. Maar ik heb sinds een jaar Biobed (vlas) en ik hield ook mijn hart vast voor mijn ene paard omdat hij standaard 1x per jaar een hoefzweer heeft (vooral als er een ijzer af is-hetgeen de laatste 3 weken was omdat mijn hoefsmid met vakantie was) maar ik moet zeggen dat het heel goed bevalt. Sinds Biobed (ipv Allspan) geen hoefzweren meer gehad. Kan toeval zijn!

Linda1
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 18:56

Je kunt eens op internet gaan lezen bij biobase.com, vezelhennep.com en dergelijken. Er zijn heeeel veel verschillende soorten stalbodems. En er zijn betere dan biobase. Kijk maar ff goed op internet. Er is veel te vinden. Ik kijk thuis wel ff welke sites er nog meer zijn, want ik het naar stalbodems een onderzoek gedaan.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 23:23

Ik heb ecolit, echt fantastisch spul!!!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 08:03

Het verschilt heel erg per paard hoe ze erop reageren. Wij hebben nu al 8 jaar hennep in de stallen. Eerst van Aubiose, toen van Hemparade en nu biobase (vlgs mij, zit spontaan te twijfelen). In het begin (en nog trouwens) zei iedereen: oh, dan krijgen ze koliek, blablabla. Bij ons hádden ze nooit koliek, tot dit voorjaar, maar dat kwam door iets giftigs. Ze staan nl. de hele dag buiten en kwamen eind v/d middag met buikpijn terug. Nooit problemen mee gehad. 1 paard had in het eerste jaar 3 hoefzweren als ik het me goed herinner. Zijn hoeven waren slecht verzorgd toenhij bij ons kwam en de DA zei toen dat zo'n zweer wel een halfjaar er kan zitten, mákkelijk, voordat hij uitbreekt. Dit paard had ook last van z'n longen. Het is minder stoffig dan stro of zaagsel, maar het is nog steeds stoffig, als het droog weer is dan gaan we wel met een gieter water door de stal zodat het stof gebonden is, maar dat is maar zelden.
Er zitten idd nadelen aan, maar als ik bedenk dat mijn ruin per dag een baal zaagsel of gehakseld stro verbruikte omdat hij zoveel piste (vrat 1 zoutblok in de 2 weken), dan ben ik toch wel blij dat ik dáár nu zeker geen last meer van heb. Het was gelijk over, week deed hij met 1 baal, wat een uitkomst. Toen hij perongeluk een maandje zonder zout moest (wel zout in t voer uiteraard) hield hij ook op met pissen & vreten. Het was voor hem puur gewoonte om dat ding achter mekaar op te eten, verveling zelfs. Nu (8 jaar later dus) begint hij er weer een handje van te krijgen, maar hij doet er nu wel een halfjaar mee gelukkig...

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 23:21

Bedankt voor jullie informatie. Ik heb al veel op internet gevonden.
Linda1 heb jij nog meer sites gevonden?
Biobase lijkt me toch wel geschikt voor mijn paard, maar hoe vind je een leverancier in de buurt van Ede.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 10:48

Hallo, ik heb hemparade uitgeprobeerd bij mijn paard. Het hield de stal fantastisch schoon, maar ik was wel bijna mijn paard kwijt ............aan koliek. Het spul is superabsorberend, ook als je paard het naar binnen krijgt. Hij had een flinke verstopping! Daarvoor had hij nog nooit koliek gehad, al die 17 jaar niet. Hij staat nu weer op zaagsel, want stro, daar gaat hij van hoesten.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 14:37

Ik had mijn paardje op hemparade staan, dit is vergelijkbaar met biobase. Hij had nl stofallergie. Nadat ik hem op hemparade had gezet, ging hij ontzettend vooruit, hij hoestte bijna niet meer.
Je moet i.d.d. wel goed opletten dat je paardje dat spul niet opeet, dit staat ook op de verpakking.
Succes ermee!!

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 18:43

In biobase zit eucalyptus. Dat lijkt me niet echt lekker voor een paard om te eten.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 17:29

Mijn paarden staan op biobase en dat bevalt me erg goed, stoft nauwelijks, bovendien moet je het nog wat nat maken zodat de zuigkracht goed werkt (??). De eucalyptus ruikt juist lekker. Mijn paarden eten er niet van hoor !
Ik haal dagelijks de mest eruit (moet toegeven dat ik daar vrij secuur in ben) en ongeveer 1 x per 2 weken haal ik de natte laag eronder uit. Er gaat in de wintertijd ongeveer 1 x per week 1 baal biobase bij in de stal. Na 3-4 maanden maak ik de hele stal leeg. Ik heb geen last van natte stallen en het stinkt nauwelijks.