Ik word egt gek van die mok...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 13:14

Hoi de goede paarden zaken(ruitershops)verkopen een goedje waar ik nu de naam niet van weet in een zakje dat moet je in een liter water klaar maken en je paard laten drinken ik weet namelijk niet beter dat mok namelijk van binnen uit aangepakt moet worden en het helpt echt!!!!!!
Heb zelf een Fries en SCHEER NOOIT zijn sokken eraf en hij heeft geen MOK!!!!!!!!
Succes ermee en ik kijk nog even voor de naam van het spul

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:19

Heb het middel curemok van VSM wel eens geprobeerd?? Het zijn pilletjes die je moet geven en mijn ervaringen daarmee zijn eigenlijk wel heel goed (zeg niet dat het bij jouw paard ook zo goed helpt maar je zou het kunnen proberen). Ik gebruikte het altijd als een van mijn paardjes mok had en er was hier een boertje in het dorp die dat maar raar vond, pilletjes tegen mok......dat kon niet helpen.
Die man had zelf ook paarden met last van mok en die jonge paarden van hem vonden het niet altijd fijn om ingesmeerd te worden met van alles en nog wat. Op een gegeven moment was hij het zo zat dat hij me belde hoe dat middeltje ook al weer heette hij heeft het bij de dierenarts besteld (zijn da was ook heel sceptisch) en een maandje later belde hij me weer op om te zeggen dat het een supertip was, zijn paardjes waren van de mok af. Je zou het dus kunnen proberen, curemok heet het en het is van VSM (puurnatuur). Succes met je paardje en z'n mok

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:36

Ik heb heel lang met mok getobt en uiteindelijk heeft er maar 1 ding echt geholpen en dat is D-tox van de paardendrogist. Beginnen met een hoge dosering 10 dagen en dan afbouwen naar onderhoudsdosis. Vorig jaar zomer heb ik heel de zomer doorgegeven en op een enkel klein plekje na geen mok. Als ik iets zag komen gelijk de dosering opvoeren en ik smeerde er dan Sudocreme op. Dit jaar ook geen mok gezien ondanks dag en nacht op de wei.

succes

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 10:11

mok is inderdaad soms moeilijk te bestrijden.... bijna alle middeltjes die beschreven werden helpen... maar aangezien ieder paard anders is moet je uitvinden wat de oorzaak is

mok heeft ook vaak te maken met wat je voert..... teveel eiwitten veroorzaakt vaak een hoop ellende bij paarden...
knoflook en zeewier zijn zuiverend en helpen een paard om 'giftige' stoffen uit het lichaam te 'krijgen'.
uierzalf is heel preventief.. houdt de huid soepel en water loopt er zo af....
sokken scheren??? niet doen das juist de bescherming.. alleen als het zo erg is zoals sherwood beschreef dan is afscheren een optie...
Dan is er natuurlijk ook nog het verschil tussen natte en droge mok.. en komt het door water/nattigheid of mijten..? dan is sebacil heel goed...
(als je nog aan sebacil kan komen... wees er zuinig op.. het is uit de handel... Verward )
succes


Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 11:56

Ik denk dat in de biotex ook niet zo handig is, omdat mok toch het beste gedijt in een vochtige omgeving. Ik heb altijd geleerd: 1 keer goed wassen met betadine scrub en vervolgens alleen maar smeren - niet weer wassen. (Behalve als het mijt is, dan moet je idd met sebasil aan de slag). Op een aantal buien na, is het natuurlijk super weer (droog en zon) dus je zou nu niet veel mokproblemen verwachten. Wat dat betreft zou ik misschien toch de DA wel even laten kijken, is het wel mok? Ik zou kiezen voor een smeerseltje waarvan je het idee hebt dat het bij jou helpt - er is zoooooveel, en wat bij het ene paard werkt, doet bij het andere paard niks. Als je aan hydrocortiderm of zo denkt, zou ik eerst wel aan de dierenarts vragen, of het wel zo goed is omdat je merrie melk geeft.
Onze DA heeft altijd geadviseerd de paarden wel in het land te laten, omdat anders de kans op dikke benen groter wordt. Wel op een zo droog mogelijk stukje natuurlijk.
Bovendien - als je een veulen hebt, MOET je merrie naturlijk ook de wei in, niet alleen omdat je veulen anders gek wordt, maar omdat bewegen voor een veulen van levensbelang is (minder kans op ocd en aanverwante zaken later).

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 18:12

A bha, mijn pony heeft er ook weer zo'n last van Boos!
Gisteren weer geschoren, en wat kwam ik onder het haar tegen, allemaal mok.
Ik ben nu weer druk bezig met de mok, hopelijk is het snel weer weg, en word het niet weer zo erg als vorig jaar.

Kyan

Berichten: 278
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 17:34

Erg he! Ik kwam terug van een herstelperiode van een operatie en dacht trekt dat achterbeen? Dus wij kijken een plek mok op zijn witte sokje van ong. 4 bij 3 cm. Echt balen. Mijn bijrijdster heeft het waarschijnlijk niet gezien ofzo. Ofschoon het erg duidelijk zichtbaar was. Misschien wist ze niet dat het mok was hoor. Ik dacht zelf ook eerst dat het opgedroogde paardenstront was! Ben daar nog niet zo thuis in... Nu dus wel!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 18:16

Hai!

Ik had vorig jaar hetzelfde probleem....onwijs hardnekkige mok en ook nog eens een paard dat zich niet makkelijk liet behandelen, dus het was een ramp. Ik heb de pilletjes "Cure Mok"(paardendrogist) gebruikt ter ondersteuning van de behandeling. Daar zit zwavel in en dat is belangrijk voor de genezing. Ik bleef ook maar smeren met mok-zalf , maar dat sloot de huid enorm af en dat kleverige spul trok ook nog vuil aan......met als gevolg dat die plekken viezer en viezer werden. Op een dag had ik het helemaal GEHAD en heb ik de korsten eraf gekrabd (eenmalig en met gevaar voor eigen leven Tong uitsteken ) en heb het gedesinfecteerd en goed gespoeld met water en daarna met een schone doek drooggewreven. Daarna een aantal dagen helemaal open en bloot gelaten, zonder troep erop, zodat het in de zuurstofrijke lucht kom genezen. Wel dagelijks schoongewreven met schone doek. En ik zweer het je......binnen een week was het weg!!!! Wie weet heb je er wat aan. Maar bedenk.....zalf trekt vuil aan en blijft plakken... *LOL*