*vragen over wat te doen tijdens dracht (enten, bijvoeren ed

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-01 06:43

Hallo allemaal! Mijn arabiermerrie van 11 is 25 juni gedekt dus ze is nog maar net drachtig, maar omdat ik nog nooit eerder een veulentje heb "gefokt" heb ik een paar vragen. Hier komen ze...
*Tijdens welke maanden van de dracht moet ik de merrie precies rhino enten en kan ik har verder volgens het normale schema blijven enten tegen influenza/tetanus en kan ik gewoon mijn wormenkuren blijven geven.
*Nu staat Escala nog op het land en is ze bovendien pas een maand drachtig, maar over 2 maandjes ofzo is het weideseizoen natuurlijk weer afgelopen en gaan we weer ggewoon voeren...kan ik haar in eerste instantie het normale voer geven en vanaf welke maand is het raadzaam om merriebrok te voeren? En wat is een goede merriebrok?
*Als een veulen geboren is, kan je dan het beste apart voeren of gewoon merrie/veulenbrok voeren
*Zijn er verder nog extra's die een merrie nodig heeft tijdens de dracht?
*Hoe merk ik wanneer mijn merrie niet meer bereden wil worden? (Of zal ze dit zelf duidelijk aangeven?)
Alvast bedankt!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 07:14

Hoi, volgens mij zijn deze vragen niet alleen voor de dierenarts bedoeld en ik denk dat ik ze ook kan beantwoorden, dus;

enten kan gewoon volgens normale schema, op je wormenkuur staat vermeld of die ook voor drachtige merries gebruikt kan worden

Je hoeft pas ong. de laatst 2 maanden een merriebrok te voeren,, alhoewel dit niet echt hoog nodig is. Ik ben zelf nogal gesteld op Equiral.

Je kan voor het veulen een aparte veulenbrok kopen, hoewel hij deze ook niet echt nodig heeft zolang aan nog "aan de tiet" loopt. Mijn ervaring is dat ze hun eigen bakje toch laten staan om lekker met mams mee te smullen.

Ik zou voor de rest geen extra's aan de merrie geven, als je een goede (merrie-)brok en goed hooi hebt is dit niet nodig.

Bij mij gaf de merrie een maand voor de uitrekendatum aan dat ze moeite had met galopperen, daarna voornamelijk gestapt en af en toe een klein drafje, tot +/- een week voor de bevalling ging dit heel goed.
Verschillende fokkers hebben mij ook aangeraden om zo lang mogelijk de merrie in beweging te houden aangezien een goed conditie kan meewerken tijdens de bevalling en mijn merrie vond het ook fijn.
3 dagen na de bevalling heb ik alweer gereden, al waren het slecht 5 minuutjes.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 08:00

Ben het helemaal eens met Sjuimpje!
Laatste maanden pas voeren, ze wordt er anders alleen maar vet van.
Veulentjes krijgen bij ons pas een beetje brok als ze bijna gespeend gaan worden. Kunnen ze alvast een beetje wennen.
Dan gewoon ontwormen en de laatste keer ongeveer een week van te voren, dan krijgt je veulen er ook wat van mee.

Ik heb aan Isolda al veel eerder gemerkt dat ze niet meer wilde galoperen. Een klein stukje ging nog wel, maar echt even raggen, nee.
Terwijl ze anders een scheurbeest is! Ik zou in principe gereden hebben tot het laatst, maar helaas kwam er MKZ tussendoor.

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 09:12

1ste vraag:=voor de DA durf ik je niet te zeggen
2de vraag.voer haar pas de laatste 3 maanden van de dracht merriebrok,maar je kunt ook gewone brok blijven voeren alleen dan meer geven dan wat ze normaal krijgt.
3de vraag.merrie/veulen brok voeren.je kan bijv. de laatste twee weken voor de dracht al rustig omgaanzetten in merrie/veulenbrok,zodat de melkproductie ook goed op gang is
4de vraag.je dient de merrie vlak voor de dracht (ik geloof 1 maand)te ontwormen)
5devraag:dat merk je vanzelf aan je merrie.ik kon anous zelfs rijden tot de laatste dag,maar dan wel heel weinig gedaan natuurlijk.je merkt het vanzelf aan de merrie of ze het aankan of niet
het schijnt zelfs goed te zijn de merrie zo lang mogelijk in beweging te houden zodat ze sterke spieren heeft tijdens het baren.dus als je er niet meer op kan kun je ook longeren overwegen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-07-18 13:55 ]</font>

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 11:05

De meeste vragen zijn al beantwoord, dus daar zal ik niet meer op in gaan. Wat wel belangrijk is dat je de merrie beweging blijft geven, zodat de spieren in haar rug niet verzwakken. Ook als het veulen er al is. Het gebeurt nl dat als de merrie niet voldoende beweging krijgt, dat bij en na de geboorte de buikspieren meer werk doen dan de rugspieren en daardoor kunnen de rugwervels ter hoogte van de nieren iets ophoog komen. Dit gaat niet altijd meer helemaal weg en sommige paarden blijven er last van houden onder het zadel.

Te koop: boomloos zadel van goede kwaliteit
http://www.bokt.nl/markt/ad/430699/boom ... l-colorado

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie