Haar/huidverlies door gebruik Eprinex Pour On?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Haar/huidverlies door gebruik Eprinex Pour On?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 16:27

Mijn Tinkermerrie heeft al jaren last van mijt. Verscheidene behandelmethoden zijn al geprobeerd. De eerste DA heeft haar voor altijd verziekt voor injecties door het te lomp geven van een Dectomax-injectie, zonder daar bij te vermelden dat Dectomax dodelijk kan zijn. Die kwam daarna dus niet meer ;)
Tweede DA, Paardenkliniek de Veluwe, heeft altijd heel fijn geholpen. Huidafkrabsel, behandeling met Sebacil. Helaas kwam de mijt terug, dus vorig jaar haar sokken afgeschoren. Was niet leuk, ik kan niet scheren en het zag er níet uit :') maar de mijt was weer even weg. En kwam weer terug. Tegen die tijd (en regelmatig overleg met de DA) waren we zover dat de mijt niet meer uitgeroeid kon worden, maar gewoon onderdrukt moest worden. De DA gaf ook aan dat de mijt waarschijnlijk nooit voor 100% weg zou zijn én blijven.
Via Bokt op Eprinex Pour-On gekomen. DA was het er mee eens, dus daar mee gaan behandelen. Dat werkte wel lekker, vooral omdat het ook ín de huid dringt, in tegenstelling tot sebacil.

Laatst was het weer zover, de combinatie vocht, flinke vorst en voerverandering (van gras op hooi) zorgden ervoor dat Jes weer haar benen had openliggen. Behandeld met Eprinex; direct plekken behandeld en voor de hogere mijt over de ruggegraat heen gegoten. Deze behandeling een week later behandeld. Dit was vorige week woensdag.
Afgelopen woensdag waren we op stal, en viel het op dat Jessie ineens een gekke plek op haar rug had. Nader onderzoek leverde op dat haar hele huid los liet :\ Of beter gezegd, de bovenste huidlaag, dus echt haar vacht. Huid is zelf niet heel gevoelig, rood of raar. Maar gewoon.. kaal :\
Flynn had toen nog nergens last van. Die is preventief behandeld, ze staan veel bij elkaar en als de één weer een mijtaanval heeft dan volgt de ander ook altijd.
Vandaag was ik op stal, en ja hoor. Flynn zijn rug vertoont dezelfde verschijnselen, maar heeft nog geen kale plekken.

Het mag voor zich spreken dat we de plekken niet borstelen, van rijden is ook geen sprake. De paarden wassen is geen optie, ze staan 24/7 buiten, daarnaast zijn er geen twee boxen beschikbaar. Ook is het water op stal afgesloten, het vriest hier constant. Paarden lopen zonder deken, wassen haalt ook de vetlaag weg. Dat wordt hem dus niet.

Heeft iemand hier wel eens van gehoord? Ik gebruik Eprinex nou al een hele tijd, maar heb dit nog nooit meegemaakt. Ik denk dat het komt door een combinatie Eprinex en de kou. Elk idee en elke ervaring is welkom :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:40

Ik gebruik het ook wel eens voor de paarden, het is volgens onze veearts eigenlijk niet geschikt voor paarden omdat de huid veel dunner is dan bij koeien en daardoor kan er een andere reactie ontstaan.
Hij zei dat ik het gerusd uit kon proberen dat het niet zo is dat ze er ziek van worden alleen de huid kan er op reageren kaal, bultjes.
Ik heb bij die van mij geen reactie gekregen.

Berdien

Re: Haar/huidverlies door gebruik Eprinex Pour On?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 16:47

Dat is interessant, jouw DA gaf dus aan dat er wel degelijk een huidreactie kan plaats vinden?

Overigens hier twee foto's ervan:
Afbeelding

Afbeelding

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:07

Ik ben getrouwd met een koeienboer dus er word al gauw wat van de koeien gepakt, ik vraag altijd wel eerst aan de veearts of het geen kwaad kan, echt kwaad kan het dus niet alleen zoals je bij jou ziet kunnen er dus kale plekken ontstaan.
Ik zou het bijvoorbeeld bij Grainey zeker niet uitproberen zij heeft al een gevoelige huid.
Zijn dit ook exact de plekken waar je het heb gegoten??

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 17:10

Ja precies. Op de foto zie je het vettige ook nog zitten.

Net even met mijn moeder (= medisch analist) gebeld, zij denkt dat de boel bevoren is geraakt, en dat de huid dus echt kapot is gevroren :\
Vind het zo sneu ;( Maar niet behandelen is ook gewoon geen optie, Jessie schuurt en stampt net zolang door totdat ze het bloed langs haar benen heeft lopen. Kiezen tussen twee kwaden dus.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:55

Is dat middel een blauw goedje wat je op de ruggengraat moet druppen en wat (tevens) tegen luis werkt?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 19:57

Nee het is helder en doorzichtig. Wel zit het in een grote blauwe doos. Het middel staat officieel geregistreerd voor koeien, en is voor allerhande parasieten dodelijk :)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:14

Ok dan is het een ander middel dan wat ik ken.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:51

hei

ook hier gaf de dierenarts aan dat het eigenlijk niet bedoeld is voor paarden en dat er huidirritatie kan ontstaan (ik gebruik overigens geen eprinex, maar noromectin pour-on of ivomec pour on, maar het komt op hetzelfde neer)
door de slechte lymfewerking bij onze tinkers (maar bv ook bij trekpaarden) helpt het ook niet het op de rug te gieten om de mijten in de sokken te bestrijden, het product komt er nooit voldoende aan.
direct in de sokken op de huid geeft wel effect

de huidirritatie is verder geen ramp, kan gaan van wat schilfertjes tot kale plekken, gewoon met rust laten

ik gebruik dit ook bij mijn dwerggeiten en die hebben dan ook altijd een beetje irritatie van de huid waar het product mee in aanraking komt (schilfertjes en soms haarverlies)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:52

dat blauwe spul is dus noromectin pour on ;)

overigens versterkt contact met vocht de reactie op de huid (staat normaal ook in de bijsluiter dat je het moet toepassen op droge vacht en dier mag bij voorkeur niet nat worden binnen de zoveel uur)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:54

pff heftig! ik heb het ook nooit gebruikt zoals de beschrijving vertelde maar met de juiste verdunning met een kwast in de benen gesmeerd. En dan nog niet eens de hele benen, maar gewoon her en der wat. Het gaat er imo om dat het in het bloed trekt. Mijn methode vond ik altijd prima werken.