Ik ben al een tijdje met mijn oude pony bezig om haar weer zichzelf te laten voelen. Het begon een tijdje terug dat ze geen hooi meer wou eten. Dit heeft ze wel vaker een paar dagen dus ik zag er niets verkeerds achter. Maar nadat er ook geen ontlasting meer lag in de stal en ze steeds minder ging eten begon ik achterdochtig te worden. Ben het ook beter in de gaten gaan houden. Ze liet het hooi links liggen en de brokken en wortelen die ik gaf werden ook uitgesorteerd, wel wortelen eten, geen / weinig brok. Zelfs haar lievelingshapje, Slobber, at ze steeds minder. Toen de DA weer gebeld (eerder ook al gedaan toen ze geen hooi at om tanden te controleren, dit was allemaal goed). DA is langs gekomen, nogmaals tanden gecontroleerd maar hier niets vreemds aan gevonden. Hij heeft wat bloed afgenomen omdat hij ook vond dat paardje wat mager werd. Na paar dagen belde hij op en paardje heeft een lichte ontsteking en ik moest even antibiotica ophalen en een voedingssupplement (een vitamine drankje) en dit dagelijks voren. De eerste dag had ze nog niet veel gegeten, maar met beetje slobber gingen de medicijnen er wel in. Na 2 dagen had ze weer lekker wat slobber gegeten en een beetje hooi (hang natuurlijk niet de volle bundel weer op omdat het langzaam op gang moet komen). Het ging weer redelijk goed.
Kom ik vanmorgen op stal op de paardjes (ook van de rest van stal) naar buiten te doen. Maar mijn paardje begroet me niet (normaal heeft ze altijd klein herkenning hinninkje). Deed lamp aan en aaide even mijn andere paard die meteen door het hek naar de stal van mijn paardje keek. Ze stond in de stal, heel stil. Hoofd iets hangend. Geen hooi gegeten, niets gedronken. Dacht eerst, ze slaapt vast nog beetje, omdat ze niet hinnikte/opkeek. Heb hooi buiten gelegd en heb water gekookt om slobber te maken (ivm antibiotica dat ze 2x daags moet hebben). Andere paardjes stonden buiten, maar mijn paardje haalt haar neus op voor de slobber. Denk, ownee, wat nu dan weer??? Ze knabbelde wel beetje op worteltje, maar niet echt van, ja, lekker...
Heb de DA meteen gebeld of het erg veel kwaad kon als ze een ochtend de medicijnen oversloeg. Toen ik aan bellen was begon paardje ineens koliek verschijnselen te vertonen, schaafde hele stal door elkaar en begon naar buik te kijken / trappen. Zei toen dat ik graag wou dat DA meteen langs kwam, dat zou hij doen. Paardje even in de buitenbak gezet (tja, moest even ergens neer, wou even stal schoonmaken voor haar) en meteen BOF, in de sneeuw liggen. Nou wil dat paardje van mij nooit, maar dan nooit liggen als het nat/koud is. Dus ik naar haar toe, in benen geholpen en even mee gelopen. Stal daarna snel schoongemaakt en toen was DA er al. Die heeft naar haar buik geluisterd maar haar darmen lagen echt helemaal stil. Dus even in stal gezet en even opgevoeld. Kwam redelijk wat dikke ontlasting uit. DA zei: darm kan het er niet uit krijgen, dus geef even middeltje om de darm op gang te helpen. Ze mag nu even geen hooi eten maar wel slobber met medicijnen. Heb haar weer op stal gezet en ben even naar mijn ouders gereden om even op te warmen (was al enige tijd op stal toen). Na 45min weer terug naar paardje, maar nee hoor, geen slobber gegeten, nog geen ontlasting. Maar ze wou gelukkig wel een worteltje eten, en dat ging er al wat beter in dan eerste keer.
Heb toen de slobber maar weggegooid en een bak met worteltjes neergezet en de medicijnen daar door gedaan. Toen begon ze weer wat te eten. En de medicijnen zitten er nu ook gelukkig in. Daarna ben ik maar naar huis gegaan. Ga er zo weer heen om te kijken hoe ze zich voelt. En vanavond weer, hopelijk ligt er dan ontlasting, anders moet DA weer komen om te laxeren.
Wou dit gewoon even van me afschrijven. Het wordt gewoon zo lastig, paardje is bijna 20 en ze heeft al zoveel dingen gehad. Elke keer als ze wat heeft ben ik bang dat het de laatste zuchten zijn... 20 is nog niet zo oud, maar omdat ze door hoefkatrolontsteking (dat ze al 7jaar heeft) ik niet veel met haar kan rijden is ze gewoon lichamelijk stuk achteruit gegaan. Hopelijk is het vanavond weer goed met paardje en knapt ze na dit hele gedoe eindelijk weer op.
Als de darmen stil liggen is dat erg slecht. Ik zou niet te lang wachten en op tijd naar de kliniek brengen, als er straks nog geen verbetering is. Als ze nu wat beter begint te worden zou ik eens een kuur probiotica voeren, dat helpt om de balans in de darmen te herstellen, zeker na die antibiotica kuur.
Firefly4
Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-10 15:38
Daarom ga ik er zo ook weer heen om te kijken. Dat probiotica heb ik meer over gelezen hier op forum, maar wat is dat nou precies? Kun je dat bij DA krijgen of koop je dat in een paardenwinkel?
Nouja, geheel stil liggen darmen weet ik ook niet precies. DA zei dat hij niets hoorde bewegen en normaal hoor je wel iets. Als er straks geen ontlasting ligt ga ik ook meteen weer bellen dat hij weer langskomt.
In Probiotica zitten een boel goede bacteriën, zoals die ook in Actimel en Yakult zitten. Je kan het gewoon bij de ruitersportwinkel krijgen, maar ook bij de DA. Je hebt ze in poedervorm en vloeibaar. Wel allemaal vrij duur
Firefly4
Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-10 15:46
vind dat je bij gezondheid van je paard niet op geld moet letten Zal het de DA eens vragen, ik ben zelf namelijk nog niet overtuigd dat het paardje nu wel weer ineens opknapt, lijkt me dat ze dat anders bij die antibiotica al moest hebben. Bedankt voor je tip en je reactie
Hoe is het nu met je pony? Is ze al weer een beetje opgeknapt? Beterschap..
Firefly4
Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-10 22:01
Aukelizzy schreef:
Hoe is het nu met je pony? Is ze al weer een beetje opgeknapt? Beterschap..
Kom er net weer weg. Ze hebben net een slang door haar neus naar de darmen gedaan en er laxerende troep doorheen gedaan inclusief ongeveer 10 liter zoutoplossing (water). Daarnaast vitamine spul en nog wat. Nu moet morgenvroeg de ontlasting die vast zit eruit zijn. Dus ik hoop echt dat dit helpt. Ze stond er zo ontzettend zielig bij net. Haar hoofd hing heel laag en je kon de darmen weer horen, dus er zit verbetering in, maar nog niet zoals je het wilt zien. Hopelijk is het morgen weer een stuk beter. Laat het wel weten dan
Vanmorgen kom ik op stal en ze is er helaas nog slechter aan toe. Ze was aan rollen in de stal en leek nog erger op koliek. DA weer gebeld, hij heeft weer gevoelt en het blijkt dat de verstopping weg is, maar nu een erge gaskoliek heeft. Dus een pijnstiller gegeven en een darm verslapper. Na paar min. knabbelde ze iets aan een worteltje, maar daar bleef het bij.
Zelf heb ik het gevoel dat mijn paardje er geen zin meer in heeft. Want de darmen zijn leeg, maar ze wil niet eten. DA zei wel dat we haar naar de kliniek mogen brengen en dat ze neus zonde krijgt... maar ik weet niet of ik haar dit wel aan wil doen. Ten eerste heeft ze trailer angst en moet ik haar met moeite op een trailer krijgen. Daarnaast heeft ze dus nu ook al 2 dagen geen medicijnen voor hoefkatrol onsteking gehad dus met dag loopt ze vermoedelijk ook weer kreupel.
Hierbij rust mij de vraag... hoever ga je door. Tuurlijk hou ik giga veel van mijn paardje, maar ik heb ook niet een giga geldboom op mijn rug. En als ik in de ogen van Firefly kijk, weet ik ook niet of ik haar dit wel aan mag doen...
Hier zullen de meningen over verschillen bij medig mens, maar tot hoever moet je gaan? IS het het waard om haar voedsel toe te dwingen? Want als het paard het zelf echt niet meer wil, dan valt ze ook zo weer terug.
Hopelijk heeft ze straks weer beetje gegeten, maar ik ben er bang voor...
8nnemiek
Geplaatst: 07-01-10 12:17
En er is dus verder niets meer mis? Geen andere blokkade in de darmen? Eerst zou ik dan van die gaskoliek proberen af te komen, daarna zal je paardje ook weer opknappen en ook weer willen eten Ik zou gewoon lang gaan wandelen, zorgen dat de darmen blijven werken en het gas kunnen verwerken, eventueel pijnstillers geven, en proberen om iets lekkers te geven.. fruit? slobber? ik neem aan dat je paard niet dood gaat van de honger als je nog een dag wacht met die sonde-voeding.. eerst proberen om van de koliek af te komen
Mijn paard kreeg trouwens direct een buikpunctie, en echo's, en er werd meteen bloed afgenomen en gecontroleerd.. dat is bij jouw paardje dus allemaal niet gebeurd he?
Firefly4
Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-10 13:14
Ze hebben al wel bloed afgenomen om dit te controleren. Hieruit bleek wel dat ze ergens een ontsteking heeft. Hiervoor had ze al antibiotica, maar dat krijgt ze dus ook niet meer binnen. Ben net nog even weer wezen kijken, maar ze kijkt niet eens naar de wortels. Je hoort haar buik wel heel erg rommelen maar wat de DA ook zei, als er nix in zit, kan er ook nix uit. Ze heeft net weer wat gegraven in de stal, maar ze ligt niet. Heb ook stukje met haar gelopen, even weiland op en neer, maar halvewege terugweg wou ze niet meer lopen, moest haar echt meesleuren zeg maar. Mijn andere paard is erg close met deze zieke, zij eet nu ook niet veel en wil ook niet op wei eigenlijk. Toen ik met zieke paardje even door wei wandelde bleef mijn paard erbij lopen en normaal vind Firefly dit helemaal niet leuk, maar nu bleef ze hele tijd richting mijn andere paard lopen, voor steun leek wel. Bij het hek leek het alleen net of ze afscheid namen. Kan het niet echt uitleggen, maar het was gewoon raar hoe ze deed. Heb dit nog nooit eerder tussen die twee gezien.
En nee, na 1 dag nog geen voer zal ze vast nog niet neervallen, maar helaas duurt dat niet lang meer. Ze valt gigantisch in. Je kunt bijna de ribben al tellen en zelfs in haar gezicht, bij haar neus zit al geen reserve vet meer. Dit komt natuurlijk omdat ze al 2 weken echt meer eet.
Ik zit nu echt mezelf hopeloos te voelen. Want ene kant van me wil haar naar die kliniek brengen, maar andere kant van me weet ook dat ik dat financieel niet red. Geld maakt me niet uit, maar het betekend niet dat ik mezelf helemaal blut moet maken hierdoor... Wou dat Firefly me kon vertellen wat ze nou zelf zou willen. Als ik in haar ogen kijk denk ik echt dat ze niet meer wil. Zo komt het echt over. Zoals ze naar mijn andere paard deed, leek het ook zo. Toen ik de staldeur dicht deed stond die andere van me echt zielig te hinnikken op de wei. Ze wou het liefst gewoon door het stroomdraad rennen om naar Firefly te gaan.
Krijgt ze wel pijnstilling dan? Sterkte verder, wat een akelige situatie....
Firefly4
Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-10 13:17
Ja, ze heeft gelukkig wel weer wat pijnstillers. Maar het lijkt net of die niet echt lang helpen. Ze blijft naar de buik kijken... Zit nu ook met huilogen en giga hoofdpijn achter de pc. Ergste is nog dat ik over 2uur naar een sollicitatie gesprek moet. En dat kan ik ook echt niet verzetten. Anders heb ik strax ook nog geen werk meer.... en dat alles op zo'n korte periode... gadver
Firefly4
Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-10 19:19
Nieuws vanuit hier: Vanmiddag om 12uur had ze nog nix gegeten en zag het er bar slecht uit. Moest toen weg voor mijn sollicitatie die erg goed ging. Om 16.45 was ik weer bij het paardje en toen we binnen kwamen roken we het al, echt giga veel vieze stinkpoep Nog nooit was ik zo blij met ontlasting Daarnaast bleek ook dat ze de hele emmer slobber en een emmer met wortelen had opgegeten!!
Ik ben zo ongelovelijk blij! Dit had ik nog niet echt durven te verwachten. Je voelt je bepaalde momenten echt heel erg slecht en denk je nog over het in laten slapen en dan ineens komt er weer een levens sprankje door je paardje Wat kan je je dan opgelucht voelen...
Hopelijk blijf het nu zo en blijft ze ook gewoon lekker eten en gaat ze nu weer een beetje groeien (in de breedte)
Ik heb t hier ook meegemaakt, ze kunnen zooo zielig kijken, alsof ze echt opgeven, maar als de buikpijn dan voorbij is dan gaat het ook direct weer een stuk beter Ik zou wel binnenkort beginnen met de probiotica, heeft bij die van mij ook geholpen, is sowieso erg goed na antibiotica
Firefly4
Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-10 20:58
JaneJansen schreef:
Pfff....wat een geluk!! Ben blij dat het wat beter gaat!
Hoe ging je gesprek?
Gesprek was erg positief dus nog even ff dan kan ik weer aan het werk Nu paardje nog even helemaal beter en was deze negatief beginnende dag toch nog positief
Firefly4
Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-10 11:03
Vanmorgen op stal had ze weer veel ontlasting gehad. Gelukkig. Daarnaast had ze weer emmer met slobber leeg gegeten. Toen ik vanmorgen kwam keek ze ook weer stuk helderder uit de ogen.
Moet nog even de DA bellen om te vragen wanneer ze weer hooi mag, want hele dag binnen zonder voer terwijl ze zo'n honger heeft Ga vanmiddag er weer optijd heen om nog weer wat voer te doen, kleine beetjes hele dag door
Ben blij dat ze gelukkig weer helemaal gezond is... wat een rotdag was het gisteren!