Mijn shetlander van 4,5 jaar loopt al een tijdje stijf, eerst dacht aan hoefbevangenheid maar ik zou niet weten waarvan. Hij staat op een kale paddock met beperkt hooi en een handje meusli en is nog nooit bevangen geweest. Laatst mochten ze op de wei en daar heeft hij evengoed flink lopen rennen en bokken. Ook met wandelen draaft hij uit zichzelf stukjes mee. Ik weet dat ik misschien eens een dierenarts moet laten kijken maar misschien dat iemand hier iets weet. Hij lijkt ook zo geen pijn te hebben, ik weet bij mijn andere pony wat snel hoefbevangen is die lees je de pijn uit haar ogen als ze bevangen is. Ik ben ook aan het twijfelen of het niet in zijn rug zit ipv zijn benen, ik bel zowiezo nog een da als het blijft.
Ik hoor en lees deze klachten meer de laatste tijd. Ik was ook aan het denken eens een osteopaat te laten komen, misschien dat hij met dit gladde weer gevallen is. oja, ik kan geen warme, kloppende hoefjes ontdekken.
Doe je nu minder met je pony nu het sneeuwt etc? Ik weet van mijn paard die nu een stuk minder beweging krijgt dat hij er behoorlijk stijf van wordt. Als ik hem een paar dagen weer lekker aan het werk zet, wordt alles weer soepeler. Gewoon even in de gaten houden, als het aanhoudt kun je altijd nog de DA bellen...Succes!
Onze pony loopt soms ook wat stijver van de kou, maar zodra de spieren warm zijn is dat helemaal weg. Niet kreupel of zo, maar wat kort, dat is na 5 minuten rijden weg.
Ik heb zelf ook iets meer spierspanning nodig om zeker op mijn benen te staan nu. Kan best dat je pony dit nu met de kou en de ongelijke grond ook heeft. Goed in de gaten houden en even aankijken. En anders even telefonisch met DA of fysio overleggen.
Als je vermoed dat het in de rug zit kan je overwegen om er een dekentje op te doen om die spieren warm te houden.