veulen nog steeds diarree, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

veulen nog steeds diarree, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 09:05

Mijn veulen heeft na anderhalve week nog steeds diarree. Hij drinkt goed, slaapt goed en speelt ook lekker in de wei. Ik heb het likblok van de merrie al uit de stal gehaald omdat hij daar heel fanatiek aan zat te likken. Ook heb ik hem al geprobeerd magere yoghurt te geven voor de darmbacterieen. Wat kan ik nu nog doen? Moet ik hier een dierarts bijhalen? Hij oogt niet ziek.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 09:29

Na de geboorte kan er bij een veulen gedurende de eerste 48 uur diarree optreden. Deze diarree wordt veroorzaakt door de veranderde voedingssamenstelling. Het veulen moet even bij de moeder worden weggehaald; in die tijd moet de merrie uitgemolken worden. Het veulen mag slechts water tot zijn beschikking hebben. Ook later kan er bij het veulen diarree optreden. Dit kan wijzen op een darminfectie, maar kan ook het gevolg zijn van hengstigheid van de merrie, waardoor de moedermelk een laxerende werking krijgt.

Las net ook op een andere site "Als de veulens moeilijk van de diarree afkomen geven we vaak 50 ml. biogarde yoghurt in een wormspuit per dag in de mond. Als je dit consequent volhoudt, tot de diarree over is, zal dit over het algemeen niet zo lang duren."... misschien dat dat beter helpt dan mager yoghurt??

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 09:40

Ik zou de DA bellen en om raad vragen. Je zou het jezelf verwijten moest het ineens grondig foutgaan met het veulentje!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 12:18

Ja, dan ga ik vanmiddag toch mijn DA maar even bellen. Het veulen is al drie weken oud en begon tijdens de hengstigheid van de merrie. Het is alleen nog steeds niet gestopt...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 12:42

Beter even contact opnemen met de DA. Wij hebben het ook wel eens gehad en kregen toen een pasta in een spuit en dat heeft geholpen.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 12:52

Mee eens, meteen DA erbij halen! Succes!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 12:59

Mijn veulen heeft dat ook!Eerst tijdens de eerste hengstigheid en nu weer.Zolang het veulen goed groeit,lekker speelt en goed drinkt hoef je je er niet zo heel druk om te maken.Als hij ontwormd is heeft het naar alle waarschijnlijkheid te maken met de samenstelling van de melk.Ook doordat het veulen van alles mee gaat eten krijgt het ook vaak diaree.Ik vergelijk het altijd met baby's.Die reageren zelfs op wat hun moeder gegeten heeft.Ook als baby's beginnen met vast voedsel krijgen ze vaak last van hun darmen(ik weet niet of je wel eens ontlasting gezien hebt van een kleintje dat voor het eerst kiwi gegeten heeft?) KwijlAls je er erge zorgen over maakt moet je natuurlijk niet aarzelen en de DA bellen voor advies.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 14:17

Volgens mij verkopen ze toch die probiotica (darmbacterieën) in pasta voor veulens. Dat is veel geconcentreerder dan yoghourt. Ik zag het bij de paardendrogist, dacht ik? Dat geeft direkt resultaat.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-03 13:04

Ik heb toch de DA maar even gebeld. Hij vond het ook te lang duren en heeft een antibioticakuur voorgeschreven van drie dagen. Als het dan niet over is moet hij direct nog zo'n kuur. Ik hoop maar dat dit werkt.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 08:44

een liksteen is toch neit slcht?maarre heeft ie al eenwormspuit gehad?dat moet na de geboorte zo'n 7 dagen later

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 10:39

Ik las toevallig gisteren in het boek "Veulens krijgen" dat het wetenschappelijk bewezen is dat de samenstelling van melk NIET verandert als de merrie hengstig is.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 09:43

En na wel 30 veulens met diarree als de merrie hengstig is denk ik dat er toch wel degelijk een verband is. Niet alles wat in boeken staat klopt altijd.
Zeg trouwens ook niet dat wat ik zeg altijd 100% klopt, maar ik spreek meestal gewoon uit ervaring.
En Pien, heel veel sterkte met je veulentje... wordt het al iets beter??

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 12:03

1 van mijn veulens heeft dit jaar ook behoorlijk diarree gehad.
Ik geef ze altijd Finidiar, dit is een middel dat onder de diergeneesmiddelen valt, dus je moet het even aan je DA vragen, maar het stopt de diarree rustigaan (dus niet in 1 keer) en het geeft extra vitaminen en mineralen, die verloren gaan bij diarree.

Zolang je veulen gezond is, genoeg drinkt en levendig is, is er niet zo snel reden om je ongerust te maken. Zodra er verandering in zijn normale gedrag komt, niet aarzelen en de DA bellen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 12:28

Mursey schreef:
En na wel 30 veulens met diarree als de merrie hengstig is denk ik dat er toch wel degelijk een verband is. Niet alles wat in boeken staat klopt altijd.
Zeg trouwens ook niet dat wat ik zeg altijd 100% klopt, maar ik spreek meestal gewoon uit ervaring.

Ze gaan gewoon aan de diarree rond de periode dat de merrie hengstig is omdat ook rond die periode de darmflora zich aanpast. Veulens die na de geboorte een paar dagen probiotica kregen, krijgen zelfs helemaal geen diarree. Ook veulens die enkel door kunstmelk worden gevoed, gaan altijd aan de diarree, zelfs als er geen moeder in de buurt geweest is.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 13:53

Mursey schreef:
En na wel 30 veulens met diarree als de merrie hengstig is denk ik dat er toch wel degelijk een verband is. Niet alles wat in boeken staat klopt altijd.
Zeg trouwens ook niet dat wat ik zeg altijd 100% klopt, maar ik spreek meestal gewoon uit ervaring.
En Pien, heel veel sterkte met je veulentje... wordt het al iets beter??

Klopt! Ook bij ons is het niet het eerste veulen.
De DA was net hier voor een ander paard,en ik heb voor de zekerheid nog even navraag gedaan.Hij gaf een paar oorzaken aan en zei dat ik,zolang het veulen goed groeide,geen zorgen hoefde te maken.
Verschillende oorzaken zijn trouwens:Virus,eiwitintolerantie(Net als bij baby's),bacterie,hengstigheid van de merrie,wormbesmetting.Vaak is het een combinatie van factoren.