Stand van benen onvoorstelbaar misvormt help?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prissey

Stand van benen onvoorstelbaar misvormt help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 00:29

Goede avond,

wij zijn vandaag wezen kijken bij een shetland veulen.
Volgens de adverteerder had deze ''iets'' wat kromme stand van benen,
opzich niet erg voor ons aangezien het puur als gezeldschap hoefde te dienen.

Tot onze verbazing is het niet ''iets'' wat krom...
Benen staan letterlijk achterste voren, achterhand was verzakt.
Gewrichten in de knieen lijken helemaal verdraait te zijn. De pony had erg moeite met lopen

En ja er was uiteraard snel medelijden. maar toch de pony niet mee genomen, achteraf doet het pijn maar het is een vreselijk risico
Maar toch blijft het aan ons knagen.

Is hij nog te redden? Zoja wat voor behandeling kan ik ongeveer verwachten en de kosten?
Heeft iemand uberhout wel ervaring met zo'n beestje?Het gaat om een veulen van hooguit 6 maanden
Stel dat het echt onmogelijk blijkt te zijn deze pony op te lappen dan denken wij erover toch dit beestje te kopen en hem vervolgens laten inslapen.Maar denk dat we dan maar beter de DB kunnen inschakkelen...

Iemand ervaring met zo'n extreem geval?

Lilliputter

Re: Stand van benen onvoorstelbaar misvormt help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:31

Vanaf een beeldscherm en op basis van tektst is het heel moeilijk beoordelen voor ons :) Maar net wat je zegt; misschien is dit te opereren, maar dat gaat heel veel geld kosten. Je weet ook niet wat de eigenaar met het veulen gaat doen, dus de DB inlichten kan nooit kwaad.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:32

Klinkt als dwerggroei ofzo. Salami is de beste oplossing.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:32

wat is de vraagprijs van het diertje?
Klinkt stom maar is kopen en laten slachten geen optie als ie geen pijnloos leven kan hebben. Is wel snel gebeurd

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:33

Ik ben bang dat er niets aan te doen is. Waarschijnlijk heeft de pony Rachitis oftewel Engelse Ziekte.
Laatst bijgewerkt door Masada op 29-12-09 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 00:33

er is eventueel een foto als jullie willen? en hij moet 50 euro kosten

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:33

Foto is altijd prettig :)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:34

Die zou ook aan een DA voor kunnen leggen. Die hebben vast vaker dit soort situaties gezien en kunnen je vast een advies geven!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 00:40

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zo stond deze arme schat erbij.. Ik weet dat je niet elk zielig hoopje ellende kan redden. Daarom ben ik reallistisch maar toch als zo'n klein monstertje met puppy oogjes aankijkt van verlangen dan breekt je hart en wil hem graag helpen vandaar ik toch moeite neem om meer informatie te vinden.. Morgen mail ik ook een vee arts met deze foto's en de DB maar hoop hier ook wat informatie te kunnen vinden

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:41

ag arm ding.. ook al zal je hem corrigeren dat word pijnlijk voor de pony. Het humaanste IMO is inslapen. Hij meot wel pijn hebben terwijl hij zo rondloopt.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 00:43

ergste is nog dat deze knul 24/7 in een land staat met een andere hengst terwel deze jongen amper wil lopen zeer waarschijndelijk door de pijn..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:44

Ach arm dier! Ik heb hier geen verstand van, maar kan me goed voorstellen dat dit voor zo'n dier geen leven is.

Goed dat je contact opneemt met de DA en DB. Ik vrees dat dit beestje het beste zsm uit zijn lijden verlost kan worden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:45

Prissey schreef:
ergste is nog dat deze knul 24/7 in een land staat met een andere hengst terwel deze jongen amper wil lopen zeer waarschijndelijk door de pijn..

Door pijn of door niet goed kunnen bewegen. Lijkt me ontzettend lastig lopen met zulke enorm vergroeide benen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:46

Ik schrik gewoon van deze foto's.
Inslapen is inderdaad het meest eerlijk voor dit dier.
Denk ook dat de DB hier even naar zou moeten kijken, heel goed dat je hun inschakeld!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 00:47

ik vermoed door pijn. want het beestje verzet waar het zich verzetten kan. De man zat die pony echt te jagen en te pushen om hem uberhout vooruit tekrijgen en bij het lopen verzakt zijn achterhand vreselijk weg

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:47

Wat ontzettend zielig!!! Hier kan ik echt heel boos om worden. Ik zou de DB in elk geval inschakelen en morgen meteen een DA naar de foto's laten kijken. Rij even langs een praktijk en vraag naar een paardenDA. Is voor jezelf ook fijn denk ik, dan heb je gedaan wat je kon!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:48

Dit is wel heel zielig hoe die erbij staat. Ik denk eerlijk gezegd dat dit niet meer te redden is maar je kan het altijd proberen om navraag te doen bij een DA.

Wel super dat jullie dit diertje toch willen redden door hem te kopen en dan vredig te laten gaan!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 00:49

Horseware schreef:
Prissey schreef:

Door pijn of door niet goed kunnen bewegen. Lijkt me ontzettend lastig lopen met zulke enorm vergroeide benen.

Ik ga morgen ook zeker bellen en de foto's door mailen.. Het doet ons zo verdriet dat dit beestje rond loopt bij een persoon die dus enkelt aan euro's denkt.. Beste man beweerd ook dat er een DA is geweest en de pony onmogelijk pijn heeft en makkelijk zo door kan lopen.. Sorry maar ik was in alle staten om die man wat aan te doen

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:50

Triest..heel triest...
Je doet er zeker goed aan om de DB in te schakelen!
Zijn hoefjes zijn te lang en zijn beentjes zijn helemaal vergroeid zo te zien...
Ik vrees dat het diertje inderdaad beter af is in de hemel...
Ik schrik van deze foto's.
Hoop dat je er nog wat mee gaat doen..

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:50

Wat er ook gebeurt, wel de DB inschakelen. Dit mag bij die eigenaar geen tweede keer gebeuren. Doordat je het veulen koopt ziet hij zn kans schoon natuurlijk...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:53

Besef wel dat als je dat diertje overneemt de huidige eigenaar er makkelijk vanaf komt. Hij moet gewoon zijn verantwoording nemen en zelf dat diertje bij de slager brengen. Dan is de ellende letterlijk in 1 klap afgelopen en wordt er ook niet meer mee gesold. Ook dat is een onderdeel van fokken.

Ik snap alleen niet goed wat de dierenbescherming hierbij moet. Een veulen van 6 maanden oud wat nog nooit is bekapt is geen uitzondering, eerder regel. En dat dat diertje zo geboren is kan de fokker ook niets aan doen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:54

Arme arme pony. Ik hoop dat er op de één of andere manier zo vlug mogelijk een DA bij dat diertje geraakt en die zo nodig rustig laat inslapen. (Waar ik wel voor vrees).

Wat een pijn moet ie lijden met die beentjes zo verdraait ;( .

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:54

Pfff DB bellen is het minste wat je kan doen voor dit kereltje.
In en in treurig om te zien.
Ik weet niet hoe het zit met slachten, maar voor paar tientjes kopen en mss krijg je bij slacht paar tientjes terug.

Wat een l** van een vent dat die dit beestje er zo bij laat lopen.
Als pasgeborene kunnen dingen van nature nog wel herstellen (weke kootjes bv) maar als beestje al 6 maanden is......5 maanden te oud als je het mij vraagt.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 00:55

Natuurlijk gaan we hier werk van maken.. wij gaan niet rusten voor deze pony geholpen is.. We schakelen eerst de DA in gaan die geen actie ondernemen dan halen we die pony op en brengen we hem direct door voor een vredige dood...

Dit mag niet doorgaan vind het vreselijk zielig!

En operatie's die de pan uit gaan lopen kunnen wij helaas niet bekostigen we hebben zelf allemaal grotere rijpony's die we natuurlijk niet te kort kunnen gan doen hierom.. Maar stel het beestje kan wel geholpen worden al zie ik die kans niet hierin dan kunnen we altijd een oplossing zoeken voor de hulp voor hem

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:56

Dit soort shetjes kom je ook elk jaar in kluiten tegelijk tegen op de zuidlaardermarkt. Daar kun je niks aan doen, ik weet eigenlijk niet precies waardoor ze zo vergroeid zijn en waarom er zoveel shetjes zijn met zulke kromme benen maar ik weet wel dat je dat niet meer recht krijgt. Inslapen is imo het beste. Zelf zou ik zo'n beestje niet kopen, het is voor je eigen gevoel misschien wel goed, maar je schiet er weinig mee op. Er zijn namelijk véel meer van dit soort kromgegroeide shetlanders , en je kunt ze moeilijk allemaal redden. Je zou de db kunnen bellen maar ik weet niet of je daar wat mee opschiet.