peesblessure behandelen met stikstof (bevriezing)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

peesblessure behandelen met stikstof (bevriezing)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 16:01

Wie heeft er ervaring met deze behandelmethode? Of weet waar ik meer informatie kan vinden, ik kan er zelf namelijk weinig tot niets over vinden.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 08:26

Ik heb wel eens van deze methode gehoord. Maar dan niet specifiek voor een peesblessure. Wat ik weet is dat ze met de stikstof de zenuwen bevriezen, zodat je paard geen pijn meer voelt. Hoe de behandeling precies in zijn werk gaat kan ik je niet vertellen. Wel weet ik dat er nog maar weinig DA's zijn die de zenuwen bevriezen dan wel doorsnijden.
Ik zou er goed over nadenken voor je deze definitieve rigoreuze stap neemt.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 01:41

Ik zou het zeker nooit laten doen bij een paard.
Je geneesd niet de blessure maar zorgt ervoor dat hij de pijn niet meer voelt. En dat lijkt mij bijna in geen enkel geval en goede oplossing.

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:00

Inderdaad, de stikstofbehandeling is gewoon een soort zenuwsnede. Van mij mag het verboden worden.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:06

A) Meerdere keren per dag met koud water afspuiten of het vaker aanleggen van ijsverbanden

B) Het paard behandelen met kortwerkende ontstekingsremmers

C) Het paard rust geven met evt.. steunverband

Enige dagen na de blessure , vaak al na 4 dagen, begint de herstelfase. dit wil zeggen dat de eerste nieuwe peesvezels al beginnen te groeien

ik ben meer voor deze methode.... bij acute peesontsteking - peesklap -bolle pees of peesverscheuring

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 13:37

Ja ik heb daar "ervaring" mee, een paard van een oud stalgenoot van mij had hoefkatrol, zij heeft ooit een zenuwsnede laten doen maar in de loop der jaren zijn die zenuwen toch weer naar elkaar gegroeid (dmv wratjes) en zij heeft gekozen voor die stikstofbehandeling.
Ik ben toen mee gegaan omdat ik erg beniewd was, het was eigenlijk zo gebeurd, paard kreeg een verdoving (roesje).
Of het nu nog zo gaat weet ik niet, dit is toch snel al een jaar of 10 geleden.

itty
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 23:53

ellenlouise schreef:
Wie heeft er ervaring met deze behandelmethode? Of weet waar ik meer informatie kan vinden, ik kan er zelf namelijk weinig tot niets over vinden.


Als je kryotherapie bedoeld. Pas alsjeblieft op. Door deze behandelmethode is 1 van onze toppaarden invalide geworden. Klinkt heel rigoreus, maar het is echt waar. laat jezelf goed informeren hierover.

itty
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 23:59

Er wordt een deel van de pees bevroren (maximaal 5%). Het probleem van bevriezen is dat alle bacteriƫn (ook degene die gewoon in het bloed zitten) alle kans hebben zich op deze plek te nestelen, omdat dit bevroren deel geen weerstand meer heeft. Als je pech hebt wordt er een te groot deel van de pees en soms bot mee bevroren, dat is bij ons paard gebeurd. Het bot wordt volledig door de bacterie weggevreten. je weet niet wat je ziet.

Ik krijg echt de kriebels als ik jou dit hoor vragen. Doe het alsjeblieft niet!!!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-03 00:10

wow, ik schrik hier wel van! het gaat hier om een paard van 8 dat nu al 8 maanden met een - inmiddels - chronische desmitis kampt. Dit is een ontsteking die tussen het griffelbeen en de pees zit. De behandeling is ons aangeraden door een veearts die ook homeopatisch werk. Het is eigenlijk een stukje verbeend weefsel dat op de pees drukt en pijn veroorzaakt. Door de ligging is het niet operatief te verwijderen. De 'gewone' veearts raadt telkens boxrust aan maar dat houdt natuurlijk ook een keer op......

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 01:53

Bij Van Toor van de kliniek van Schie in Wassenaar wordt veel resultaat bereikt met shockwave therapie. Dit is een reguliere dierenarts, zeer gerenomeerd. Misschien is het aan te raden daar eens te laten oderzoeken hoe en wat er met je paard aan de hand is en hoe hij het kan behandelen. Hij behandelt mijn paard nu ook en ik ben heel tevreden. Wel heeft een peesblessure heel veel tijd nodig, maar daar zit volgens mij de echte kennis met de juiste apperatuur. Ik griezel van die bevriezing om wat hiervoor gezegd is. Succes met je paard!

itty
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 21:46

probeer een arts in belgie, daar zijn ze veel verder op dat gebied. Daar spuiten ze het aangetaste gebied in met eigen beenmerg van het paard. Verricht wonderen.