entingstoffen 9 maanden actief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

entingstoffen 9 maanden actief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 00:51

Van mijn DA hoorde ik dat het verstandiger is om na 9 maanden een nieuwe enting te geven dan de algemeen bekende 12 maanden. Dit omdat de werkzame stoffen niet langer dan 9 maanden actief zijn.

Handig om te weten omdat alle bonden, verenigingen, paardemensen de 12 maanden aanhouden maar je paard dus wel mooi de laatste 3 maanden vatbaarder is voor ziektes en die ook weer over kan brengen.

Waarom hanteert niet iedereen die 9 maanden?

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 00:54

In de drafsport is het verplicht om je paard elke 6 maanden te laten enten om deze reden, wordt ook heel streng gecontroleerd (je moet elk half jaar je entingsboekje tonen).

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 10:34

Dennis word iig wel iedere 9 maanden geent. Voor hem vind ik het ook gewoon belangrijk omdat hij natuurlijk ook af en toe dekt.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 11:43

Veel mensen doen dit al, zeker wanneer je een beetje fanatiek wedstrijden rijdt, en dus veel "wisselende contacten" hebt. Het is alleen niet verplicht gesteld (iig in de basis dressuur en springen).

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 14:43

Volgens mij zijn de meningen hier sterk over verdeeld. En zover ik weet is er ook nooit heel uitgebreid onderzoek naar gedaan. Mijn paarden worden gewoon eens in het jaar geënt er zijn ook genoeg theorieën over de nadelen van enten en ik wil het daarom niet vaker doen dan strikt noodzakelijk.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 18:25

Tegen Rhino moet je om de 6 maanden enten. Bij een drachtige merrie zelfs om de twee maanden. Bedoelen ze hier niet de enting tegen Rhino?

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 19:15

Bij ons worden de paarden 2 x per jaar geent.
Dus ik neem aan dat ik dan altijd goed zit Verward

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 22:32

Nee Vash, hier wordt de gewone enting bedoelt met de stoffen tegen influenza en tetanus.

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:20

Ik ken ook een theorie dat je door te enten je paard alleen maar zwakker zou maken en dat de influenza virussen zoveel verschillende stammen kent, dat het zowieso geen garantie is dat je paard geen influenza krijgt, ook al is hij wel geënt.
Bij ons zijn de manege-pony's allemaal niet geënt en er zijn op stal veel wisselende contacten (tevens handelsstal, dus er komen en gaan nog al wat paarden).
Toch hebben we nog nooit een pony gehad met influenza.
En een ander virus dat de stal door is gegaan, heewft met namen geënte paarden getroffen en slechts één niet geënte pony.

Lydia2
Berichten: 105
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:30

De enting is ook voor tetanus en dat kunnen paarden door wondjes
oplopen, hier is het dus ook wel belangrijk voor dat je je paard laat
enten

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:38

Volgens mij is de werking niet na 9 maanden ineens afgelopen, maar verdwijnt langzaam vanaf 9 maanden.
Veel mensen enten in januari, terwijl het paard dan juist de 3 kwetsbare maanden (okt-nov-dec) eerder vatbaar zijn gezien het weer.
Ik ent altijd in september, want de voorliggende zomermaanden zullen ze qua weer niet zoveel op kunnen lopen.

Overigens zit er ook veel verschil in werkbare stoffen in één enting.
Tetanus gaat volgens mij 2 jaar mee en zou dus niet eens elk jaar hoeven.