peesblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AltijdLente
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 09:51

jeeeeeeetje hoe kan je er op gaan zitten????? ga naar de dierenarts voor dat je helemaal kapotrijdt! maakeen scan, dit moet je echt serieus nemen! ik ben gister naar de veearts geweest voor de herhalingsscan na 2 maanden 2x per dag 20 minuten stappen en dan heb ik nog geluk dat het maar 2 maanden geduurd heeft! ik mag vanaf vandaag weer heeeeel langzaam opbouwen en dat gaat ook zn 2 maanden duren voordat we weer normaal kunnen rijden..kijk alsjeblieft uit, mij heeft ook iedereen gezegd doorrijden want hijs niet kreupel maar dan ben je al te laat!
ik ben nu het gelukkigste meisje op aarde dat ik vanmiddag op mn paardje mag zitten om een half uurtje te stappen terwijl we hiervoor 1.40m sprongen elke week.
kijk uit ze zijn zo kwetsbaar.

Caroline1
Berichten: 24
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: midden nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:34

_inge_ schreef:
Voor een peesblessure staat een half jaar rust!


Dit komt inderdaad voor, maar geld niet voor iedere peesblessure. Met een peesklap zul je inderdaad wel een aardige tijd zoet zijn, maar een iets geirriteerde pees, zal veel sneller weer in orde zijn (met de juiste zorg).

Mijn paard had ook een (lichte) blessure aan zijn pees. We hebben hem laten scannen, en de pees was nog wel heel, maar licht geirriteerd, er zat ook vocht bij.

We hebben met hem gestapt op de verhare weg (gewoon rechtdoor), veel uitgestapt, traumeelgel gebruikt, en een homeopathisch middel gegeven speciaal voor peesblessures (volgens mij heette het tendocur).

Na twee weken hebben we de pees opnieuw laten scannen. Alles zag er weer keurig uit en we konden weer rustig gaan rijden. Hij heeft er nooit meer last van gehad.

AltijdLente
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 14:22

zonder te scannen zul je nooit weten wat er aan de hand is. het kan heel goed meevallen en dat je maar even rust moet geven maar het kan net zo goed zijn dat het een nieuwe blessure is en ik kwam laatst iemand tegen die al 7 maanden aan het stappen was. niet zelf doktertje gaan spelen, va kost geld maar je weet waar je aan toe bent en hoe je je paard beter krijgt en daar gaat het tenslotte om.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 19:04

Ookal zou het om een lichte aandoening gaan, 2 weken is dan echt tekort. Zeker al als je na de 3e/4e week gaat draven.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:22

Hier weer iemand met ervaring: je weet niets tot datje een scan hebt laten maken, en tot die tijd loop je het risico dat je je paard kapot rijd.

Als je paard echt een peesblessure heeft dan ben je veel te snel weer begonnen. Je paard hoeft niet kreupel te lopen om een peesblessure te hebben waar door hij ongeschikt voor de sport kan worden. In de bak rijden is ongeveer het slechste wat je kunt doen in het begin: alleen maar stappen op het asvalt, te beginnen met 5 minuten n dat langzaam uitbouwen.

Ik begrijp dat je vertrouwd op je instructeur, maar in dit geval zal ik toch echt alle reacties even doorlezen van de mensen met ervaring er mee. Daar blijkt toch wel uit dat je zo een groot risico loopt. Neem het zekere voor het onzekere en haal de DA er bij voor een scan. Het kost misschien even wat geld, maar en nieuw paard kost nog veel meer.

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 21:10

Hallo! ik zal ook even reageren met mijn ervaringen met peesblessures. Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad en wel een ernstige. Hij stond wel op drie benen wat die van jou waarschijnlijk niet heeft maar ik ben er zeg maar anderhalf jaar mee zoet geweest. (Nu loopt ze weer als een kievit hoor) maar als ik jou was zou ik echt even naar een kliniek gaan om foto's en een scan te laten maken. Misschien heeft ie wel een scheurtje in zijn bot ofzo, kan allemaal. Dierenartsen weten vaak ook niet precies wat een paard heeft aan z'n benen maar daar is die apparatuur allemaal voor dus ik begrijp niet hoe jouw instucteur(trice) zomaar even die diagnose durft te stellen.
Nou, je hebt nu wel een heleboel over je heen gekregen maar als ik jou was zou ik de wijste zijn en gewoon even een dierenarts er naar laten kijken, die hebben er tenslotte voor geleerd en uiteindelijk nog het meeste verstand van.
Succes ermee en we horen het nog wel.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 21:58

ik ga denk ik wel een scan laten maken binnenkort

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 10:36

fijn om te horen en veel succes met de uitslag.

Caroline1
Berichten: 24
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: midden nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 11:44

Haagsemeid schreef:
Ookal zou het om een lichte aandoening gaan, 2 weken is dan echt tekort. Zeker al als je na de 3e/4e week gaat draven.


Meestal wel inderdaad. Maar die van mij had bijvoorbeeld alleen een lichte irritatie. Voor hem was twee weken stappen meer dan genoeg. En die scan hebben we juist laten maken om zekerheid te hebben. Ik ga toch echt niet rijden op een paard met een pees die nog niet hersteld is. Maar ik ga ook zeker niet een half jaar stappen met een paard dat niets mankeert. Behalve dat wandelen niet echt mijn hobby is, is het voor het paard ook niet leuk om alleen maar te stappen en niet de wei in te kunnen, vandaar. Na die twee weken ben ik hem zelfs nog een keer kwijt geraakt onderweg en gooide hij alle overtollige energie er in 1 keer uit. Mijn eerste gedachte: 'dat wordt nu dus een jaar stappen met een beetje geluk'. Wonder boven wonder was er niets aan de hand.