Kale plekken? & Teken

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mutzje

Kale plekken? & Teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 14:53

Hallootjes allemaal,

Ik had twee vraagjes:

Nummer 1:
Het veulen bij ons op stal heeft een rare bult achter zijn oor zitten, hij vind het niet fijn als je er aan zit en soms is het ook een beetje be-bloed.
Nu is mij verteld dat dit van een teek afkomt dat er daardoor zo'n bultje is ontstaan omdat of hij is er niet goed uitgehaald of wat dan ook. Mijn vraag is dus kan dit inderdaad zo zijn en als dit zo is wat moet ik er aan doen?

Nummer 2:
Een van mijn verzorgpaarden die heeft allemaal kale plekken onder haar buik zitten, nu zegt de eigenaar dat ik me er geen zorgen over hoef te maken want ze heeft dit elke zomer blijkbaar en hij zegt dat het gewoon door een teveel aan eiwitten komt. Kan dit dus en anders weet iemand misschien wat het zou kunnen zijn?????

Groetjes Viv

Pepcel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 15:43

Hoi viv,

Dat eerste kan een teek zijn. Je denkt dat ie er niet goed uitgehaald is? Dat kun je zien, als hij er nog zit zie je een oranjeachtig of zwart/bruingekleurd bobbeltje erop zitten. De kop van het beest zit in het oor van het veulen (smerig)). Als je het lijfje dus ziet zitten, dan moet je hem er met een tekentang uitdraaien (kan ook met je vingers draaien maar dan heb je meer kans dat de kop erin blijft zitten!) om te voorkomen dan die kop erin blijft zitten. daarna kun je er een desinfecterend middel opdoen (niet voordat je hem eruit gehaald hebt hoor! dan kotst ie een smerig goedje uit in de huid van het veulen).
Nouja als het lijf er al af is, maar de kop zit er nog in dan moet de teek wel dood zijn maar dan kan het gaan onsteken en kan het zo zijn dat het veulen daar last van krijgt. mijn pony had dit toevallig 2 weken terug en de dierenarts zei eerst laat maar even aanzien. want het hoeft niet erg te worden. maar mijn pony hield vocht vast en kreeg lichte verhoging. dus dan moet je de dierenarts er wel bij halen. oook vanweg de kans van de ziekte van lyme, maar wees gerust dat hoeft niet!
als het helemaal niet met een teek te maken heeft, zou ik het ontsmetten en verder elke dag goed in de gaten houden.

van die kale plekken, dat kunnen verschillende dingen zijn. dat kun je het beste even aan de da laten zien.

succes!

Pepcel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 15:44

oja, mijn pony heeft 2 weken terug een ontstekingsremmende kuur gehad van een aantal dagen (om de dag een spuit).

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie