Mok + rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Mok + rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 20:21

Laatst was ik bij een bekende, (Ik geef haar af en toe wat rijtips). Op een gegeven moment toen ze de hoeven van haar paard aan het uitkrabben was, zag ik dat haar paard mok had een niet een klein korstje, maar over de gehele kootholte, het is een beetje roodachtig. Nu smeert ze er wel Mokzalf op alleen mijn vraag is dus: Zij gaat wel gewoon rijden terwijl haar paard mok heeft.... Lijkt mij niet slim? Of denk ik nou weer krom? Omdat een paard een bepaalde beweging maakt als hij stapt draaft of galopeert. Lijkt het mij niet bepaald fijn voor het paard als er dan iemand op hem rijdt of longeert? Wat is jullie mening?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 20:29

In een eerder topic over mok schreef ik dit over onze Ameretto, die soms ook heftige mokaanvallen heeft:

Karin schreef:
Volgens de veearts kunnen we gewoon rijden (uiteraard wel voorzichtig en niet door de bagger): Ret is niet kreupel en alleen door hem in beweging te houden zorgen we voor een goede bloedcirculatie en vochtafvoer. Door het rijden barsten de drie grote kloven in zijn kootholte wel open, maar na het rijden moeten we de voet goed schoonmaken met een handdoek (korstjes eraf) en dan de 'gele verf' goed inmasseren. Ook de drie 'schone' kootholtes moeten we behandelen: voor het rijden met vaseline (om ze soepel te houden) en na het rijden met Dermapet/hydrocortiderm.


Onze veearts raadt dus aan om juist WEL te rijden, maar je moet wel uitkijken waar je rijdt (niet door de blub dus of veel door mul zand) EN je moet de kloven soepel houden.

Natuurlijk moet je niet gaan rijden als je paard duidelijk kreupel is of pijn heeft. Bij Ameretto is het vaak één dag zo erg dat hij echt met een dik been staat, dan stappen we alleen met hem aan de hand. Maar zodra dat over is, gaat hij weer gewoon (voorzichtig) onder het zadel.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 21:21

Sting, mn haflinger, heeft vrijwel altijd mok. Ik smeer er bijna altijd wel uierzalf op (mokzalf er altijd opsmeren word een beetje prijzig) en dan word het niet groter. Vooral in de herfst heeft hij er veel last van.
Maar ik rijd wel gewoon omdat ik anders helemaal niet kan rijden. Ik ga wel als het erger is niet springen, omdat het dan daar flink uitrekt! Verdrietig

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 23:18

je kunt mok van binnenuit aanpakken met Chevadonyll, een kruidenmix, wat de samenstelling van het bloed verandert. Even wennen: liter water koken en een zuinig eetlepel kruiden erin, minstens 1 uur laten trekken en door slobber of water geven. 3 weken achter elkaar en dan 1 a 2 keer per week, helpt echt erg goed. Als bijkomend voordeel heeft Chevadonyll dat door gebruik de temperatuurhuishouding van het paard beter geregeld wordt, waardoor hij niet zo'n hele dikke wintervacht krijgt!! Haha!
Zoalng het paard er verder niet keupel bij loopt, inderdaad gewoon blijven rijden en goed droog proberen te houden. Tip bij paarden met veel behang: zo nu en dan de lokken opsteken met speldjes Verward om frisse lucht erbij te laten...

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 12:34

door het rijden blijft het soepel en kan het dus geen kwaad. mits hij er dus niet kreupel op loopt. er zijn pilletjes en drupples te koop bij verschillende ruitersprotzaken die je door het voer kunt doen deze werken naar mijn mening vele malen beter als de zalf, en het is daarnaast ook nog handiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 16:54

Bedankt voor alle reacties, Nu heb ik vanmiddag weer even gekeken met het rijden en het paard was absoluut niet voorwaarts, terwijl deze er anders absoluut geen last van had hij was eerder te snel. Maar hij loopt absoluut niet kreupel/onregelmatig..... Wat vinden jullie?
Ik kan natuurlijk niet voor haar beslissen of ze wel of nie gaat rijden maar ben alleen erg nieuwschierig of dit wel kwaad kan in zijn algemeenheid....