Mijn lieverdje is hoefbevangen :( Ik word gek!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Mijn lieverdje is hoefbevangen :( Ik word gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 10:30

Hallo,

Ik ben helemaal over de rooie dus moest ik het even kwijt hier, mijn pony is dus hoebevangen...
ik zal even het hele verhaal vertellen, mijn vorige pony is overleden aan hoefbevangehid, gol was wel al 31 maar zodra iemand het woord hoebevangen in mijn buurt noem ga ik al over de rooie...

Nou goed ik had donderdag gereden, op zand was er niks aan de hand maar op de tergweg was ze een beetje traag over het steen, noormaal is ze harstikke vlot dus dat was raar, maar ze was net bekapt dus daar kon het niet van komen. Nou ik zette der weer terug in de wei en ze was een beetje stijfjes, niet kruepel of iets maar niet heleemaal soepel.

Nou het zat me dus giganitisch dwars, s'ochtends voor school nog gekeken en het zat me dus al helemaal niet lekker. s'middags na school weer terug en was ze echt slechter geworden, nou aan iedereen die ik kon vinden laten zien en iedereen zei nee joh valt wel mee gewoon dordat ze bekapt is...
Nou ja ik was al helemaal over de rooie en dacht echt dat ze doodging Huilen
nou iedereen zei dus niet aanstellen gewoon door het bekappen, s'avonds weer terug en mijn ouders meegenomen om te kijken ik kon ongeveer alleen maar huilen dat ze hetzelfde als gol stond.

Nou op stal aangekomen, ik draaide ongeveer door, de hoefsmis zou al komen kijken maar daar wilde ik niet opwachten, hebben we de dierenarts gebeld, die kwam een half uurtje later gelijk en die zei dus gelijk ze is echt hoefbevangen en ze moet gelijk mee naar de kliniek...
trailer in en naar de kliniek, een half uur later stond ze daar gewoon dus...

echt heeeeelemaal over de rooie ben ik, hoe kan dit nou weer gebeuren Huilen Huilen Huilen wat doe ik fout... ze is helemaal niet veelst te dik!!
nu zijn er foto's gemaakt, het was heel ernsitg maar ze had der eerste medicijnen s'avonds gelijk gehad en daar had ze iets op gereageerd, dus nu moeten we alleen maar hopen... ze staat met der voetjes in het verband en mag helemaal niet lopen...

en nu kan ik gewoon niks doen dan afwachten en ik word gewoon helemaal gek.. ze moet echt beter worden!!!

nou ik moest het even kwijt, sorrry voor het lange verhaal...
hebben jullie ook paarden die echt beter zijn geworden?

kus Lin Huilen Huilen

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...


Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:53

Bij sommige paarden blijft het bij 1 eerste keer en hoeft de hoefbevangenheid niet chronisch te worden. Je bent er snel bij, dat scheelt. Blijft natuurlijk wel dat kleine dikke ponietjes er gevoelig voor blijven... dus zorg dat ze niet te veel eiwitten binnen krijgt.

Voor nu heel erg veel sterkte!

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:59

je verhaal lijkt echt heel erg op dat van mijn verzorgshet.....
Die was ook helemaal niet dik, eerder magerder, en stond ook niet op een land vol vers gras.
Het was eigenlijk van de ene op de andere dag, en de pony die bij Diesel (verzorgpony) in het weiland stond is veel gevoeliger voor hoefbevangenheid, maar had (en heeft) er helemaal geen last van.
Heel vreemd allemaal....
Diesel kreeg pijnstillers, en we liepen vel met hem, maar het ging maar niet over.
Toen is ie op een stukje zand gezet, wat we elke dag natspoten.
Weer geen verbetering!
Nu staat ie op een manege, en het is echt ontzettend raar maar hij is zoooo opgeknapt! Hij loopt nu bijna weer goed, maar heeft zo zijn slechte dagen, dat ie echt niet goed loopt.
Maar Diesel is nog steeds niet echt beter geworden, en ik weet niet of hij ooit echt beter wordt Verdrietig
Zie ook dit topic: [MD] op raadselachtige manier hoefbevangen..

sterkte ermee!

Romeo Lovers

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:35

Lin... Lovers ik vind t echt zo k*t voor je... Maar je moet wel hoop houden hoor! Je bent er vroeg bij, de medicijnen slaan aan, er zijn genoeg paardjes die er vanaf komen hoor! Als ik iets voor je kan doen moet je t zeggen! Ach gut
Kus

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 13:54

OOh!! wat erg! mijn paard heeft het ook gehad. Was een shire en was erg ziek. Een koliekaanval ging helemaal verkeerd. Door de gifstoffen in haar bloed werd ze hoefbevangen. Ze had dus alles tegelijk! Dit is niet goed gegaan. We hebben haar op het laatste moment moeten laten inslapen. Nadat we erachter kwamen dat haar bloed een heel verkeerde samenstelling had. Niet door de hoefbevangenheid. Dat was ook ernstig, maar dat kon nog wel goedkomen.

Hoop blijven houden hoor meid! Het kan allemaal nog goed komen. De dierenartsen in de kliniek doen alles wat ze kunnen en in betere handen kan ze op dit moment niet zijn!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 14:18

wat voor paardje is het? En had je hem in een weiland vol gras staan?

Sterkte iig.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 19:50

ze staat nu iniedergeval in goede handen.... maar ik ben gewoon heel erg bang!
Gelukkig is ze wel vrolijk, dus dat scheelt, ze is alleen pissig dat ze niet naar buiten mag en geen eten meer mag!

Ze is trouwens een kruising tusen een ijslander en een dartmoor..
heeft iemand nog tips????????

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:52

Ik heb je al gePB't maar ik niet meteen wanhopen hoor! Mijn paard was ook hoefbevangen, compleet met gekanteld hoefbeen in het ergste stadium (sincker) en hij is nu weer helemaal goed! Hij kreeg het ook na een koliekoperatie (die hij overigens ook maar kantje boord overleefd heeft...) vanwege de gifstoffen in zijn lichaam. Dat is een half jaar geleden en inmiddels hebben wij onze eerste wedstrijd al weer gehad (en een wp en tweede plaats rijker) en heb ik zelfs afgelopen vrijdag een crosstraining gevolgd bij Rob Jansen en dat ging super. Dus herstel is mogelijk, niet meteen wanhopen!

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 19:54

heel erg bedankt voor je pb!!
Troy heeft ook de ergste vorm, en indd ook sincker...

het vreemde is dat de dierenarsten haar niet te dik vinden, maar het komt toch waarschijnlijk wel door suikers...

maar goed bedankt voor de tip! ik ga het zeker proberen!!
en ik probeer niet te wanhopen....

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:55

Ik heb wel eens gehoord dat ijslanders echt heel weinig mogen hebben. In principe zou goed hooi genoeg moeten zijn. Mijn vroegere pony is ook hoefbevangen geweest. Gelukkig is dat weer goed gekomen alleen blijven ze er wel extra gevoelig voor. Hij kreeg daarna bijna niets meer te eten en moest veel bewegen, voor de doorbloeding in zijn hoefjes. Op het land mogen ze alleen als er bijna niets meer staat, jong gras is funest. Succes verder met hem, je was er in elk geval op tijd bij.

XANTHA

MaiNat

Berichten: 3471
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 11:02

Misschien moet je hem laten testen op de ziekte van Cushing. Dan is de oorzaak een goedaardige tumor. Mijn verzorgpony had ook hoefbevangenheid en hij bleek het niet te hebben. ook moet je goed opletten dat je hem geen pijnstiller Phenylbutazone geeft. Dit kan namelijk dodelijk zijn. Heel veel succes met Troy en ik hoop dat hij auw weer beter is.

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

MaiNat

Berichten: 3471
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 11:02

Misschien moet je hem laten testen op de ziekte van Cushing. Dan is de oorzaak een goedaardige tumor. Mijn verzorgpony had ook hoefbevangenheid en hij bleek het niet te hebben. ook moet je goed opletten dat je hem geen pijnstiller Phenylbutazone geeft. Dit kan namelijk dodelijk zijn. Heel veel succes met Troy en ik hoop dat hij auw weer beter is.

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:46

but mag toch helemaal niet meer? Ze geven nu toch altijd dat quadrisol?

Snowgirl38

Berichten: 1136
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 16:06

Mijn vorige paardje had ook wel eens last van hoefbevangenheid doordat de manege eigenaar te vet voerde, we gaven haar dan homeopatische druppels: Arnica en Ledum ik weet alleen de hoeveelheid niet meer. En die tip had ik van iemand gekregen die het weer in een boek had gelezen.
Succes ermee en inderdaad nat zand o.i.d. in de stal vinden ze dan ook erg prettig

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 16:26

Ook mijn paard is in het verleden hoefbevangen geweest en doet nu alles weer!
Ik pas nu nog wel heel erg op, ik probeer haar slank te houden dmv training (bewegen is nu erg goed, zorgt voor een goede doorbloeding in de hoef), kijk dus uit met voer en laat haar beperkt grazen.
Heel veel succes en wanhoop niet!!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 18:44

Hoi,

het was iniedergeval geen cushing, ze hebben foto's gemaakt enzo en ze is echt duidelijk hoefbevangen!
Ze krijgt nu alleen maar hooi en een hoop medicijnen...

Ze mag tot juli niet meer de wei in en ze mag dus inderdaad gewoon niks eten waar suiker enzo inzit..

ze reageerde goed op de medicijnen, ze krijgt vanaf vandaag 1 injectie minder en woensdag of donderdag moet ze speciaal beslagen worden...

ik heb laminaze besteld, heb er toch wel een aantal goede verhalen over gehoord, en het kan natuurlijk nooit kwaad!!

bedankt voor alle reacties!!

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 19:27

Laat je nog weten hoe het verder gaat??

Dag, lieve Kristal...

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 19:32

Als ik iets weet laat ik het gelijk weten!!

lief dat iedereen meeleeft!!

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 en 21 bezoekers