Gezocht: Paarden met zichtbare gebreken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FromNorway

Gezocht: Paarden met zichtbare gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 13:59

In opdracht van het Lectoraat Welzijn van Dieren ben ik bezig "eigen" fotomateriaal te verzamelen voor welzijns- en gezondheidskenmerken bij paarden en daarbij behorende problemen. Vooral de uiterlijke kenmerken die goed vastgelegd kunnen worden op foto, zijn voor dit project erg interessant. In feite gaat het dus om snotneuzen, brokkelhoeven, schimmelinfecties, drukplekken, dikke paarden, dunne paarden etc. etc.

Het materiaal zal gebruikt gaan worden voor posters, onderwijs- en cursusmateriaal. Uiteindelijk is het doel het welzijn verbeteren van alle paarden in Nederland! Zoals je weet is een goede kennis het begin voor het oplossen van problemen.

Je begrijpt dat het moeilijk is paarden met welzijnsproblemen te vinden en te mogen vastleggen. Mijn vraag is of iemand een paard heeft met zichtbare welzijnsproblemen en toestemt met het feit dat ik deze vastleg op foto. In dit geval kun je me een berichtje sturen.

Er wordt zeer discreet omgegaan met persoonlijke gegevens. Tenzij er een uitdrukkelijke wens is, zullen er geen namen, adressen of plaatsen openbaar worden gemaakt bij dit project.

Ik hoop dat jullie mee willen werken om dit project tot een goed einde te brengen.

Nick1963

Re: Gezocht: Paarden met zichtbare gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:25

Op de paardenmarkt?
En welzijnsproblemen zijn vaak ook niet zichtbaar........ paarden die 24 uur binnen staan.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 14:28

Ik moet toestemming hebben van eigenaren, dus ik weet niet of dat goedkomt op een paardenmarkt, maar een goed idee, ik ga het proberen!
Inderdaad, de meeste welzijnsproblemen zijn onzichtbaar, maar als het om gezondheid gaat, is er ook veel wel zichtbaar... En dat wil ik graag op de foto!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:40

Ik heb een shet met schuurplekken tav reactie op voer.
Als je wil, kan ik wel fotos maken... Tis alleen niet op een fijne plek, onder de anus.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 15:47

De bedoeling is dat ik de foto's maak, in verband met copyright... Weet niet of je dat goed vind?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:51

Ik denk dat je wel goed onderscheid moet maken tussen welzijnsproblemen en fysieke problemen. Een paard met een snotneus heeft een fysiek probleem, maar zijn welzijnssituatie hoeft niet in geding te zijn. Een 'kerngezond' paard dat 23 uur per dag op stal staat heeft misschien geen fysiek probleem, maar wel een (onzichtbare) slechte welzijnstoestand.
Zichtbare welzijnsproblemen zijn volgens mij stereotiep gedrag als weven of luchtzuigen. Je noemt echter vooral zichtbare fysieke problemen als voorbeelden waar je foto's van wilt hebben.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 16:41

elanor schreef:
Ik denk dat je wel goed onderscheid moet maken tussen welzijnsproblemen en fysieke problemen. Een paard met een snotneus heeft een fysiek probleem, maar zijn welzijnssituatie hoeft niet in geding te zijn. Een 'kerngezond' paard dat 23 uur per dag op stal staat heeft misschien geen fysiek probleem, maar wel een (onzichtbare) slechte welzijnstoestand.
Zichtbare welzijnsproblemen zijn volgens mij stereotiep gedrag als weven of luchtzuigen. Je noemt echter vooral zichtbare fysieke problemen als voorbeelden waar je foto's van wilt hebben.

Je hebt gelijk. Het gaat er in dit project om dat de foto's in context geplaatst worden. Zo is bijvoorbeeld een snotneus een fysiek probleem, maar dit wordt in het onderwijsmateriaal gelinkt aan ventilatie, tocht etc. In audits (inspecteurrapporten) wordt welzijn opgedeeld in de uiterlijke kenmerken, algehele gezondheid, huisvesting/ klimaat, voeding en water, managment en arbeid. De gezondheid is dus een categorie in het totale welzijn.

Maar indeed, het woordgebruik is een beetje ongelukkig gekozen.

Maargoed, behalve alle taalfouten en andere dingen waarover we kunnen gaan discussieren, zijn er meer mensen met een paard met een fysiek probleem die ik op de foto mag zetten voor dit project?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:15

je bent welkom hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:17

Uhm telt een grote scheur in hoef ook, waarvan je kunt zien dat hij weg komt uit de kroonrand??
Ik kan er eventueel een foto van maken ;) Mijn (verzorg) paard heeft dat namelijk.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:18

paard met een bokhoefje?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:18

Ik heb foto's van mijn paard na een zeer zware koliek operatie met veel complicaties (bloedvergiftiging, ontsteking wondgebied, ernstige doorlig/drukplekken door extreem ondergewicht tgv operatie)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:19

hier ook.
ik heb een pony met schilfers in de staart en manen. en dit is een grote 'wond' geworden bij de schoft.
welkom in hilversum

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 13:44

Bedankt voor de reacties, alle bovengenoemden zijn welkom! Ik zal jullie over een week even een berichtje sturen om een afspraak te maken, ik moet met het OV, dus dan is het gemakkelijker om in een keer door te gaan.
Jullie horen van me, alvast super bedankt!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:37

oh dan heb ik het niet helemaal goed begrepen, de openingspost ;)
Onder eigen verstond ik, van mij :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:39

de mijne heeft drukplekjes en X benen achter (ik weet niet of je dat als een welzijn's probleem bestempeld) maar in princiepe ben je welkom..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:46

Wat dus nu grappig is, dat je foto's gaat maken bij mensen voor welzijns problemen,
van wie de paarden prima zorg hebben.
Echter wel een fysiek probleem...

Dat is eigenlijk een beetje komisch..
Stel je zet de wond op de schoft op de foto, dan is het niet eens het probleem dat het dier verwaardeloost is of zo,
terwijl er wel zo'n soort tekst bij zou kunnen komen te staan?

Aangezien hier op bokt, niemand zijn verwaardeloosde paard voor een fotoshoot gaat aanbieden. Denk ik...

(weet nog een haflinger die zich nu van top tot teen openschuurt, echter die is al in behandeling.
Dier wordt echt goed verzorgt, zou dus raar zijn ... als die later met al zijn kapotte plekken op een poster zou
komen met een verwaardeloost huidprobleem...)

fysieke problemen zijn indirect welzijnsproblemen (tasten het welzijn van het paard aan...)
Echter fysieke problemen hoeven niet te komen door welzijns problemen... dus die link is wat raar...
Aangezien je dikgedruk aangeeft juist welzijnsproblemen te willen weergeven...
Niet als kritiek bedoelt, maar als attentie puntje om over na te denken.

Denk dat je dat in je posters goed moet uitleggen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:47

FromNorway schreef:
elanor schreef:

Je hebt gelijk. Het gaat er in dit project om dat de foto's in context geplaatst worden. Zo is bijvoorbeeld een snotneus een fysiek probleem, maar dit wordt in het onderwijsmateriaal gelinkt aan ventilatie, tocht etc. In audits (inspecteurrapporten) wordt welzijn opgedeeld in de uiterlijke kenmerken, algehele gezondheid, huisvesting/ klimaat, voeding en water, managment en arbeid. De gezondheid is dus een categorie in het totale welzijn.

Maar indeed, het woordgebruik is een beetje ongelukkig gekozen.

Maargoed, behalve alle taalfouten en andere dingen waarover we kunnen gaan discussieren, zijn er meer mensen met een paard met een fysiek probleem die ik op de foto mag zetten voor dit project?

Het risico is dat foto's een eigen leven gaan leiden, en dat de onderschrift onder een foto het hele verhaal kleur gaan geven, zowel positief als ook negatief. Een foto van een natural gehouden paard met manen die in de klit zitten op een een beetje modderig stuk land krijgt hier op bokt al veel te snel de stempel "verwaarloosd", laat staan dat je er een campagne mee gaat voeren....
Nogmaals, het commentaar bij de foto kan de foto maken, en breken...

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:50

Ik denk ook dat niemand echte welzijnsproblemen op de foto laat zetten..

Ik heb wel foto's van mijn veulen die duidelijk te weinig voer kreeg... Hij staat nu gelukkig op een andere stal en ziet er veel beter uit... Dat soort dingen zullen wel voor kunnen komen.. maar is lastig op de foto te zetten voor jou. Want het probleem is al zo goed als voorbij...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:52

@ Cassidy, Je hebt gelijk.. dan krijg je dit...

zwaar verwaardeloosde fjord...
Die onder de blubber zit.... Zielig!!!
http://lh5.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/Sww8t ... %20020.JPG

(grinnik, dat is mijn zwijn.... die dus best een droge stal heeft met vlas...
en op het beton kan staan, maar dus zelf liever in de blubber van het weiland woont... tja... Wat is welzijn..
Denk dat niet paardenkenners zo'n zwarte pony heel zielig kunnen vinden)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:53

Een dier dat in de groei zit kan er weleens wat schraal uitzien. En een moddervet veulen/paard is ook niet gezond.....

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:10

Cassidy schreef:
Een dier dat in de groei zit kan er weleens wat schraal uitzien. En een moddervet veulen/paard is ook niet gezond.....

Ik ga er niet te veel over uitwijden... Je hebt gelijk, schraal is alleen maar goed en een jong paard wat te zwaar is wordt belemmerd in de groei. Echter had hij een doffe vacht, was mager, waardoor de spieren niet konden ontwikkelen en het veulen als "oh zo rustig" bestempeld werd. Zo zag je hem ook nooit door de wei/bak huppelen. Nu hij eindelijk voldoende voeding krijgt, begint hij praatjes te krijgen, glimt zijn vacht, is hij vrolijk, huppelt hij wel vrolijk door de bak, kijkt helder uit zijn ogen en beter nog... hij groeit!!

Ik was al eerder was bij die stal. Vriendin van mij kwam later met haar veulen waar hij mee samen stond. Ik heb dat veulen 6 weken niet gezien, had hem zo voorbij gelopen als ik niet wist dat hij het was! Ze waren 6 weken terug ongeveer even groot, nu is die van mij 8 cm groter!! Daarbij kan het andere veulen die van mij niet eens bij houden omdat hij geen energie heeft. Zijn vacht is dof en de brutale blik is veranderd in de blik van een dood vogeltje..

Gelukkig hebben we het nu zelf in de hand.. en komt het echt wel goed met de kleine mannen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:15

Weet nog een paardje met welzijnsprobleem..
fjordje (oke x ), diertje is met 4 1/2 maand gespeend, en staat 24/7 op stal sinds dien.
Mag er 1 x per week uit, is dan niet te hanteren (goh, wat gek).
Mensen niet aan verstand te peuteren dat zo'n paardje lekker buiten moet met vriendjes.
(hun reactie, heeft al lang genoeg buiten gelopen...)
Hoe leg je zo'n welzijnsprobleem vast????
Krijgt eten, water, staat in schone stal.... ziet er dus prima uit....

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:42

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:54

Er is vast wel een mooie foto te maken van de levenloze blik waarmee paarden op sommige pensionstallen 23 uur per dag in hun box staan. Met een beetje geluk kun je vaak ook een bordje met de hoeveelheid voer erop vinden waar al snel 5 tot 8 kilo krachtvoer per dag op staat vermeld.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 21:33

Mensen.

Het gaat er hier niet om dat er posters komen met plaatjes waarbij staat dat "dit paard verwaarloosd wordt". Het gaat erom dat mensen problemen leren zien, ook mensen die geen verstand hebben van paarden.

En tuurlijk, mijn hollebolleknolle staat ook af en toe met de modderkluiten in het haar... En tuurlijk, ze heeft wel eens een snottebel... Dat is niet meteen een probleem, maar wanneer bijvoorbeeld een manege geinspecteerd wordt, en een inspecteur ziet daar 30 paarden met modderkluiten én snotneuzen staan, moet er een belletje gaan rinkelen.

En inderdaad. Ik vind zelfs dat een paard 8 - 10 uur per dag naar buiten moet. Jammer genoeg zijn er veel mensen die denken dat als het er mooi uit ziet, het ook goed is met het paard.

Hier kunnen we ongetwijfeld nog uren over discussieren.

Het gaat er nu echter om dat een project gestart is om mensen bekend te maken met zichtbare welzijns(gezondheids)problemen, omdat, ik weet het: de meeste bokkers kunnen zich dit niet voorstellen, veel mensen niet eens weten hoe een snottebel bij een paard eruit ziet.

Ik wil jullie nogmaals vragen geen grote discussies te voeren. Wanneer je niet wil dat jou paard gefotografeerd wordt, reageer dan niet meteen alsof dit een belachelijk project is. Het gaat er niet om iemand zwart te maken. De foto's worden ook niet gebruikt met een dergelijk onderschrift als mishandeling of verwaarlozing. Uiteindelijk gaat het er om dat mensen problemen gaan herkennen, en het welzijn verbeterd wordt. En dit kan het beste met foto's.