Hoefkatrol medisch behandelen, of "eruit" trainen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37606
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:45

ik geloof ook niet dat het erfelijk is..wel de aanleg ervoor..paard meer op de voorhand gebouwd enz. Maar ik zou het misch. ook niet geloven als ik het zelf niet meegemaakt had..dus ik snap wel dat mensen het niet geloven,vindt het alleen jammer dat ze er niet open voor staan..

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:26

Wij hebben op stal 3 paarden met HKO.Eentje is ingespoten,2 niet.
Alledrie worden ze nu volgens de methode van AdB gereden en ze lopen alledrie super

jirina

Berichten: 629
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 01:29

Hoefkatrol HKO is een benoeming die gebruikt wordt bij de brede spectrum aan klachten in de hoefkatrol gebied in de hoef.
Al daarom is de erfelijkheid niet waarchijnlijk.

Het is me nu duidelijk gevorden dat er (tenminste) 2 diverse HKO bestaan. Daarom zijn diverse HKO paarden geholpen met zuiver het "rechtrichten" van AdB., terwij de anderen naar Strassertrim moesten zoeken.

De eerste type wordt veroorzaakt door de eenzijdige overbelasting van een voorbeen. In meeste gevallen door consequent niet correct rijden.

Hier was HKO in de hoef rechtsvoor die daardoor platter is gevorden. Deze vorm laat ons zien dat het paard zijn meeste gewicht hier op plaatst. De andere been, die minder belast werd heeft waarschijnlijk meer contractie ontwikkeld door minder hoefmechanisme en minder belasting.
In de vrije natuur zouden paarden hun benen niet onredelijk eenzijdig belasten. Dus een hoge/lage hiel syndrom komt bij de wilde paarden niet voor.
Deze HKO is door gericht rechtrichten goed te genezen. Namelijk de oorzaak - de eenzijdige overbelasing wordt weggenomen.

De tweede type van HKO betreft paarden met jaren lang hoge hielen en diepe straalgroeven in de voorhoeven. Hier is HKO vaak in de beide voorbenen aanwezig. Bij deze paarden zijn de ingegroeide steunsels de oorzaak van de pijn. De steunsels(bars) groeien diep naar binnen onder de stral en worden met elke stap tegen de katrol bursa gedrukt. Het gevolg van jaren lange overbelasting is de hielpijn in beide hoeven, vaak vage klachten, door vergote druk in de bloed komen vergrotingen van de kanalen in de hoefbeen die op de foto kunnen zichtbaar worden. Deze vergrotingen zijn volgens Strasser echter niet pijnlijk.
Pijn bij deze paarden is niet door rechtrichten volledig te genezen want de oorzaak- steunsels - bljft.
Hiervoor heeft duitse veterinair mw. Strasser een trim ontwikkeld.

Zij heeft meerdere paarden met HKO genezen. Altijd betroft het hier de paarden met hoge hielen en ingegroeide steunsels.
Om een beter begrip te hebben van een "ingegroeide steunsel" zal ik jullie aanraden om in mijn fotoalbum over paarden hoeven gaan kijken.
Ik heb daar een map geplaatst met de naam "hiel pijn, katrol, steunsels". Hier is een foto van de hoefcapsule die heel pijnlijke gecontraheerde steunsels heeft. (voor deze album kijk in mijn profiel).
Of er nog meerde vormen van HKO zijn weet ik niet.

met vriendelijke groeten
jirina

Elisa2

Berichten: 37606
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:35

hee bedankt Jirina ik vondt het leerzaam om te zien..ik geloof wel dat het zo is zoals jij het zegt..

jirina

Berichten: 629
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:57

Jij bracht me aan die idee. Toen jij zei dat de eene overbelaste hoef plat was en de andere stijl.. Dan ging het lichtje branden. Dank je ook voor deze opmerking, nu kan ik het beter begrijpen.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 00:01

Ik heb ook een aantal keren ADB te werk gezien bij mij op stal...

Ten eerste vind ik het ieder goed recht om zelf zijn keuze te maken wat hij of zij met zijn paard doet...

Wat me opvalt bij hem is dat het een speciaal slag volk is dat bij hem komt. Deze mensen aanbidden hem één voor één... Allemaal erg leuk maar niet erg realistisch aangezien het niet een methode is dat voor ieder paard werkt.... Ik geloof er namelijk niet in om via één methode te werken... Ieder paard is anders en heeft dus een aparte aanpak nodig...
Rechtrichten is absoluut noodzakelijk. maar er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.

Ik ken een paard dat hier absoluut niet mee om kon gaan. Het is erg scheef en erg dominant en deze methode had als gevolg dat ze erg gespannen werd. nog meer vast ging houden en nog geïriteerder werd.
na een tijdje ook bokkend en protesterend door de bak heen ging...( ze lestte niet bij antoine zelf maar bij een leerling) Op zo'n moment is er geen ruimte voor een andere oplossing voor dan de "standaard" methode.

Waar ik me ook aan kan iriteren is dat meneer de Bodt geen discussie aangaat met mensen.. Ik kan me best voorstellen dat hij hier zijn energie in wil steken. Maar op het moment dat er iets voorgesteld wordt waar hij het niet mee eens is. worden de schouders opgehaald of loopt hij zelfs weg... Vind ik erg arrogant en niet heel sympathiek van hem terwijl bij beide toch het welzijn van het paard toch voorop zou staan.

Aan de andere kant zie ik paarden binnen komen op bijna drie benen die toch echt op vier gaan lopen na een tijdje... Maar hierbij valt op dat de ruiter toch een heel groot aandeel hierin heeft. Er zijn goede ruiters die super rijden en door deze methode erg hun paard verbeteren.

Maar helaas zie je deze mensen niet heel veel. Over het algemeen heb ik veel stuntels gezien mensen die amper op het goede been kunnen lichtrijden en zich dan afvragen hoe het komt dat hun paard kreupel wordt...
deze mensen zie je dan regelmatig terugkomen en vervolgens loopt hun paard net zo als de vorige keer... Dus ik denk dat het een super methode kan zijn. Mits je hier voldoende begeleiding bij krijgt. En dit probleem ook voldoende bij jezelf zoekt en dus bereid bent om er iets aan te doen. Het is geen methode om zelf aan te gaan knutselen.

Zelf geloof ik er niet in om volgens één methode te rijden.. Er zijn verschillende dingen die rechtrichten bevorderen. Maar er zijn ook oefeningen van antoine die ik absoluut wel zou meenemen... Ook is het een grote bewustwording van het rechtrichten en ook het belang van rechtrichten komt hier heel duidelijk naar voren..

Al met al denk ik wel een goed methode waar ook zeer goede resultaten bij worden behaald.. Maar vind antoine absoluut geen heilige...

Grin met een dikke knipoog naar bets. Knipoog

Groetjes joyce

toch wel respect ook voor DPB.... Sterkte ermee.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:38

joycje schreef:
Al met al denk ik wel een goed methode waar ook zeer goede resultaten bij worden behaald.. Maar vind antoine absoluut geen heilige...

Grin met een dikke knipoog naar bets. Knipoog


Het gaat idd om de resultaten en vaak de mensen die bij hem komen, weten vaak niet meer wat ze nog konden doen voor hun paard. Zijn dus blij als het werkt Lachen . En ja... hoe mensen dan soms reageren..... is voor ieder voor zich *LOL* . Ik zeg maar zo: als het maar werkt. DAAR hou ik mij aan vast (dikke knipoog naar Joycje Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:53

Ik lees hier nu dat jullie zeggen, dat HKO in de platte voet zit, toch?
Hoe komt het dan dat ik altijd geleerd heb, dat je juist op moet letten met de steile, smallere hoef?

Vervolgens ken ik verschillende paarden met een 3-tje (in de steile voet), die niet eens zadelmak waren.
Dus door het rijden kan het dan niet komen.

kan ADB daar dan ook wat mee doen?

Verder hoort een gewone instructrice ook op rechtrichten te letten.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:10

runningkawa"]
Vervolgens ken ik verschillende paarden met een 3-tje (in de steile voet), die niet eens zadelmak waren.
Dus door het rijden kan het dan niet komen.

kan ADB daar dan ook wat mee doen?
[/quote]
Moet je even aan hem zelf vragen Haha! Ik zeg zelf eerlijk dat ik dat zo niet weet. Maar ik hoef me ook niet te verdedigen in naam van AdB dus dat scheelt. Ik heb hierboven alleen mijn visie van verhaal/ervaring verteld.

[quote="runningkawa schreef:
Verder hoort een gewone instructrice ook op rechtrichten te letten.

Ja inderdaad maar dat is nog best groot probleem in nederland schijnbaar, maar ik ben het helemaal met je eens OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:16

Vraag ik dan dat je je moet verdedigen?
Maar het hem vragen gaat zo moeilijk, als je er zelf niet komt.
En ook geen paard hebt, waarmee je er naar toe hoeft. Lachen

Ik vroeg het me gewoon af?
Dit omdat ik veel paarden afgekeurd heb zien worden daarop die pas, 2,5 -3,5 jaar oud waren en nog nooit een ruiter erop hadden gehad.
Deze paarden liepen trouwens niet kreupel, maar goed, de foto's waren niet goed.
Dus gewoon benieuwd Lachen

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:22

runningkawa schreef:
Vraag ik dan dat je je moet verdedigen?
Maar het hem vragen gaat zo moeilijk, als je er zelf niet komt.
En ook geen paard hebt, waarmee je er naar toe hoeft. Lachen

Ik vroeg het me gewoon af?
Dit omdat ik veel paarden afgekeurd heb zien worden daarop die pas, 2,5 -3,5 jaar oud waren en nog nooit een ruiter erop hadden gehad.
Deze paarden liepen trouwens niet kreupel, maar goed, de foto's waren niet goed.
Dus gewoon benieuwd Lachen

Nee dat vroeg je ook niet! Knipoog En vragen staat vrij, dus dat mag , ik heb gewoon eerlijk antwoord gegeven.

Moesten deze paarden gewoonweg gekeurd worden voor verkoop dan? Als ik zo vrij mag zijn om te vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:25

Ja, gewoon voor de verkoop
Vandaar dat dat er dan uitkomt.

Waren paarden die vanaf veulen in de groep liepen.
Dus ook geen stalpaarden of zo.

Zelf ben ik dus ook iemand die niet weet wat hij met de klassering van de DA moet.
Ik laat ze ook keuren, wil geen ellende
Maar daar integen ken ik paarden die stokkkreupel liepen, met op de foto goede benen, andere met 3tjes die Z sprongen.

Dus denk zeker dat het rijden een grote rol speelt.

maar toch krijg je ze met een 3tje bijna niet verkocht.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:35

Nee dat klopt inderdaad, je krijgt paarden met stempel 3 tje of wat dan ook en jij zit met probleem bij verkoop Verdrietig . Ik kan daar ook niet veel mee . Maar goed ik vraag me dus ook af hoe paarden voor en na goede training zo'n diagnose op foto zullen staan. Mij hebben ze dus ook beloofd gratis rontgenfoto's te laten maken na Tildren gebeuren, als het zo ver is.... weten ze je niet meer te vinden Boos! , ik heb zelf contact opgenomen en zeggen gewoon glashard: nee hoor dat is echt niet verteld, terwijl wij met 2 personen waren die dat gehoord hebben. Verward
Dus ja ik heb daar al geen zin meer in, om het aan te kaarten bij kliniek Schijnheilig .

Elisa2

Berichten: 37606
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:48

als je dit topic heel goed leest dan lees je dat die foto's weinig zeggen...scheve voeten zijn idd ook erfelijk..maar zoals ik al zei had mijn paard eerst 3/4 na 1,5 training van Antoine's methode gingen we terug en was het 1/2...vreemd he..even op joyce reageren..ik aanbid Antoine absoluut niet,maar hij heeft wel mijn paard van de slager gered en dat heeft hij er met een hele hoop gedaan vindt je het gek dat ze hem dan aanbidden? En je hoeft ook absoluut niet precies zo te gaan rijden zoals hij het zegt..dat kan toch niet..je moet gewoon zijn belangrijke en goede dingen meenemen en voor de rest daar je eigen manier op aanpassen,en ook zo dusdanig dat het ook op het paard past waar je op rijdt..want idd moet je iedereen paard anders rijden om hem recht te richten..maar Antoine noemt waarsch. de algemene methode omdat die het vaakst voorkomt,bij de bep. type paarden die doorgaans zijn pad kruisen.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:15

Het is natuurlijk zo dat Antoine de mensen op een heel zwak punt kan raken. En dat is de welzijn van hun paard... het is natuurlijk logisch dat paarden die gered worden van de slacht door zijn methode ongelooflijk veel geluk hebben. En hun baasjes zijn daar natuurlijk erg dankbaar voor...

niks mis mee natuurlijk.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:10

joycje schreef:
Het is natuurlijk zo dat Antoine de mensen op een heel zwak punt kan raken. En dat is de welzijn van hun paard... het is natuurlijk logisch dat paarden die gered worden van de slacht door zijn methode ongelooflijk veel geluk hebben. En hun baasjes zijn daar natuurlijk erg dankbaar voor...

niks mis mee natuurlijk.


Ik begrijp jullie beiden wel (Elisa2 en Joycje) wat jullie bedoelen. Antoine houd ook van vrouwelijk schoon en ja dat vrouwelijk schoon vind geweldig wat hij voor elkaar krijgt met hun paarden... Bloos
Maar goed dat is een bijzaak (voor mij *LOL* *LOL* )
Kijk het is altijd goed om paarden voor slacht weg te kunnen halen en daar nog wat mee te kunnen bereiken. Dat doet niet veel mensen hem na. Maar ja het is een samenhang van diverse mensen/instanties die ervoor gezorgd hebben dat zo'm paard daar bijna terecht komt Schijnheilig . Ach ja mensen het gaat in deze topic niet om meneer de Bodt als persoon zelf maar over hoefkatrol en het "eruit trainen", laten we daar maar even bij houden OK dan!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:34

Kimmes schreef:
Wij hebben op stal 3 paarden met HKO.Eentje is ingespoten,2 niet.
Alledrie worden ze nu volgens de methode van AdB gereden en ze lopen alledrie super


Even een correctie, er zijn er twee ingespoten!

Elisa2

Berichten: 37606
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:27

persoonlijk ben ik daar geen voorstander van..omdat je dan voor mijn gevoel een controlemiddel mist..maar goed als het werkt waarom niet..

sannegeurtje
Berichten: 180
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 23:14

Hoi, ik heb net met erg veel interesse deze discussie helemaal doorgelezen en wil ook wel even reageren op het een en ander gezegd is. Zal eerst even mijn ervaringen meededelen. Mijn vriendin heeft een paard dat eigenlijk al jaren niet lekker te rijden is. Ze kreeg hem niet lekker rond en nageeflijk, hij staakte vaak en met aansingelen zat hij altijd zowat tegen het plafond. Ze heeft het hele rateplan al gehad, w.b. dierenartsen en niemand kon haar helpen, totdat AdB een soort van clinic kwam geven op haar stal. ik ben daar wezen kijken en vind zijn manier van lesgeven heel goed. Juist niet alleen voor kreupele paarden, maar voor iedereen. Daarom ben ik het ook eens met de mensen hier die zeggen dat een goede instructeur oog moet hebben voor het rechtrichten, maar helaas wordt dit punt vaak overgeslagen en worden paarden gedwongen in posities die ze niet aan kunnen nemen, omdat ze niet rechtgericht zijn. AdB beweert ook helemaal niet dat hij een aparte manier van rijden heeft of apart is, hij zegt zelf ook dat het gewoon de traditionele Klassieke rijkunst is, die hij beoefent. Mijn vriendin heeft haar paard een maand naar België gebarcht en wij zijn daar ook een paar dagen wezen kijken en heb daar veel kreupele paarden zien lopen, die een stuk lekkerder gingen lopen in de loop van de dagen. Een paard kan wel na 10 minuten lekkeredr lopen, maar het is natuurlijk wel een proces. Het is al genoemd, door het paard recht te richten, wordt het ontstoken gedeelte minder belast, waardoor de ontsteking kan genezen, waardoor het bot weer rust krijgt en eventueel zelf weer wat aan kan groeien. Mijn vriendin haar paard was het enige paard dat ooit bij hem is geweest voor een maand, die niet rijp was voor de slacht. Tijdens de clinic liepen er ook veel paarden die nog niet kreupel waren en eerlijk waar ze gingen allemaal een stuk ruimer en met meer swung lopen.
Antoine heeft ook een dvd gemaakt, waarop hij 50 paarden heeft gefilmd, die hij allemaal zwaar kreupel binnenkreeg en waarvan de da'sen allemaal zeiden, breng maar weg, dei hij allemaal goed kreeg. Alleen jammer dat de DA'sen in kwestie niet willen reageren op de dvd.
Verder wil ik op nog een paar mensen reageren:
Citaat:
Met behulp van speciale rijmethode van Antoine is er absoluut een uitweg voor paarden met hoefkatrol

Die speciale rijmethodes zijn niets anders dan basisprincipes! die elke goede instrukteur behoort te kennen. Er zijn helaas heel veel paarden met "klinische" HKO wat nu exact de reden is waarom dat puntensysteem zo omstreden is, bovendien is het heel subjectief, vraag het aan 2 DA's en je krijgt 2 verschillende uitslagen.
Helaas kan zelfs AdB ruwe straalbeentjes niet meer gladmaken.
Vroeger zei AdB dat hij HKO kon genezen net zoals Jomanda zegt ook AIDS te kunnen genezen. Gelukkig lees ik hierboven dat hij tegenwoordig "niet goed-geld terug" garantie geeft, ik hoop dat hij op deze manier dan de rijkundige problemen rechtzet, maar ook eindelijk erkent dat HKO niet aan de ruiter ligt.

Ik snap niet wat hiermee bedoelt wordt? Dat het niet aan de ruiter ligt? Het is de taak van de ruiter om de natuurlijke scheefheid van het paard te corrigeren, dat is het hele principe, dus hoezo zou hij dat nu dan moeten erkennen?

Citaat:
Ik begrijp dit niet, bij mijn paard zijn echt duidelijk die onstekingen op de foto's te zien. Hoe gaan die dan weg, lijkt mij onmogelijk,want wat er zit zit er nou eenmaal.
Ik zou heel graag die foto's willen zien, want als dit waar is is er voor mijn paard blijkbaar ook nog hoop...

Het was eerder ook al genoemd, maar doordat je je paard echt rechtricht en dat betekent niet het hoofd recht voor je uit, kan ook betekenen dat je een flinke buitenstelling nodig hebt, krijg je een gelijke belasting op de benen, wat dus een grote druk weghaalt op het been wat eerder teveel werd belast. Hierdoor krijgt het paardenbeen meer rust en het ontstoken gedeelte natuurlijk, waardoor de ontsteking kan verdwijnen en het bot weer de mogelijkheid krijgt om te genezen. En dat is ook de reden waarom ontstekingsremmers vaak niet helpen, als je daarna gewoon op de zelfde manier je paard gaat belasten, dan verandert er dus niets en zijn ontstekingsremmers vaak van tijdelijke aard.

Citaat:
Ik zal zelf nog één ding hierover zeggen, want ik heb geen zin in ellelange discussie's die uiteindelijk toch nergens op uitlopen. Ik ben niet star in mijn overtuigingen of mening en als iemand met een goed argument komt opdragen wil ik er zelf over na denken wat het voor mij en mijn visie betekent. Maar tot nu toe zijn jullie met niet bewezen feiten aan komen draven waar ik gewoon niets aan heb.

Bets als jij denkt dat HKO niet erfelijk is adviseer ik je om eens elk willekeurig medisch boek open te slaan. Daaruit zal je misschien een stuk meer kunnen opmaken dan naar andermans verhaaltjes te luisteren.


HKO, komt voort uit de natuurlijke scheefheid van het paard en het kan zo zijn dat dat bij de ene erger is dan de ander en dat het dus in die zin erfelijk is, maar het is aan de ruiter om die scheefheid aan te pakken. Het wil dus niet zeggen dat als een paard een erfelijke aanleg heeft voor HKO, dat ie ook echt kruepel gaat lopen.

Citaat:
Wat me opvalt bij hem is dat het een speciaal slag volk is dat bij hem komt. Deze mensen aanbidden hem één voor één... Allemaal erg leuk maar niet erg realistisch aangezien het niet een methode is dat voor ieder paard werkt.... Ik geloof er namelijk niet in om via één methode te werken... Ieder paard is anders en heeft dus een aparte aanpak nodig...
Rechtrichten is absoluut noodzakelijk. maar er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.

Ik ken een paard dat hier absoluut niet mee om kon gaan. Het is erg scheef en erg dominant en deze methode had als gevolg dat ze erg gespannen werd. nog meer vast ging houden en nog geïriteerder werd.
na een tijdje ook bokkend en protesterend door de bak heen ging...( ze lestte niet bij antoine zelf maar bij een leerling) Op zo'n moment is er geen ruimte voor een andere oplossing voor dan de "standaard" methode.


Hoi, de reden dat dit slag volk(?) hem in jouw ogen aanbid, is misschien wel omdat ze jaren in de weer zijn geweest met een kreupel paard, dat afgeschreven wordt door de reguliere da'sen, dat opeens zonder pijn kan rondlopen.

Verder wil k nog één dingetje kwijt, ik snap echt niet dat veel da'sen niet naar rijtechnische kanten kijken, wanneer ze kreupele paarden krijgen. Er wordt vaak aan symptoombestrijding gedaan en dat terwijl een paard het meest gebruikt wordt om op te rijden en het ook meer dan normaal is dat veel problemen vanuit de rijkunst van de ruiter komt. Ik vind het erg jammer dat de DA'sen niet eens de moeite nemen om naar Antoine te luisteren en nog te beroerd zijn om te reageren op mailtjes en brienven van Antoine...maja nu koinkt ik waarschijnlijk ook als een of andere friek die helemaal blij is met Antoine.

Groetjes Sanne

Elisa2

Berichten: 37606
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 10:36

ik ben het helemaal met je eens!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 10:45

Overigens is dit een topic uit 2003 Haha! Haha! Haha!

sannegeurtje
Berichten: 180
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 12:02

Hihi, grappig uit 2003, maar is wel beter zo, anders krijg je tien topics die eigenlijk allemaal over hetzelfde gaan, alleen nu is het wel heel erg veel leeswerk als je eerst alles wat al gezegd is, door wilt lezen. Ik wil toch nog op een paar mensen reageren.
Citaat:
Vervolgens ken ik verschillende paarden met een 3-tje (in de steile voet), die niet eens zadelmak waren.
Dus door het rijden kan het dan niet komen.

kan ADB daar dan ook wat mee doen?

Verder hoort een gewone instructrice ook op rechtrichten te letten.

Dat kan idd niet door het rijden komen, maar dat is nogmaals het bewijs dat paarden van nature een scheefheid kennen in hun lichaam, dit is bij het ene paard erger dan het andere. De ene reageert feller op overbelasting dan de ander en de één doet er meer zelf aan als de ander. Hier kan AdB zeker wat mee, maar hij is echt geen held ofzo hoor, dat kunnen we zelf ook allemaal, als je het principe van rechtrichten maar snapt. Door middel van longeren aan de dubbele longe kan je de paarden ook rechtrichten.
Citaat:
Vroeger zei AdB dat hij HKO kon genezen net zoals Jomanda zegt ook AIDS te kunnen genezen. Gelukkig lees ik hierboven dat hij tegenwoordig "niet goed-geld terug" garantie geeft, ik hoop dat hij op deze manier dan de rijkundige problemen rechtzet, maar ook eindelijk erkent dat HKO niet aan de ruiter ligt.

Ik had dit stuk in mijn vorige bericht ook aangehaald en zat er nog even over na te denken. Ik weet nog steeds niet wat die niet goed geld terug garantie ermee te maken heeft. Maar paarden zijn idd van nature scheef en kunnen dus zelfs zonder te rijden al HKO krijgen, alleen door erop te rijden en niet op het rechtrichten te letten of op een totraal verkeerde manier, door hoofd bv. recht te richten recht voor je en dus niet aan de scheefheid in het hele lichaam te denken, kan je het erger maken. Dus als dat ermee wordt bedoelt dan dat het in eerste instantie niet aan de ruiter ligt, oke, maar de ruiter heeft de taak om die scheefheid, recht te maken. Staat ook in de quote hier beneden:

Citaat:
Ik weet niet beter dat HKO oorzaak is van verkeerde belasting, en dan kan komen door natuurlijke scheefheid van paard en door verkeerde rijtechnische gebeuren, kan dit nog ernstiger worden. Dat is mijn wetenschap.


Citaat:
Stel nou dat ik een paard met hoefkatrol ontsteking naar Antoine de Both breng. En stel dat zijn training werkt? Dan krijg ik een "genezen" paard terug, maar ja, en dan? Mijn rijstijl is daarmee nog niet veranderd, en als het door overbelasting komt en er meer gewicht op de achterhand moet komen en rechtrichten, maar dan moet ik dat toch eerst zelf kunnen doen. Anders komt het natuurlijk zo weer terug. En hoe zit het dan bij een kennis van mij? Zij heeft een fries van twee en een half, en 1 van 3. Allebei hoefkatrolontsteking. Maar hoe kunnen die nou overbelast zijn? De ene is nog niets mee gedaan, en de andere is een paar keer ingespannen. Dat lijkt mij toch niet overbelasten.

Over die Friezen, dat heb ik al duidelijk uitgelegd hierboven. W.b. je paard bv. een maand naar Antoine brengen en zelf niet komen en je paard loopt dan goed. Dat is helemaal niet de bedoeling. Als je je paard daar brengt, dan mag je iedere dag komen kijken en ook leskrijgen van Antoine. Dat zit allemaal in de prijs inbegrepen. Het heeft idd totaal geen zin om je paard daar te brengen, dat hun hem rechtrichten en dat jij hem dan mee naar huis neemt en weer vrolijk verder gaat met de manier van rijden zoals je altijd al deed. Waarom niet, je zou kunnen denken hij is nu toch recht, maar zo werkt het niet. Dat dacht ik eerst wel, maar paarden kunnen de ene dag rechts- en de andere dag links gebogen zijn en daar moet je dus altijd aan blijven werken. Daarom longeren hun de paarden bijna altijd eerst even aan de dubbele longe, hoeft maar tien minuten te zijn, om te kijken hoe is ie vandaag gebogen om dan vervolgens te gaan rijden en daar aan te werken. Verder heb ik zelf het meeste geleerd van een paar dagen daar kijken, hoe hun met de paarden bezig zijn. Daar heb ik zoveel meer van geleerd dan bv. die eerste clinic.

Groetjes Sanne

Elisa2

Berichten: 37606
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 23:02

ja dat klopt helemaal,longeer zelf ook altijd ff om te kijken hoe en wat..

eldango
Berichten: 1831
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Skendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 02:43

laatst had ik ook een paard op stal met hko die heb ik in combinatie van veel weidegang,biosynov en op harde grond staan en lopen, binnen maand beter zien lopen. zij heeft op 3 benen hko+artrose.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:38

runningkawa schreef:
Ik lees hier nu dat jullie zeggen, dat HKO in de platte voet zit, toch?
Hoe komt het dan dat ik altijd geleerd heb, dat je juist op moet letten met de steile, smallere hoef?

Vervolgens ken ik verschillende paarden met een 3-tje (in de steile voet), die niet eens zadelmak waren.
Dus door het rijden kan het dan niet komen.



er zijn verschillende mogelijkheden. Als het paard een lage hiel heeft, betekent dat vaak (bij normale hoefsmeden) ook een lange teen. hoe langer de teen is, hoe meer kracht er wordt gezet op de achterkant van de hoef, dus meer kans op irritatie aan de hoefkatrol.
Bij een steile, nauwe, smalle hoef is de hoef gecontraheerd door hoefijzers, verkeerd bekappen, of door bepaalde rassen op een verkeerde ondergrond te laten opgroeien. Doordat de hoef smal is, groeien de steunsels naar binnen, waardoor je ook irritatie krijgt aan de hoefkatrol.