Hoefkatrol medisch behandelen, of "eruit" trainen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 00:04

IJzers zijn voornamelijk een symptoom bestrijding, ze helpen niet om de hoef weer echt gezond te maken.
Mijn paardje is nu 5 weken van de ijzers af (na 7 jaar fulltime beslagen) en je kan nu al zien dat de nieuwe buitenwand veel dikker en steviger wordt.

Ze loopt nog wel kreupel, maar ik verwacht ook niet dat 2 jaar kreupelheid in een maandje verdwijnt. Ik heb echter wel goede hoop voor de toekomst, want alle 53 paarden met HKO die door strasser zijn behandeld voor een onderzoek kwamen er binnen enkele weken tot hooguit 9 maanden volledig bovenop.

carlos

Berichten: 628
Geregistreerd: 28-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 20:14

bij hoefkatrol moet je weinig springen, dat is wat ik er van weet!

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 00:07

Hallo Marlon,

Waarom heb je in de winter de ijzers er weer afgehaald? Heb je ook foto's laten maken of niet?

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 16:57

Bucephalus schreef:
Hallo Marlon,

Waarom heb je in de winter de ijzers er weer afgehaald? Heb je ook foto's laten maken of niet?

Omdat mijn pony dag en nacht buiten staat en met de sneeuw is dat niet fijn. Op dat moment liep mijn pony ook al weer een paar maanden goed.
Ik heb ze er toen af laten halen in overleg met de dierenarts en de hoefsmid.
Wij hebben geen foto´s gemaakt omdat we geen vervoer hebben en omdat we het toen eerst met ijzers en wiggen wilden proberen. Waarschijnlijk gaan we nu binnenkort wel foto´s maken.
groetjes marlon

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 21:12

ik hoor hier van een aantal mensen dat ze hun paard moeten afmaken, heel begrijpelijk, je moet je paard niet laten lijden.
maar waarom reageert er niemand op wat calippo zegt???

ik heb zelf mijn paard ook zo laten bekappen (ze stond eerst op ijzers), ze heeft geen hoefkatrol, maar je ziet wel duidelijk een soort heel nieuwe mooie hoef vanaf de kroonrand verschijnen.
er zijn heel veel onderzoeken hiernaar gedaan in Amerika, ze zijn er in Utrecht druk mee bezig om het te onderzoeken, maar er zijn al een aantal hoefsmeden die op deze manier bekappen.
Als je paard toch hoefkatrol heeft en je moet hem anders afmaken, zou ik het toch eens proberen. Wat heb je te verliezen??? het wordt zowieso niet slechter, het kost bijna niets (een gewone bekapping) en je hebt de kans dat het helemaal over gaat. Wil je er meer over weten, moet je ff op de site van frans veldman kijken, daar staat het allemaal in het nederlands.
Ik zou zeker alles proberen om m'n paardje te redden. Dit is zeker zo'n "baad het niet dan schaad het niet" geval

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:56

hoi,
Ik snap niet waarom we op calippo moeten reageren??
Mijn pony heeft zijn hele leven zonder ijzers gelopen en is toch kreupel geworden. Met ijzers loopt mijn pony alleen maar beter. Dus ik denk dat dit niet op gaat voor elk paard.
Marlon

Belker

Berichten: 15338
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:08

sanne83 schreef:
ik hoor hier van een aantal mensen dat ze hun paard moeten afmaken, heel begrijpelijk, je moet je paard niet laten lijden.
maar waarom reageert er niemand op wat calippo zegt???

ik heb zelf mijn paard ook zo laten bekappen (ze stond eerst op ijzers), ze heeft geen hoefkatrol, maar je ziet wel duidelijk een soort heel nieuwe mooie hoef vanaf de kroonrand verschijnen.
er zijn heel veel onderzoeken hiernaar gedaan in Amerika, ze zijn er in Utrecht druk mee bezig om het te onderzoeken, maar er zijn al een aantal hoefsmeden die op deze manier bekappen.
Als je paard toch hoefkatrol heeft en je moet hem anders afmaken, zou ik het toch eens proberen. Wat heb je te verliezen??? het wordt zowieso niet slechter, het kost bijna niets (een gewone bekapping) en je hebt de kans dat het helemaal over gaat. Wil je er meer over weten, moet je ff op de site van frans veldman kijken, daar staat het allemaal in het nederlands.
Ik zou zeker alles proberen om m'n paardje te redden. Dit is zeker zo'n "baad het niet dan schaad het niet" geval


Ik heb dat gedaan, gecombineerd met een jaar rust op het weiland, maar iets wat echt fout zit, krijg je door geen enkele manier van bekappen weer goed. Gangbaar misschien, berijdbaar misschien, maar ook dat was niet haalbaar bij mijn paard.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:58

marlon7 schreef:
hoi,
Ik snap niet waarom we op calippo moeten reageren??
Mijn pony heeft zijn hele leven zonder ijzers gelopen en is toch kreupel geworden. Met ijzers loopt mijn pony alleen maar beter. Dus ik denk dat dit niet op gaat voor elk paard.
Marlon


Daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik zie geen enkele noodzaak om de ijzers bij Lorenzo er af te halen, buiten dat:

HKO heeft niks te maken met de kwaliteit van de hoef, het is een aantasting van het STRAALBEEN! dus een dergelijke actie lijkt mij zeer overbodig, buiten het feit dat ik nogmaal geen zin heb om Lorenzo zo lang nog te laten doorlopen. De huidige situatie is dat hij steeds slechter loopt, hij magerder wordt en zijn bespiering begint te verliezen. Zodra ik het groene licht krijg van de verzekering kan ik een afspraak maken met het slachthuis. als het aan mij gelegen had, was dit allang gebeurd.... maar helaas.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:40

het gaat om een kanteling van het hoefbeen door een verkeerde manier van bekappen, misschien soms ook door een verkeerde stand van de hoeven. Door de verkeerde stand van het hoefbeen, komt er druk op het gewricht, er ontstaat een ontsteking etc etc.
Het is een hele nieuwe soort benadering, maar in nederland zijn ze heel sceptisch en willen ze eerst alles uitgebreid zelf onderzoeken (een goeie zaak natuurlijk, er wordt dus ook uitgebreid onderzoek gedaan in utrecht) het zou alleen jammer zijn als je je paard nu moet laten afmaken, terwijl het misschien verholpen zou kunnen worden, en dat dan over 5 jaar pas dierenartsen en hoefsmeden het anders gaan doen.
Callipo heeft zelf een hoefkatrol paard gered van de slacht die ze nu samen met een expert op dit gebied aan het behandelen is. Ze heeft er zelf heel veel ervaring mee, cursussen gedaan etc etc, waarom zou je niet even kijken op die site, kijken kan geen kwaad toch???

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:00

quote="marlon7"]hoi,
Ik snap niet waarom we op calippo moeten reageren??
Mijn pony heeft zijn hele leven zonder ijzers gelopen en is toch kreupel geworden. Met ijzers loopt mijn pony alleen maar beter. Dus ik denk dat dit niet op gaat voor elk paard.
Marlon[/quote]

Er is een groot verschil tussen een blootvoets paard, en een blootvoets paard wat CORRECT bekapt wordt. Dat het paard met ijzers beter loopt betekent juist dat zijn hoeven voor die ijzers ook al niet gezond waren.


DePennyBitch schreef:
[
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik zie geen enkele noodzaak om de ijzers bij Lorenzo er af te halen, buiten dat:

HKO heeft niks te maken met de kwaliteit van de hoef, het is een aantasting van het STRAALBEEN! dus een dergelijke actie lijkt mij zeer overbodig, buiten het feit dat ik nogmaal geen zin heb om Lorenzo zo lang nog te laten doorlopen. De huidige situatie is dat hij steeds slechter loopt, hij magerder wordt en zijn bespiering begint te verliezen. Zodra ik het groene licht krijg van de verzekering kan ik een afspraak maken met het slachthuis. als het aan mij gelegen had, was dit allang gebeurd.... maar helaas.
[/quote]


De kwaliteit van de hoef is meer dan alleen de buitenkant. Het is het geheel, de stand van hoefbeen en andere gewrichten, de breedte van de hoef, het optimale hoefmechanisme om de hoef te voeden. Alles bij elkaar! En dat gecombineerd met VEEEEL beweging om het snel te kunnen herstellen. Het herstellend vermogen van de hoef is nog best groot! Ossificatie (botwoekering) kun je niet meer wegkrijgen, maar je kan de hoef wel zo laten herstellen dat hij hier geen last meer van heeft.

De werkelijke oorzaak van HKO is nog helemaal niet wetenschappelijk vastgesteld! Zoek maar eens op internet, je vindt zo 200 verschillende pagina's met allemaal een eigen visie. Op meerder pagina's wordt bovendien beweerd dat er wel 20 oorzaken zijn voor hoefkatrol!

En daarnaast zijn er net zoveel paarden met een fase 4 die helemaal niet kreupel lopen, als er paarden met een fase 1 zijn die wel HKO geconstateerd zijn.

PennyBitch, ik snap je beslissing heel goed hoor, maar voor de rest: kijk eens wat verder dan de neus van je DA lang is.....

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:07

En die heb ik dus, maar die kan echt niet zonder ijzers. Dan heeft ie over een paar maanden alleen nog stompjes. Ik ben zeker een voorstander voor paarden op blote voeten, maar dan moeten de voeten dat wel aan kunnen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:12


UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:21

Cassidy schreef:
UniferN Een kleine tip: probeer eens een hoefschoen?

Old Mac's of Easyboot? Er zijn andere dingen om de hoef te beschermen dan een ijzertje...

[ITP] Minco met zijn nieuwe hoefschoenen.


Heb je gePBt.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:47

callippo"]
quote="marlon7"]hoi,
Ik snap niet waarom we op calippo moeten reageren??
Mijn pony heeft zijn hele leven zonder ijzers gelopen en is toch kreupel geworden. Met ijzers loopt mijn pony alleen maar beter. Dus ik denk dat dit niet op gaat voor elk paard.
Marlon
[/quote]

Er is een groot verschil tussen een blootvoets paard, en een blootvoets paard wat CORRECT bekapt wordt. Dat het paard met ijzers beter loopt betekent juist dat zijn hoeven voor die ijzers ook al niet gezond waren.


[quote="DePennyBitch schreef:
[
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik zie geen enkele noodzaak om de ijzers bij Lorenzo er af te halen, buiten dat:

HKO heeft niks te maken met de kwaliteit van de hoef, het is een aantasting van het STRAALBEEN! dus een dergelijke actie lijkt mij zeer overbodig, buiten het feit dat ik nogmaal geen zin heb om Lorenzo zo lang nog te laten doorlopen. De huidige situatie is dat hij steeds slechter loopt, hij magerder wordt en zijn bespiering begint te verliezen. Zodra ik het groene licht krijg van de verzekering kan ik een afspraak maken met het slachthuis. als het aan mij gelegen had, was dit allang gebeurd.... maar helaas.
[/quote]

De kwaliteit van de hoef is meer dan alleen de buitenkant. Het is het geheel, de stand van hoefbeen en andere gewrichten, de breedte van de hoef, het optimale hoefmechanisme om de hoef te voeden. Alles bij elkaar! En dat gecombineerd met VEEEEL beweging om het snel te kunnen herstellen. Het herstellend vermogen van de hoef is nog best groot! Ossificatie (botwoekering) kun je niet meer wegkrijgen, maar je kan de hoef wel zo laten herstellen dat hij hier geen last meer van heeft.

De werkelijke oorzaak van HKO is nog helemaal niet wetenschappelijk vastgesteld! Zoek maar eens op internet, je vindt zo 200 verschillende pagina's met allemaal een eigen visie. Op meerder pagina's wordt bovendien beweerd dat er wel 20 oorzaken zijn voor hoefkatrol!

En daarnaast zijn er net zoveel paarden met een fase 4 die helemaal niet kreupel lopen, als er paarden met een fase 1 zijn die wel HKO geconstateerd zijn.

PennyBitch, ik snap je beslissing heel goed hoor, maar voor de rest: kijk eens wat verder dan de neus van je DA lang is.....


Hallo callipo,
Hoe weet jij nou of mijn paard goed bekapt was ja of nee Verward
Mijn paard had gezonde en sterke hoeven.Ik kon er gewooon mee op de straat lopen en hij had nergens last van. Toch is hij kreupel geworden. Met ijzers en een wigje ertussen om hem stijler te zetten is hij heel veel beter gaan lopen. jammer genoeg loopt hij nu weer kreupel, maar ik vind niet dat jij kan oordelen of mijn pony zijn hoeven gezond waren voordat hij kreupel was of dat hij slecht bekapt was. Mijn pony is overigens vroeger bekapt door iemand die nu paarden beslaat die op hoog niveau lopen, dus ik neem aan dat hij goed is. Hij heeft meerdere malen gezegd dat mijn pony goede hoeven heeft. Ik vind jou reactie dus ook niet kunnen eigenlijk want jij weet niet hoe de hoeven van mijn pony zijn. Dat bij jou paard het nou eenmaal helpt om zonder ijzers te lopen fijn voor jou, daar ben ik blij om. Maar niet ieder paard is hetzelfde en ook jij weet niet wat de preciese oorzaak is van hoefkatrolontsteking is. Dus oordeel niet over andere om te zeggen tegen pennybitch dat ze niet verder moet kijken dan haar neus lang is. lekker kort door de bocht is dat en ik vind dat echt banketstaaf om te zeggen. Ik vind dat zei een dappere beslissing heeft gemaakt en waarschijnlijk heeft zij ook alles geprobeerd om haar paard te redden. Iedereen probeert dit. Ik hoop ook dat het nog goed komt met mijn pony. En ja als ook mijn pony veel pijn heeft en niet meer beter wordt laat ik hem ook inslapen.
groetjes marlon

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:50

jemig ligt het nu aan mij of lees ik telkens weer hetzelfde.
Laat ieder toch in zijn waarde en denk niet altijd dat je het beter weet zou ik willen adviseren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:00

marlon7 schreef:
Mijn pony is overigens vroeger bekapt door iemand die nu paarden beslaat die op hoog niveau lopen, dus ik neem aan dat hij goed is.


Even vreslijk off-topic: ik heb een hele goede jonge smid. Hij is nu bijna 10 jaar in het vak, en ik ben heel tevreden over hem. Maar ik durf niet te beweren dat hij 10 jaar geleden, toen hij net begon, dezelfde kennis en kwaliteiten had. En ja, hij bekapt en beslaat nu ook paarden voor de topsport. En hij is goed. Maar dat hoeft hij in het verleden nog niet te zijn geweest.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:02

ze zei dat ze verder moest kijken dan de neus van haar dierarts lang is, da's heel wat anders.
Daarbij is natural bekappen een hele andere manier van bekappen. Een gewone hoefsmid bekapt namelijk ALSOF er hoefijzers onder moeten, alleen paarden met uitzonderlijk goed, harde hoeven overleven dat, bij de anderen gaan kreupel lopen, en dus zegt je, o jee er moeten ijzers onder. Dit is dus een hele andere manier van benaderen, maar daarom nog niet slecht. Er is veel onderzoek naar gedaan, maar nederland (en dan vooral dierenartsen) zijn errug conservatief.
Ik heb zelf veel gelezen over deze methoden en het klinkt voor mij heel logisch, veel logischer (volgens mij) dan voedingsupplementen of "het eruit rijden". Daarbij heb ik het laten doen bij mijn paard, en ik zie echt veel verschil tussen de twee soorten hoef.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:09

Mijn smid kan beide manieren bekappen. Mocht mijn paard last krijgen denk ik dat ik het aan mijn smid overlaat wat hij wil proberen. En als hij beslist dat Natural Balance de methode is, volg ik hem daarin.

Mijn smid zegt echter ook dat de manier van bekappen bij NB in de drassige polders in Nederland minder geslaagd is dan bijvoorbeeld op de harde rotsbodem, zoals die in Duitsland en Amerika voorkomt...

Ik denk dat je goed moet uitkijken of de bodem waar je paard het meest loopt geschikt is voor deze manier van bekappen.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:14

Cassidy"]
[quote="marlon7 schreef:
Mijn pony is overigens vroeger bekapt door iemand die nu paarden beslaat die op hoog niveau lopen, dus ik neem aan dat hij goed is.


Even vreslijk off-topic: ik heb een hele goede jonge smid. Hij is nu bijna 10 jaar in het vak, en ik ben heel tevreden over hem. Maar ik durf niet te beweren dat hij 10 jaar geleden, toen hij net begon, dezelfde kennis en kwaliteiten had. En ja, hij bekapt en beslaat nu ook paarden voor de topsport. En hij is goed. Maar dat hoeft hij in het verleden nog niet te zijn geweest.
[/quote]

hoi Cassidy,
Hij heeft mijn pony 3 jaar gedaan en toen is hij bij ons gestopt omdat hij die paarden ging doen in de topsport.
Ik wou ook niet zeggen dat ik de beste smid van de wereld had, maar dat callipo niet kan oordelen over hoe gezond/ongezond de hoeven van mijn paard waren voordat hij kreupel werd.
marlon

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:19

marlon7"]
[quote="Cassidy"][quote="marlon7 schreef:
Mijn pony is overigens vroeger bekapt door iemand die nu paarden beslaat die op hoog niveau lopen, dus ik neem aan dat hij goed is.


Even vreslijk off-topic: ik heb een hele goede jonge smid. Hij is nu bijna 10 jaar in het vak, en ik ben heel tevreden over hem. Maar ik durf niet te beweren dat hij 10 jaar geleden, toen hij net begon, dezelfde kennis en kwaliteiten had. En ja, hij bekapt en beslaat nu ook paarden voor de topsport. En hij is goed. Maar dat hoeft hij in het verleden nog niet te zijn geweest.
[/quote]

hoi Cassidy,
Hij heeft mijn pony 3 jaar gedaan en toen is hij bij ons gestopt omdat hij die paarden ging doen in de topsport.
Ik wou ook niet zeggen dat ik de beste smid van de wereld had, maar dat callipo niet kan oordelen over hoe gezond/ongezond de hoeven van mijn paard waren voordat hij kreupel werd.
marlon
[/quote]

Klinkt al heel anders dan wat je daarvoor schreef. Ik wilde hiermee alleen aangeven dat een hoefsmid ook een leerproces doormaakt, dat hij voortdurend moet bijleren, dat hij ervaringen opdoet. Een hoefsmid die 10 jaar verder is in zijn vak en voortdurend heeft bijgeleerd, heeft een evolutie ondergaan, en kan veel beter zijn dan in het verleden. Dus dat hij is gestopt om toppaarden te gaan doen zegt in mijn ogen nog niets. Dat kan ik ook doen. Of hij het kan blijven doen is dan helemaal afhankelijk of de klanten tevreden met hem zijn en blijven terugkomen.

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 18:35

Citaat:
Hallo callipo,
Hoe weet jij nou of mijn paard goed bekapt was ja of nee Verward
Mijn paard had gezonde en sterke hoeven.Ik kon er gewooon mee op de straat lopen en hij had nergens last van. Toch is hij kreupel geworden. Met ijzers en een wigje ertussen om hem stijler te zetten is hij heel veel beter gaan lopen. jammer genoeg loopt hij nu weer kreupel, maar ik vind niet dat jij kan oordelen of mijn pony zijn hoeven gezond waren voordat hij kreupel was of dat hij slecht bekapt was. Mijn pony is overigens vroeger bekapt door iemand die nu paarden beslaat die op hoog niveau lopen, dus ik neem aan dat hij goed is. Hij heeft meerdere malen gezegd dat mijn pony goede hoeven heeft. Ik vind jou reactie dus ook niet kunnen eigenlijk want jij weet niet hoe de hoeven van mijn pony zijn. Dat bij jou paard het nou eenmaal helpt om zonder ijzers te lopen fijn voor jou, daar ben ik blij om. Maar niet ieder paard is hetzelfde en ook jij weet niet wat de preciese oorzaak is van hoefkatrolontsteking is. Dus oordeel niet over andere om te zeggen tegen pennybitch dat ze niet verder moet kijken dan haar neus lang is. lekker kort door de bocht is dat en ik vind dat echt banketstaaflig om te zeggen. Ik vind dat zei een dappere beslissing heeft gemaakt en waarschijnlijk heeft zij ook alles geprobeerd om haar paard te redden. Iedereen probeert dit. Ik hoop ook dat het nog goed komt met mijn pony. En ja als ook mijn pony veel pijn heeft en niet meer beter wordt laat ik hem ook inslapen.
groetjes marlon


Hoi Marlon,

ik heb ook niet gezegd dat jouw paard ongezonde voeten heeft, maar alleen al het feit dat hij kreupel loopt zegt me dat er "iets" niet in orde is in zijn hoeven.
Op een video heb ik kunnen aanschouwen waarom een paard beter gaat lopen door wiggen:
door de hielen hoger te zetten verandert de stand van het staalbeentje waardoor de aders die hier overheen lopen afgekneld worden. Hierdoor kan er veel minder bloed door de hoef stromen met als gevolg: minder gevoel in de hoef.
Daarbij nemen deze wiggen en ijzers niet de oorzaak van het probleem weg:
je paard is kreupel door "iets" in de hoef.
de reactie zou zijn: maak de hoef weer gezond zodat het paard geen pijn meer heeft en het paard niet meer kreupel loopt.

Ijzers (en wiggen) stremmen de bloedsomloop en beperken het hoefmechanisme. hierdoor minder bloedtoevoer naar de hoef, minder bouwstoffen en ook nog een onnatuurlijke stand van de hoef. Dit alles komt niet echt ten goede van het herstel...
Ja, het resultaat is misschien hetzelfde: paard voelt de pijn niet meer en loopt niet meer kreupel. Maar de hoef is nog steeds niet gezond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 18:50

Ik ben bij dhr de Bodt wezen kijken, en het vreemde vind ik, is dat hij zegt: Et voila, paard loopt weer goed, dan sta je erbij en kijkt ernaar en denkt: GOED Verward

Dus het is leuk dat hij velen voor de gek kan houden, maar wat we al eerder besproken hebben in deze topics, brandhout is makkelijk te verbeteren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 19:50

callippo schreef:
ik heb ook niet gezegd dat jouw paard ongezonde voeten heeft, maar alleen al het feit dat hij kreupel loopt zegt me dat er "iets" niet in orde is in zijn hoeven.
Op een video heb ik kunnen aanschouwen waarom een paard beter gaat lopen door wiggen:
door de hielen hoger te zetten verandert de stand van het staalbeentje waardoor de aders die hier overheen lopen afgekneld worden. Hierdoor kan er veel minder bloed door de hoef stromen met als gevolg: minder gevoel in de hoef.


Als een mens last heeft van zijn achillespees, wordt hem geraden om schoenen met een hak te dragen. Dit om de spanning in de pees te ontlasten.
Door het op wiggen zetten van de hoef, ontlast je de pees die over het straalbeentje loopt. Er staat dan minder spanning op. Dat is wat mij altijd werd verteld.
Ik ben trouwens wel erg benieuwd van wie die video was die aantoonde dat bloedtoevoer verminderd door het aanleggen van wiggen. Laat me raden: de video die de Natural Balance manier van bekappen propageert?
Ik geef helemaal toe dat een ijzer misschien minder hoefmechanisme toelaat. en de hoef in een bepaalde vorm dwingt. Maar door het aanleggen van wiggen ik me niet voorstellen dat de doorbloeding nog eens extra wordt verminderd.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:12

Hoi Callipo,
Ik vind dat de wiggen bij mijn pony goed hebben geholpen. Hij kwam rechter op zijn benen te staan en liep niet meer kreupel. Hij heeft de wiggen overigens maar 2 maanden gehad. Ook struikelde hij er minder door en daarom geloof ik niet dat er minder gevoel in de hoef zit door de wiggen.

En ik zou ook weleens willen weten of de paarden die bij Antoine de Bodt zijn geweest of die paarden goed blijven lopen. Want als ik mijn pony goed los rij en voorwaarts neerwaarts laat lopen loopt hij na 10 minuten ook niet meer onregelmatig. Maar als ik hem dan de volgende dag in de wei zie lopen loopt hij weer onregelmatig en ik zou graag willen weten of dat ook zo is bij de paarden die les hebben bij Antoine de Bodt.
Of blijft een paard dan na 10 minuten in zijn les voor altijd goed lopen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:17

marlon7 schreef:
En ik zou ook weleens willen weten of de paarden die bij Antoine de Bodt zijn geweest of die paarden goed blijven lopen. Want als ik mijn pony goed los rij en voorwaarts neerwaarts laat lopen loopt hij na 10 minuten ook niet meer onregelmatig. Maar als ik hem dan de volgende dag in de wei zie lopen loopt hij weer onregelmatig en ik zou graag willen weten of dat ook zo is bij de paarden die les hebben bij Antoine de Bodt.
Of blijft een paard dan na 10 minuten in zijn les voor altijd goed lopen?


Nee natuurlijk niet. Antoine de Bodt geeft zo les dat een paard, dat van nature een kant van zijn lichaam zwaarder belast dan het andere, zijn gewicht over alle vier benen gelijk gaat verdelen. Op het moment dat er geen ruiter is die het gewicht over alle vier benen gaat verdelen, vervalt het paard weer in zijn oude houding.

Maar als je volgende de methode AdB blijft rijden, dan zal je paard ook niet zo snel meer onregelmatig worden, en misschien wel nooit. En als ik jouw zo hoor, heb jij het rechtrichten van je paard al helemaal door. Misschien hoef je wel geen les van AdB?
Het is niet alleen het verdelen van het gewicht over alle vier benen, het is ook het verplaatsen van het gewicht van de voorhand naar de achterhand. Het paard gaat ondertreden, zet zijn kont eronder, tilt zijn schouders op.
En een paard op het land zal dat niet gaan doen. Die blijft gewoon het grootste gedeelte van zijn gewicht op de voorhand houden.