Hoefkatrol medisch behandelen, of "eruit" trainen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 14:32

Penny Bitch, ik ben het wel aardig met jou eens. Ik zit zelf met een soorgelijk probleem, al spreken we in mirage haar geval niet over hko en ook (gelukkig!!) niet over pijn bij niet werken.

Ik trek ook altijd erg twijfels bij iets wat aangeboren is of er is gekomen door externe factoren dat je dat dan wel zou kunnen krijgen met anders rijden. Je paard gaat misschien wel even beter lopen, maar de OORZAAK haal je mijns inziens niet weg. Als je een jaar later foto's zou maken, zou de HKO er nog steeds zitten.
tuurlijk kun je met rijden veel verkloten en ook veel verbeteren, maar iets wat rontgenologisch is vastgesteld, kun je niet wegkrijgen met anders (beter?) rijden...................denk ik.........
Dus ik vind het zeker geen foute beslissing van je.....!!!!!!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 18:04

De waarde van de fasering op de foto's is volgens mij door meerdere (dieren)artsen in twijfel getrokken. Een aantal maanden geleden heeft daar nog een heel interessant artikel over gestaan in de Strengen geloof ik. Een slechte beoordeling (3tje of 4tje) hoeft niet per definitie te betekenen dat het paard slachtrijp is en aan de andere kant kan een paard met een 1tje wel degelijk kreupel worden met HKO klachten (klinische HKO).

Het zou best kunnen dat een paard met een 4 een hogere kans heeft op kreupelheid dan een paard met een 1 maar er zijn blijkbaar ook andere factoren van belang. Dat zal wellicht ook nog per paard kunnen verschillen maar ik ben ervan overtuigd dat de wijze van rijden/trainen ook een grote factor is. Alles bij elkaar genomen zou het naar mijn mening dus heel goed kunnen dat een kreupel paard door de juiste training blijvend goed zou kunnen lopen. Ik vind het ook niet zo gek dat mensen die daar mee te maken hebben het proberen bij Antoine en ik heb tot nu toe alleen nog maar positieve berichten gehoord van mensen met HKO-patienten (zowel klinisch HKO als met slechte foto's). Antoine is volgens mij in nederland nu een jaar of 2 bezig dus dan hebben we het niet over een kortdurende opleving van de paarden die met zijn methode gereden worden. Als je de resultaten op die manier afwijst dan steek je volgens mij wel heel erg je kop in het zand. Bokt is inmiddels een grote 'gemeenschap' en velen hebben al iets met AdB te maken gehad (direct of zijdelings), dus als er geen blijvende resultaten zijn dan was dat toch inmiddels wel bekend lijkt me (of durven die mensen daar niet voor uit te komen Verward ).

Vooralsnog ben ik er een voorstander van dat mensen het in ieder geval proberen. Het paard wordt er, naar wat ik gezien heb althans, niet slechter van, het wordt niet gedwongen of wat ook. Ieder paard dat hiermee van de slacht gered is is er 1 wat mij betreft. En het argument dat het dierenkwelling zou zijn om een paard dat in eerste instantie kreupel loopt er doorheen te rijden daar kan ik niet zoveel mee. Ik heb zelf nogal eens last van mijn rug, dat kan bijvoorbeeld smorgens wel eens zeer pijnlijk zijn en dan loop ik flink 'kreupel'. Daar moet ik dan toch echt even doorheen om vervolgens weer fief in de rondte te kunnen springen. Stel je voor dat mijn man me weer terug in bed stuurt omdat ik er zo zielig uit zie of nog erger, dat hij me afschrijft omdat ik niets meer waard zou zijn Knipoog .

Hoe je het ook wendt of keert, het is ieders eigen keus om te doen of laten wat hij wil met zijn kreupele paard. Ik neem aan dat alle beslissingen goed overdacht zijn en als je je beslissing genomen hebt dat het beter is om je paard af te laten maken omdat je naar jouw idee alles hebt gedaan wat in je macht ligt voel je dan niet aangesproken. Mocht je echter twijfelen dan zou ik zeggen probeer het eens bij die rare belg, je houdt er hoogstens een gekwetst ego aan over.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:28

Citaat:
Een slechte beoordeling (3tje of 4tje) hoeft niet per definitie te betekenen dat het paard slachtrijp is en aan de andere kant kan een paard met een 1tje wel degelijk kreupel worden met HKO klachten (klinische HKO).

Bullshit!!!! Sorry hoor, maar als het mogelijk zou zijn om hier de foto's van Lorenzo te plaatsen, zou ik het doen. Ik wordt zo *piep* ziek van die mensen die beweren dat "een 4-tje niet erg hoeft te zijn".
Kleine impressie van de foto's van Lorenzo: hele stukken van het gewricht zijn WEG, de kleine groefjes zijn DIKKE LIJNEN.
Hij is fase 4, omdat het maar TOT 4 LOOPT!! zijn fase is feitelijk gewoon niet te omschrijven. niet voor niets zij men bij de uitslag: "op de schaal van 0-4 is Lorenzo een 5".


Citaat:
Alles bij elkaar genomen zou het naar mijn mening dus heel goed kunnen dat een kreupel paard door de juiste training blijvend goed zou kunnen lopen. Ik vind het ook niet zo gek dat mensen die daar mee te maken hebben het proberen bij Antoine en ik heb tot nu toe alleen nog maar positieve berichten gehoord van mensen met HKO-patienten (zowel klinisch HKO als met slechte foto's). Antoine is volgens mij in nederland nu een jaar of 2 bezig dus dan hebben we het niet over een kortdurende opleving van de paarden die met zijn methode gereden worden. Als je de resultaten op die manier afwijst dan steek je volgens mij wel heel erg je kop in het zand.


Dan steek ik mijn kop maar lekker in het zand. Ik kan mezelf tenminste recht in de spiegel aankijken. Ik hoef niet zo nodig mijn paard nog te rijden voor mijn eigen fun. Ik ga hem niet langer pesten voor mijn eigen plezier.
Als ik wil rijden, pak ik wel een ander paard. Mijn paard mag genieten van zijn leven. Nu dit helaas niet meer lukt, vind ik dat ik het hem ook moet gunnen om te rusten in vrede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 22:21

Ik ga me er ook ff mee bemoeien

Ik ken Lorenzo en DePennyBitch dus allebei goed

DPB is iemand die heel veel over heeft voor haar paard.
En iemand die echt elke dag naar haar paard komt, nooit een dag over slaat en er echt alles, maar dan ook alles voor over heeft.

Ik vind het ontzettend moedig van haar om te beslissen om het leven van Lorenzo nu te stoppen.

Ze heeft aan de DA gevraad wat te doen en hun zien ook geen verdere oplossing meer,

ze heeft alle mogelijke,op de Both na, geprobeerd.
Maar ze heeft wel altijd goede les gehad en heeft ook geleerd hoe een paard recht te richten.

Maar als je de foto's van Lorenzo ziet, dan krijg je toch echt de bibbers.
Dan kun je zeggen dat door het rijden van DPB hij nog zolang goed heeft gelopen.
Bij andere was het mischien al veel eerder tot een kreupel paard gekomen.

Maar helaas houd het een keer op.
Lorenzo is nu in de omgang nog vrolijk.
En als je hem ziet lopen is denk ik de enigste rechtvaardige en dierliefhebbende oplossing hem nu, nu hij nog vrolijk is, hem te laten inslapen.
Als hij dadelijk als een dodo in de wei staat, heb je naar mijn idee te lang gewacht en alleen aan jezelf gedacht omdat je het paard zelf niet kunt missen.

Sterkte Pennybitch

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 00:38

Strekte PennyBitch en trek je niets aan van zulke opmerkingen. Ik kreeg die ook toen ik probeerde te vertellen hoe ik het leven van een 3 jarige eigengefokte merrie moest beeindigen. Ik werd er koud van hoe laag en betweterig sommige hier menen te kunnen oordelen.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 00:53

Heel veel sterkte Barbara, ik denk dat je de enige juiste beslissing neemt. Heel moeilijk voor jezelf maar eerlijk tegenover het paard. Ik heb bewondering voor je moed

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 10:42

Het is aan ieder om voor zichzelf de beste oplossing te verzinnen voor het probleem van zijn paard. En uiteraard ga je daarbij uit dat je daarbij je best doet. Als ik DPB haar verhaal hoor doet ze dat wel degelijk. En foto's zeggen volgens mij niet alles over de pijn en ongemak van je paard.

Wel moet ik opmerken, een paard wat kreupel loopt of licht onregelmatig heeft absoluut pijn! Een paard kan niet zo redeneren als een mens en reageerd heel sterk op pijn door gelijk niet goed te lopen. Je kan in mijn ogen niet zeggen dat een paard pijn vrij loopt als die onregelmatig is.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 14:38

Er zouden veel meer mensen moeten zijn die de knoop door durven hakken als een paard niet goed loopt. Ik zie veel te veel mesen met paarden door blijven modderen die veel pijn hebben en als ze dan een keer niet willen werken worden ze ook nog als lastig bestempeld.
Groot respect voor iemand die het belang van het paard voor haar eigen belang kan plaatsen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:47

DePennyBitch. Ik denk dat Astridh het niet tegen jou heeft maar in het algemeen. Ze zegt dat een paard niet kreupel HOEFT te lopen. Jou paard is een ander geval dan een doorsnee paard met HKO. Als ik jouw berichten zo lees, is het eerder zo (net zoals runningkawa zegt) jouw paard door jouw goede manier van rijden nooit kreupel is geweest tot het nu zo erg is geworden. Ik geloof dat Astridh dit gewoon als informatie heeft geplaatst. Verder vind het ik het heel erg voor jou dat jouw paard naar de eeuwige groene weiden moet, maar ik weet zeker dat hij bij jou een super leven heeft gehad! Heel veel sterkte...

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 01:25

fabienne schreef:
En hoe zit dat dan met een paard dat op driejarige leeftijd al HKO heeft, voordat er gereden of gelongeerd is? Of een tienjarige die alleen maar voor de fokkerij ingezet is en vervolgens HKO blijkt te hebben?????

Ik ben benieuwd hoe de heer de Bodt een veulen/eenjarige/tweejarige dan wil rechtrichten??????????

Het zal best zijn dat AdB in SOMMIGE gevallen kan helpen, maar ik vrees dat in veel gevallen HKO gewoon erfelijk bepaald is en er met training niets aan gedaan kan worden.

Elk paard heeft van nature een bepaalde scheefheid omdat hij rechts of linksbenig is.
Dus als je een bereking maakt uitgaande van een paard die 450 kilo weegt zal hij 150 kilo op de achter benen zetten en 150 kilo op rechter voorbeen en 150 kilo op linker voorbeen. Dat is als een paard voor 100% recht is.
Maar als een paard scheef is zal hij bijvoorbeeld 50 kilo op rechts zetten en 250 kilo op links voor. Dus krijg je zonder dat het paard werkt al een overbelasting van één van zijn voorbenen. Als dan het paard ook nog veel op stal gehouden word, dus veel stil staat zal hij al op jonge leeftijd HKO ontwikkelen.
En ook een jong of onbeleerd paard kan je via de methode van AdB recht richten om aan de longe te werken.
En ook kan je problemen zoals HKO en OCD voorkomen om het paard tijdens de opfok voldoende ruimte te geven om te bewegen en niet overmatig te voeren.
Dus je kan door de juiste manier van opfokken veel problemen voorkomen maar de aanleg voor HKO is wel erfelijk want de natuurlijke scheefheid krijgen ze van hun ouders mee.
Maar dat wil niet zeggen dat de ontwikkeling van HKO te voorkomen is.

Tja als een paard met een natuurlijke extreme scheve aanleg word gereden zonder het paard te leren om het gewicht goed te verdelen over beide voorbenen, kan je erop wachten dat het problemen gaat geven.
Terwijl een ander paard die redelijk recht is van zichzelf en op de zelfde manier gereden word (zonder goed recht te richten) geen direkte problemen zal geven of helemaal geen problemen zal geven.

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 22:13

Hai Mijn paard heeft ook hoefkatrol 4 en ik ben ook van het kastje naar de muur gesmeten en ben bij Antoine de Bodt geweest, en mijn paard liep echt binnen 10 minuten goed maar ik twijvel ook....is dit wel de oplossing voor haar??? en ik train haar nu 5 dagen i/d week aan de dubbele longe maar vraag mij toch af of ze echt geen pijn heeft want paarden willen dit nooit of zo min mogelijk laten zien.
Ik zit dus te denken of mijn paardje niet een gezelschap paardje kan worden. Afmaken vind ik ook zo erg maar haar verkopen ook want hoe vertel je andere mensen wat ze wel en niet met je paard kunne doen zonder haar te belasten (zullen ze wel luisteren)
Ik ben al zolang aan het denken en tijfelen.....WIE HEEFT DE OPLOSSING???

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:11

wigchert schreef:
Ik zit dus te denken of mijn paardje niet een gezelschap paardje kan worden. Afmaken vind ik ook zo erg maar haar verkopen ook want hoe vertel je andere mensen wat ze wel en niet met je paard kunne doen zonder haar te belasten (?


Het punt van afmaken ligt bij jou. Jij kunt het niet aan, je weet niet of je paard gelukkig is als het blijft leven.
Denk aan het welzijn van het dier en hou je eigen emoties erbuiten.

Ik weet het het is moeilijk. Kant en klare oplossingen zijn er niet.

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:24

Belker"]
[quote="wigchert schreef:
Ik zit dus te denken of mijn paardje niet een gezelschap paardje kan worden. Afmaken vind ik ook zo erg maar haar verkopen ook want hoe vertel je andere mensen wat ze wel en niet met je paard kunne doen zonder haar te belasten (?


Het punt van afmaken ligt bij jou. Jij kunt het niet aan, je weet niet of je paard gelukkig is als het blijft leven.
Denk aan het welzijn van het dier en hou je eigen emoties erbuiten.

Ik weet het het is moeilijk. Kant en klare oplossingen zijn er niet.
[/quote]

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:26

Ik vind het echt heel erg moeilijk, ze heeft ook hele goede dagen en soms ook slachte dagen, wie heeft hier nogmeer ervaring mee??? En wat heb je gedaan of ga je doen met je paardje??
Kan een paard die hoefkatrol heeft een gezelschappaard zijn??

HELLLUUUUPPPP

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:28

Weet/kent je iemand die een gezelschap paard zoekt MAAR DIE ER ZEKER NIET OP GAAT RIJDEN????

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 18:24

Hai (Belker)

Ik las op internet dat je paard Hoefkatrol onsteking heeft (4) hoelang heeft hij het al en wat heb je allemaal gedaan en hoe gaat het nu met hem??

Mijn merrie is 10 jaar en heeft dit ook, ik ben bij antoine de bodt geweest en vond het eerst fantastisch maar nu ik de film heb terug gekeken liep ze niet regelmatig.
Ze heeft podo-beslag (met lerenzooltjes en sileconekit ertussen) en nu ook een wigje erbij

Ze heeft haar goede en slechte dagen

Kun je me misschien wat info geven?
Kan ik haar verkopen als gezelschap paard?
Moet ik haar naar de slager brengen?
Wat is eerlijk tegenover mn merrie??

ik hooop dat je tips hebt en misschien kun je jou verhaal vertellen??

Ze is echt mijn meissie maar ik moet wel redelijk blijven...

Groetjes Anke (wigchert op bokt.nl)

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 16:21

misschien eens info zoeken over strasser-bekappen?
Een methode die de hele hoef gezond maakt en het best schijnt te helpen bij paarden met hoefkatrol.
Mijn Hafje heb ik van de slager moeten redden omdat de vorige eigenaar niet eens de moeite wilde nemen om nog tijd in haar te steken (hij had 1 jaar met haar gereden terwijl ze kreupel was!)
Binnen een week na bekapping was er al enig resultaat zichtbaar: ze belast tijdens het grazen weer gewoon beide voeten evenveel.
Met lopen op de weg gaat het met ups en downs.
Strasser heeft voor een onderzoek 53 paarden met HKO behandeld die allen binnen enkele weken tot 9 maanden volledig goed liepen.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 16:28

Eleonoor schreef:
Hoefkatrol is een aantasting van het straalbeentje als gevolg van een ontsteking. De ontsteking is weer het gevolg van een overbelasting en dus een verkeerde belasting van het hoefgebied. Door die overbelasting ontaard dit in een ontsteking waarbij stoffen vrij komen die het bot aantasten en die aantasting is op de foto te zien als kanaaltjes.
.


Wat ik mij afvraag als het om een ontsteking gaat ,door langdurige overbelasting, die een aantasting van het bot veroorzaakt, hoe dit in 10 minuten les van adb zichtbaar/blijvend kan verbeteren.

Kapot is toch kapot en een ontsteking heeft toch tijd nodig te genezen??

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:04

hoe dit in 10 minuten les van adb zichtbaar/blijvend kan verbeteren.

Kapot is toch kapot en een ontsteking heeft toch tijd nodig te genezen??


Dat vind ik ook , ik ben bij Antoine de bodt geweest en op het eerste gezicht leek het fantastisch maar ik heb de film terug gezien en ze loopt niet goed, misschien moet ik het langer volhouden maar ik zie het niet mar zitten met mn merrie!

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 21:37

Ik heb zelf een Welsh-K waarbij 6 jaar geleden hoefkatrol werd geconstateerd. De rontgenfoto's wezen dat in ieder geval duidelijk uit. Ze stond toen we haar kochten op ijzers en nadat ze een jaar zonder had gestaan ging ze kreupel lopen. Het paardje was niet overbelast. Ik heb me laten informeren o.a door veeartsen, hoefsmeden en een artikel in een nummer van 'In de Strengen'. uit deze informatie blijkt dat hoefkatrol ook erfelijk bepaald kan zijn. Tegenwoordig komt het overigens steeds minder voor. Selectie bij de hengsten en merries neem ik aan.
Mijn merrie is eerst op speciaal beslag gezet met een wig om een steilere kootstand te krijgen. Na een paar maanden is de wig weggehaald en nu staat ze sinds 5 jaar op eggbars. Ze heeft toen overigens ook een homeopatisch middel gekregen van de veearts om de doorbloeding te stimuleren. Ze is nooit meer kreupel geweest en loopt nog steeds als een zonnetje. Ze is inmiddels 21 jaar.
Veel succes ermee.

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 21:55

Wat zijn EGGBARS?? en rij je wel op haar of is ze een gezelschaps paardje? Mijn merrie staat op Podo-beslag en wigjes maar het helpt niet...snik, snik.... hoe heet het homeopatische middel??

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 01:41

Citaat:
Wat zijn EGGBARS??


hier te zien: www.hoofcare.nl

Net als heel veel andere soorten van speciaal beslag....

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 14:49

Even een opmerking over hoefkatrol en wiggen:

Tijdens de ontwikkeling van HKO probeert het paard zijn hielen te ontlasten waardoor deze steeds langer worden in verhouding met de toon.
Wat doen wij vervolgens tegen die HKO: de hielen nog hoger zetten!!!!

En ook: hoefkatrol wordt o.a. veroorzaakt door een gebrek aan doorbloeding in de hoef. Behandeling: Ijzers aanbrengen (waardoor de doorbloeding sterk afneemt) en vervolgens bloedverdunners geven.
Hoe tegenstrijdig kun je te werk gaan!!! :s

Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken is al gebleken dat er geen direct verband bestaat tussen afwijkingen aan het straalbeentje en de kreupelheid van het paard. M.a.w.: paarden met een '4tje' lopen gewoon rad, paarden met een 1tje worden wel HKO gediagnostiseerd.

just my 2 cents.

voor meer info: zoek eens op google naar navicular (engelse term voor HK)

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:48

Even over wiggen en ijzers:

Onze pony heeft zachte hoeven die erg aan slijtage onderhevig zijn. Nadat ze een jaar zonder ijzers had gestaan was de stand van haar voeten er niet beter op geworden. (Ze staat overigens overdag op de wei)
Ik heb me destijds laten informeren en volgens mijn veearts maar ook de hoefsmid loopt de pees bij een hoefkatrolontsteking over een beentje dat scherpe kantjes heeft. Bij het bewegen van de voet krijg je een natuurlijke katrolwerking. Hoe meer de voet is doorgezakt hoe meer de pees strak komt te staan en slijtage bij hoefkatrolontsteking groter wordt. Klonk mij zeer aannemelijk in de oren.
De wig is gebruikt om de stand van de voet steiler te krijgen waardoor de pees minder wordt belast. Nadat de voetstand was veranderd zijn ze gewoon weggehaald.
Ijzers zijn bij onze pony noodzakelijk. Na de problemen die ze heeft gehad is er gewoon dressuurmatig op gereden. Verder gaat ze ook gewoon mee op een buitenrit in de Loonse en Drunense duinen. Ze is na de behandeling M1-dressuur geworden en wordt ongeveer 4 a 5x per week bereden. Geen enkel probleem. We hebben haar vier jaar lang niet hoger laten springen dan een jump over een boomstammetje in het bos. Vorig jaar heeft ze nog twee seizoenen meegelopen in de springles, echter niet hoger dan 80cm. Ze wordt uiterlijk om de 8 weken beslagen.
Aangezien ze nooit meer kreupel is geweest concludeer ik dat de aanpak in ons geval goed is geweest. Ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken.

Ik weet niet meer welk middel we toen hebben gekregen om de doorbloeding te stimuleren, maar ik neem aan dat dat gewoon na te gaan is bij een veearts.

Ik heb verder geen peroonlijke ervaring met HKO. Ons ander paard heeft harde hoeven en geen problemen. Ik weet wel dat de verschillen in HKO groot zijn. Toen wij het hoorden dachten we dat onze pony direct naar de slacht kon en zaten we in zak en as. Mijn hoefsmid verzekerde me toen dat hij meer paarden behandelde met HKO en zijn aanpak heeft geholpen.

Groetjes,
Buc

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 23:16

hoi,
Mijn pony heeft hoefkatrolontsteking en is pas 6 jaar oud
Mijn pony heeft vorig jaar ook wiggen eronder gehad om hem steiler te zetten. Die zijn er na 3 maanden onder uit gehaald en toen kreeg hij gewone ijzers. Die ijzers zijn er ook onder uit gehaald in de winter. Maar van het voorjaar werd hij weer kreupel en toen heeft hij weer ijzers gekregen. Dit heeft niks geholpen en nu loopt hij nog steeds kreupel. Hij loopt nu al bijna 4 maanden kreupel.....