*Is scannen/opvoelen de enige mogelijkheid om drachtigheidso

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 10:52

Ik wil graag weten of scannen/opvoelen de enige mogelijkheid is om te onderzoeken of een merrie drachtig is of dat dit bijvoorbeeld ook kan via een bloedonderzoek. Mijn merrie was namelijk aardig van slag (een paar dagen van slag, nog steeds een beetje, word gelukkig al minder, maar toch...) na dit onderzoek en als het niet nodig is...tsja, ik hoop dus dat het ook op een andere manier kan hoewel ik het zelf betwijfel...kan iemand mij hier een antwoord op geven???
Groetjes, Jasja


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 11:38

Je kunt ook na dekking 3 weken wachten en de merrie weer schouwen bij een hengst (of 'vriendelijke' ruin). Als ze niets van hem moet weten dan heb je grote kans dat ze drachtig is. Dit moet je wel minstens een week lang om de dag herhalen.

Misschien dat je ook een urinemonster kunt laten onderzoeken.

Persoonlijk ben ik van mening dat je een paard 'van binnen' zo veel mogelijk met rust moet laten. Dan heb je ook minder kans op afstoten door infecties etc.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 11:53

Dat van bij een hengst houden... nja...

Onze pony was nadat we hadden laten 'voelen' (in de endeldarm) niet drachtig. Wij waren opgelucht, want we hadden ze nog maar een maand of 3. Toen we veel later een met haar langs de hoefsmid reden (voor wat advies) was ze zo hengstig (ze droop gewoon Knipoog ) dat de hoefsmid zei dat hij nog nooit een paard gezien heeft die het zo erg heeft.

Natuurlijk was mevrouw wel drachtig en het was dan ook een grote verrassing om te ontdekken dat ze ineens een veulen had (we wisten wel dat er vanalles mee mis was, maar de dierenarts die de laatste weken 4 keer ofzo geweest was, kon ook niets beter vezinnen an oedeem)
Dus, goe dlaten onderzoeken hoor! Ik dacht dat je het ook met een bloedtest kon laten doen, maar dat had onze pony toen ze drachtig was ook ondergaan (niet om te onderozeken of ze drachtig was, maar om te zien hoe het met haar lever zat) en de dierenarts had toch blijkbaar niets opmerkelijks gezien. Boos!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: visje op 2001-06-29 11:53 ]</font>

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 13:54

1. urine onderzoek
2. bloedonderzoek
3. opvoelen
4. scannen

Ik geloof dat dit de manieren zijn om door een da vast te laten stellen of ze dragend is of niet

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 22:21

Dat is heel mooi! Party!! Want dat opvoelen en scannen doe ik mijn stresskikkertje liever niet onnodig aan. Lachen

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 22:31

Waar kan je zo'n urinetest kopen dan?? En waneer kan je die uitvoeren?? Ook al na een week na de insiminatie of pas na 3 weken?????

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 07:48

een urine of bloedtest kan pas na (ik weet het niet zeker) tussen de 90 en 120 dagen mijn pony hebben ze de eerste keer ook bloed afgenomen en de 2de keer opgevoeld en mijn kleine pony'tje bleef braaf staan maar das voor elk paard anders en anders moet je met je da overleggen wat de beste manier is gewoon zeggen dat het paardje wat nerveus is aangelegd dan hebben ze vaak spontaan een heel ander idee!! veel succes suus

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-01 10:00

Escala (arabier) bleef ook braaf staan bij het opvoelen, maar ze is een echte binnenvetter, dus alle stress kwam er daarna uit...toen de DA klaar was stond ze als een gek te zweten en dat ging wel over toen ze weer lekker op de wei stond, maar is de dagen daarna iedere keer dat ik haar vast zette om te poetsen weer gebeurd (dat zweten, niet een klein beetje, heel erg zweten! Zo nat krijg haar met rijden niet hoor!) Ik weet dat mijn DA wel eens een praam op wil zetten als een merrie nerveus is, maar dat werkt bij Escala eerder averechts...maar ik zal toch eens naar andere opties vragen...

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-01 09:51

Even een vraagje er bij (in de hoop dat iemand het leest). Weet iemand tussen welke dagen het indien nodig mogelijk is om de helft van een (2-eiige) tweeling "weg te knijpen"? Ik dacht zelf tussen de 18 en 22 dagen ofzo, maar dat weet ik niet zeker. En mijn veearts had het er ook nog over dat je dan met 35 dagen nog een keer moet scannen om te kijken of er geen 1-eiige tweeling zit. Hoe vaak komt dit voor en hoe wordt er hier dan een van weg gehaald? Gaat dat op dezelfde wijze of moet je daarvoor denken jullie naar de kliniek? Alvast bedankt als jullie dit lezen.
Groetjes, Jasja

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 12:27

Ik weet alleen dat je er niet voor naar een kliniek hoeft. Verder niets, maar zal vanmiddag even aan de staleigenaresse, tevens eigenaresse van KI station vragen, die moet het zeker weten, maar misschien is er iemand anders die intussen al het antwoord heeft gegeven.

Navragen is beter dan afvragen.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 21:27

Na 18 dagen scannen of ze drachtig is en of er maar 1 ei bevrucht is. Dan na ongeveer 6 weken controleren of het geen 1-eiige tweeling is. Volgens mijn vriendin is dit het normale schema en is het risico van een tweeling te groot om het niet te laten doen. Er zijn mensen die het niet doen natuurlijk, dus moet je zelf maar kijken wat je er mee doet.

Navragen is beter dan afvragen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 23:53

Vikki, Isolda is er ook op gecontroleerd. Hoe het ging weet ik dus niet meer zo goed, hoeveel dagen enzo dat was. Ben zo vaak heen geweest *LOL*
Er waren tegelijkertijd twee mooie eicellen rijp en de DA wilde deze hengstigheid niet overslaan. Vandaar toch insimeren en later erop gecontroleerd. Gelukkig niets aan de hand! Hij vertelde me, dat hij ook weleens de hengstigheid overlaat gaan, omdat het risico anders vrij groot is. Dan laat ie liever geen sperma voor niets komen en probeerd ie het de volgende keer.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-01 22:35

Dan laat ik haar dus zeker het scannen, Escaal en een eventueel veulen zijn me te dierbaar om een tweelingdracht te riskeren hoor! Vrijdag komt de DA dus voor de eerste scan...spannend, duim maar voor me!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 22:44

De merrie (inmiddels overleden) hier die was wel gescanned en ze hebben het 2de ei gewoon niet gezien! Ze hebben gezegd dat er 1 bevruchte eicel te zien was....
mooi toch een 2-eiige tweeling, ze was 2x gedekt, drie dgn na de eerste dekking, misschien dat er een tweede bevruchting plaats heeft gevonden?

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-01 20:44

Dat kan...Krimh heeft 2 merries gedekt (ligt gelukkig aan de merries en niet aan Krimhie) die na de eerste eisprong nog een 2e eisprong krijgen binnen dezelfde hengstigheid en dat had bij beide een 2-ling dracht als gevolg, wel 1 van weg gehaald trouwens. Maar er kan dus blijkbaar binnen dezelfde hengstigheid 2 keer een ei worden gemaakt zeg maar, en deze 2 kunnen zelfs door 1 enkele dekking beide bevrucht worden! Apart verhaal, maar is dus echt waar, vraag maar aan de eigenaars van die merries... Schijnheilig Maar Escala word na deze scan dan nog een keer gescanned na ongeveer 35 dagen om te kijken of er geen eeneiige tweeling zit, dan zou ook een 2-eiige van een 2e eisprong aan het ligt komen denk ik...pfoeh, ingewikkeld...ik hoop dat meneer OFFEREINS hier misschien een toelichting over kan geven, ik geloof dat ik de draad een beetje kwijt raak...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-07-13 23:04 ]</font>

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 20:53

De merrie bij ons op stal is net gescand. We wisten al dat ze 2 eieren had, en bingo, allebei bevrucht! Er is er dus een weg geknepen. Maar goed dat ze hebben laten scannen.
Maar hoe weet je nu of je niet het mooiste veulen hebt verwijderd Verward *LOL*

Navragen is beter dan afvragen.

Els
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 23:32

bloedtest tussen 40 en 120 dagen na de dekking (ofwel urine)
Tijdens een routine bloedonderzoek wordt daar niet naar gekeken!
tweelingen best voor dag 17 scannen, dan zijn ze nog niet vastgehecht. Later zitten ze meestal vlak tegen elkaar en is er gevaar dat je beide crusht.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 bezoekers