peesblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 16:38

mijn pony heeft in februari een peesblesure opgelopen. Scheve mond ik heb afgespoten en gestapt de 1e 2 weken. toen ben ik er op gaan zitten in de bak(alleen stap) en een week laten ging ik af en toe een beetje draven. en zo steeds meer. onder tussen galoppeer ik ook weer gewoon. maar nu ging ik laatst springen en toen werd het weer een beetje dikker. ik heb toen ge volgende dag niet gegaloppeerd en klein beetje gedraafd. ik ben toen naar mijn instucteur gegaan, en die zei gewoon doorrijden, alles doen, maar nog niet springen. ik vroeg me nou af of het wel goed was om nu weer gelijk mijn pony hard aan t werk te zetten. weet iemand van jullie het? of hebben jullie pony's t ook wel eens gehad?


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 16:43

Ik zou het gewoon voor de zekerheid even rustig aan doen een weekje....al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust....Je pony wordt er in ieder geval niet slechter van.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 16:47

ja 'k doe nu eigenlijk al rustiger aan, vandaag alleen in de wei gezet en morgen half uurtje priveles

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 16:50

Hoi Liza,

Zeker niet doorrijden! Mijn pony heeft vorig jaar ook een peesbeschadiging aan het linkervoorbeen gehad en dat heeft echt een hele tijd geduurd voor ik weer helemaal alles kon doen. Mijn da heeft destijds een aantal weken achter elkaar een bepaalde injectie in het been gespoten. In die tijd mocht mijn pony alleen maar op rust staan en verder heel veel wandelen op wat hardere grond. na ongeveer anderhalve maand (ik weet het niet precies meer) ben ik erop gaan zitten en dan nog alleen maar heel veel stappen op wat hardere grond. daarna langzaam aan ook in een wat zwaardere bak stappen en rustig aan beginnen met draven en zo alles uitbreiden. elke week een nbeetje meer.
misschien is de pees niet zo erg beschadigd, maar omdat het weer terug komt zou ik goed uitkijken en ik gebruik ook traumeelgel. erg goed spul, ontstekingsremmend en vochtwegnemend ed. voor veel dingen goed!
succes ermee!

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 16:52

Ik ben nog iets vergeten. voor een peesbeschadiging is het in het begin goed om af te spuiten maar daarna moet de pees juist niet meer gekoeld worden heeft mijn da verteld, maar smeer er traumeelgel op dat werkt (bij mij dan tegelijk met de behandeling maar ik gebruik het nu nog steeds preventief en bij allerlei andere dingetjes.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 17:54

ik smeer er ook spul op, rescuezalf. maar ik denk niet dat mijn instructeur zomaar wat zegt, dus ik rij wel gewoon, maar niet hardtrainen ofzo. en ik spuit 'm nog gewoon elke dag na het rijden af, hij zei dat dat moest.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 17:57

Ik denk dat je het toch te snel hebt opgebouwd. Veel op rechte vlaktes rijden en niet op heuvelachtig (dit is nl. erg slecht voor de pees)

22 Januari verwachten we ons kleintje

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 18:00

ik rij voral in de binnenbak, das niet zwaarvoor zijn been

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 21:39

Soms als een paard iets aan zijn pees heeft loopt hij haast niet kreupel, haast niet te zien en niet te voelen met rijden. Het enige wat dan afwijkt is de dikte van de pees deze is dan opgezet... Aks je dan doorrijd doe je waarschijnlijk meer kwaad dan goed..
Ik zou een weekje ofzo rustig aan doen!
Succes!

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 13:06

Voor een peesblessure staat een half jaar rust!
Veel stappen op de harde weg, afspuiten. Je kunt er ook gewoon buiten op stappen, deed ik ook. Maar draaf en galloppeer niet!
Doe het heel rustig aan als je je pony nog beter wilt hebben. Die van mij heeft ook een peesblessure gehad en zij mag nooit meer springen.
Bij het springen vangen de pezen steeds een grote klap op.
succes ermee

boemel

Berichten: 8356
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 15:01

Ik sluit me helemaal met het antwoord van Inge aan.
Je moet echt heel voorzichtig doen. Je kunt het beste een scan laten maken om de ernst van de situatie te kunnen bepalen.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 15:03

Idem dito, Inge heeft helemaal gelijk doe aub voorzichtig en neem de tijd, ik spreek uit ervaring (helaas)

XANTHA

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 15:14

Je bent wel erg snel weer begonnen. Een peesblessure is niet niks en heeft veel tijd nodig. Als je rustig aandoet, kan je je paard ook niet losgooien of in de wei want als hij dan gaat rennen, forceerd hij de pees alsnog en kan je weer overnieuw beginnen. En als je stapt, dan ook niet in de bak maar op harde grond. Succes!

Play Like A Man, Win Like A Woman!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 15:28

Ik lees nergens dat je een dierenarts hebt geraadpleegd?? Ik zou dat zeker alsnog doen en ook een foto te laten maken. Je weet nu helemaal niet zeker wat het probleem is. Ik zou niet rijden als ik jou was en al helemaal niet lessen! Ook al zegt je instructeur dat het wel kan, hij kan immers niet in het been kijken. Neem niet het risico dat je paard onbruikbaar wordt!

There is no reality, only perception.

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 17:32

waarom ga je niet naar de da die weet precies wat er is(als je geluk hebt) en die zegt ook wat wel en niet mag

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 17:55

Imposante schreef:
En als je stapt, dan ook niet in de bak maar op harde grond. Succes!


Ja zei ik ookal tegen der, maar ze zei ja ik stap alleen in de bak. Elk heuveltje beschadigt het al meer. Daarom moet de oppervlakte vlak zijn, zoals asfalt.

Ik spreek dus ook uit ervaring, want wij zijn wel naar de DA geweest.

22 Januari verwachten we ons kleintje

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 17:55

Een peesblessure en maar 2 weken stappen? Lijkt me erg sterk dat het dan al weer goed is. Door wie is vastgesteld dat het een peesblessure was?

28-09-2007
Nothing compares too you...

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 17:57

door mijn instruct-rice/teur.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 18:00

Sorry dat ik het zeg, maar dan moet je instructrice ook zo slim zijn om te zeggen dat je dan echt een lange rust periode en opbouw periode nodig hebt.

En dat was dus niet zo, want ze zei tegen jou dat je gewoon kon rijden etc.
Dus naar mijn mening is ze dus niet zo ervaren en zal ik dus wel naar de veearts gaan.

22 Januari verwachten we ons kleintje

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 18:57

Ik ben het met Haagsemeid eens.
Als het echt een peesblessure is, dan ben je echt niet in 2 weken klaar hoor. Daar kan je zowiezo een paar maanden voor rekken, doorrijden voor je zekerheid heeft is echt uit den boze. Als je doorrijd met een peesblessure kan je je pony net zo goed meteen wegbrengen, dan loopt hij zijn hele pees kapot.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 15:40

ze hebben een manege al 10 jaar ofzodus dnek niet dat ze zomaar wat zeggen

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 16:19

Je kan 10 jaar lang iets doen, maar ook 10 jaar lang iets verkeerd doen, dus dat zegt ook als nog niks.
We proberen je alleen maar te helpen.
Als iemand zegt, dat je gewoon kan rijden en springen binnen een maand zegt die gene dus wel zomaar iets want dat weet geloof ik iedereen wel die 10 jaar ervaring heeft (zoals jij hierboven zegt)

22 Januari verwachten we ons kleintje

boemel

Berichten: 8356
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 19:11

Soms is het door een dierenarts zonder scan nog niet mogelijk om te kunnen zien of het wel of niet een peesblessure is. Laat staan dat je instructeur het kan zien. Dus laat het a.u.b. eens goed controleren.

Mijn paard bijvoorbeeld had geen warm been en was met rijden ook absoluut niet kreupel. Sterker nog ze liep fantastisch. Omdat haar been af en toe toch best dik was, toch een scan laten maken. Nou het bleek dus wel mooi een peesblessure te zijn. Ik ben nu al maanden aan het stappen, maar weet in ieder geval wel zeker dat ik mijn paard niet naar de knoppen rijd.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:30

Ik ga helemaal met Pepcel mee.

Bij peesblessure, de eerste 3 weken 3 maal per dag 10 minuten stappen, dan traumeelgel smeren, plastic zak erom, bandage erover. Dit 10 minuten laten zitten. Daarna 10 minuten koelen. Als het been dunner of dun is wil dat na een aantal weken nog niet zeggen dat de beschadiging binnenin over is dus een peesscan laten maken.
Is er binnenin nog iets van schade te zien dan
verder stappen 3 maal per dag maar nu opbouwend in 3 weken tijd naar een half uur stappen per keer, weer na elke keer stappen traumeelgel en pakking en koelen. Als het been na het vermeerderen van de minuten stappen dikker wordt, weer teruggaan met de tijd. Als het hetzelfde of beter wordt, gewoon doorgaan.
Dan na die 3 weken weer een peesscan laten maken.
Pas daarna zou ik heel voorzichtig eens gaan kijken wat het been doet.

Je kunt er niet voorzichtig genoeg mee zijn anders blijft het zich herhalen.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:08

Hier weer een reactie van iemand die ervaring heeft met peesblessures. LAAT ALSJEBLIEFT EEN SCAN MAKEN!! Dan weet je pas echt zeker waar je aan toe bent. En na 2 weken stappen alweer gaan opbouwen is echt helemaal fout als het daadwerkelijk een peesblessure is.
Kijk, zit er een scheurtje of gat in de pees dan ben je minimaal 5 a 6 maanden verder voor je weer wat mag gaan draven en dan nog eerst op een harde bodem.
Mijn paard heeft sinds vorig jaar begin november een peesblessure (scheurtje) maar daar ben ik net twee maanden geleden mee begonnen om voorzichtig te draven (2 minuten per keer) op een asfalt bodem.
Is het been (pees) alleen een beetje overbelast dan ben je niet zo lang bezig, maar zoals een aantal al hebben gezegd. Niemand kan in je paard zijn been kijken. Alleen de DA dmv een scan.
Je instructrice bedoelt het vast goed, maar ik zou als ik jou was toch het zekere voor het onzekere nemen en het been laten scannen. PAS DAN HEB JE ZEKERHEID.
Je slaat jezelf toch voor je kop als straks blijkt dat je paard niet meer geschikt is om op te rijden!!!

In ieder geval suc6 en alsjeblieft, bel je DA en laat scannen!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7September, Fly_high, GrapeshotBot, kiki1976, Mirranda, Miss_Mii21, SharonIndezz, wortel115, xJolijn en 139 bezoekers