Voeding en schuren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Voeding en schuren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 21:22

Hallo Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Joke en ik heb een 3/4 arabier Ryan (spreek je uit als rie-jan) en een Tinker Morrin.

En over Morrin gaat mijn vraag. We hebben hem sinds een paar dagen en zijn heel erg blij met hem. Nu betrapte ik hem vandaag erop dat hij stond te schuren Eerst tegen de voerbak aan en daarna tegen de muur aan. Aan zijn staart en manen te zien heeft hij het nooit gedaan. Nu kan het natuurlijk de omgeving zijn waar hij nu staat Dat is nl een paradijs voor die kleine steekvliegjes. Water, landbouw en bos. Maar nu vraag ik mij af of het ook door de verandering van voer kan komen. Hij krijgt nu een half kilo-tje brokken per dag, 1/3 kilo slobber. De brokken is pavo groen dus daar zitten wel wat meer eiwitten in En een soort kuilvoer. Maar niet dat hele vette kuilvoer Het is meer gewoon hooi maar dan wat minder droog. Hij heeft het de eerste dagen helemaal niet gedaan en begint er dus nu pas mee. Misschien maak ik me wel naar om niks hoor en had hij gewoon jeuk aan zijn gat. Maar ik zou het zo zonde vinden als hij zijn staart en manen kapot zou schuren.

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:03

hai,als hij gevoelig is voor zomereczeem, gaat hij inderdaad schuren. Tinkers zijn er wel gevoelig voor. Ik zou het gewoon even in de gaten houden, blijft hij het doen, kun je een zomereczeemmiddelen test doen bij mij (zie website) en dan test ik meteen of het voer wat je geeft geschikt is en of hij een eiwitallergie heeft.groetjes en succes!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:08

inderdaad waarschijnlijk zomereczeem. Als je er niks aan doet heeft ie straks geen manen en staart meer

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 22:16

Cookies schreef:
inderdaad waarschijnlijk zomereczeem. Als je er niks aan doet heeft ie straks geen manen en staart meer


Maar wat ik dan niet snap is dat hij het nooit gedaan heeft. Dat is duidelijk aan zijn staart en manen te zien. Toch de omgeving dus?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 13:28

Waar komt hij vandaan, ik bedoel, wanneer hij aan zee heeft gestaan (iig minder bosrijk dan nu) kan het zo zijn dat hij nu wel last heeft van die vliegjes en eerder niet.
Staat hij alleen z'n gat te schuren? Ontwormen wil nog wel helpen, of misschien heeft hij last van andere beestjes. Kijk dat eerst eens na, voordat je tot zomereczeem besluit.

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 17:53

Jantien schreef:
Waar komt hij vandaan, ik bedoel, wanneer hij aan zee heeft gestaan (iig minder bosrijk dan nu) kan het zo zijn dat hij nu wel last heeft van die vliegjes en eerder niet.
Staat hij alleen z'n gat te schuren? Ontwormen wil nog wel helpen, of misschien heeft hij last van andere beestjes. Kijk dat eerst eens na, voordat je tot zomereczeem besluit.


Hij komt hier uit de buurt. Hahahahaha zoek je stad en land naar een goede Tinker en dan staat hij praktisch om de hoek.

Ontwormt is hij vlak voodat hij naar ons in gebracht. Knipoog

Nu je het zo zegt dat hij eventueel andere beestjes in zijn staart zou kunnen hebben Toen ik azijn in zijn staart deed tegen eventuele steekmugjes toen zaten er een soort zaadjes in zijn staart. Die bleven aan mijn vingers zitten door de azijn. Dat kunnen natuurlijk ook beestjes zijn geweest. In ieder geval heeft hij het niet meer gedaan sinds gisteren.

Ik twijfel zelf ook heel erg aan zomereczeem hoor Vandaar dat ik me ook afvroeg of het misschien door de verandering van voer zou kunnen komen. In ieder geval heb ik zijn staart net lekker gewassen met betadine shampoo om het goed te ontsmetten. Ik hou het gewoon even goed in de gaten Maar zoals het er nu uitziet valt het dus allemaal mee. Bedankt voor je antwoord.

Mellow

Berichten: 6468
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 18:25

ontwormen is idd goed wij kregen een merrie binnen die hebben we sinsdien dat ze de 2 maanden bij ons is 3 keer ontwormd. maar zomerexceem kan ook later komen ik had een verzorgpony en die had het de eerste 7 jaar niet en toen ineens wel.

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 09:18

Morrin heeft gelukkig helemaal niet meer staan schuren Dus het is bij die enkele keer gebleven. Ik heb zijn staart lekker gewassen met betadine shampoo en ik doe er voor de zekerheid azijn in tegen eventuele mugjes of andere insekten. Pfffff ben er wel blij om hoor. Maar zoals me wel vaker gebeurd maakte ik me druk om niks. Knipoog

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 21:22

Probeer er eens op te letten dat het voer wat je geeft niet te eiwit rijk is...dit wil ook weleens een allergische reactie oproepen op die steekvliegjes.

Succes