Tandsteen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ukkiepuk

Tandsteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 11:22

Mijn shetlandpony van 19 jaar heeft vreselijk last van tandsteen. Ik haal het zelf 1x per maand weg met een haakje en 2x per jaar wordt het onder een roesje door de TA gedaan.

Inmiddels heeft het hem al 6 snijtanden gekost en zijn er nu dus nog maar 6 over (3 boven en 3 onder). De overgebleven tanden zitten iets los en de TA heeft ze daarom uit slijting gehaald. Omdat ik dit kleine beetje tanden het liefst nog zo lang mogelijk (gezond) in zijn mond wil houden ben ik op zoek naar tips om te voorkomen dat het tandsteen zo snel weer terugkomt. Er zit een hoop kennis op bokt en ik hoop met wat tips en ervaringen wat verder te komen.

Ik heb geprobeerd om zijn tanden de poetsen met een bortsteltje, eerst 1x per week later elke dag, maar na 2 weken zat er alweer een (plak)laag op en kreeg ik dat er alleen een beetje met een (tandsteen)haakje vanaf. Langs het tandvlees (waar het juist belangrijk is) lukt dit niet altijd.
Ik heb geprobeerd om elke dag Hexarinse (virbac) de gebruiken en dat met een (oogmake up)watje te 'poetsen', ook dit werkte maar 2 weken. Nu heb ik van de TA Chloorhexadine gekregen om elke dag zijn tanden te 'poetsen', maar ook dit werkt niet voldoende.

Wie heeft dé ultieme tip? Het moet ook wel een beetje leuk blijven voor de pony :o Voorgaande 'poetsbeurten' liet hij goed toe.

Kwa voer krijgt hij subli ponybrok en subli zonder, geen appels, penen en snoepjes omdat zijn overige 3 tandjes ook niet helemaal meer vast zitten :(:) en omdat ik de suiker zoveel mogelijk wil beperken.

tamary

Re: Tandsteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:48

Wat voor ruwvoer voer je?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 17:59

Hij krijgt 3x daags voordroog van de staleigenaar en ik geef hem elke dag 1 plak hooi extra erbij. In de zomer staat hij van 9 tot 5 op het land en krijgt dan 2x per dag voordroog.

An_Speedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:27

interesant topic.
Mijn shet van 27 heeft het zelfde probleem en is hierdoor ook al 4 tanden kwijt en derest van ze tanden en kiezen zitten los en ben ook op zoek naar de ultieme tip.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:43

ukkiepuk schreef:
Hij krijgt 3x daags voordroog van de staleigenaar en ik geef hem elke dag 1 plak hooi extra erbij. In de zomer staat hij van 9 tot 5 op het land en krijgt dan 2x per dag voordroog.

Hoe grof en droog is dat hooi en voordroog?
Goed stengelig, grof spul werkt nl een beetje als tandenborstel en het plakt ook niet.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 08:40

Het voordroog is wisselend, maar het hooi is altijd grof. Kan mij alleen niet voorstellen dat hooi bij de voortanden als een tandenborstel functioneerd. Hij pakt het met zijn lippen en werkt het gelijk naar zijn kiezen waar hij vervolgens op zijn gemak gaat staan kauwen.
Nu heeft hij nog maar een paar tandjes, dus gaat het hooi nog sneller naar achteren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:33

Ik merk bij mijn pony nl verschil in hoeveelheid tandsteen en hoe snel het terugkomt bij verschillend ruwvoer.
Hooi geeft veel langer schone tanden, maar kan best dat de algemene gezondheid ook invloed heeft.
Wat verder nadenkent kom ik ook hetzelfde fenomeen bij bv honden en katten tegen. Daar is het ook een deel voer, maar ook de samenstelling van het speeksel speelt een rol en dat is aanleg.
Als dat bij je pony ook het probleem is, zit je helaas vast aan elke dag poetsen.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 12:56

Samenstelling van speeksel zal bij hem de grootste oorzaak zijn. Elke dag poetsen heb ik al gedaan, helaas werkte dat ook niet afdoende. Ik ben nu bezig zijn mond elke dag te spoelen en te borstelen met chloorhexadine, maar ik merk dat er nu alweer een 'laagje plak' op zijn tanden zit.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:58

En als je hem nu eens wat (berken)takken geeft waar ie op kan knabbelen?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 15:35

gillian schreef:
En als je hem nu eens wat (berken)takken geeft waar ie op kan knabbelen?

Dat doe ik liever niet aangezien zijn overige 6 snijtanden al los zitten, de TA heeft ze speciaal uit slijting gehaald om ze zoveel mogelijk te besparen.

Voor honden en katten heb je allerlei tandpasta zooi enz. Helaas heb ik het voor paarden nog niet kunnen vinden.